Mata räkorna

#1 - 4 maj 2012 17:15
Hej
Hur ska jag mata räkorna utan att fiskarna äter upp deras mat? Gjorde ett försök igår, det slutade med att fiskarna mossade i sig sin mat + räkornas sticks, vilket resulterade i att dom blev super svälda i magen o fick jätte jobbigt att bajsa.
På fiskaffären fick jag inga bra tips alls :( Hoppas ni kan hjälpa :)
#2 - 4 maj 2012 17:26
du behöver inte mata räkorna just något speciellt. dom får i sig mat genom fiskarnas avföring å mat som blir över. så oroa dig inte för dom.
#3 - 4 maj 2012 17:41
På fiskaffären sa dom att dom måste ha mat för annars skulle dom inte få i sig tillräkligt av något ämne o då skulle inte räkorna klara av att ömsa skal o då skulle dom dö.
Men affären kanske bara vill tjäna pengar på foder...
#4 - 4 maj 2012 18:08
De äter det fisken missar. Sen provsmakar fisken på en räka sedan slipper du fundera :)
#5 - 4 maj 2012 18:18
Ja affären vill tjäna pengar. Räkor äter typ allt i karet. Så de kommer hitta mat på blad o grenar o bland gruset. Utan att du behöver mata. Så mäta du som vanligt så tar räkorna det som blir över o allt annat

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#6 - 4 maj 2012 18:32
släng i en liten bil fiskbulle ... det tar lite tid för firrarna att äta och dom blir oftast mätta innan den tar slut
#7 - 4 maj 2012 18:37
Risken är väl att fiskbullen kommer att pajja vattenvärdena om den får ligga i för länge

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#8 - 4 maj 2012 19:00
ja jo ... har den legat orörd i ett par dar är det ju dax att ta upp den... ELLER så stänger man i en lite lagom bit =)
#9 - 4 maj 2012 19:40
Tack då vet jag att jag ska fortsätta som vanligt :) Hoppar nog fiskbullen, vill inte riskera vattenvärdet som är tiptop :)
#10 - 4 maj 2012 19:51
ingen koll på mina vatten värden men alla mina fiskar e jätte levande och skogstokiga i det... men det är ju upp till var och en =)
#11 - 5 maj 2012 16:58
Lizzza skrev:
Hej

Hur ska jag mata räkorna utan att fiskarna äter upp deras mat? Gjorde ett försök igår, det slutade med att fiskarna mossade i sig sin mat + räkornas sticks, vilket resulterade i att dom blev super svälda i magen o fick jätte jobbigt att bajsa.

På fiskaffären fick jag inga bra tips alls :( Hoppas ni kan hjälpa :)
Prova att smyga ner lite mat när karet är släckt, då brukar räkorna vara lite modiga och passa på när fisken står still "sover":)

Annons