mata paletter ??

#1 - 20 februari 2006 17:28
hej hej !!

för ett par dagar sedan så köpte jag ett par paletter. men jag vet inte riktigt hur jag ska mata dom då de gömmer sig i grottorna :( är det för de är nyinflyttade de gör så ?? eller är paletter alltid så ?? har provat att släppa maten precis utanför men de kommer ändå inte ut, vad ska jag göra ?`?

tacksam för svar !!

//kim
#2 - 20 februari 2006 17:51
När de är hungriga kommer de nog ut och äter försåvitt de inte redan har ägg att sköta om.
Du kan också försöka ge dom något riktigt smaskigt som smulad räka, mygglarver eller ännu hellre något levande foder. Om de inte har ägg på gång lär de komma ut och smaska i sej ordentligt
#3 - 20 februari 2006 20:59
jaha ok, tack så mkt erikthur :) blir väl till att prova nått riktigt smaskigt då ;)

//kim
#4 - 20 februari 2006 21:10
men gör jag rätt nu när jag ska försöka odla på dom ?? jag har bara en hona och en hane. vore det kanske bättre att köpa några till hanar/honor ??
sen skulla jag vara välldigt tacksam för lite allmäna tips :)

//kim
#5 - 21 februari 2006 05:10
Ett par går oftast bra.
#6 - 21 februari 2006 07:07
Skaffa lite annan fisk, som tetror eller andra livliga fiskar. Dessa kan locka fram dina palettciklider.
Många fiskar tror att någon fara lurar om inga andra fiskar syns till, men är det andra fiskar framme så är det fritt fram.
När dessa fiskar äter så ser paletterna att det är mat och måste skynda sig fram för få något.

Lycka till!
#7 - 21 februari 2006 14:17
joo men jag vill ha enbart ett odligskar typ så det är nog inte lösningen, menmen jag ska vänta ett par dagar och mata med fryst artemia och mygglarver och förhoppningsvis kommer de fram o äter :)

menmen inget annat man bör tänka på när man odlar paletter ??

//kim
#8 - 21 februari 2006 15:50
Men det är nog en god idé att göra som Pär föreslog.
Blir det yngel kan man ju alltid lyfta ut de andra fiskarna i så fall.
I början är det nog ganska bra att paletterna har något att skydda ynglen mot.
#9 - 21 februari 2006 15:55
Palettciklider är nästan som malar. Det betyder att när maten sjunker äter de upp maten senare. De är aldrig uppe vid ytan och tar maten. Det gör iallafall
inte mitt par. Det är bättre att inte ha några mer fiskar för annars äter de andra fiskarna upp maten och då ramlar inte maten ner. De gillar att vara i grottor.
De gillar också mygglarver.
#10 - 22 februari 2006 15:53
Jag odlar själv paletter, har fått min första kull nu. Jag köpte lite fler växter eftersom dom gillar att det är tät vegetation. Jag har krukor som grottor och när jag placerade växter framför öppningarna så tog det inte lång tid förrän de var igång och lekte. Några dagar senare hade honan lagt ägg.
Jag har ett par paletter, alltså en hane och en hona i ett 112 l. Jag hade andra fiskar i förrut men de störde bara paletterna.
Man ska inte ha flera paletter tillsammans i ett för litet akvarium för de kan bli rätt agressiva när de har lagt ägg. Bara det är tillräckligt stort så att de kan få ha sitt revir i fred så går det bra. Jag tror att när dina palletter är riktigt hungriga så kommer de fram och de äter hellre när maten är nära botten. De kanske äter när du inte är där:)
#11 - 22 februari 2006 17:46
joo idag åt de faktiskt :) matade med fryst artemia så de kunde väl inte låta bli ;) men när honan lagt ägg stannar hon i grottan hela tiden då ?? slutar hon äta ??sen är min hona och hane oftast i olika grottor vad jag sett brukar de vara det ??

//kim
#12 - 22 februari 2006 18:28
du behöver inte vara orolig över att honan inte skulle äta när hon har lagt rommen. Hon kommer att vara väldigt upptagen med att vakta äggen och äter inte så mycket under den tiden, men detta är ingenting som fisken tar skada av eftersom i naturen så leker fiskar när de har haft god tillgång till föda ett bra tag och byggt på lite reserver. För många av våra akvariefiskar kommer ju ifrån miljöer där det råder både torrperiod och regnperiod och av det styrs givetvis tillgången på föda. Oftast är det väldigt bra att ha någon/några andra fiskar i akvariet också så att paret får någon att försvara ynglen emot.Givetvis beror det på hur stort akvariet är så att de andra fiskarna inte avlider pga för få platser att söka skydd på.
#13 - 23 februari 2006 16:52
hmm ok !!! joo jag kanske får ge dom lite sällskap, och det passar ju välldigt bra nu när jag har lite platy och guppy "över" då jag köpte ett nytt akvarie idag :D det är föresten på 70 liter hos paletterna, tror ni det blir för mycket fisk där om jag släpper i 3 guppy 4 platy, till paletterna ?

//kim
#14 - 23 februari 2006 18:04
det är en till sak jag undrar över, är det normalt att hanen är i en grotta mest hela tiden och honan står utanför ? brukar det inte vara tvärtom ??

//kim
#15 - 23 februari 2006 18:42
Dom kan ha lekt och hannen har vakten
#16 - 23 februari 2006 18:55
men brukar inte hanen vara utanför o vakta ?? och honan i grottan ??

//kim
#17 - 24 februari 2006 15:00
nån om vet ?? :S
#18 - 25 februari 2006 07:50
--
#19 - 25 februari 2006 09:43
jaha ok 1!!! då är det väl normalt då kanske :) jaja tack för svaret !!

Annons