Mata Fjärilsfisk med syrsor.

#1 - 31 januari 2006 19:19
Jag provade idag, och de gånger de hittade syrsorna så de riktitg nöjda ut. Tyvärr var de inte helt bra på att hitta dem, en av syrsorna flöt med strömmen till den landade på ryggen av en av fiskarna och först då märkta fisken den och efter en kort jakt runt i en cirkel åts den upp.
Många andra syrsor hittade de aldrig, utan de ha sjunka och då brydde de sig ju inte om dem. Och när ajg kastade syrsorna mot dem, blev de bara rädda. Några tips? Bara mata med en åt gången? Eller slänga i en hel hög så att chansen att hitta dem blir större?
#2 - 15 februari 2006 15:12
jätte dum fråga kanske... men varför mata dem med syrsor? Jag hade några fjärilsfiskar en gång. Och jag gav bara det dem andra fiskarna åt dvs. flingfoder o fryst. Är just syrsor mer lämplig mat för dem?
#3 - 15 februari 2006 15:19
Ja, faktiskt. Dels kan det vara knepigt att få dem att äta annat, och dels tillhör det deras naturliga beteende att äta levande insekter som trillar ner i vattnet/hoppa upp och ta insekter ovanför vattenytan. Men jag har fått mina att äta pellets nu också, så jag varvar lite.
#4 - 16 februari 2006 09:59
(kanske är ett korkat inlägg nu hoppas inte det)
..men om man har en sån här tillsammans med tex guppy el andra levandefödare kommer den käka upp ALLA yngel då eller har man nån chans att få behålla nåra stycken tänkte att då är det kanske inte helt dumt med tanke på att guppy förökar sig ganska hårt!
#5 - 16 februari 2006 11:34
alla yngel som vistas i de övre regionerna i karet kommer ryka.
När jag matade mina fjärilar med syrsor knöt jag en sytråd om ett av deras bakben och höll den på plats tills fjärilen käkade upp den
#6 - 16 februari 2006 11:44
[QUOTE=MichaelE]alla yngel som vistas i de övre regionerna i karet kommer ryka.
När jag matade mina fjärilar med syrsor knöt jag en sytråd om ett av deras bakben och höll den på plats tills fjärilen käkade upp den[/QUOTE]

Låter jävligt pilligt. Lossnar bakbenen sen när fisken tar den?

Och ja, allt som rör sig i ytan av karet kommer att bli lunch. en fullvuxen guppy går utan problem ner.
#7 - 16 februari 2006 16:11
Jag matar mina fjärilsfiskar med mjölmask. Jag håller bara fast masken med en pincett till de har tagit den. Smidigt.
MVH
Magnus
#8 - 16 februari 2006 16:15
[QUOTE=Tropfrog]Jag matar mina fjärilsfiskar med mjölmask. Jag håller bara fast masken med en pincett till de har tagit den. Smidigt.[/QUOTE]
Mata med mjölmask...
Vad matar du mjölmasken med för att få den näringsrik?
#9 - 16 februari 2006 20:12
Näringsrik? Det är ju en ren energibomb, vad menar du?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad de får. Jag får dem på jobb, det är samma som många av djuren där får. Det är inte det enda fjärilarna får heller. Mjölmask ger jag dem ca en gång var 14e dag. Förutom mjölmask får de guppiyngel, flugor och torrfoder. På grund av denna diskussionen kommer jag nog att plocka hem lite syrsor till dem också.
MVH
Magnus
#10 - 17 februari 2006 05:13
Mjölmasken är väl mest vad den äter och det är vanligen kolhydrater och inte så mycket proteiner. Därför brukar väl näringsvärdet vara omdiskuterat. Nu när vi vet mer tack vare det här med Atkins och Glykemiskt Index inser man ju att kolhydraterna är en mer fettdrivande kost.
Men jag har läst någonstans att man kan utfodra larver på annan diet för att få fram ett bättre foder. Men det kanske var maggots.
Därav min undran.
#11 - 17 februari 2006 07:09
dom är rätt feta och hyfsat näringsfattiga så man ska inte mata förmycket med dom
#12 - 17 februari 2006 20:36
jag har oxå alltid hört att dom inte är så "bra" foder till några djur, men har endå sett en del som matar firrar med det ...funder nämligen på att börja göra det själv lite som omväxling för mina. det kan inte va någon fara med det iaf. va :confused:
#13 - 18 februari 2006 16:23
[QUOTE=MichaelE]dom är rätt feta och hyfsat näringsfattiga så man ska inte mata förmycket med dom[/QUOTE]

Menar du att fett är näringsfattigt? Fett är den absolut mest näringsrika beståndsdelen i mat. Näringsriktig är en helt annan sak, och det kan väl stämma att mjölmasken inte är det.
MVH
Magnus
#14 - 20 februari 2006 16:46
Provade med lite större syrsor idag, de höll sig flytande längre, men ett annat problem uppstod. Kongotetrorna var på dem som små piraypor och hela stimmet hade tillsammat slukat en fullvuxen syrsa på 20 sekunder. Färilsfiskarna vågade sig knappt fram då tetrorna var helt hysteriska och bet även fjärilarna om de vågade sig i närheten.

Jaja, jag slängde i lite mygglarver istället, och alla lät sig väl smaka. Fjärilarna äter både flingor och pellets nu dessutom.
#15 - 22 februari 2006 17:38
Idag slängde jag i en lite mindre syrsa, men den var ändå för stor för att fjärilarna skulle få ner den hel, så när de simmade runt med den i munnen kom tetrorna och knep den för dem. tskigt. det får bli babysyrsor nästa gång...
#16 - 3 mars 2006 15:36
[quote=Tropfrog]Menar du att fett är näringsfattigt? Fett är den absolut mest näringsrika beståndsdelen i mat. Näringsriktig är en helt annan sak, och det kan väl stämma att mjölmasken inte är det.
MVH
Magnus[/quote]

Fett, kolhydrater och protein är näringsfattigt, men energirika och där är fett den mest energirika. Mineraler och vitaminer är närningsrika, men energifattigt.
#17 - 3 mars 2006 18:19
[QUOTE=bucklan]Fett, kolhydrater och protein är näringsfattigt, men energirika och där är fett den mest energirika. Mineraler och vitaminer är närningsrika, men energifattigt.[/QUOTE]

Du kanske har rätt, själv har jag aldrig gjort någon skillnad på energirikt och näringsrikt. Har du en källa där man kan se dessa definitionerna?
MVH
Magnus
#18 - 7 mars 2006 19:38
[quote=Tropfrog]Du kanske har rätt, själv har jag aldrig gjort någon skillnad på energirikt och näringsrikt. Har du en källa där man kan se dessa definitionerna?
MVH
Magnus[/quote]

kollade runt lite om det, men svaret verkar bero på vilken "kostguru" som skriver, så jag kanske inte har rätt [:o]

Annons