Mata räkor, hur mycket? Hur ofta?

#1 - 10 oktober 2008 16:20
Hur ofta och hur mycket matar ni räkor? Jag är alldeles nybörjare med räkor, så jag skulle behöva lite hjälp.
#2 - 10 oktober 2008 17:20
Jag matar ganska sparsamt. De har rätt mycket växter som de mumsar och håller efter, sen är de utmärkta skräpätare. Man brukar kunna se på dem om de är hungriga, då är alla på botten eller på filtervadden och mumsar det lilla de kan hitta.

Har över 100st räkor i båda karen och matar dem i snitt med 2-3st algtabletter om dagen samt en eller två dagar i veckan smular jag sönder flingfoder mycket fint.
#3 - 10 oktober 2008 17:36
Men jag har bara 7 st körsbärsräkor och de är ungar och jag har inte så mycket växter heller bara 3 st flytväxter. Just nu har jag gett de 1 gång/dag 2 st räkpellets som är ungefär 1 mm longa. Fodret heter Aquatic nature shrimp excel food. Kan mängden vara lagom?
#4 - 11 oktober 2008 09:19
Misuko skrev:
Men jag har bara 7 st körsbärsräkor och de är ungar och jag har inte så mycket växter heller bara 3 st flytväxter. Just nu har jag gett de 1 gång/dag 2 st räkpellets som är ungefär 1 mm longa. Fodret heter Aquatic nature shrimp excel food. Kan mängden vara lagom?

Jag brukar räkna ungefär en pellets per räka och dag, sen flingor ger du bara typ 10 st till 7 räkor, smula sönder dom lite. Det viktiga är att fodret är uppätet på några timmar så det inte förgiftar vattnet
Bilagor:
#5 - 11 oktober 2008 11:54
Tack för svaret! Fick lite klarhet nu för saken.

Annons