Material i akvarium

#1 - 26 maj 2012 17:20
Skulle vilja ha lite mer info om material som går och inte går att använda i akvarium.

Det verkar finnas otäckt mycket erfarenhet på detta forum.
Har en viss rädsla för att man tillverkar en avrättningskammare, som kan bli otroligt jobbig att rätta till

Att ättiksbaserat glas silikon funkar är känt och att man inte skall använda produkter med mögelhämmare i. har också sett att PUR-skum, glas och frigolit används. Frigolit är om jag minns rätt är styrenplast och det är epoxilim också, är det någon som har erfarenheter kring detta?

Polycarbonat/ plexiglas har jag hört är ok. finns det konstruktionsplaster man skall akta sig för ?

PVC / Nylon gissar jag funkar tror inte att kloret löses ut i vattnet och man använder ju pvc-slangar. Vet att det finns otrolit många kvaliteter och sorter.

Skruvar och muttrar, har här ingen aning men antar att rostfria är att föredra. galvat har jag en känsla av att det på lång sikt kan lösas ut i vattnet. Mässing OK ? koppar absolut No No ?

Gummi material bör användas med stor försiktighet, EPDM duk av damm kvalite funkar men inte takdukskvalitet. Tror att silikongummilist borde kunna användas om man villa ha ngt öppningsbart, typ service lucka till filter etc. man kanske skall köra det lite i ugnen innan användning.....

Ser fram emot era synpunkter
#2 - 27 maj 2012 15:44
allt som har en smak brukar vara dumt när det kommer till plaster/gummin och lim och andra kemikalier brukar man få läsa sig till..
#3 - 28 maj 2012 06:58
När det gäller metaller så fungerar rostfritt av bra kvalitet i sötvatten men inte i saltvatten. Titan är helt ok men inte prismässigt intressant. All annan metall bör undvikas, det blir allt för lätt elände.
#4 - 28 maj 2012 09:58
trä av de flesta lövträd funkar bra men inte barrträd. glas funkar ju så klart. porslin brukar väl inte vara så farligt heller va? inte keramik heller?
#5 - 28 maj 2012 11:53
hannesc skrev:
trä av de flesta lövträd funkar bra men inte barrträd. glas funkar ju så klart. porslin brukar väl inte vara så farligt heller va? inte keramik heller?

beror lite på det där med keramik.

fick en idé om an bakgrund av keramikplattor som stod i grannens förråd, dvs herr kakelsättare.

läste lite på innehållsförteckningen, fattade inte ett smack, frågade han om han visste vad det
var för elände i dom. Ungefär så här lät diskussionen:

- vad ska du ha dom till ?
- kanske i akvarium
- du, det hade jag innan jag flyttade hit. hade flera kar som jag hade byggt upp mycket
intressanta formationer av diverse kakel / keramikplattor. gick skitbra i flera år,
sedan startade jag upp ett nytt kar, tog nya plattor, byggde grottor, gick käpprätt åt
h-e, på en vecka var både fisk och växter stendöda. testade då i några mindre kar,
och kunde konstatera att vissa saker funkar bra i flera år, andra saker funkar inte alls.
jag tror det har med eventuella slaggrester från bränning eller tvätt.

ergo kan fungera....kan gå åt h-e...och det hjälper inte alltid att läsa innehållsförteckningen....

.
#6 - 28 maj 2012 11:57
Rubberman skrev:
Skulle vilja ha lite mer info om material som går och inte går att använda i akvarium.

Det verkar finnas otäckt mycket erfarenhet på detta forum.

Har en viss rädsla för att man tillverkar en avrättningskammare, som kan bli otroligt jobbig att rätta till

Att ättiksbaserat glas silikon funkar är känt och att man inte skall använda produkter med mögelhämmare i. har också sett att PUR-skum, glas och frigolit används. Frigolit är om jag minns rätt är styrenplast och det är epoxilim också, är det någon som har erfarenheter kring detta?

Polycarbonat/ plexiglas har jag hört är ok. finns det konstruktionsplaster man skall akta sig för ?

PVC / Nylon gissar jag funkar tror inte att kloret löses ut i vattnet och man använder ju pvc-slangar. Vet att det finns otrolit många kvaliteter och sorter.

Skruvar och muttrar, har här ingen aning men antar att rostfria är att föredra. galvat har jag en känsla av att det på lång sikt kan lösas ut i vattnet. Mässing OK ? koppar absolut No No ?

Gummi material bör användas med stor försiktighet, EPDM duk av damm kvalite funkar men inte takdukskvalitet. Tror att silikongummilist borde kunna användas om man villa ha ngt öppningsbart, typ service lucka till filter etc. man kanske skall köra det lite i ugnen innan användning.....

Ser fram emot era synpunkter

mässing frågar du om det är OK.

koppar säger du No No

Fråga till dig.....vad är mässing gjort av ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssing

finns mässingsorter som förmodligen skulle fungera i kar....men de är nog vääääldigt ovanliga....

.
#7 - 30 maj 2012 00:11
Ledsen, dålig källkoll / för gammal för att minnas gymnasiekemin ..... tänkte på att mycket detaljer till båten är av mässing, liten eller ej synbar oxidering. Kopparnubb är ytterst användbart när grannens frukträd börja skymma kvällssolen ......

Tanken med den länken är dok att hitta "no no:s" mina synpunkter på första sidan är i flera fall antaganden från andra forum eller uppenbara beslut på en undermålig gymnasiekemi,
Skulle framför allt vilja vet vad som absolut inte bör användas, har t.e.x sett på forumet at PUR skum används, detta är i vissa fall lite tveksamma ur arbetsmiljösynpunkt i industrin..., men verkar fungera i akvarie miljö vilket är bra att vet. gäller detta fler styrenplaster ?? typ epoxi ?

Plast är lite otäckt, då jag jobbar en del med med polymerer, så vet jag att det kan finnas många vitt skilda varianter på samma sak., och våra byggvaruhus erbjuder kanske inte alltid det bästa och förändringar sker nog ganska kontinuerligt ......

Ber om ursäkt för min dåliga källkontroll men både forum och akvanautism är fortfarande något av en gåta... men träning kanske ger färdighet ...

Annons