GasseG skrev:Läste lite på din blogg och måste säga att du verkar väldigt hängiven och vill att det ska växa så det knakar. Du har CO2 tillförsel och göder akvariumet såg jag så då skulle jag också tippa på att det är ljuset som är den begränsande faktorn.
Det enklaste och mest exakta sättet är nog att räkna watt per liter när det gäller belysning och då är dina 36 watt något klent om du vill gynna tillväxten.
Ditt akvarium ligger ungefär på 0.3 watt/litern medan om man jämför med karen på pmdd:s sida så verkar ett riktmärke vara 1 watt/litern.
Mvh G
GasseG skrev:Reflektorer och sånt är sekundärt, huvudsaken är att det lyser.
Då måste jag fråga! kjell vet du vilket fabrikat som ger upp till 300%.... Själv kör jag med juwels reflektorer för tillfället!Kjell Fohrman skrev:Sekundärt? - en reflektor ökar styrkan med mellan 50 och 300%
GasseG skrev:Ja jag menar om du lägger en lux-mätare under ett lysrör med reflektor och jämför med en utan reflektor så får vi helt olika värden, det är självklart. Men om du har en heltäckande ramp som dessutom är helvit inuti och sedan jämför med ett lysrör med reflektor så kommer skillnaden att vara mycket, mycket, mycket mindre.
kjell vet du vilket fabrikat som ger upp till 300%.... Själv kör jag med juwels reflektorer för tillfället!
Har jag någonstans sagt att jag inte tror dig? Men att mäta ljusreflektion handlar bara hur väl du kan rikta de oförstörbara ljusstrålarna mot en och samma punkt nämligen den ca 4 kvadratcentimeter stora luxmätaren. Ljus försvinner endast om det omvandlas till värme och det gör det om det träffar t.ex mörk färg medan vit färg reflekterar sisådär 97-99% av ljuset och eftersom rampen var heltäckande så kommer ljuset förr eller senare att ta vägen genom akvariumet.Kjell Fohrman skrev:Har du mätt? Inte jag heller men de som har mätt har som sagt uppmätt skillader på 50 till 300%.
GasseG skrev:Har jag någonstans sagt att jag inte tror dig? Men att mäta ljusreflektion handlar bara hur väl du kan rikta de oförstörbara ljusstrålarna mot en och samma punkt nämligen den ca 4 kvadratcentimeter stora luxmätaren. Ljus försvinner endast om det omvandlas till värme och det gör det om det träffar t.ex mörk färg medan vit färg reflekterar sisådär 97-99% av ljuset och eftersom rampen var heltäckande så kommer ljuset förr eller senare att ta vägen genom akvariumet.
Mest handlar det om att få ljustrålarna att nå vattenytan i en sådan vinkel att inte ljuset "studsar upp igen". Reflektorernas effektivitet handlar i huvusak om detta och det är inte alls som så att ljuset förr eller senare når ner i akvariet.
defdac skrev:Teoretiskt ja, men du ser ju lysrören i vattenytan - med eller utan vanliga reflektorer.
Dessa vattenyts-studsar fångar t ex en helvit stängd ramp upp och studsar tillbaks igen ner i akvariet förr eller senare - varje studs på det vita absorberar bara runt 5-10% av ljuset.
Jo men allt grundar sig på det här inlägget! Alltså det jag tänkte mig var att Ronja skulle försöka pula in två rör till i en befintlig armatur och då kan det vara lite svårt att samtidigt få till optimal reflektion på de två extra rören. Men eftersom rampen är heltäckande så sa jag att reflektionen är sekundär.....men det skulle jag ju aldrig ha sagt. Men jag hävdar att hela diskussionen är tagen ur sin kontext med tanke på det ursprungliga upplägget.GasseG skrev:Med 72 watt får du 0.63 watt/litern och det duger. Reflektorer och sånt är sekundärt, huvudsaken är att det lyser.
det Det är inte första gången det här disskuteras... jag ställer mig dock väldigt tveksam till att vitmålad ramp skulle vara i närheten av lika effektivt som en reflekor! den vita färgen reflekterar förvisso, men åt alla håll och kanter och då förlorar man ju väldigt mycket ljus som försvinner ut åt sidorna. reflektorer däremot riktar ljuset rakt ner där man vill ha det!defdac skrev:Om man räknar på att ett rundstrålande rör utan reflektor bara får ner ca 25% av det ljus den producerar så kommer en teoretiskt perfekt reflektor få ner 100% av ljusmängden från röret ner i akvariet.
Skillnaden i lux blir då 400%.
Så 300% är inte så otroligt som det låter, tvärtom långtifrån perfekt.
När man beräknar lumens (totalt rundstrålande mängden ljus) så använder man stora vita sfärer som studsar runt ljuset tills det når en mottagare. En sk integrationssfär. Bilden som du länkade säger väl just inte så mycket eftersom det testet äger rum i ett klot där ljuset kan studsa oändligt fram och så är inte verkligheten i ett akvarium...
Jag tror faktiskt att om man hittar en bra vit färg och har en heltäckande ramp så får man totalt sett mer ljus ner i akvariet än de absolut bästa reflektorerna man kan hitta - just därför att man så tydligt ser rören i vattenytan. Detta ljus går förlorat snett uppåt i taket och på väggar i rummet där akvariet står - vilket inte sker med en heltäckande vit ramp. En slags halv integrationssfär.
http://www.lmt-berlin.de/ico/tn/ul1000-s.png
den vita färgen reflekterar förvisso, men åt alla håll och kanter och då förlorar man ju väldigt mycket ljus som försvinner ut åt sidorna. reflektorer däremot riktar ljuset rakt ner där man vill ha det!
Jo men eftersom ca 90% av alla akvarier använder lysrör så fungerar det bra. För att generalisera lite mera så kan man grovt säga att det blir samma med HQ-lampor lite sämre med MH och HPS-lampor men det fungerar där med på ett ungefär.Metalmaid skrev:Och till Ronja säger jag som så att det finns olika åsikter om hur man mäter ljus. Själv tycker jag watt/liter inte är en bra riktlinje. Varför tycker jag det? Jo, jag har olika akvarier med olika typ av belysning.
Att vissa plågar sina växter med uråldriga svartkroppsstrålande lampor tänker jag inte ens kommentera! När väl LED-lampor slår igenom på bred front så ställs vi däremot inför helt nya parametrar.....men den tiden den sorgen.Metalmaid skrev:Till mitt specialakvarium, tredelat med 3 fack har jag glödisar, 2*15W per sektion = dvs 1,2 W/liter. Växer iofs bra där med, men inte i närheten av de på 0,22W/L.
GasseG skrev:Jo men eftersom ca 90% av alla akvarier använder lysrör så fungerar det bra. För att generalisera lite mera så kan man grovt säga att det blir samma med HQ-lampor lite sämre med MH och HPS-lampor men det fungerar där med på ett ungefär.
GasseG skrev:
Att vissa plågar sina växter med uråldriga svartkroppsstrålande lampor tänker jag inte ens kommentera! När väl LED-lampor slår igenom på bred front så ställs vi däremot inför helt nya parametrar.....men den tiden den sorgen.
GasseG skrev:Hehe ta det inte så allvarligt Metal. Du måste väl förstå att jag skojar eller du kanske är en av dem som pratar med dina växter.....och dessutom får svar *hehe*.
Men om vi ska vara lite allvarliga så är det ju faktiskt så att glödlampors spektrum ligger så fantastiskt otroligt fel när det kommer till odling så man kan nästan säga att de lider. Energieffektivt är det inte heller utan de värmer mer än de lyser så var nu lite snäll mot dina växter och skruva åtminstone i LE-lampor.
Orkar inte gå in på växtens fysiologiska påverkan av ett spektrum som ser ut som en skidbacke just nu.
Jodå visst är det så visst är det så. Men steg 1 borde vara att få lämpligt antal watt och först därpå bekymra sig om vilka rör man använder.Metalmaid skrev:Och som jag sa i mitt först inlägg till Ronja där så, är det inte Watten per liter som styr allt utan massa andra faktorer med...som färgspektra osv. som är överkurs för min del.
Men om vi ska vara lite allvarliga så är det ju faktiskt så att glödlampors spektrum ligger så fantastiskt otroligt fel när det kommer till odling så man kan nästan säga att de lider.
Jag hävdar att många så kallade växtljuslysrör som finns där ute på markanden är humbug, för den enkla anledningen att visst kan man göra lysrör med ett "perfekt" spektrum men till vilket pris? Jo priset är det att rören med det ena spektrumet mer likt fotosyntesen än det andra förlorar output iform av fotoner helt enkelt. Låt oss komma ihåg att inuti ett lysrör så är det en och samma osynliga UV-strålning i ALLA lysrör, och för att göra om dessa UV-strålar till synligt ljus så används olika former av fosforpigmenteringar. Dessa fosforpigmenteringar snor energi från UV-ljuset och minskar outputen. Enkelt uttryckt så kan vi säga att ju "kantigare" spektrum ett lysrör har desto högre output har röret och ju jämnare desto lägre output!