Matematiska akvarieformler

#1 - 21 februari 2004 11:15
Hejsan

Har märkt att en del har lite problem med att räkna ut relativt viktiga mått på ett akvarium så jag tänkte skapa en liten formelsamling! Komplettera gärna.

**Akvaries volym (l): längden x bredden x höjden i dm. Det vill säga, ett akvarium som är 8 dm långt, 5 dm djupt och 4 dm högt har en volym på 160 l för 8x5x4=160

**Vid vattenbyte, hur många liter är tex 30 %? Sätt procenten i procentform (dvs .3 i detta fallet) gånger akvaries volym. Det ger att i ett 160 l kar är 30 % 48 liter, 0.3 x 160 l=48
Om man har bytt säg 60 liter vatten och vill få reda på hur många procent det är, ta vattenmängden dividerat på volymen, i detta fall 60/160=0.375=37.5 %

Hur många ggr pumpar pumpen akvariets volym? Tex till 160 l har vi en pump som pumpar 360 l/. Då tar vi pumpkapaciteten dividerat på volymen , dvs 360/160=2.25 . Alltså pumpar pumpen akvaries volym 2.25 gånger varje timme.

Hoppas det hjälper NÅGON :)
#2 - 21 februari 2004 11:30
Jag använder nu samma exempelakvarium som MikaelE.

Med samma metod som man mäter akvariets volym kan man mäta hur mycket vatten man tappat ut vid vattenbytet eller hur många cm man ska sänka vattenytan för att tappa ut önskad mängd.

Har du sänkt vattennivån 10cm = 1dm så blir det längden x djupet x antal decimeter du tappat ut: 8x5x1=40, altså 40 liter.

Vill du tappa ut 60 liter vatten så räknar du längden x djupet (arean) och delar 60 med siffran: 60/(8x5)=1,5 altså 1,5dm eller 15cm ska du sänka vattennivån för att tappa ut 60 liter.
#3 - 21 februari 2004 12:27
Herregud vad ni kan!!!
:)
#4 - 22 februari 2004 20:52
Aaa jag glömde vattenbytet...tackar! Kanske kan vara en bra idé att lägga upp såna här formler på hemsidan? Har sett många som frågat om just sådant här...

sme_h: egentligen är det bara vanlig högstadiematte :)
#5 - 22 februari 2004 20:58
Ursprungligen skickat av AndreasN

Jag använder nu samma exempelakvarium som MikaelE.

Med samma metod som man mäter akvariets volym kan man mäta hur mycket vatten man tappat ut vid vattenbytet eller hur många cm man ska sänka vattenytan för att tappa ut önskad mängd.

Har du sänkt vattennivån 10cm = 1dm så blir det längden x djupet x antal decimeter du tappat ut: 8x5x1=40, altså 40 liter.

Vill du tappa ut 60 liter vatten så räknar du längden x djupet (arean) och delar 60 med siffran: 60/(8x5)=1,5 altså 1,5dm eller 15cm ska du sänka vattennivån för att tappa ut 60 liter.

Just detta var nytt för mig. Tackar. MikaelE: Det kunde jag redan=)
#6 - 22 februari 2004 21:31
Hej !
Om man inte orkar räkna så kan man gå in på akvaristik på www.exoticzoo.com Där räknas volymen ut "automatiskt" om man skriver in värden på Längd,Bredd,Höjd. Där kan man också räkna på grusvolym med olika mängd i fram/bakkant!
#7 - 22 februari 2004 21:40
Med risk för att bli utskälld...men detta fick man lära sig i 6:an!!!
#8 - 22 februari 2004 22:00
Hej.
Har satt fast en bit maskeringstape på gaveln av akv.Där har jag gjort markeringar för varje 25L.Så tappar jag ut 4 markeringar är det 100L. Då vet jag exact hur mycket salt eller aquasafe eller dylikt jag behöver tillsätta.
MVH Mats
#9 - 23 februari 2004 21:59
Masse...japp. Men en del har glömt, var inte aktiva osv...då kan detta vara till hjälp. Om du letar runt lite kommer du hitta en hel del trådar med folk som vill ha hjälp med detta.

Trevligt för dom som kan men påpeka inte att ni kan för fan... :)
#10 - 25 februari 2004 19:45
Ok...förlåt!!! Då får väl jag bidra med något då som plåster på såren!!!

Hur man räknar ut hur mycket man ska späda gödning eller hur mycket gödning i man ska ha i akvariet: t.ex. Järn

Först lite förkortningar:
konc.1 = Koncentrationen av det som ska spädas. t.ex. mg/l
konc.2 = Koncentrationen efter att man har spätt ämnet. t.ex. mg/l
vol.1 = Volymen på det som ska spädas. t.ex l (om man använder sig av en koncentrationsenhet som baseras på l t.ex. mg/l)
vol.2 = Volymen efter att man har spätt. t.ex l (om man använder sig av en koncentrationsenhet som baseras på l t.ex. mg/l)

Formeln: konc.1 * vol.1 = konc.2 * vol.2

Detta betyder att om du vill räkna ut hur mycket koncentrat du ska ha i ett akvarium för att få rätt nivå i akvariet så räknar man ut vol.1:

Ex: Gödning: konc. = 70mg/l, vol. = x(obekant)
Akvarium: önskad konc. = 0,5mg/l, vol. på akvariet = 100l

konc.1 * vol.1 = konc.2 * vol.2

Du vill räkna ut vol.1:
vol.1 = (konc.2 * vol.2) / konc.1

x = (0,5 * 100) / 70
x = ~0,71l = 7,1dl

Du ska alltså ta 7,1 dl koncentrat om du vill få en koncentration i akvariet på 0,5mg/l...om det inte finns något i akvariet från början!!!

OBS...vet ej vilka koncentrationer det är på gödningen eller hur mycket som ska finnas i akvariet...de är fiktiva!!! Och rekomenderar inte att hälla koncentrat direkt i akvariet, blanda det istället i det vattnet du byter!!!

Om du vill tillsätta rätt konc. av gödning till det vattnet du byter när du redan har rätt konc. i akvariet, så byter du bara ut akvariets volym med det vattnets volym, som du ska byta!!!

Annons