mäter aldrig men verkar gå bra endå?

#1 - 18 augusti 2005 08:50
Jag tänkte göra en bekännelse och se vilka reaktioner jag får. det är så att jag aldrig mäter några värden i mitt vatten. än så länge har det gått väldigt bra och fiskarna mår bra. jag skulle gärna vilja göra sånt men det är så många olika grejer man ska köpa och det har jag inte riktigt orkat (kostar en del) det enda jag mäter är ju tempen, och den har jag mellan 25-29 grader. Kan vattnet ändra sig väldigt mycket? eller går det bra att förlita sig på känslan? jag gör väldigt små vattenbyten varje vecka så att fiskarna inte ska få sig en chock. den enda nackdelen i mitt akvarium är att växterna inte ser så fräscha ut ibland. har börjat med växtnäring och en del av växterna sköt i väg då! dom fick nya skott som tog sig för engångsskull. och dom ser ju bra ut nu med, men en växt jag köpte på fiskaffären var en mångbladig (smala blad) med en liten vitaktig/silver rand i mitten. ni kanske vet vad jag pratar om? mina fiskar är och äter på den ibland, speciellt när jag var borta på resa i två veckor, så det ser lite strimlig ut nu. men den är påväg att se ganska sliten ut tycker jag. kan inte se några nya blad som skjuter upp osv. den var ganska tjock när jag köpte den, men nu är den gles.... ge mig lite tips är ni snäll! och kommentera det att jag inte mäter vattnet på något vis. det är väl inte livsfarligt, men vad kan vara viktigt att mäta? som lönar sig att lägga ner lite pengar på. och jag har beskrivit tillståndet lite i mitt akvarium nu så ni får gärna ge lite tips som sagt! eftersom växterna är lite "trötta", vissa av dom iaf. kan det vara brist på något ämne i vattnet? jag fattar ingenting av vad fosfor osv osv är bra för, finns så många olika ämnen och saker =\
#2 - 18 augusti 2005 09:15
de e väl upp till var å en...mäter du inte å har inga problem så är de väl onödigt att mäta...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 augusti 2005 09:23
Om det funkar beror ju till stor del på vilka kranvattenvärden man har i utgångsläget, vilka fiskar man har, hur mycket man matar, hur man sköter vattenbyten etc. etc.

Att det fungerar just nu är dock ingen garanti för att det kommer att funka framöver eftersom fiskarna kan anpassa sig till urusla förhållanden om förändringen sker långsamt. En dag blir dock förhållandena för dåliga och då är det helt kört.
#4 - 18 augusti 2005 09:25
sant det.. vad kostar sådana grejer man mäter värdet med? vilka är nödvändigast?
#5 - 18 augusti 2005 09:26
Nitrit och pH-test bör väl ingå till att börja med. De kostar runt hundringen per styck.
#6 - 18 augusti 2005 11:03
kollade på nätet om dessa mätare. och det fanns massor, men jag tänkte det att, varför finns ammoniak mätare? det räcker väl att ha en mätare för PH och är PH:et högt så kan man typ konstatera att man har mycket ammoniak i vattnet? är det inte så...

På PWSS sida så kostade dom typ 70kr styck. ska kolla i affären nästa gång om det skiljer mycket för annars lär det gå jämt upp med frakten.

men om jag misstänker lite för höga halter av nitrit så gör jag vattenbyte och har i lite nitrivec så kanske det återställer sig? för jag brukar inte ha några dödliga doser direkt, men jag har märkt ena mollyn brukar vara vid vattenytan längre tider och stjärten ser ledsen ut. i en annan tråd har vi komit fram till att det nog berodde på för höga nitritvärden. och denna fisken är också den nyaste så det kan ju vara så att den känner av det som dom "inbodda" fiskarna inte kännar av. köpte även två tetror i samband med den ena mollyn och den ena av dom tetrorna var också lite konstig. känns som jag fått en del förklarat för mig nu och borde nog göra ett vattenbyte och se om det blir bättre, nog för att dom är som vanligt nu. men det verkar gå upp och ner.
Men jag brukar alltid göra vattenbyte före jag har ner dom nya fiskarna, så nitritet borde ju ha sänkts då?
#7 - 18 augusti 2005 11:17
Fiskarnas livslängd förkortas om de ständigt ska vara i ett vatten med inte farligt höga men ändå flera värden som ligger på gränsen.
Tex något fel pH eller ett pH som inte är stabilt,0,03 ammoniak, 0,5 nitrit, högre än 50 mg/l nitrat, ingen av värden är akut farliga men sammantaget och över tiden sliter det på fiskarna och sätter ner deras immunförsvar.

Det är många som inte testar sitt vatten till glädje för butiker som säljer fisk.

Det är också lämpligt att kolla näringsnivån till ev. växter.
#8 - 18 augusti 2005 19:32
¤P?OÄNGTERING¤ Fiskar saknar immunförsvar, liknande det som bla. människor har, de har enbart resistens emot vissa åkommor. -Geezer-
#9 - 18 augusti 2005 21:31
själv har jag bara testat för nitrit men ett ph test står på "ska köpas" listan
#10 - 19 augusti 2005 08:39
jag ska kolla idag när jag är in till stan om dom där testen. men säg att jag köper nitrit och Ph-testet. testar vattnet när jag kommer hem och det visar sig att ph värdet är lite för högt/lågt, eller att nitrithalten är inte normal. vad ska man göra då? vet att man ska göra vattenbyte om det är mycket nitrit. jag gjorde vattenbyte igår, men kanske inte räcker? men vad gör man åt ph-värdet? sen funderar jag på att ta med lite vatten till affären och låta dom testa och köper något medel ifall så behövs och köper testerna en annan dag?

kramfors, hur kollar man värdet för växterna?
#11 - 19 augusti 2005 09:10
Hur mycket fiskar har du, vilken pump och hur mycket vatten byter du i veckan? Och hur länge har ditt akvarium varit i gång? Nitrit brukar man kunna få i början, kanske första månaden, tills karet börjat fungera lite bättre med nerbrytningen. Då får du nitrat i stället som inte är lika farligt, men som måste hållas nere på rimliga nivåer med vattenbyten. Ju mindre med fisk du har ju lättare är det att få det i balans, speciellt i början. Du får en känsla för hur akvariet mår när du har hållit på en tid, något år kanske. Då brukar man kunna ha lite mer fisk och lyckas balansera matningen och vattenbytena utan att det blir en katastrof direkt ;)
Jag hade inga tester dom första 25 åren. Det fanns inga helt enkelt. Självklart gjorde jag massor av tabbar och fiskar dog. Nu har jag lite olika tester men kollar inte så ofta, bara om något verkar underligt och om jag nystartar ett kar. Brukar kolla lite nitrit i början då. I bland kollar jag nitrat precis innan jag gör veckans 30-40% vattenbyten överallt. Då kollar jag i det kar som har mest fiskbelastning för att se om jag möjligen behöver byta ännu mer vatten. Men det ligger stabilt hittills.
pH och KH har jag kollat några gånger så jag vet vad jag får ur kranen och vad det blir i karen. Det kollar jag bara om jag vill förändra vattnet inför en lek eller romkläckning för att se att det blev bra.
#12 - 19 augusti 2005 10:11
[QUOTE=Sonja]Hur mycket fiskar har du, vilken pump och hur mycket vatten byter du i veckan? Och hur länge har ditt akvarium varit i gång? Nitrit brukar man kunna få i början, kanske första månaden, tills karet börjat fungera lite bättre med nerbrytningen. Då får du nitrat i stället som inte är lika farligt, men som måste hållas nere på rimliga nivåer med vattenbyten. Ju mindre med fisk du har ju lättare är det att få det i balans, speciellt i början. Du får en känsla för hur akvariet mår när du har hållit på en tid, något år kanske. Då brukar man kunna ha lite mer fisk och lyckas balansera matningen och vattenbytena utan att det blir en katastrof direkt ;)
Jag hade inga tester dom första 25 åren. Det fanns inga helt enkelt. Självklart gjorde jag massor av tabbar och fiskar dog. Nu har jag lite olika tester men kollar inte så ofta, bara om något verkar underligt och om jag nystartar ett kar. Brukar kolla lite nitrit i början då. I bland kollar jag nitrat precis innan jag gör veckans 30-40% vattenbyten överallt. Då kollar jag i det kar som har mest fiskbelastning för att se om jag möjligen behöver byta ännu mer vatten. Men det ligger stabilt hittills.
pH och KH har jag kollat några gånger så jag vet vad jag får ur kranen och vad det blir i karen. Det kollar jag bara om jag vill förändra vattnet inför en lek eller romkläckning för att se att det blev bra.[/QUOTE]

Jag har två black molly, fyra neontetror och en mal. vet ej riktigt vilken pump jag har. byter kring 30% som man ska. Jag har haft igång mitt akvarium sedan i Januari. det är ett 64 liters akvarium.. mäter mat nitrat halten med samma mätare som nitrit? eller är det en speciell till nitrat? känns inte som att dessa mätare är så viktigt för det har gått bra för mig hittils. jag har lärt mig av mina misstag. t,ex ha för bråttom med för många fiskar + för stora vatten byten. då dog många för mig, 2 ggr typ. sen bytte jag mindre och var försiktigare när det var nya fiskar där. så nu har ingen dött på många månader. men det är inte så säkert att fiskarna mår så bra som dom kan göra, för två av dom tre nya fiskarna jag köpte för några veckor sedan uppförde sig konstigt. dom var väl inte van det "dåliga" vattnet och reagerade möjligtvis. men å andra sidan så litar jag inte på zooaffären som jag köper mina fiskar på. för dagen efter så såg jag att mollyn hade lite vitt "ludd" kring munnen så jag fick medicinera på en gång. det där hände med en ny molly för några månader sedan, men den dog trots mina medicineringar. så jag tror att sjukdomarna kommer från affären. men ena tetran hade inte dom starka färgerna, knappt något svart på stjärtfenan. så den mådde väl inte prima. men efter en vecka typ så var den stark i färgerna igen... kanske har bra vatten, men det kanske skulle behöva justeras på något sätt? vet inte vad som kan göra mitt kar bättre... om de finns något att göra.
#13 - 21 augusti 2005 21:45
Trollet85: Hurra! Håller på dej!! Har bara under min akvarietid mätt ett enda värde i mina akvarier; temperaturen! Nu gör jag inte ens det (jo, ibland med lillfingret) och det funkar alldeles utmärkt ändå! Har fått en känsla av att alla mätningar och extra vattenbyten det har resulterat i är värre en ett tillfälligt högt nitritvärde som för det mesta försvinner efter ett tag.

Förstår dock att man vill mäta vissa värden om man får mer långdragna problem. Men om en fisk verkar lite hängig är det oftast fisken och inte omgivningen felet ligger i. Om jag haft problem? Jo en gång när jag försökte mej på malawiciklider. De tynade helt enkelt bort och dog två veckor efter insättning. De tanganiykaciklader jag hade samtidigt (ursäkta blandningen) som borde vara känsligare mådde prima. Åtgärd?: Tröttnade på Afrikaner och gick tillbaka till Sydamerikaner vilka alltid funkat för mej.

Så slappna av och njut av er hobby. Det mesat löser sig! :-)
#14 - 21 augusti 2005 23:29
Det verkar inte som du har för mycket fisk i alla fall, och akvariet har varit igång så länge så du borde inte få nitrit längre så länge du inte tömmer hela karet och tvättar sand och filter så ordentligt så det blir en nystart. Byter du sen så pass ycket vatten så regelbundet så blir det knappast så mycket nitrat så det är skadligt heller. Man använder inte samma test till nitrit och nitrat.
Det som kan gå fel är om du matar för mycket eller handlar ny fisk som är sjuk så du får in någon sjukdom i karet. Jo, sen just det ja. Vattnet du tar från kranen är olika på olika ställen över landet. Och har du egen brunn kan det skilja från årstid till årstid dessutom. T ex i Uppsalatrakten och på Gotland är vattnet hårt.
Jag har för mig att just black molly är lite marigare än andra ungfödare. Men andra som har andra åsikter får gärna dementera det jag skriver.

Jag kom fram till att fiskar från Amazonas funkade bra i just mina akvarier, medan t ex dvärggurami och honungsgurami inte funkade så bra. Så jag håller mig mest till Amazonasfisk och lite annat.

Om du inte har några problem så är det väl inte så nödvändigt att mäta något, men om det börjar strula så är det lättare att veta vad man ska göra om man vet vad man har för vatten. Ibland brukar akvarieaffärer mäta vattnet om man tar med lite i en ren burk. Jag vat inte hur dom gör. Använder dom mätstickor så är det inte så väldans tillförlitligt. Du kan ju fråga i butiken du handlar.
#15 - 22 augusti 2005 01:19
mätte nitrit på mina 9 kar i dag och ett av dom (ett 30L) var mycket hög nitrit halt på alla andra kar var kanon bra.. och då har jag nästan exakt samma fisk, vattenbyten, mat m.m i alla karen.. så jag tycker man ska ha koll på nitriten iaf i uppstartande av nya kar.
#16 - 22 augusti 2005 08:50
Javisst,när man nystartar är det bra att ha koll på just nitriten. Men Trollets kar har varit igång sen januari och han/hon gör 30% vattenbyten en gång i veckan samt har lite fisk. Det blir knappast nitrit i det karet nu längre.
#17 - 22 augusti 2005 17:50
okej lät bra det. brukar försöka kolla på fiskarna hur dom mår. men det brukar inte vara nåt allvarligt. ibland så kan vissa fiskar "hyperventilera" en del. som t,ex nu så är en av neontetrorna lite knas. färgen på den är svag och den ligger nära botten... men dom brukar repa sig, men man blir endå orolig varje gång dom är sådana för man vet aldrig vad dom håller på med. sen har jag dålig erfarenhet av att köpa ny fisk. gillar inte stället som har fisk för fiskarna verkar vara sjuka och ser konstiga ut. och en av de nyaste fiskarna jag hade, ena mollyn. hade lite vitt kring munnen men jag medicinerade så försvann det. och han blev piggare. nitrivec ska man ju bara tillsätta om man gör större vattenbyten. med vad för medel kan vara bra att alltid ha? som håller vattenbalansen på en jämn nivå och som "hjälper" till lite på olika sätt i karet...
#18 - 22 augusti 2005 18:08
[QUOTE=trollet85]nitrivec ska man ju bara tillsätta om man gör större vattenbyten.[/QUOTE]

varför :confused:
vattnet innehåller ju väldigt få bakterier då dom som gör jobbet sitter i botten och filtret.

eller du kanske tänkte på aquatan som gör vattnet snällare mot fiskar och innehåller antistress medel.
#19 - 22 augusti 2005 18:35
en fråga när kan man misstänka att man har fått nitrit i sitt kar är det så först när fiskarna dör elr kan man se det på något annat sätt?. Behöver jag göra pH test om jag redan vet att jag har cirka 7 i pH där jag bor elr är det mest för att inte få svängningar i pHt som man gör detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 augusti 2005 19:00
[QUOTE=Luminax]Behöver jag göra pH test om jag redan vet att jag har cirka 7 i pH där jag bor elr är det mest för att inte få svängningar i pHt som man gör detta?[/QUOTE]
Nja om du också har ett KH på 4-5 och gör regelbundna vattenbyten så minskar väl efterhand behovet av att kolla pH.
#21 - 22 augusti 2005 19:20
Finns det digitala mätare för ph och kh etc? Känns lite jobbigt hålla på med mätstickor i papper o så...
#22 - 22 augusti 2005 20:01
stickor är inte mycke att ha dropptester är klart bättre.

finns ph testare på clasohlson.se men dom är inte billiga.
#23 - 22 augusti 2005 20:04
Raven. nja jag vet inte riktigt vad jag tänkte på... tänkte bara om man kunde ha i något medel som förhindrar för högt/lågt PH och nitrat. Jag sköter mig väldigt exemplariskt men rätt små vattenbyten. lagom matmängd, väldigt lite oftast men någon gång har det hänt man har råkat ha i lite mer. hur kan det då lyckas bli konstiga värden i vattnet?

men som det verkar så är mina fiskar konstiga lite då och då. som den nyaste mollyn. den är ibland pigg, men det händer att den är vid ytan och vill ha luft typ och stjärfenan ser ledsen ut. och just nu så verkade ju inte en av de nyare tetrorna så fräsch heller. såg ut som den hade något konstigt vid munnen! men jag är så dålig på se om dom har några sjukdomar så jag vet inte vad jag ska tro. såg lite rödaktigt ut... såg uppblåst ut också, men de kanske inte var något att anmärka på endå. iom att den var lite uppsväld såg det ut som det var lite ljus ljus rött som lyste igenom från något innuti kroppen på den. på den andra större tetran så såg det inte ut som nåt sånt... så den måste ju va sjuk?

Det är så svårt att veta om det är något med vattnet och varför dom beter sig som dom gör. som jag frågade tidigare. finns det något bra medel att köpa eller tillsätta själv satt man kan stabilisera ifall man tycks märka att fiskarna beter sig lite konstigt? behöver ju inte vara allvarliga felaktiga värden...
#24 - 22 augusti 2005 21:30
Om man misstänker något brukar universalhjälpen vara vattenbyten. Har du ingen annan akvarieaffär du kan gå till om du inte är riktigt nöjd med den du hittills handlat i?
Det är så svårt att försöka gissa om det är något fel på dina fiskar eller om du är så noggrann och försiktig så du tycker det är fel på dom fast det inte är något. Speciellt mindre fiskar kan vara rätt genomskinliga på vissa ställen. Ibland ser dom lite röd/rosa ut. Kan ju vara blodet som lyser igenom lite i speciellt ljus då dom är i en särskild vinkel mot ljuset. Eller så är dom sjuka. Vad som är dumt att börja göra är att medicinera i förebyggande syfte. Det är ingen idé att göra det. Känner du ingen där du bor som hållit på mycket längre med fiskar än dig som kunde komma och ta en titt på dom?
#25 - 23 augusti 2005 08:46
okej. får kanske ta och göra vattenbyte, kan det vara en mindre förgiftning? för samma fisk som igår hyperventilerar och har gömt sig bakom vattenpumpen. som dom gör när dom "går iväg" för att dö typ. har fått den erfarenheten. ska man byte 30 eller 50 %?

har tyvärr ingen fiskkunnig person i min närhet som kan hjälpa. =\

jo det finns en akvarieffär till så vitt jag vet, men den är rätt liten och har inte så bra utbud gällande fiskar. sist jag var där hade dom inte neontetror så jag fick köpa det på de andra stället endå..
#26 - 23 augusti 2005 09:55
gjorde vattenbyte på ca:50% nyss iaf. men tror inte det blir nå bättre, kanske inte ens behövdes. men kanske har "renat" vattnet lite iaf? ska man ha i något efter ett sådant vattenbyte? har inget nitrivec men hon i affären sa de ba skulle användas vid nystart eller större vattenbyten.

den enda fisken som är konstig är ju denna tetran. tror den kommer dö, men jag vet ju ej vad som är fel. den andre större tetran tappade färgen också som att den också blev stressad på något vis. kan detta ha något med vattnet att göra eller är dom sjuka på något vis? har lite snigelproblem för tillfället, kan dom avgöra något dumt ämne i vattnet?

jag brukar inte göra något större med vattnet eller vattenbytena, mäter aldrig just för att jag går mer på känslan. så jag har svårt att tänka mig att det är något jag gjort som orsakat detta. kanske matat för mycket i några dagar?
ska avstå från att mata ikväll iaf...
#27 - 23 augusti 2005 10:07
Om du inte matar kopiöst mycket så brukar vattenbyten på ca 30% i veckan hålla vattnet bra. Snäckor är inte att dugg farliga så länge dom lever. Tvärt om så gör dom nytta, men ser inte så kul ut. Dom äter upp matrester mm. Men har man stora snäckor och/eller väldigt många och behandlar med något snäckgift och dom dör... då kan dom förgifta vattnet. Men det är om många dör samtidigt, inte så länge du inte har i något snäckmedel.
#28 - 23 augusti 2005 20:15
verkar som att jag får ta tillbaka mitt påstående med denna tråden för ironiskt nog så har en av mina fiskar blivit sjuka och allihopa lär väl dö. verkar tydligen som att det handlar om bukvattensot. så dom har väl levt en längre tid i dåliga värden så immunförsvsaret inte orkade längre....

men det är så trist att varje mätare ska kosta en hundring. jag har inte råd!
#29 - 23 augusti 2005 20:16
Med respekt för att jag inte följt tråden:

Trollet, tycker du kunde tänkt på det innan att det kan kosta, blir en fisk sjuk så blir det oftast dyrare än tester som håller en väldigt lång tid!!
#30 - 23 augusti 2005 21:24
hallå!

jag har nog haft bukvattensot och i dessa fall smittades inga andra fiskar! så det finns hopp!

Om du har nitrit gör 2x 50% vattenbyten per dag och köp ett test så du kan mäta! Inga multisticks bara! ett nitrittest kostar strax över 100kr, men det är en bra investering.

fast det verkar ju konstigt om du fått nitrit bara så där, sköter man vattenbytena och matar lagom brukar det gå bra.
#31 - 23 augusti 2005 22:04
Geezer: Du skriver att fiskar saknar immunförsvar liknande vårt, skulle Du vilja utveckla det lite mer?
Mvh Cecilia
#32 - 24 augusti 2005 07:44
lenis: nitrit kan man väl bara få i början när man ny startat upp? jag har haft igång mitt i ett halvår. det kallas nitrat om jag förstår det rätt, det man kan drabbas av. men jag vet inte om man gör samma sak åt det som åt nitrit...
mitt vatten kan ju vara "dåligt" pga ph värdena också... man kan ju inte vara säker på nånting.
#33 - 24 augusti 2005 08:58
bytte ju 50% ungefär igår, undrar om jag ska göra det idag med?? jag har fått för mig att byta vatten är "farligt" jag är jätte rädd för nitrit och förgiftning av olika slag. för så var det i början att jag råkade byta för mycket för många fiskar bara dog för mig. nu byter jag kring 30%, och försöker vara försiktig så att det inte ska bli så stor förändring för fiskarna. nu vet jag ju inte hur balansen är i akvariumet, men ska man byta vatten idag igen för säkerhetsskull? för att "rena" lite till? för det var någon som nämnde att eftersom min ena tetra blev sjuk nu så kanske dom har levt i dåligt vatten en längre tid. den tetran som är sjuk nu är en av de äldsta i karet. förutom den så är det en black molly och en till tetra. dom borde ju också bli sjuka snart om de är dom som levt längst i karet det drabbar.....
#34 - 24 augusti 2005 09:21
såg denna sida http://www.mamut.com/zoosaker , rätt billiga tester? den längst upp för 170kr verkar ha massor av test. fast de kanske är sådana där stickor som man inte ska ha? säg mig vad av dom produkterna som är bra. dom var väl rätt dyra här med, men en 20 lapp billigare per styck endå tror jag än i vanliga affärer. fast då väger väl frakten upp allt...

gå in på "beställ produkter" sen vidare till kategorin tester så är ni med mig i texten sen...
#35 - 24 augusti 2005 09:25
Nitrit kan man drabbas av även efter igångstarten.

Det beror helt på om dina bakterier klarar av att göra om det till nitrat eller inte.

Om t.ex. flera fiskar dör och ligger kvar och ruttnar. Då kan nitritnivån stiga kraftigt.

Det giftiga nitrit görs om till det mindre farliga nitrat, men nitrat kan också skada fiskarna om det är för mycket.

Reglebundna vattenbyten bl.a. håller nere nitratnivån.
#36 - 24 augusti 2005 09:33
[QUOTE=trollet85]fast de kanske är sådana där stickor som man inte ska ha? säg mig vad av dom produkterna som är bra.[/QUOTE]

Många avråder från stickor p.g.a att de är av ojämn kvalitet och kan i vissa fall visa helt felaktigt.

Jag använder både och. Stickor för snabbtester när jag känner mig orolig och vätskebaserade testar för regelbundna nogrannare tester.

Blir billigare på det sättet (längre tid mellan vätsketesterna) .

Du behöver ha som minimum, nitit NO2 och KH test.
#37 - 24 augusti 2005 09:37
Peter: jag brukar göra regelbundna vattenbyten. därför jag tycker det är kontigt att mitt vatten ska bli så konstigt helt plötligt...

Räcker det inte med antingen nitrat eller nitrit mätare? visar ju istortsett samma... varför ska jag ha KH test? känns som det är detsamma som PH-test. går det inte lika bra med ett pH-test då?
#38 - 24 augusti 2005 10:00
[QUOTE=trollet85]Peter: jag brukar göra regelbundna vattenbyten. därför jag tycker det är kontigt att mitt vatten ska bli så konstigt helt plötligt...
[/QUOTE]

Jag kan tänka mig flera orsaker till att vattnet förändrar sig. Filtret underdimensionerat och nått en kritisk punkt. En växt som mått dåligt och börjar ruttna. En del växter är inte vattenväxter alls. Min tjej stoppade i en sådan.
Den såldes av en akvarieaffär men klarar sig bara någon till några månader, dör sedan och ruttnar. För många sådana saker tillsammans kan förändra ett akvaries miljö snabbt när det går över gränsen.

[QUOTE=trollet85]
Räcker det inte med antingen nitrat eller nitrit mätare? visar ju istortsett samma... varför ska jag ha KH test? känns som det är detsamma som PH-test. går det inte lika bra med ett pH-test då?[/QUOTE]

Mmm, ok. PH testet är till för att kontrollera att du har ett PH som ligger inom det som dina fiskar trivs i. MEN. KH testet visar hur bra buffringsförmåga ditt vatten har, det påverkar PH.
Om du har felaktig KH så kan ditt PH rusa omkring rejält och helt inom fel ramar för PH värden.
Normalt så har du felaktigt KH från ditt kranvatten.
PH ligger iaf i jakobsberg på runt 7.5 till 8, vilket passar många fiskar.
Det betyder för mig att det är viktigare att åtgärda KH för att få ett stabilt PH. Därför förordar jag KH före PH testet.
#39 - 24 augusti 2005 10:55
menar du att filtret möjligtvis är dåligt? jag brukar rengöra filtret en gång i månaden ungefär. sen så är mitt akvarium ett halvt år gammalt, hur länge klarar sig filter? kan ju möjligtvis ha med växterna att göra då... men en gång i veckan plockar jag ju bort allt dåligt och gör fint igen, så fort ruttnar inte mina växter tycker ja =\ läste även att det kan bero på maten också, att den är för gammal. hur gammal får mat vara? följde ju med mat i akvariumet när jag köpte det och det var som sagt ett halvår sedan. men jag vet ju inte hur länge maten stått i affären, men vore ju riktigt dåligt av affären att sälja så gammal mat också.. svårt att veta vilka växter man har då som är "bra" =( som bara är tänkt att överleva någon månad.

okej.. detta med tester är riktigt jobbigt. vet varken ut eller in och folk säger olika. jag har typ riktat in mig på nitrat test, just för att nitrat är vanligare i akvarium som vart igång ett tag. sen också PH test. ba för att kolla de värdet så vattnet är "normalt" även om du förklarade nu vad KH är så känns det som ett virvarr.. känns som det finns miljoner tester men jag har knappt råd att köpa två. jag behöver veta dom två allra viktigaste som man typ mäter en gång i veckan! så man får veta värden som är viktigast för att fiskarna ska må bra...
#40 - 24 augusti 2005 11:38
[QUOTE=trollet85]menar du att filtret möjligtvis är dåligt? jag brukar rengöra filtret en gång i månaden ungefär. sen så är mitt akvarium ett halvt år gammalt, hur länge klarar sig filter?[/QUOTE]

Personligen tror jag inte på att maten är för gammal. Mer troligt i så fall att det blir för mycket mat i akvariet. 1 till 2 ggr per dag, med bara så mycket mat att fiskarna äter upp det inom några minuter är lagom.

Det där med att rengöra filtret. Filter skall inte rengöras i onödan. Låt filtret gå längre tid. Rengör du för ofta eller på fel sätt så dödar du bakteriekulturen i filtret. Då får du nitrit.
Skölj och krama ur filtret i kallt vatten, inte hett för då dör nyttiga bakterier. Eller om du har gammalt akvarievatten, använd det.
Jag säger gammalt för du skall inte rengöra filtret samtidigt som du gör vattenbyte. Spara lite vatten från vattenbytet och gör ren några dagar senare. Annars rubbar du jämvikten av bakterier i akvariet.

[QUOTE=trollet85]
även om du förklarade nu vad KH är så känns det som ett virvarr.. känns som det finns miljoner tester men jag har knappt råd att köpa två. jag behöver veta dom två allra viktigaste som man typ mäter en gång i veckan! så man får veta värden som är viktigast för att fiskarna ska må bra...[/QUOTE]

I ditt fall så skulle jag köpa amtra multi check 5, kostar runt 170:- för 25 tester. Ger dig Nitrat(NO3), Nitrit(NO2), PH, KH och GH.
Det är ett sticktest. Men vad jag sett fungerar den bättre än många av dem.
Klar och tydlig indikering på asken hur värdena skall ligga att jämföra mot den stickan du använde.

Med den så har du alla de viktigaste testerna och behöver inte fundera.
Den är det enklaste och mest pedagogiska testet jag kan tänka mig. Skippa droptesterna, även om de är nogrannare.
Jag tror att det för dig är bättre att använda dem än att du investerar stora pengar på felaktiga testar vid fel tidpunkt så att säga, och sedan känner dig orolig för om du testat fel sak.

Skulle jag enbart köpa två tester så skulla jag ta nitrit(NO2) och KH.
#41 - 24 augusti 2005 14:22
[QUOTE=trollet85]okej.. detta med tester är riktigt jobbigt. vet varken ut eller in och folk säger olika. jag har typ riktat in mig på nitrat test, just för att nitrat är vanligare i akvarium som vart igång ett tag. sen också PH test. ba för att kolla de värdet så vattnet är "normalt" även om du förklarade nu vad KH är så känns det som ett virvarr.. känns som det finns miljoner tester men jag har knappt råd att köpa två. jag behöver veta dom två allra viktigaste som man typ mäter en gång i veckan! så man får veta värden som är viktigast för att fiskarna ska må bra...[/QUOTE]

Hej Trollet85!

Verkar inte vara någon som rekomenderat dig att ta med lite vatten (ca 1 dl i en påse) från karet till djuraffären?! det brukar kosta från gratis-20kr att få vattnet testat på platts.. billigt snabbt smidigt om man har dåligt med pengar och risken finns att man har nitrit...

hoppas det löser sig...
#42 - 24 augusti 2005 17:02
[QUOTE=Sonja]

Om du inte har några problem så är det väl inte så nödvändigt att mäta något, men om det börjar strula så är det lättare att veta vad man ska göra om man vet vad man har för vatten. Ibland brukar akvarieaffärer mäta vattnet om man tar med lite i en ren burk. Jag vat inte hur dom gör. Använder dom mätstickor så är det inte så väldans tillförlitligt. Du kan ju fråga i butiken du handlar.[/QUOTE]
Jodå, det gjorde jag på första sidan. Men det var visst inget allternativ ;)
#43 - 24 augusti 2005 21:04
[QUOTE=Sonja][QUOTE=Sonja]

Om du inte har några problem så är det väl inte så nödvändigt att mäta något, men om det börjar strula så är det lättare att veta vad man ska göra om man vet vad man har för vatten. Ibland brukar akvarieaffärer mäta vattnet om man tar med lite i en ren burk. Jag vat inte hur dom gör. Använder dom mätstickor så är det inte så väldans tillförlitligt. Du kan ju fråga i butiken du handlar.[/QUOTE]
Jodå, det gjorde jag på första sidan. Men det var visst inget allternativ ;)[/QUOTE]

aha miss av mig och kanske av trollet med :D?
#44 - 25 augusti 2005 08:09
jo jag såg allt det och jag har själv tänkt tanken. var in till stan förra fredagen men jag hade mer ställt in mig på att köpa egna test så jag tog inte med vatten. men så såg jag att dom var svindyra testena så jag avaktar tänkte jag. men jag får nog ta och köpa tester endå, visst funkar det väl allt med stickor? dom visar väl inte direkt blått när det ska va rött om jag säger så.... för det fanns ett paket på en internet sida här med alla sorter av test i en liten låda för 170kr. de kan väl duga ett tag???
vet ej om de har det på zoohandeln i stan, för annars är de ju bättre o köpa den där så man slipper frakten, ska kolla upp. men som sagt, stickor fungerar väl? såååååå dåligt kan det inte vara, även om dom riktiga testerna för 100kr styck visar mer exakt.
#45 - 26 augusti 2005 09:23
please svara, ska till stan om några timmar och behöver veta!

hur länge räcker vanliga mätare? för det är ju vätska och tar väl också slut tids nog? såg att det var 50 stickor i ett sånt paket, räcker det mycket mindre än vanliga mätare? hur fungerar stickorna? undrar också om man ska mäta både före och efter vattenbyte??
#46 - 26 augusti 2005 09:37
Med stickorna kan du göra 50 test för 170kr, visserligen 5 i 1 test men det är inte alltid man behöver alla 5 värden utan kanske bara 1.
Med dropptester får man ca 50-80 mätningar, beroende på vilket test det är, för ca 100kr
Så vad är billigast, helt klart dropptesterna, sen att dom är överlägsna i kvalité är ju bara en bonus.
#47 - 26 augusti 2005 09:41
Nu har jag inte läst hela tråden, men var det inte Nitrit som ev. var problemet just nu.
Köp då isf bara ett Nitrit-test (dropptest) så blir det ju dessutom ett mindre utlägg av pengar just nu (Dropptesterna är alltid billigare per mätning men det blir ju en ca 600 i startkostnad för att få samma 5 test som stickan har, inte för att man behöver alla 5, enl min åsikt)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 26 augusti 2005 09:41
Det finns flera olika sorter med teststickor och de flesta anser nog att de är rätt dåliga. Jag har dock själv använt AquaVital multistick och tycker att de är helt OK (andra anser tvärtom).
Vätsketester i allmänhet är dock bättre även om det även där finns kvalitetskillnader. Oavsett vad man väljer skall man alltid kolla "bäst före-datum" och sedan är det är oerhört viktigt hur man förvarar testerna. Fel hanterade blir de värdelösa på några dagar.

De tester som jag anser är viktigast är pH, KH och nitrit - om man satsar på ett växtakvarium så tillkommer andra tester.
#49 - 26 augusti 2005 09:43
Stickorna duger bra även om dropptesterna är mer exakta. De visar inte totalt fel om inte bäst före datumet är passerat.

Du behöver inte mäte både före och efter. I princip så är det två lägen, antingen är allt ok och då behöver du inte mäta. Annars är det inte ok och då måste du ändå vänta med ny mätning åtminstonde en dag efter vattenbyte för att se att värdena ha blivit bättre.

Hur många mätningar som kan göras, är olika på olika leverantörer.
På stickorna ha du oftast 5 mätningar per sticka, altså olika mätningar.
För att göra samma med vätske, så måste du göra 5 separata tester.

Stickan doppar du ner i vattnet en sekund, tar upp och avläser efter ca en minut, beroende på fabrikat.

Du kastar stickan efter mätningen. Har du 25 stickor, så kan man säga att det räcker i 25 veckor.

Vätsketester kostar i medel ca 100:- per testset, eller om du så vill runt 500:- för helt set motsvarande stickans. Jag gissar att du kan göra ca 50 tester, eller m.a.o 50 veckor.

Väljer du vätsketest så tipsar jag om.
1, Nitrit(NO2) (inte nitrat NO3).
2, KH
3, PH
I nämnd ording. Banta nerifrån och upp om ekonomin inte tillåter alla.
Det blir runt 300:- för ca ett års förbrukning.
Naturligtvis ökar förbrukningen om något händer och du måste intensifiera testningen.
#50 - 26 augusti 2005 10:03
har läst att har man haft igång akvariumet ett tag så är inte nitrit problemet utan nitrat. men man ska endå mäta nitrit? är inte PH ganska viktigt också? eller räcker det med nitrit testet en gång i veckan för att veta fiskarna har en bra miljö att bo i? jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på att köpa då de känns som jag skulle behöva kolla allting. man mäter alltså bara före vattenbyte?

även om jag fick KH och PH förklarat för mig så ser jag ut som ett frågetecken. vad ska KH vara på då för att det ska vara bra? känns som det är bara en koll för att se så vattnet har bra buffringsförmåga, medan PH visar mer hur fiskarna lever dagligen. om någon förstod mig nu?? kan ju vara kul att köpa ett 5 i 1 test just för att jag ska ha koll på lite allt möjligt då jag inte är så duktig på detta. men jag vet inte riktigt vad ni tycker är bäst? kommer man långt med bara ett nitrit test? visar den på något sätt PH värdet också? nitrit är ju bara sådant som dyker upp helt plötsligt känns det som. eller kan vattnet vara dåligt för dom värdena ligger kvar en längre tid?

Kjell, hur ska man förvara stickorna så att dom håller bra kvalité?
#51 - 26 augusti 2005 10:11
Nitrit är största problemet vid uppstart av akvarium. Typiskt så får man en nitrit topp efter 3-4 veckor. OM bakterietillväxten i akvariet är god så sjunker nitrit halten och stannar förhoppningsvis där.

Problemet är detta med förhoppningsvis. Det finns flera saker som kan åstadkomma att bakteriekulturen inte räcker, eller att den dör ut.

Nitrit är giftigt även i låga koncentrationer. Nitrat är giftigt först i höga koncentrationer.

Eftersom nitrit kan dyka upp och döda dina fiskar på nolltid. Medan nitratnivån ej stiger nämnvärt om du sköter dina vattenbyten regelbundet. Så är nitrit testet det intressanta av testen.

Stickorna får ej bli fuktiga. Behåll torkpåsen som ligger i paketet, I paketet.
Ta bara ut en sticka åt gången och stäng locket.
Förvara på torr plats.

Angående PH.
Du har antagligen ca 7-8 i PH från din kran. Vattenverket håller det stabilt åt dig. Men de har ett KH på ofta kanske så lågt som 3 eller mindre.
Det gör att ditt PH kan svänga för mycket och du behöver ha stabilt.
Med KH mellan ca 5 och 10 så har du stabilt.
Det är viktigare med stabitl PH som du får med rätt KH, än vad PH är i värde.

Det är i princip bara om du har fiskar som är väldigt känsliga för PH som du behöver testa det speciellt.
#52 - 26 augusti 2005 10:35
dyker nitrit upp ofta? jag byter vatten varje vecka och slammsuger lite i gruset för att få bort onödigt skrot. sköter mig väldigt bra. det jag tycker jag kan drabbas av är att fiskarna är svaga och lätt drabbas av sjukdomar...
har det med nitrit att göra? eller är det något annat värde i karet som det beror på?

hur kan vattenverket ha bra PH men inte lika bra KH, hur går det ihop? borde inte PH;et i deras vatten bli knas då med? Har KH och nitrit något gemensamt? vill kunna mäta värden så att det blir så bra miljö för fiskarna som möjligt! har ju bytt somsagt varje vecka men det känns som att det inte räcker. som att dom inte mår bra endå? vad gör man för fel då....

man kanske inte behöver köpa ett KH test utan man kan försöka göra/ha dom värdena bra endå med hjälp av att byta större mängder vatten än 30% varje gång? jag byter små mänder vatten för jag fick en massa fiskar att dö för mig i början så jag drog ner ganska mycket på mängden vatten jag bytte. iofs var det ju stor risk för nitrit då eftersom det var rätt nystartat men de var inte så att jag bytte 50% varje gång direkt, men endå reagerade fiskarna och vattnet.
#53 - 26 augusti 2005 10:46
Förhoppningsvis skall nitrit inte dyka upp ofta. Poängen att använda nitrit test är att det är giftigt i så låg koncentration och att det KAN dyka upp. Vill du undvika fiskdöd i ditt akvarium. Köp nitrit test. Det är det viktigaste av alla testerna.

På din beskriving av hur du sköter akvariet så låter det som att det skall fungera utan problem. Dock som jag tipsade om tidigare, var inte för nitisk med rengöring av filtret. Det skall rengöras då och då, men inte för ofta, och absolut inte på sätt som kan skada bakterierna i det.

Vattenverket har inte så bra KH beroende på att det inte är så viktigt för oss människor. Vi skall bara dricka det och laga mat. Vi lever inte i det och andas på samma sätt som fiskarna.

Läs denna artikel, den innehåller allt du behöver veta.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

Jag byter 20-25% en gång i veckan och jag rör inte filtret om jag inte märker att det blivit igensatt så att den pumpar långsammare.
Då kramar jag ur filtret med kallt vatten och sätter tillbaks det.
#54 - 26 augusti 2005 10:54
Om du har rätt mängd fiskar till din akvariestorlek och filter tillräckligt stort för de fiskar du har brukar det ofta räcka med 30% vattenbyte i veckan när du får ett filter som är "inkört".
KH har ingen betydelse för det vatten du har till hushållet, som du kanske har läst så är KH lågt från ytvattentäckter (sjöar, älvar) men kan vara högre i vissa kommuner.
KH är ofta högre i borrade brunnar.
KH är lätt att justera med tex bilkarbonat.
KH och nitrit påverkar inte varandra.
Problemet för många är att i de flesta kommuner är pH mellam 8-9 (ska vara mellan 7,5 och 9) vilket gör att efter några dagar får du ammoniak som är giftigt för fiskarna pga att du har för få bakterier som bryter ner ammoniaken till nitrit och fiskarna kan ha fått "brända" gälar av ammoniak.
#55 - 26 augusti 2005 11:13
hm.. mycket det blev för mig nu. men hur ser man om KH är fel i karet? för du sa man kan fixa till det med bikarbonat? ska man ha i lite sånt då och då eller? men ja tänkte på det också, har läst att salt ska hjälpa fiskarna lite och inte bara molly som jag trott tidigare. de ska skydda deras slemhinnor osv, kan det vara det de beror på? att fiskarna blir sjuka och verkar svaga ibland. för jag har knapp haft i det då jag ser dom klarat sig utan de, mollysarna alltså. men dom kanske behöver lite mängd i vattnet varje vecka endå?

men ska jag satsa på att köpa ett riktigt nitrat test idag eller? eller ska jag köpa ett 5i1 test? har läst att ett nitrit test kostar kring 70kr så de va inte så mkt... men dyker dom andra värdena upp ofta? av vad jag skrivit vad tror ni det är jag drabbas oftast av? för de känns som att fiskarna inte lever i en bra miljö. är det troligast lite mängder av nitrit då som är orsaken? eller har det med KH/PH att göra? :\

det där med att det efter några dagar kan bli ammoniak för bakterierna är för få, vad ska man göra åt det då? och ifall testet skulle visa liite för hög nitrit halt, ska jag då göra ett vattenbyte? hon i zooaffären sa att nitrivec har man bara vid större vattenbyten och vid nystart, så jag slutade köpa det för det var onödigt då. de mesta går väl fixa med ett vattenbyte? än att man ska hälla ner massa medel....
#56 - 26 augusti 2005 11:23
För att se om KH är fel i karet skall du använda ett KH test. Lite bikarbonat i vattnet gör att KH höjs. Billigare än att köpa de speciella preparat som finns i din akvarieaffär. Men bara användas OM ditt KH test visar för lågt, d.v.s under 5.

Ammonium och Nitrit "oskadligörs" av bakterier. Dessa bakterier skall du vara rädd om.

Niirivec är dessa "bakterier" på flaska.

Vilket innebär att du skall använda Nitrivec i start av akvarie, samt därefter om du får en nitrittop för att få ner nitrit nivån.

Häll i Nitirvec efter vattenbyte om du fått indikering på att du har nitrit i vattnet.

OM du regelbundet förvissar dig om att ditt KH ligger mellan 5 och 10, samt att din nitritnivå är rätt (i det närmaste noll).
Och du ser till att dina fiskar inte har varmare än runt 25 grader, då kommer du att uppleva att dina fiskar är pigga och mår bra.

Största orsak till att de fiskar du har kan verka hängiga är, hög nitritnivå p.g.a. att du har för lite bakterier. Samt för hög temeperatur som 28-29 grader och däröver (för lite syre i vattnet) .

Jag hittade en länk som beskriver kortfattat vad du rkat ut för och hur det fungerar:
http://www.arkenbutikerna.se/skotselrad/skotselrad_nitritforgiftning.htm
#57 - 26 augusti 2005 12:00
oki.. ska jag hellre ta ett 5i1 test så jag får reda på alla dom viktigaste värdena i mitt kar? eller ska jag bara ta och köpa ett nitrittest? kanske räcker med att försöka hålla koll på det mer...

men om man inte använder sig av nitrivec, hur kan man fixa till värdena? är det fiskarn som hjälper till att fixa sådana bakterier? har kanske för få fiskar i mitt kar? har bara 6 stycken i ett 63 liters akvarium. ska väl kunna va någolunda värden utan att man ska hälla i nitrivec jämt?

ifall KH skulle vara för lågt, hur mycket bikarbonat ska man ha i då?
#58 - 26 augusti 2005 12:14
Köp Toxivec om det finns också, jag föredrar dropptester.

På vår klubbsida finns lite skrivet om du orkar läsa och kan förstå.
http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
Läs undre länken där står om bikarbonat.
#59 - 26 augusti 2005 12:21
För att du skall känna dig mindre orolig så skulle jag förorda 5i1 test.

Med sänkt temperatur och omvårdnad av dina bakterier så skall du klara dig gott med bara ett nitrit test som minimum. Men som sagt, kör hellre med 5i1 testen.

Från start så finns nästan inga bakterier. Fiskarna har bakterier med sig som behöver tid att föröka sig. Du kan hjälpa till med att "fylla på" bakterier med Nitirvec, men du måste inte.

VAttenbyte är A och O. Men om du t.ex gör ren ditt filter för kraftigt och samtidigt byter 50% eller mer av vattnet. Då kan du råka på en rejäl nitrittopp som fiskarna dör av. Detta p.g.a att du stört bakterikulturen för mycket.

Byt 25-30% vatten, rengör inte filtret i onödan. Mata försiktigt så klarar du dig galant.

Du behöver inte använda Nitrivec konstant. Bara vid uppstart av akvarie, eller efter en för kraftig filterrengöring, eller efter en nitrittopp som uppstått av "någon" anledning.

Obervera att vi den temperatur som du har i ditt akvarium så finns viss risk att nitrat återbildas till nitrit igen om övriga förutsättningar finns... Som jag tipsat om, sänk gärna.

Jag rekomenderar de länkar kramfors gett dig, där står hur mycket bikarbonat etc.

Toxivec som kramfors nämner är "dunderkuren" för åtgärda ett giftigt akvarium på nolltid. Skall alltså inte användas regelbundet.
Jag tycker som så. Eftersom dina fiskar lever nu. OM du vill, köp Toxivec också att ha som räddaren vid akutlägen.

Det viktigaste, testa ditt vatten först. Du har kanske inte alls behov av Toxivec nu.
#60 - 26 augusti 2005 18:20
har vart och köpt ett 5i1 test nu! testade och värdena var väl inte helt perfekta...

PH syndes grönt på stickan och det var inom det oranga området vilket betyder "!!", att man borde ta och göra något åt det antar jag..
KH var mörkgrönt så den är också gränsfall.
GH ? vad nu det är, verkar det vara ok med, men den kan nog lätt gå över till ett "!!!".
NO2 var vitt på min sticka så det var bra.
NO3 var rosa på min sticka så det är nog nästan gränsfall på den med, alltså "!!".

Tips på hur jag ska gå tillväga nu för att "rätta till" allt? tänkte göra ett vattenbyte nu, sedan tillsätta växtnäringen PMDD som jag ska börja med. Hur stort vattenbyte då? Har inga medel hemma så jag hoppas att det hjälper att man byter vatten?
#61 - 26 augusti 2005 20:28
Det är inte färgen på stickan som är huvud saken utan vilket värde du mäter.
Vilket pH som är ok beror på vilka fiskar du har, kolla zoopets artbeskrivningar för att se vilket pH dina fiskar vill ha (ofta funkar kranvattnets pH bra)
KH och pH hänger ihop så att ett lågt KH kan leda till pH-variationer (viket är värre än exakt rätt pH) Kranvattnets KH är ofta rätt lågt, dock inte alltid.
Visst kan man höja KH med bikarbonat, men då höjs också pH (dock högst till ca 8.3, viket är ett bra på för många afrikanska ciklider)
Har själv ett KH på ca 2-3 utan bekymmer. Visst skulle ett högre KH vara ayy föredra, men inte på bekostnad av ett högre pH i mitt fall (Går iofs att lösa)
Nitriten ska ligga på 0, eller som testernas lägstanivå brukar vara <0.3
Nitraten är inte så farlig, ett värde på ca 10 är bara bra för växterna, börjar det bli uppåt 50 så är det högt.
GH är sällan viktigt, har oftast bara betydelse för romkläckning och är till viss del även något som kan vara av betydelse för växterna (utan att gå in för djupt på det)
Skriv vilka värden du mätt upp så finns det många som kan tala om om det ser ok ut ekker inte.
#62 - 27 augusti 2005 00:32
[QUOTE=heeke]Det är inte färgen på stickan som är huvud saken utan vilket värde du mäter.
Vilket pH som är ok beror på vilka fiskar du har, kolla zoopets artbeskrivningar för att se vilket pH dina fiskar vill ha (ofta funkar kranvattnets pH bra)
KH och pH hänger ihop så att ett lågt KH kan leda till pH-variationer (viket är värre än exakt rätt pH) Kranvattnets KH är ofta rätt lågt, dock inte alltid.
Visst kan man höja KH med bikarbonat, men då höjs också pH (dock högst till ca 8.3, viket är ett bra på för många afrikanska ciklider)
Har själv ett KH på ca 2-3 utan bekymmer. Visst skulle ett högre KH vara ayy föredra, men inte på bekostnad av ett högre pH i mitt fall (Går iofs att lösa)
Nitraten är inte så farlig, ett värde på ca 10 är bara bra för växterna, börjar det bli uppåt 50 så är det högt.
GH är sällan viktigt, har oftast bara betydelse för romkläckning och är till viss del även något som kan vara av betydelse för växterna (utan att gå in för djupt på det)
Skriv vilka värden du mätt upp så finns det många som kan tala om om det ser ok ut ekker inte.[/QUOTE]
Du skall bli FAKTAgranskad av : -Geezer- (återkommer)
#63 - 27 augusti 2005 01:59
Blir ju lätt så att det man skriver låter som vetenskaplig fakta, borde kanske börja varje inlägg med, enligt mig eller vad jag har hört. ;)

Välkomnar faktagranskningen med öppna armar :) (I fall jag har fel vill jag ju också veta)
#64 - 27 augusti 2005 08:42
men de är väl klart att färgen på stickan har betydelse? den säger ju vilket värde det är på det hela. varför finns det annars ett orange område och ett rött område. det säger ju att värdena inte riktigt är bra... dom är ju över det "normala" och jag tror inte att fiskarna föredrar så mycket högre än det som är någolunda normalt. enligt mätaren så var PH och KH rätt mycket åt ena sidan. hade de vart så att mina fiskar vill ha rätt högt så känns de som att jag inte hade behövt köpa mätare. för värdena håller sig åt det hållet av sig själv nästan. har få fiskar och verkar inte vara så mycket "bra" bakterier i vattnet.

räcker det med ett vattenbyte för att neutralisera värdena lite?
#65 - 27 augusti 2005 09:11
Du har helt rätt trollet, färgen har betydelse på det sätt som du säger.

Vad gäller gränserna dock, så är det lite flytande.
De gränser som står på paketet är ett ungefärligt snitt.
Vissa fiskarter aviker från det snittet. Så det är viktigt att titta på artbeskrivningen av de fiskar man har och ta ett bra snitt på det.

GH är helt ointressant nu.

KH ligger antagligen för lågt, eller hur?

PH ligger som du säger redan åt det rätta hållet, kanske något i övre kanten för de fiskar du har. Det behöver du nog inte korrigera.

NO2 är helt ok nu. Det var det jag misstänkte, därför jag tyckte du skulle testa före du köper sådant som toxivec.

NO3 Är också ok vad jag kan se. Lite Nitrat är bra för växterna.

Det du skall göra nu, är: Ställ in din värmare på max 24-25 grader. Gör delvattenbyte med ca 20-30%, rör inte filtret.
Nästa helg, upprepa. Kontrollera värdena, gör delvattenbyte.
Rör inte filtret på ett par månader.
Skölj och krama filtret med ljumet eller kallt vatten med några månaders mellanrum. Dock ej samtidigt som du gör vattenbyte. Gör t.ex filtret på en fredag och vattenbytet på söndag.

Detta med gödningen du nämner, behöver du det? Växer inte växterna bra som de gör? Min poäng, vakta värdena, gödning kan påverka dem upp och ner beroende på förutsättningarna i ditt akvarium.

Det som har hänt i ditt akvarium är att du har haft en nitrit topp. Denna toppen sjjunker tillbaks av sig själv altefter bakterierna ökar i antal.

Det du skall ha testerna till. Är att se när värdene börjar stiga. För att kunna stoppa problemet före det blir en fiskdöd.
Fiskdöd vill du nog inte ha mer i akvariet, därför skall du använda stickorna. Utan stickorna har du inte en chans att veta för det är för sent och dina fiskar börjar må dåligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 27 augusti 2005 09:23
men de är väl klart att färgen på stickan har betydelse?

Det intressanta är vilka värden de olika färgerna mostvarar och eftersom alla tester kör med olika färgsystem så är det ju omöjligt för någon att uttala sig om dina värden är bra eller inte.
#67 - 27 augusti 2005 09:34
Jag skulle aldrig börja mecka med vattenvärdena utifrån testresultat jag fått från multisticks. Risken är väldigt stor att stickan visar fel och man ändrar ett värde som var bra från början.

Har inte läst igenom hela tråden, men vad är felet med dina fiskar? På vilket sätt mår de inte bra som får dig att vilja ändra vattenvärdena?
#68 - 27 augusti 2005 10:34
ja men så missvisande är inte stickorna. är det inne på ett farligt område enligt färgen så får man ju kanske göra något åt det. för då är det ju påväg åt fel håll. enligt min sticka så var PH värdet tror ja de var, uppe på kring 9.
KH minns jag inte vad det var men de var också en knepig färg på den.

ne mina växter växer inte speciellt bra, ser inte så glada ut och dom har lätt för att bli dåliga. så det behövde medlet jag köpt...

har gjort ett vattenbyte nu iaf. men inte tillsatt några medel då jag inte har några. får hoppas att det inte händer något med karet men jag har hört att det kan bli en ammoniak förgitning några dagar efteråt. kanske kommer hända något om några dagar då. bytte ju vatten i onsdags då ena fisken såg sjuk ut och tänkte det kunde hjälpa.. så det har vart mycket bytt de senaste.

jag tyckte bara att mina fiskar kanske har verkat svaga i immunförsvaret och lite ledsna. har ba fått för mig att värdena kanske inte är så bra. så jag ville testa och försöka göra något bättre för dom. för jag har kanske inte så mycket av dom bra bakterierna som sagt. har ganska få fiskar och använder inte nitrivec längre heller...

får hoppas på det bästa. roligt var det iaf att få se värdena man hade i vattnet så man vet var man ligger ungefär..
#69 - 27 augusti 2005 11:32
"Det är inte färgen på stickan som är huvud saken utan vilket värde du mäter.
¤¤¤¤¤¤¤
Om färgen på teststickan(har själv digital pH-testare) inte har betydelse hur vet då vilket pH du mäter????
######
######
Om du är ansluten till ett kommunalt VA-verk= Ja, Annars bör man göra en vattenanalys av brunnsvattnet, inte för firrarnas skull, utan för din egen.
######
Har själv ett KH på c2a 2-3 utan bekymmer. Visst skulle ett högre KH vara ayy föredra, men inte på bekostnad av ett högre pH i mitt fall (Går iofs att lösa)
#######
Du generaliserar ett kompliserat förhållande, som bara existerar i naturliga vatten.
Nitraten är inte så farlig, ett värde på ca 10 är bara bra för växterna, börjar det bli uppåt 50 så är det högt.##### Nitraten bildar bla. salter -salinitet-, som inte normalt existerar i naturliga vatten, det är därför viktigt att eftersträva ett lågt NO3.
#####
"GH är sällan viktigt, har oftast bara betydelse för romkläckning och är till viss del även något som kan vara av betydelse för växterna (utan att gå in för djupt på det)" ####Nyss beskrev du viktigheten och sambandet emellan pH/
KH; men GH har inget med dessa att göra???
###
Heeke : "Du skall bli FAKTAgranskad av : -Geezer- (återkommer)" Ta detta med en nypa salt.. -Fakta grandska mej i stället! ;-) -Geezer-

Annons