Matning

#1 - 24 december 2006 01:49
Jag funderar lite kring matningen. Vi har en klogroda som vi matar med mygglarver. När vi gör det så vräker ju fiskarna också i sig av larverna. Betyder det att de dagar som vi matar klogrodan så kan vi hoppa över flingfodret till fiskarna? Eller behöver vi även mata med flingfoder?
#2 - 24 december 2006 01:55
Ni kan skippa flingorna dom dagarna som fiskarna får röda mygg. Men se till så att fiskarna och grodan får i sig tillräckligt.
#3 - 24 december 2006 01:58
Glenn skrev:
Ni kan skippa flingorna dom dagarna som fiskarna får röda mygg. Men se till så att fiskarna och grodan får i sig tillräckligt.

Okej. Det är lite svårt med grodan dock. Han gömmer sig nästan hela tiden. Jag har sett han få i sig mat en gång, då fyllde han käften och tryckte in det med frambenen. Såg urhäftigt ut. Men övriga gånger vi matat så är det bara fiskarna som äter. Han skulle behöva tuffa till sig lite! Eller så är det att han inte hittar maten? Vi försöker mata så nära honom som möjligt. Neontetrorna äter lite grann, men inte i närheten av så mycket som botiorna och platyna. De vräker i sig.
#4 - 24 december 2006 02:01
testa att mata när karet är släkt då kanske grodan är framme. Ingen aning om klogrodor är nattaktiva men du kan ju testa. Botiorna lär också vara framma och mumsa en hel del då men du kan ju som sagt slänga i lite mat och sitta beredd med en ficklampa eller något och tända efter ett tag för att se om grodan är framme och käkar eller ej.
#5 - 24 december 2006 02:03
Glenn skrev:
testa att mata när karet är släkt då kanske grodan är framme. Ingen aning om klogrodor är nattaktiva men du kan ju testa. Botiorna lär också vara framma och mumsa en hel del då men du kan ju som sagt slänga i lite mat och sitta beredd med en ficklampa eller något och tända efter ett tag för att se om grodan är framme och käkar eller ej.

Tack för tipset! Det blir till att prova sig fram...
#6 - 24 december 2006 13:20
Varannan dag torrfoder, varannan mygglarver fick jag tips om. Men eftersom grodorna är senfärdiga är ofta maten slut då de kommer fram. De överlever troligen på den typ av maskar som finns bottensanden/stenen. Eller de rester de kan hitta som blir kvar. Men det kan vara frustrerande för utfodraren! Får de mat eller inte?

Annons