Mata golden varje dag?

#1 - 9 maj 2007 12:57
hej!

jag har 4 st Golden ciklider

de är ca 3-4 cm stora
med andra ord rätt så små
kan jag mata dem med räkmix varje dag?

eller är det för ofta??

Kristoffer
#2 - 9 maj 2007 13:24
Matar våra varje dag,dock inte alltid med räkmix utan ger dem lite olika foder. Huvudsaken är att du inte ger för mycket mat åt gången då det inte är bra för vattenkvaliteten.
#3 - 9 maj 2007 13:58
ok

tack för tipset

men då skall jag fortsätta med att mata en gång varje dag

matar du flera gånger per dag eller?
hur stora är dina goldens??

Kristoffer
#4 - 9 maj 2007 16:17
Brukar bli 2 ggr per dag,morgon och kväll...tror att det kanske är lite i mesta laget dock. Våra Golden är ca 5-6 cm och vi har haft dem i ett halvår.
#5 - 9 maj 2007 17:01
ok

då skall jag mata dem igen snart

Kristoffer
#6 - 9 maj 2007 17:34
tja

ok

skall tänka på det

fortsätter nog att mata dem 2 ggr per dag, men mindre åt gången

så de växer och blir stora
de är ännu så små

ha re

Kristoffer
#7 - 9 maj 2007 19:05
Jag brukar mata mina 1 gång om dagen. Tyvärr är det en av hannarna som roffar åt sig mest, så han börjar bli lite tjock nu. Hur får man honom att banta samtidigt som man matar de andra?
#8 - 9 maj 2007 19:12
jaha??!!

ja du vem vet

jag har en hanne tror jag, han är ÖVERLÄGSET störst
ca 4.5 cm lång, honorna(tror de är honor) är bara max 3 cm

men matat dem 2 ggr i dag, 2 i går

men skall nog gå ner på en gång per dag tror jag
skall kolla mina vattenvärden på lördag

ha re
Kristoffer
#9 - 9 maj 2007 19:47
Stoffy34 skrev:
jaha??!!

ja du vem vet

jag har en hanne tror jag, han är ÖVERLÄGSET störst

ca 4.5 cm lång, honorna(tror de är honor) är bara max 3 cm

men matat dem 2 ggr i dag, 2 i går

men skall nog gå ner på en gång per dag tror jag

skall kolla mina vattenvärden på lördag

ha re

Kristoffer

Hur stort akvarium har du?
#10 - 9 maj 2007 19:52
135 liter
#11 - 9 maj 2007 20:08
Stoffy34 skrev:
135 liter

ok,du gör väl vattenbyte en gång per vecka då?
Har man yngel och matar ofta så måste man sköta vattenbyten.
#12 - 9 maj 2007 20:10
hej!!
jo jag byter 30 procent ungefär var 3:e eller var 4:e dag

ha re

Kristoffer
#13 - 9 maj 2007 20:13
snygga akvarium du har!!

vad gav du för ditt akvarium?

vill köpa nytt med, men har inte pengar just nu, tyvärr

mycket fint ditt "husets pärla"

ha re

Kristoffer
#14 - 9 maj 2007 20:14
jag blir goldmedlem om 2 veckor ca

skall lägga upp bilder på mina akvarier då!!

Kristoffer
#15 - 9 maj 2007 20:47
Stoffy34 skrev:
hej!!

jo jag byter 30 procent ungefär var 3:e eller var 4:e dag

ha re

Kristoffer

Perfekt
#16 - 9 maj 2007 21:19
ja visst är det?

ha re

Krille
#17 - 9 maj 2007 22:29
jag matar mina nästan varje dag.. tar en dag helt utan mat ibland.. skadar inte..
dock varierar jag maten mellan räkmix, flingor och pellets.. de börjar få fin färg nu av räkmixen.. mina golden e nästan lika orangea som mina Röda zebror nu hehe..=)
#18 - 10 maj 2007 10:30
hehhe!!

coolt
men de skall ju i och för sig vara gula
haha

kul grej!

ja, jag har matat mina Golden 2 ggr varje dag nu på slutet, med räkmix
de äter så det står härliga till!!

är det ännu viktigare att inte hålla på och göra rent filtret och så när man matar så ofta, jag menar för att morverka nitrit??

vet du??

ha re

Kristoffer
#19 - 10 maj 2007 11:43
Stoffy34 skrev:
jag blir goldmedlem om 2 veckor ca

skall lägga upp bilder på mina akvarier då!!

Kristoffer

Annars kan du ju också lægga ut dom på photobucket eller liknande och sen bara gøra en lænk dit... jag ær också nyfiken på att se ditt akvarie!
#20 - 10 maj 2007 13:13
ja

men jag väntar tills jag är medlem
sen du!
hehe

ha re

Kristoffer
#21 - 10 maj 2007 13:15
så det är ok att mata dem med flingfoder med?

ja, gav det till dem nyss faktiskt

så jag skall väl också blanda flingor, med pellets samt räkmix//
Kristoffer
#22 - 10 maj 2007 13:29
Halloj Stoffy!
Jag tror dina golden skulle uppskatta lite frysfoder också; mygglarver, artemia, kanske lite mysis och cyclops t.ex. Dom äter ju gärna ryggradslösa smådjur i naturen!
Sånt foder har dom i zooaffären, sen är det bara att bryta av små lagom bitar till dom!

Ha det!:)
#23 - 10 maj 2007 13:38
ok
tack för tipset!

så det duger inte med räkmix, pellets o flingor??
Kristoffer
#24 - 10 maj 2007 13:42
Jodå, det duger jättebra! Men det kan säkert vara gott för dom att få lite varierad kost. I naturen kör de ju runt och äter vad de kan hitta - och det är nog ganska mycket. Jag tror de blir livliga, "glada", växer fint och blir leksugna av att äta lite varierat.
#25 - 10 maj 2007 13:48
Våra brukar äta algtabletter med stor förtjusning också...tänkte bara nämna det för att ge dig fler alternativ.
Det foder som går sämst i vårt kar är räkmix,av någon orsak verkar det inte vara särskilt populärt alls. Största framgångarna här brukar vi ha med vanligt flingfoder.
#26 - 10 maj 2007 13:53
Det är lustigt, men mina Discusar ratar räkmix fullständigt också, trots upprepade försök. Små hackade räkbitar, räkrom och torskrom käkar de dock så det smäller i käkarna på dom! Det skulle säkert Malawicikliderna gilla också!:)
#27 - 10 maj 2007 13:56
Japp,lite hackade räkor i karet och det blir ordentligt med fart...har inte provat räk eller torskrom men det ska jag ta och göra.
#28 - 10 maj 2007 14:02
Räkrommen tar man ju när man sitter och käkar räkor, den går att frysa in också men kan bli lite fadd och trist, så det är bäst att ge dom den fräsch och i små mängder. Torskrom köper man i mataffären, t.ex, ABBA:s. Man häller ur hela burken (det är som ett enda block, eller cylinder) skär i tunna skivor och fryser in - sen bryter man bara av små lagom bitar och ger fiskarna.
Det är jäkligt gott att käka torskrom själv - stek skivorna lätt och pressa lite citron över. Kokt potatis och en god Hollandaisesås till. Mums!:)
#29 - 10 maj 2007 14:24
ok

då skall jag tänka på det

Kristoffer
#30 - 10 maj 2007 14:24
ok
intressant
jo algtabletter gillar mina också!

Kristoffer
#31 - 10 maj 2007 14:26
bra tips!!

det måste jag prova!!

Kristoffer
Bilagor:
#32 - 10 maj 2007 14:29
ja mina maltabletter, Novofect, funkar bra med

mina ciklider gillar de som fan verkar det som

de andra fiskarna med!!

Kristoffer
#33 - 10 maj 2007 14:29
tja maxb

torskrom var ett mycket bra tips

måste prova det i helgen

ha re

Kristoffer
#34 - 10 maj 2007 15:12
Tja Stoffy!
Visst serru, torskrom kittlar dödsskönt i kistan på både fiskarna och oss!:)
#35 - 10 maj 2007 17:43
hehe
ja du det är nog så va

Krille
#36 - 11 maj 2007 18:51
MaxB skrev:
Räkrommen tar man ju när man sitter och käkar räkor, den går att frysa in också men kan bli lite fadd och trist, så det är bäst att ge dom den fräsch och i små mängder. Torskrom köper man i mataffären, t.ex, ABBA:s. Man häller ur hela burken (det är som ett enda block, eller cylinder) skär i tunna skivor och fryser in - sen bryter man bara av små lagom bitar och ger fiskarna.

Det är jäkligt gott att käka torskrom själv - stek skivorna lätt och pressa lite citron över. Kokt potatis och en god Hollandaisesås till. Mums!:)

Hej!!

matade precis mina Goldens med färska räkor

det blev en succe kan jag säga!!

jävlar va det käkades!!
haha

Kristoffer
#37 - 11 maj 2007 21:19
Jamen, visst, Stoffy-Mannen!!!:)
Det var ju det här jag menade med lite variation i kosten. Starka djur/fiskar som t.ex. dina Golden vill fanimej inte stå vid täckglaset och vänta på att Tant Stoffy släpper ner dagens leverans av dagligvaror - de vill ut och leta reda på stuffet själva - precis som de gör i naturen. Nu har du gett dom ett litet alternativ iallafall... även om de käkar där du släpper ner födan så får de lite variation, och jag tror att de tycker det är en aning intressantare att liksom "jaga" lite nytt - och därigenom kommer trivsel och boostat lekbeteende, förutsatt att vatennvärden och miljö är cool breeeze.
Nästa gång du har lite folk hemma på en skön räk-session, så ta och spara räkrommen från ett antal av räkorna - samla ihop en liten klump och droppa ner i baljan så kommer dina Golden att spräcka frontrutan, Promise!!!:)

Annons