Maten till ancistrus

#1 - 24 maj 2005 14:18
När man matar med Zuzhini/ squash = samma sak, hur länge ka nmaten vara i akvariumet, alltså i antalet timmar? Kan det ligga hela natten eller försämras vattnet jättemycket?

MVH MEW
#2 - 25 maj 2005 00:03
24 timmar bör inte va några problem.
#3 - 25 maj 2005 16:10
beror det inte på storleken på karet ell ???

mvh janne
#4 - 25 maj 2005 16:14
Med rejäl cirkulation och lagom temp (högst 26 grader) kan man ha den liggande i en par dygn om inte akvariet är för litet. Små, varma ocirkulerade kar riskerar att drabbas av infusorier annars... men de är å andra sidan inget bra kar för Ancistrus heller...
#5 - 25 maj 2005 16:19
[QUOTE=Tant Nancy]Med rejäl cirkulation och lagom temp (högst 26 grader) kan man ha den liggande i en par dygn om inte akvariet är för litet. Små, varma ocirkulerade kar riskerar att drabbas av infusorier annars... men de är å andra sidan inget bra kar för Ancistrus heller...[/QUOTE]

Hur stort kar rekommenderas om man har i squashen i ett dygn innan byte? :)
Om man har cirkulation menar jag nu :) har ju ett 110 liters med bra genomströmning och byter efter ca: 12-15 timmar nu. Funderar på om jag kan ha dem i lite längre ;)
#6 - 25 maj 2005 18:52
Det är ett 177L med stark genomströmning: 25 grader
#7 - 26 maj 2005 06:08
Jag menade ett kar som inte är för litet för en Ancistrus, tror väl att rekommendationen här på Zoopet ligger runt 100 liter. Har man ett akvarium som är så pass, eller större, och en cirkulation på 2-3 gånger akvarievolymen så ska inte en par dygn knäcka en zucciniskiva... Det man får tänka på är att inte lägga grönsaken i "cirkulationsskugga"... Har malen haft fri tillgång på käk i en par dygn, som det blir med zuccini, så kan man lätt vänta i en par tre dygn innan man lägger ner nästa skiva...
#8 - 26 maj 2005 07:36
Vet inte om mina Ancistrus är onormala, men de verkar inte så förtjusta i varken zucchini eller broccoli, knappt de äter algkex... De verkar föredra mina Echinodorus :mad:! Jag har bara kunnat ha i grönsaker max 2 dygn, sedan blir det "snömos" i hela karet, inte kul kan jag lova! Kanske beror på att de har legat i cirkulations skugga som du skriver Nancy?... Några tips på annan grönsak att prova med (kanske går med vad som, sallad, morot, vad vet jag)?
#9 - 26 maj 2005 11:16
Jag har testat Zuccini, Brysselkål, skalade ärtor och rå potatis, allt med gott resultat, men zuccinin är absoluta favoriten här...

Annons