Mata klogroda i akvarium

#1 - 4 september 2004 15:43
I torsdags skaffade vi en klogroda till vårt akvarium. Hur ska vi mata den? Grodan är skygg och inte speciellt snabb. Den ligger och trycker under en växt eller under en rot hela tiden och kommer inte ens fram när jag matar. Jag har försökt med upptinat frysfoder men maten tar slut mycket snabbare än grodan "hinner" göra minst rörelse.
#2 - 5 september 2004 09:00
Jag har samma problem... Mina pansarmalar är framme och ska ta maten innan grodorna hinner dig. Men sen såg jag att grodorna ställde sig runt plattsen där jag laggt maten. Sen ställde de sig på bakbenen och liksom hoppade mot malarna tills de gav sig av. Prova lägga ner lite extra mat så att grodan hinner dit. Allternativt så matar jag de övriga fiskarna sammtidigt med flingfoder. Då tänker dem inte på att jag laggt ner mygglarver till grodorna på bottnen.Du kan ju testa och se villket som blir bäst.
#3 - 5 september 2004 09:13
När jag hade klogrodor var dessa jäkligt glupska och inte alls skygga, kanske det kommer med tiden för era?

Det räckte med att jag lade i mygglarver så var de där och slog undan alla fiskar och roffade åt sig. Annar är ju ett hett tips som H2O skriver att lura iväg fiskarna med flingfoder.
#4 - 5 september 2004 18:55
Jag handmatar mina klogrodor, och de är alldeles vilda när de får mat, men ibland får man vifta lite med maten precis framför dem för att de ska hitta den. Är det klogroda, Xenopus Laevis du har eller dvärgklogroda, dessa uppfattar jag som skyggare..

//Jenny
#5 - 5 september 2004 19:00
skala några räker typ 2-3 som du delar upp på småbiter så ska du få se på fart
#6 - 6 september 2004 06:55
Tack för svaren.
Vi har en Dvärgklogroda (kollade upp, visste inte att det fanns 2). Den är fortfarande jätteskygg dvs vi ser mycket lite av den. Sist hittade vi den "nergrävd" under en växt. Jag tror fortfarande inte den har ätit något alls! Jag ska försöka testa med en skalad räka nästa gång den kommer fram. Vet någon en bra faktasida om de här små krabaterna?
#7 - 10 september 2004 13:35
Ursprungligen skickat av Blurr

Vet någon en bra faktasida om de här små krabaterna?

http://www.pipidae.net/david/
#8 - 10 september 2004 13:51
Nu är det många år sedan jag hade en klogroda men det jag minns var att den var tokig i räkrom. Testa det!
#9 - 2 oktober 2004 10:13
Jag köpte en klogroda igår å den är inte alls skygg å den är väldigt glupsk
#10 - 2 oktober 2004 11:10
Hej,
Jag tänkte bara upplysa om att den groda ni pratar om som på svenska bedrägligt nog brukar kallas dvärgklogroda inte är en klogroda. Klogrodan är xenopus laevis och har ingen simhud mellan sina framfingrar, därifrån fick den sitt namn. Som jag har förstått det så var den mycket vanlig när hymenochirus arterna började komma hit, dessa nykomlingar fick då namnet dvärgklogroda eftersom de var mindre än klogrodorna. Detta trots att de hade simhud mellan framfingrarna. På engelska heter grodan african dwarf frog dvs afrikansk dvärggroda.
Det är mycket svårt att skilja på de olika arterna. Sök på hymenochirus eller african dwarf frog så hittar ni massor med information.
#11 - 4 oktober 2004 07:33
Araven: som du själv påpekade så har dvärgklogrodan simhud mellan tårna på framfötterna, klogrodan har det inte.. Klogrodan är även rundare i kroppsformen. Är grodan en "albinoklogroda" är den med 99 % säkerhet en Xenopus laevis.
#12 - 4 oktober 2004 10:46
Hehe,
Den stora frågan är ju om framextremiteterna skall kallas framben eller armar. Dessutom uppkommer ju då den högst viktiga frågan angående om grodor har fingrar eller framtår. Inte att förglömma är den relaterade frågan om framfötter eller händer.
ROFLMAO[:-92]
#13 - 8 februari 2007 13:34
Ett tips vid matning av klogroda är att ta t.ex. en mygglarvskaka i en planteringstång (lång plast-pryl med en tång långst ut) o släppa när grodan viftar med armarna så brukar de vifta in allt i munnen.
#14 - 8 februari 2007 14:01
Frustrerande, käre Watson!

Blurr skrev:
I torsdags skaffade vi en klogroda till vårt akvarium. Hur ska vi mata den? Grodan är skygg och inte speciellt snabb. Den ligger och trycker under en växt eller under en rot hela tiden och kommer inte ens fram när jag matar. Jag har försökt med upptinat frysfoder men maten tar slut mycket snabbare än grodan "hinner" göra minst rörelse.

:D Har nästan fått magsår av mina grodors beteende. Har väntat varje dag att de ska ligga döda i en hörna! VAD och NÄR äter de??? Har ibland försökt att handmata.... då har de gått åt ett annat håll än där maten finns???? Har de något luktsinne? Fiskar och räkor känner av direkt då någon mat dimper ner men GRODORNA??? VILKA DJUR! Men roliga är de! Artister i snabba vändningar....:D
#15 - 12 februari 2007 20:15
Röda mygglarver är favoritfödan!
Köp en planteringstång o stick framför nosen med 1/4 ruta av kakan så ska du få se på action! :)

Annons