Skulle vilja ha lite mer info om material som går och inte går att använda i akvarium.
Det verkar finnas otäckt mycket erfarenhet på detta forum.
Har en viss rädsla för att man tillverkar en avrättningskammare, som kan bli otroligt jobbig att rätta till
Att ättiksbaserat glas silikon funkar är känt och att man inte skall använda produkter med mögelhämmare i. har också sett att PUR-skum, glas och frigolit används. Frigolit är om jag minns rätt är styrenplast och det är epoxilim också, är det någon som har erfarenheter kring detta?
Polycarbonat/ plexiglas har jag hört är ok. finns det konstruktionsplaster man skall akta sig för ?
PVC / Nylon gissar jag funkar tror inte att kloret löses ut i vattnet och man använder ju pvc-slangar. Vet att det finns otrolit många kvaliteter och sorter.
Skruvar och muttrar, har här ingen aning men antar att rostfria är att föredra. galvat har jag en känsla av att det på lång sikt kan lösas ut i vattnet. Mässing OK ? koppar absolut No No ?
Gummi material bör användas med stor försiktighet, EPDM duk av damm kvalite funkar men inte takdukskvalitet. Tror att silikongummilist borde kunna användas om man villa ha ngt öppningsbart, typ service lucka till filter etc. man kanske skall köra det lite i ugnen innan användning.....
Ser fram emot era synpunkter