Material Eheim 2229 01. AKUT!!

#1 - 25 juni 2004 12:41
Hejsan!
Vad behövs för material för att starta upp mitt ytterfilter?? Har ett Eheim 2229 01, och har skaffat Ehfi Subsrat 1l, undrar vad som mer behövs? Makaroner? Bör jag ha en liter till med E. Subsrat? Hur mycket slang behövs (har ett 720)? Vart skall jag ha in och utsug? Kan absolut ingenting om ytterfilter och är jättetacksam för snabba svar, då det är lite akut. Hade tänkt att beställa grejerna från Tyskland, så det är inte så lätt att fråga vad som skall vara i (även om det säkert går). Vilka filtermattor skall jag använda? Hittade inga till just det filtret.

Jättetacksam för svar!!!
#2 - 25 juni 2004 14:25
I mina Professional filter med 3 filterkorgar har jag makaroner i den nedersta korgen, blå filtermatta i den mittersta och Ehfisubstrat i den översta. Sen ligger det en vit filtermatta överst. I en av burkarna ligger det nog blå filtermatta i 2 korgar och Ehfisubstrat i en.

Det finns noname vita filtermattor till Professional-filtren på Aquaristic Shop, då kostar de ungefär 1/3 av vad Eheims originalvadd kostar!
#3 - 25 juni 2004 14:29
Enligt Eheim så ska man bara använda Ehfisubstrat ,du behöver alltså 5L Ehfisubstrat till .
#4 - 25 juni 2004 21:47
Det är väl 7,3 liter rekommenderad filtermängd i 2229 och då ska det vara Ehfisubstrat eller Ehifsubstrat PRO enligt Eheim. Fick hem mina filter igår, 2226 & 2229, tillbehörspåsen fattades i 2226 filterkartongen....... dom skulle undersöka saken och återkomma....
#5 - 26 juni 2004 11:43
detr är 7,3 filter filtervolym och inte filtermängd ,varje filterkorg tar 2L Ehfisubstrat och 229 har 3 korgar alltså 6L.
#6 - 26 juni 2004 13:57
Eftersom 2229 är ett intervallfilter ska du inte ha något annat än Ehfisubstrat eller likvärdigt eftersom du annars äventyrar intervallfunktionen. korgarna ska vara hyffsat välfylda.

Rekomendationen för placering av in och utlopp brukar vara att de ska vara i var sin ände för att cirkulera igenom hela karet.

Du kan titta lite på denna tråd, den beskriver lite "problem" som kan uppkomma med intervallfilter.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27645

Om du inte har manualen kan du höra av dig så kan jag försöka scanna den eller det mest intressanta.

/NE
#7 - 30 juni 2004 17:48
Tack för alla svaren! Har tyvärr inte kunna skriva tillbaka tidigare på grund av mitt "jättebra modem" (är så att bo på landet). Nu har jag fått ett humm om hur jag skall göra! Hittade även manualen, men tack iallafall! Nu skall jag bara övertala regeringen att skaffa filtermassa för ett antal hundra (blir kanske bara dyrare att beställa från Tyskland, portot går ju på en del).

#8 - 30 juni 2004 18:07
Köp filtermassan från www.pwss.nu Lätt billigast! (450:- för 5l)

/J
#9 - 19 juli 2004 09:31
Har ni haft någon erfarenhet av att det "skvalar" från 2229 filtret? Jag har Ehfisubstrat i helt enligt bruksanvisningen och lite mindre än rekommenderat, akvariet går tomt nu i väntan på fisk. När jag lyser med en lampa igenom sidan på filtret så ser jag att när vattnet fyller upp så trycks det mellan väggen och korgarna istället för igenom filtermaterialet och det är det som skvalar. Är det bara att byta korgar eller kan jag låna korgarna från mitt 2226 filter? Annars kunde man ju ta den minst modellen plastbollar och på så sätt få lättare flöde igenom korgarna.

Precis när filtret startas så fyller filtret igenom gorgarna men efter en liten stund så verkar det gå för tungt och det börjar gå på utsidan i stället...

Någon som har haft erfarenhet av detta?

Mina filter är helt nya.
#10 - 19 juli 2004 09:59
Ursprungligen skickat av crx

Har ni haft någon erfarenhet av att det "skvalar" från 2229 filtret? Jag har Ehfisubstrat i helt enligt bruksanvisningen och lite mindre än rekommenderat, akvariet går tomt nu i väntan på fisk. När jag lyser med en lampa igenom sidan på filtret så ser jag att när vattnet fyller upp så trycks det mellan väggen och korgarna istället för igenom filtermaterialet och det är det som skvalar. Är det bara att byta korgar eller kan jag låna korgarna från mitt 2226 filter? Annars kunde man ju ta den minst modellen plastbollar och på så sätt få lättare flöde igenom korgarna.

Precis när filtret startas så fyller filtret igenom gorgarna men efter en liten stund så verkar det gå för tungt och det börjar gå på utsidan i stället...

Någon som har haft erfarenhet av detta?

Mina filter är helt nya.

Jag har precis samma erfarenhet som dig, jag har också lyst in i "filterbehållaren" och observerat precis det du nu berättar. min pump porlar också. Lite irriterande då jag bytte till Eheim just för att få en tyst pump.

Jag har dock sett folk här på forumet som påstår sig ha detta filtret gåendes helt tyst, det enda de säger är att man skall följa Eheims instruktioner. Det har jag gjort men det låter lika mycket för det.

Jag köpte allt nytt för 2V sedan med substrat o allt, så det kan ju inte vara det heller.
Prismässigt rekomenderar jag dig att köpa från Tyskland, det är mycket pengar att spara. Med frakt o allt inklusive sustrat så gav jag ca: 2 300 SEK för filtret. Dessutom tog det bara 8 dgr, lika mycket man kan räkna med om du köper i en affär här hemma.

Mvh
Tobbe
#11 - 19 juli 2004 10:51
Helt tyst har mitt 2329 aldrig varit men däremot låter det inte så det stör. (är förvisso inne i akvariemöbeln) Återförsäljaren i Sverige som jag pratade med då jag hade problem i början verifierade att dessa filter låter lite mer än de "vanliga" filtren som Eheim producerar.

Däremot så hävdar Topfrog att han har ett helt tyst filter så ni får nog fråga honom hur han lyckats med detta.
Mvh
/J
#12 - 19 juli 2004 11:11
Ja hade tur och tittade in på akvarieshopen.se och dom hade rea på ett 2229 för 1800kr så jag slog till då, och när jag köpte 2229 filtret som dom hade rea på så la dom upp ett 2226 på rea istället och det fick jag för 1000kr så jag hade otrolig tur och fick allt i en beställning. Men hade jag fått betala ordinarie pris hade jag aldrig haft råd.

Jag funderar om man vågar värma på korgarna så att dom blir lite mjuka och sen pressa ut dom på sidorna. Det konstiga är att i mitt 2226 som jag köpte samtidigt så är det svarta korgar och dom är det mycket bättre passform på, dom får man pressa ner i filtret medans dom vita går jättelätt ner i 2229. Ska prova att skifta korgar i mina filter och se om dom svarta passar bättre. Det enda som skiljer är att det sitter en gummiring på röret i korgarna på 2226 men den är det ju bara att flytta över.

Sjukt fel på ett så dyrt filter, listpriset är över 3000kr och då får det inte vara så här enkla fel som otäta korgar.

På torsdag får jag hem mina första fiskar till mitt nystartade 540 [:D] [:D] [:D]

Annons