Att ha discusar i ett växtakvarium är jättefint, men det kan vara lite svårt att mata mycket och hålla akvariet rent. Har hittills matat mina discusar med pellets, mygglarver och fiskbitar, vilket funkar fint. Jag byter vatten en gång i veckan och det räcker. Prövade ett tag med att ge dem räkmix men detta smutsade ner akvarievattnet för mycket, eftersom mixen fastnade bland de tättplanterade växterna. Har nu kommit på ett sätt att mata discusarna med räkmix utan att det försvinner in bland växterna. Jag klipper helt enkelt ner räkmixen i små små delar och stoppar endast i 2-3 bitar åt gången. Bitarna blir då uppätna inom 2 sekunder och de når inte botten och ingen bitar fastnar i växterna eller smulas sönder som det gjorde när jag gav dem en liten större bit.
Har använt räkmixreceptet som finns här på zoopet. Men jag funderar på hur det är att använda morötter i räkmixen. Morötter innehåller ju betakaroten, vilket förstärker röda färger. Detta borde ju funka på discusar också, eller? Är det någon som testat och ha morötter i sin räkmix?