Mata ynglen och ljus??

#1 - 23 januari 2007 19:33
Hur ofta skall jag mata dom små liven:confused: Och skall dom ha ljust dygnet runt:confused:
Mvh Kent
#2 - 23 januari 2007 19:39
vad e det för yngel???.......ljuset ska vara tänt som vanligt i 12 timmar och man brukar mata yngel flera ggr om dan i små mängder
#3 - 23 januari 2007 19:42
Yngel=platy:)
#4 - 23 januari 2007 19:42
Jag matar mina malawiyngel ca 2-3 ggr per dag, och byter ca.30% vatten varannan dag.
Släck ljuset på natten!;)
#5 - 23 januari 2007 19:58
Yngel=platy:)

ok...men mata då kanske som socker coony gör med sina malawi yngel, 2-3 ggr per dag och det med att byta vatten vet jag inte hur ofta :p ...byta kungefär 2-3 dag 30 % eller något i den stilen :)
#6 - 24 januari 2007 07:09
Är ynglena i mammans akvarium eller i ett speciellt yngelakvarium?
#7 - 24 januari 2007 09:39
Yngelvård?

Healena skrev:
Är ynglena i mammans akvarium eller i ett speciellt yngelakvarium?

:confused: Har fått mina första guppy yngel. De är placerade i ett yngelkar som är nedsänkt i akvariet. Skulle jag ha mamman där vore de uppätna direkt. Vet inte hur det är med andra fisksorter. Matar 2 ggr per dag med specialfoder för yngel.;)
#8 - 24 januari 2007 11:17
Malinitzi skrev:
:confused: De är placerade i ett yngelkar som är nedsänkt i akvariet. Skulle jag ha mamman där vore de uppätna direkt.

Då har du ett flyt-yngelkar, och självklart ska man inte ha mamman däri när hon fött färdigt ;)

Jag menade om ynglena var frisimmande i mammans stora akvarium, i ett separat yngelakvarium bredvid - eller som du har då..i flyt-yngelkar..:p

Beroende på hur det hela ligger till brukar jag sköta ynglena lite olika - därför undrar jag :D
#9 - 5 maj 2007 18:46
Healena!

Nu pratar du med två olika ;) Den som ställde frågan från början var inte den med yngelkaret...

Bara upplyser..
#10 - 7 maj 2007 08:13
På grund av platsbrist och lite slöhet får alltid mina guppy föda fritt, men det kompenserar jag med att ha ganska mycket växter, då klarar sig de flesta yngel ändå. ;) :D
Tyvärr brukar det bli så att guldfärgade yngel går åt, för nästan alla guppy betraktar dem som mat av någon anledning.:confused: Nyss hade jag några äkta albinoyngel som försvann på det sättet också... DEM skulle jag ha flyttat...[:(!] :mad:
Vad beträffar ljuset så har andra redan sagt vad jag tänkte svara: runt 12 timmar är lagom, har du väldigt mycket alger kan 9-10 timmar räcka...

Annons