Material till Ytterfilter?

#1 - 23 maj 2008 16:19
Hej,

Igår köpte jag ett fluval 205 ytterfilter till ett av mina lekakvarium. Detta filter ska jag använda som extra rening och inte för cirkulationens skull. Så vilka Material är bäst att fylla filtret med för bästa rening?

Det jag fick med var Makaroner, Kol och vanligt filtermatta. Det är sammanlagt fyra fack i filtret så som det är nu är det 2 med kol och 2 med makaroner. Känns som man kan fylla det med annat för att få optimal rening, snälla hjälp mig.
#2 - 23 maj 2008 16:24
Aktivt kol kan du byta ut om du inte ska ta bort medicin eller liknande i vattnet. Kanske 2-3 fack med makaroner, och de/det övriga med blå filtermatta?
#3 - 23 maj 2008 17:38
4 fack? 205.an har 3 fack + filterscreenet med 4st mattor... Hur som så ta bort kolet och använd grov matta istället (tokiga mått på facken dock 7cm höga och mattor säljs i 3,5 och10cm så man får skära och dona) överst kan du köra biomakaronerna!
#4 - 23 maj 2008 18:16
Tack för svaren antog att kolen inte skulle göra någon nytta.

Du har rätt åheim det är 3 fack fast det ena är delat för att kolpåsarna ska passa. Då gör jag så att jag byter ut kolet mot matta och kanske fyller på med lite makaroner, tycker att dom skickade med lite snålt, allt som skickades med skulle lätt rymmas i ett fack...

Fast om man fyller till max kanske man förlorar kapaciteten på filtret?
Eller är det bara mosa till max i alla fack?
#5 - 23 maj 2008 19:24
Nu är jag ingen Fluvalexpert, men jag provade ett av dessa filter för några år sedan och fick köpa lite extra filtermaterial för att det var som du sa lite snålt tilltaget, och jag fyllde facken med extramedia.

Annons