Mata med håvad sjöfisk?

#1 - 6 maj 2007 12:39
Jag tänkte på en grej, i sommar, kommer jag då att kunna mata mina Channor/Arowanor med håvad blindsill från Storsjön? Eller riskerar jag att få gift med mig från sjön in i akvariet då?
#2 - 6 maj 2007 12:57
Kanske inte gift men ev parasiter.
Ursäkta en okunnig Norrlänning men Vad är bildsill :)
#3 - 6 maj 2007 15:09
Du får iaf inte mata med storsjöodjuret - den är väl fridlyst. :)
Hade jag rovfisk skulle jag nog inte tveka att använda naturlig mat.
Kanske det finns risk för en eller annan parasit - men det är väl också naturenligt kan man tycka.
#4 - 6 maj 2007 20:17
Tack för bra svar boys! :)
#5 - 6 maj 2007 20:32
Titta på dom innan så dom inte har tydliga parasiter eller ser konstiga ut på något sätt iaf. Eller frys in så har du att ta av om dom äter dött vill säga.
#6 - 6 maj 2007 23:02
Hahaha, frysa in blindsill? Ja, det vore nåt det. hohoho... :D
#7 - 7 maj 2007 00:11
Skulle det inte gå att frysa in Elritsa? Vet inte om det stämmer men har hört flera säga att inte ovanligt med tarmparasiter i dom förresten
#8 - 7 maj 2007 00:30
rovfiskar ska väl va rätt tåliga mot prasiter, vad jag har hört iaf. (eller?)

men jag skulle nog också frysa vf. käk ...visst kalla mig feg! men jag är tveksam till att riskera mina firrars hälsa enns mot att dom ska få ha det lilla roliga att jaga lite. tyvärr [:-55]
#9 - 7 maj 2007 06:56
Parasiter, virus och annat skit skulle jag undvika i största möjliga grad, det sätter ner motståndskraften hos fiskarna även om de är stora arga rovfiskar....alltså skulle inte jag rekommendera att mata med levande fisk från svenska vatten....hör istället med någon som har guldfiskar i sin damm, om du kan få håva lite grann efter guldfiskyngel där, det borde i alla fall rent teoretiskt vara mindre parasiter och annat skit i en anlagd damm än i en sjö...
#10 - 7 maj 2007 11:04
tummen skrev:
Parasiter, virus och annat skit skulle jag undvika i största möjliga grad, det sätter ner motståndskraften hos fiskarna även om de är stora arga rovfiskar....alltså skulle inte jag rekommendera att mata med levande fisk från svenska vatten....hör istället med någon som har guldfiskar i sin damm, om du kan få håva lite grann efter guldfiskyngel där, det borde i alla fall rent teoretiskt vara mindre parasiter och annat skit i en anlagd damm än i en sjö...

Jag måste, ändå. Älskar att hova fisk, och att mata med håvade abborrar eller grodor från lillsjön kan väl aldrig vara något problem. Om man sköljer dem först :)
#11 - 7 maj 2007 13:11
Nu driver du såklart med oss eftersom alla svenska amfibier och reptiler är fridlysta
#12 - 7 maj 2007 15:54
Så du menar att jag bryter mot svensk lag om jag matar mina Arowanor med grodor från husknuten?
#13 - 7 maj 2007 17:32
Japp
#14 - 7 maj 2007 17:39
Kör på med mört och andra fiskar så grodorna får skutta iväg. Som dom har rätt till
#15 - 7 maj 2007 17:40
föresten så är väl grodor giftiga?

Jag skulle inte heller tveka att mata mina fiskar med levande fisk om jag hade några större :D än så länge får det räcka med mygglarver, mm :)
#16 - 7 maj 2007 18:01
Nja, klockgrodor är väl men inte så vi dör. Dom har ju varningsfärgen dom visar upp. Paddor är nog men mindre. Stor vattensalamander är oxå giftig men inte farlig för oss. Men att tvätta händerna efter att ha hållit i en innan man kanske kliar sig i ögat är bra.
#17 - 7 maj 2007 18:13
Men små, svenska grodor från bäcken bakom huset kan väl ändå aldrig vara giftiga=?
#18 - 7 maj 2007 18:28
Dom är fridlysta ogiftiga som giftiga
#19 - 7 maj 2007 18:48
Det där med att svenska grodor skulle vara fridlysta förblir jag ytterst skeptisk till.
#20 - 7 maj 2007 18:50
Saftsoppa skrev:
Det där med att svenska grodor skulle vara fridlysta förblir jag ytterst skeptisk till.

Visst är de det:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fauna-grodor-paddor.htm

Snälla låt de vara och mata med småfisk i stället!!

//Eva
#22 - 7 maj 2007 19:44
Saftsoppa skrev:
Så du menar att jag bryter mot svensk lag om jag matar mina Arowanor med grodor från husknuten?

Lita på det, tyvärr är det inte många som vet om det, man får inte ens hålla några grodyngel i fångenskap nuförtiden....:D
#23 - 7 maj 2007 19:46
Saftsoppa skrev:

Typisk förträngning....[SIZE=6][COLOR=Red]DE ÄR FRIDLYSTA[/COLOR][/SIZE] punkt slut....
#24 - 7 maj 2007 20:15
Jajaja, jag -lovar- jag ska inte fånga grodor och mata mina arowanor med i sommar.

:)
#25 - 7 maj 2007 20:19
Tack och bock!! :D
#26 - 7 maj 2007 20:21
Detta är en av alla de saker som är bra med Zoopet.
Alla kan inte veta allt men tillsammans kan vi hjälpas åt med att undvika onödiga misstag!!!
#27 - 7 maj 2007 21:49
Man får faktiskt ta in rom men måste släppa ut dom när dom börjar få ben kan man säga. Helst där man tog rommen då. Fast ett eget akvarium utan stora "stygga" fiskar som kompisar då förstås bör dom ha
#28 - 8 maj 2007 08:04
jag matar mina fiskar med håvad svensk löja ! funkar as bra .. jag har också en arowana =)
#29 - 8 maj 2007 09:53
Låter bra det. Såg att jag skrivit ost? Vete sjutton var det kom ifrån
#30 - 8 maj 2007 11:53
* Man kan kallt räkna med att all vild fisk har parasiter, och ju äldre och mer rovgirig och bottenlevande fisken är, desto fler parasiter har den - allra hårdast parasiterade är alltså fisk som t.ex. stora exemplar av simpa och birkelånga.

* De flesta parasiter kommer inte att klara att flytta till ny värd när deras värd blir uppäten, men några grejar det.

* De flesta parasiter kan inte föröka sig i akvarium eftersom de inte sprider sig direkt mellan fiskar, utan vill ha nån mellanvärd som t.ex. säl eller fiskmås.

* Rovfiskar och är naturligt anpassade till att bekämpa/leva med stora mängder parasiter. Det finns tillochmed skäl att misstänka att fisk med en låg men existerande mängd inte alltför aggressiva parasiter är friskare än fisk helt utan parasiter, pga att deras immunförsvar får träning och pga att parasiter inte gillar konkurrens och faktiskt bekämpar varandra.

Kort sagt, att ha ett par fripassagerare är naturligt.

Däremot är det inte bra för fisk att ha för mycket parasiter, och vissa parasiter är aggressivare och gör mer skada än andra - och det är svårt att välja vilka som kommer in när man matar med levande foder.

Fryser man fodret i minst 24 timmar kan man räkna med att man har eliminerat alla parasiter.
#31 - 9 maj 2007 09:25
Tack igen!
#32 - 9 maj 2007 10:14
eriahl skrev:
Man får faktiskt ta in rom men måste släppa ut dom när dom börjar få ben kan man säga. Helst där man tog rommen då. Fast ett eget akvarium utan stora "stygga" fiskar som kompisar då förstås bör dom ha

Ja ok då, det var en sanning med modifikation, men det är nog bäst för grodorna att de får utvecklas i naturen så de kan krypa upp på land när de själva tycker det är dags... Dessutom får man inte ta in rom från starkt hotade arter, och viklen lekman kan skijla på olika grodyngel?;) :D
#33 - 9 maj 2007 17:40
Precis. Sen utvecklas dom ev snabbare med maten hemma tex och skuttar upp på land före sina kompisar. Det gör att dom blir mer utsatta för rovdjur istf "massupphoppningen" Där alltid några klarar sig. Ingen groda men var ut i buskarna och råkade stöta på den här killen
#34 - 9 maj 2007 18:10
Saftsoppa skrev:

Förstår din tveksamhet, det är inte så många som känner till att våra groddjur är fridlysta.

Annons