Mata salamandern

#1 - 9 oktober 2004 08:52
Försökte mata salamandern idag men den var inte så där jätte sugen. Tror inte att den riktigt vant sig vid miljön än efterssom han vad jag vet bara hållt sig till mossan. Försöker att vara så lite som möjligt i mitt rum så att den inte ska störas så mkt.

Hon i affären sa att de matade dem var tredje dag, så han är kanske mätt, men la lite finhackad torskfile i hans gömställe iaf. Försökt att hålla en liten bit framför munnen men han ville inte äta. Förvånar mig inte särskilt mycket efterssom det måste vara nog läskigt med en ny miljö och så kommer det en stor tant och ska skrämmas också :-P

Än så länge är jag inte orolig att han ska svälta ihjäl eller så, men om han om tre dar inte har ätit så blir jag ju såklart det! Vad tycker era salamandrar mest om? Finns det någon lyxmat som de defenitivt inte kan säga nej till? /Anna
#2 - 9 oktober 2004 10:12
Hej igen,
En liten bit metmask brukar slinka ner mycket snabbt ännu snabbare slinker dock riktiga daggmaskar ner(måste delamaskar dock).
Tänk på att den kanske inte kommer äta på en-två veckor, det är vanligt. Nyinköpta c.orientalis btukar föredra att hålla sig på land då de är stressade av transporten till Sverige behandlingen i djuraffären. En hemmastadd orientalis brukar föredra vatten om det är svalt och skönt hehe. Ju yngre de är desto mer svårmatade och desto mer landbundna. Salamandrar äter mer och växer generellt snabbare när de är vattenlevande. C.orientalis kan vara svårmatade när de är små och nya, ha tålamod och mata helst med någonting litet och levande. Låt salamanderna vara ifred när den käkar. Ibland äter de bara när man inte är i närheten innan de vant sig i sitt hem. Mata på kvällen, då sätter jaktinstinkten igång.
#3 - 9 oktober 2004 10:24
Okej, tack för tipset. Vill ju inte att stackaren ska svälta ihjäl. Blev nog en lite läskig hemresa till mig också efterssom jag var tvungen att fara till en annan stad för att köpa den. De har inte i djuraffären hemma och även om de hade det så är jag fortfarande sur över att de har sålt en aldeles för stor mal till mig (som jag lyckiligtvis hittat ett nytt hem åt).

Försöker att hålla vattnet så kallt som möjligt, ingen doppvärmare och så, dessutom rätt så kallt i mitt rum så att jag alltid får ha tjocksockar :-P Måste fixa en termometer så att jag kan mäta temperaturen, tyvär värmer ju armaturen en del, men jag hoppas då att det ska gå bra och att den ska äta :-) På vilka fler sätt kan man hålla vattnet kallt?

På djuraffären matade hon dem med oxlever, kanske äter han heldre något han är van vid? Tycker ändå att det var bra på affären för hon som jobbar där verkar faktiskt bry sig om djuren.

Kan slamandern känna sig ensam? Där bodde han ju med flera stycken andra. Tyvär är det nog en ung en för han är rätt liten, har sett att de brukar ha större men det hade de inte nu. Hoppas att han kan trivas hos mig /Anna
#4 - 9 oktober 2004 15:29
Så en till sak, köpte mossa i djuaffären som var bra att ha på landdelen. Tyckte dock redan idag när jag lyfte på glaslocket att det hade börjat lukta lite unket, inte möggel men liknande lukt. Ska jag ta bort mossan då eller är det normalt/ok att det luktar så? Människor mår ju inte särskilt bra av att vara i en sådan miljö så jag undrar om salamandern gör det?
#5 - 9 oktober 2004 17:24
Tja,
Det är svårt att hålla vattnet kallt, några tips är att inte ha för mycket ljus på att inte ha täckglas på utan nät eller liknande(så han inte rymmer). Huvudsaken är att man inte har doppvärmare. Se förresten till att han har stälen att gömma sig helt på, de behöver det för att stressa av. Nejdå han är inte ensam, salamandrar lever ensamma. Han tycker nog snarare att det är jobbigt med polare ;)
Om mossan luktar illa ska du byta den, den ska lukta som den gör i naturen. Man kan plocka mossa från naturen så länge man inte får med sig stora insekter. Testa med olika foder, en del är lite kräsna men du behöver inte oroa dig om han inte äter på en vecka eller så. Salamandrar har en väldigt långsam ämnesomsättning - det är därför de inte rör så mycket på sig.
#6 - 9 oktober 2004 17:59
Han gömmer sig i en liten skreva vid mossan, jag tror att nät är en bra ide, då kanske mossan inte börjar lukta så unket. Köpte mossa från djuraffären (ville inte sälja salamandern annars). Saken är den att den mossan var alldeles torr (död) och hon sa att man skulle blöta upp den, men redan efter en dag luktar den "mystiskt". Det finns "riktig" (levande) mossa precis bredvid mitt hus, tror du att det är bättre att ta av den? Det som är bra med mossan jag köpte var att salamndern kan gömma sig i och under den. Det som var dåligt var att det verkar ha kläckts några små flugor när jag blötte den. Har jag tur käkade salamandern kanske upp någon av dem.

Ska ge honom lite mat nu ikväll så får vi se om han äter upp det. Tack för all hjälp jag fått av dig föresten, du måste väll bli galen på alla oss nybörjare som frågar samma sak :-P Håller ändå på att samla det viktigaste jag lärt mig på min hemsida för jag tyckte det var rätt svårt att hitta info om salamandrar när jag sökte, tycker extra synd om de som inte kan engelska. /Anna
#7 - 10 oktober 2004 10:00
Hej,
Finns så få människor som är intresserade av salamandrar så det är bara kul med frågor :)
Jag vet inte vilken typ av mossa du har fått, men jag vet att en del mossor kan vara lite sura. Det är lite svårt att avgöra om din mossa e takig, men om du tycker den luktar dåligt så e det bara att plocka ny. Det brukar finnas massor med godbitar för salamandrar i nyplockad mossa, flugägg och dyligt är mums ;)
#8 - 10 oktober 2004 19:39
hjälp nu har jag råkat ut för problem. såg idag att hela min foiskbesättning drabbats av vita prick:-S har medicinerat vattnet nu och så, men vet inte om jag vågar ha salamandern där. två fråfor : kan han påverkas av medecinen? kan han påverkas av vita prick? Han har inga symptom alls, dvs inga vita prickar, men jag undrar ändå. snälla, snabbt svar!
#9 - 10 oktober 2004 19:48
För att komma med någonting possitivt så har han iaf börjat urforska sin omgivning lite, idag var första gången jag såg honom simma :)
#10 - 11 oktober 2004 11:44
Hej,
Ta bort honom när du medicinerar, håll honom i en en stor bytta eller nåt ett tag, dvs tills fiskarna är bra och medicinen är borta ur vattnet.
#11 - 11 oktober 2004 19:08
ok, det låter bra, han har fått vara i en stor bålskål tills vidare, har ändå inte kännts så taskigt efterssom han inte rör på sig särskilt mycket. Fasst lite synd att han ska behöva byta miljö än en gång vilket såklart är yterligare en stressfaktor. Fick dock se honomöppna munnen för första gången idag, men han inte stoppa in någon matbit. Känns ändå som att han är på god väg att börja trivas hos mig.

Han hann doppa sig i vattnet med fisarna men verkar inte ha påverkats av det. Kom på att vitaprick är en fisksjukdom så antar att inte salamanden påverkas av det. Däremot vet jag att de har känslig hud så jag förstod att medecinen kanske inte var så bra.

Plockat ny mossa idag också, han gillar att krypa under den, märkte att mossa i almännhet luktade lite surt ja, men inte så som mossan jag köpte. Tack för all hjälp igen. Känns skönt att kunna fråga någon som verkligen kan för djuraffärers information ger jag inte så jätte mycket för:-P
#12 - 15 oktober 2004 20:34
Jag är så glad för det går så bra med min salamander som jag nu döpt till det fyndiga namnet "Sally". Ger honom mat på kvällen och tar bort det som är kvar på morgonen, jag tror att han äter lite men inte alls förstås. Mestadels är han på land, men ibland på morgonen kan man hitta honom någon annan stans i akvariet så jag tror att han är ganska aktiv ändå på natten. Tack igen för all hjälp iaf /Anna

Annons