Matlåda till katterna!

#1 - 18 januari 2006 22:41
Jag har fått ett komplett 325L så gott som gratis eftersom ägaren tvärruttnade.
Så nu äntligen kan jag få mitt akvarium jag längtat efter enda sedan en kontorsstol blev slängd i det gamla. (Nej akvarium håller inte för det) [xx(]

Men vad ska jag ha i det? I det gamla hade jag mest guppys och platys för ungarnas del. Det ska ju vara så lätta att yngla av sig. Tjosan. Det gällde visst att kolla upp vattenkvaliten också...

Efter lite efterforskning fick jag reda på att vårt kranvatten har ett pH på ca 8.3 samt hårdhet på 6,2 (om jag fattade det rätt). Kanske därför firrarna bara dog för oss?

Hur som haver har jag börjat läsa en anings denna gång om vatten och fiskarnas behov och förstått att man inte kan blanda hur som haver. Nu kommer jag ha ytterligare tid på mig att läsa eftersom jag väntar på omtapetseing någon gång under året... [V]

Svärdbärare, gyppus och platy i all ära, men jag upplever dom som oändligt trista. Vattnet går att ändra på, men har ni något bra förslag på fiskar?
#2 - 19 januari 2006 01:59
Malawiciklider trivs i hårt alkaliskt vatten och är väldigt fina :)
#3 - 19 januari 2006 06:44
tanganyika finns också, båda dom är rätt rejält färgstarka..
pH blir också sänkt av rötter och torv i vattnet! (som botten [rätt svårt i större kar ;)} eller i filter kammaren! gör vattnet gult också).

det finns jätte många fiskar du kan ha i 325 l, några lite större också.. "lite" :)

du får ta o söka själv för det går inte o rabbla upp om man inte ska prata biotop vis :D

Annons