Du kan med fördel köpa ett småkornigt granulatfoder (tex. aquatic nature tropical exel) det sjunker fortare och är bättre foder än flingor! tetrorna uppskattar också väldigt mycket att få lite frysfoder då och då tex. artemia, vita o svarta mygglarver (röda bör man avstå):)lachris skrev:Hej, köpte nyss 10st neontetror, fast när jag matar så ser dom inte maten uppe vid ytan och mina platys äter upp allt, ska man ge neontetror special mat elr? förutom flingfoder
åheim skrev:Du kan med fördel köpa ett småkornigt granulatfoder (tex. aquatic nature tropical exel) det sjunker fortare och är bättre foder än flingor! tetrorna uppskattar också väldigt mycket att få lite frysfoder då och då tex. artemia, vita o svarta mygglarver (röda bör man avstå):)
Ludde87 skrev:Varför inga röda mygglarver?
SimonSaysBaka skrev:Jag är inte helt säker men, lag har läst att de är ganska giftiga, en del som matar med röda mygglarver får allergiska reaktioner av dem.
Ludde87 skrev:Nu fick jag ont i magen... Jag brukar mata mina fiskar med röda mygglarver ca 1 gång i veckan. Har artemia också så jag kanske skulle slänga mygglarverna för att vara på den säkra sidan och köpa svarta istället...
SimonSaysBaka skrev:Det avgör du själv, men en del använder handskar när det matar med röda mygglarver, om man tar på dem med händerna ska man undvika att klia sig i ögonen, jag vet inte om fisken tar nå skada av detta foder men det är nog mer att man ska passa sig själv.
Sultanen skrev:Vad jag vet så är röda mygglarver förhållandevis näringsfattiga, bara det räcker som anledning till att inte mata med dem tycker jag.
Sultanen skrev:Vad jag vet så är röda mygglarver förhållandevis näringsfattiga, bara det räcker som anledning till att inte mata med dem tycker jag.
SimonSaysBaka skrev:hmm, har du känt någonting? klia dig mer än vanligt efter matning, en del är mer allergiska mot det.