Mata med räkor?

#1 - 24 februari 2009 19:06
Hur är det att mata med vanliga räkor? (såna vi äter) Har en fahaka som bara äter det.. Troligen vänjer han sig äta annat senare men just nu är det bara räkor som gäller...

Så vad tror ni? Bra eller anus?
#2 - 24 februari 2009 20:00
Reker, alltså sånna man eter kokas om jag inte missminner mig i salt lag, hurvida detta är bra eller anus vet kanske andra, däremot borde den kunna livnära sig på snäckor.

Visste inte detta om tetraodon lineatus, visste du?
#3 - 24 februari 2009 20:24
hur stor är din lineatus. var ute efter en sådan för ett par år sedan, har läst att dom kan bli upp emot 70cm, grymma! du kan mata dom med levande kräftor när den blir större.
Bilagor:
#4 - 24 februari 2009 21:00
Att dom är giftiga viste jag, men rätt intresant att läsa.. Min fahaka är ca 6-8cm nu.. en lite bebbis :P

Snäckor har den ätit i määääääängder!!! Äppelsnäckor är tydligen riktigt gott. men det kan jag inte alltid bidra med.. Kräfter kommer senare när jag har en stadig kull av dessa. har en kräfta med rom som jag hoppas blir en bra kull av...

Någon som vet hur det är med näring och liknande i vanliga räkor???
#5 - 26 februari 2009 20:58
??
#6 - 27 februari 2009 09:15
Som Gaffel skriver så är de nog rätt så salta, men jag tror inte det är något större problem. Fiskar har ju, genom den miljö de lever i, inga större problem att hitta nog med vatten att späda ut överflödigt salt i. Men långsiktigt kanske det kan vara jobbigt för deras njurar.

När det gäller näringsinnehållet så misstänker jag att det också kan vara en aning bristfälligt under en längre period (om det är skalade räkor vi pratar om). Det är ju i så fall bara muskelvävnaden de får så proteiner råder det väl ingen brist på. Skulle nog försöka få med lite av hela räkan om det går - dvs skalbitar, inälvor och rom. Då blir det väl lite mer heltäckande.

Men precis som det mesta jag skriver på detta forum så är detta min personliga uppfattning baserad på teoretiska biologikunskaper, snarare än praktisk erfarenhet av akvaristik. :)
#7 - 27 februari 2009 09:50
jag har matat fiskar med räkor i saltlag, dom dog inte av det. dock så är det ju inte regelbundet. men har slutat med det nu och har börjat använda frusta hela räkor.

brukar hacka räkan i bitar (ev tar veck skalet) och slänger i i akvariet. fiskarna älskar att äta det.
#8 - 28 februari 2009 21:57
Du kanske kunde sätta upp ett kar med körsbärsräkor, skräpsnäckor och äppelsnäckor och odla delar av fodret den vägen så slipper du förhöjda salt halter i karet. Skräp snäckor är lätt att skörda och ingen butik lär ta betalt för dom heller genom att lägga ett frövält sallads bald i karet på kvällen så dras de dit under natten sedna är det bara till att plocka upp den på morognen och ge firen frukost. =)
#9 - 28 februari 2009 22:29
patriksg skrev:
Hur är det att mata med vanliga räkor?

Om vi pratar hela frysta räkor är det ett mycket bra foder. Mata gärna med rommen också. Räkor i lag har säkert något lägre näringshalt.
#10 - 28 februari 2009 22:50
Brukar ge mina lite räkor nån gång i veckan.. Ungefär som lördagsgodis.. :d
Äter som galningar gör fiskarna. Köpte frysta, skalade räkor i random mataffär.
#11 - 28 februari 2009 23:50
Jag har öronålar å dessa har jag matat med Köpe räkor sånna som vi äter fast frysta å oskalade( då dom är dom ju mest naturliga) i över 1 års tid nu å de funkar bra dom äter som fanken
#12 - 28 februari 2009 23:59
Det foder mina matvägrande rovfirrar börjar äta först är just frysta räkor, oskalade. Verkar uppskattas och funkar lite som en trigger.
#13 - 1 mars 2009 17:07
Frysta räkor med rom ett toppenfoder...
#14 - 1 mars 2009 19:25
#15 - 1 mars 2009 19:42
:)Det var en riktig fuling:)
#16 - 1 mars 2009 20:09
"jürgen" var inte as söt!

Fick i den lite räkmix i går, dock spottar den ut nästan allt.. efter fick den lite frysta räkor och den blev helt galen...

Jag har ett kar redo för äppelsnäcksodling till den, även ett kar för kräftor =)
#17 - 1 mars 2009 20:53
mange016 skrev:

Fan vad söt! Vad är det för firre?
#18 - 1 mars 2009 20:58
Det är en ormhuvudfisk som dom har där jag köper mina fiskar/mat/grejjer.. jo visst är han söt ... http://s427.photobucket.com/albums/pp360/mange016/?action=view&current=jurgen1.jpg
#19 - 4 mars 2009 19:39
Fisk i den lite räkmix idag men inte någon större mängd, sen blev det en hel räka och då blev han helt galen..
#20 - 13 mars 2009 15:57
Matar min Ch. bleheri med bl a frysta räkor, funkar hur fint som helst. Att han andra dagar får oxhjärta är kanske att klassa som doping? ;)
#21 - 20 mars 2009 15:42
Frysta räkor funkar hur bra som helst, fiskarna i karet blir ju helt tokiga när man slänger i det. Men som många säger det är ju inget man ska mata dom med hela tiden men det är ju bra att variera med.
#22 - 20 mars 2009 18:24
Har lärt den att äta mygglarver med. Fast det e ju inget höjdarfoder det heller.. Dock har den växt en hel del på att bara äta räkor. och det är ju gott.
#23 - 20 mars 2009 19:02
själv brukar jag spara rommen på räkorna (när jag nu köper sånna) och blandar ut det med vatten, fryser, och hackar i små bitar och förvarar i frysen. sen lyxar jag till det för mina platys i bland :P jäklar vad dom blir galna!
#24 - 10 april 2009 03:58
martinah86 skrev:
själv brukar jag spara rommen på räkorna (när jag nu köper sånna) och blandar ut det med vatten, fryser, och hackar i små bitar och förvarar i frysen. sen lyxar jag till det för mina platys i bland :P jäklar vad dom blir galna!

Kör samma sak! Lite extra pill på fredagskvällen, men vad gör man inte för sina firrar :) Fiskarna blir som galna när jag matar dom.

Annons