Mata fiskar med räkfoder?

#1 - 9 augusti 2011 10:26
Hej!

1. Går det bra att variera fiskarnas & pakistanbotiornas kost med räkfoder? Känns lite surt att kasta den nyöppnade påsen när man inte har några räkor kvar ..

2. Vilken tid på dygnet ska man mata pakistanbotior och med vad? Mina verkar inte vara intresserade av algtabletterna på dagen i alla fall :o , finns det några grönsaker som dessa hyperaktiva varelser gillar? :)
#2 - 9 augusti 2011 14:10
1. Det ska nog funka att koplettera med räkfoder om fiskarna äter det, annars kanske du har någon kompis med räkor som kan ärva fodret?
2. Det spelar ingen större roll vilken tid du matar dem, och de äter gärna frysfoder samt fodertabletter som är till för bla. botior och pansarmalar:). Alger, grönsaker och algtabletter är de inga större förbrukare av...
#3 - 10 augusti 2011 12:06
Får bli en resa till djuraffären idag då!

Kan passa på att fråga: Min mal verkar inte äta något?! :o Den totaldissar algtabletterna som åker i vid släckning och verkar inte äta några alger. Har den blivit mätt på de små ynglena som ibland dör?
Den lever , det vet jag i alla fall. Vad det är för sort vet jag tyvär inte ..
#4 - 10 augusti 2011 14:08
Det är nästan förutsättningen att veta vad det är för fisk innan man kan svara på den frågan, en del "malar" är inga malar utan kan vara en helt annan sorts fisk trots att den ser ut som en mal...bild kanske:)?
#5 - 10 augusti 2011 19:42
Ingen av mina kameror klarar av att ge duglig bild. :(

Det ser ut som en mal , beter sig som en mal ( tror jag ) , nattaktiv , snabb som satan och klammrar sig fast på olika föremål med sig sugropps-mun. Den mörk-brun med någon nyans i och vitprickig på kroppen , vid stjärten/svansen är den mer randig. Dem i djuraffärer sa att de blir max 7 cm. Mer info kan jag inte ge tyvär :o
#6 - 10 augusti 2011 19:45
Kan försöka igen i morgon på dagen om jag ser den :3
#7 - 10 augusti 2011 19:57
Det vore bra:). Kolla om "Ancistrus" stämmer in på din fisk...
#8 - 10 augusti 2011 20:28
Liknade inte någon av dessa. Men kan prova att lägga i en fodertablett och kolla om den nappar. Provar att snappa in en bild i morgon! (:
#10 - 11 augusti 2011 13:54
Sorry, men jag ser faktiskt inte vad det är för fisk, testa om du kan ta en ny bild:)...
#14 - 12 augusti 2011 14:30
Sorry, men med de bilderna kan jag bara ge en gissning och det är faktiskt Ancistrus...
#15 - 12 augusti 2011 16:31
Går det att se vilken sorts ancistrus? :o
#16 - 12 augusti 2011 16:40
Googlade runt lite på ancistrus och min 'mal' kan nog inte vara en sådan då den inte har någon 'mustach' :S
#17 - 12 augusti 2011 16:43
MsDimitri skrev:
Googlade runt lite på ancistrus och min 'mal' kan nog inte vara en sådan då den inte har någon 'mustach' :S

Det e bara hanarna som får mustach.
#18 - 12 augusti 2011 16:44
på ren gissning skulle jag också säga ancistrus...kan va en hona, dom har väldigt lite, om ens någon "mustasch"
#19 - 13 augusti 2011 08:13
Oh! Det förklarar mycket ;o . Googlade runt lite mer och hittade en bild på en ancistrus som liknar min väldigt mycket fast min har inte lika stora prickar och de är mer regelbundna: http://www.bing.com/images/search?q=ancistrus&view=detail&id=AE0564790D7F66F3859A6A657C1560FD94453354&first=0&FORM=IDFRIR
#20 - 13 augusti 2011 09:07
Alla ser inte likadana ut när de är små, vissa ser ut att ha fler prickar, vissa är ljusare och andra lite mörkare. Men vad jag se på dina bilder så kör jag på vad de andra med sa. De blir upp mot 10-13 cm.
#21 - 13 augusti 2011 09:21
Eh , då har jag ett problem om det blir SÅ stora. Får bli att avancera till ett större kar då ..
Blir lite irriterad då de i djuraffären sa att de lir run 6 cm MAX. Känns som att det har blivit en vana att man får felaktig information hela tiden..

I alla fall! Vad kan jag mata min filur med om den verkar totaldissa algtabletter och fodertabletter för malar & bottenlevande? :)
#22 - 13 augusti 2011 09:41
De lär sig efter tag att äta det som de bjuds på. För vissa fiskar tar det ofta ett litet tag innan de vänjer sig vad du matar med. Det är inte ofta de blir fullt fullvuxna. De flesta jag har sett blirr upp mot 8-10 cm. Men de är de några år på nacken.
#23 - 16 augusti 2011 10:51
Du kan inte försöka med en bild till? Jag tyckte att det lite lite grann liknade en sk Borneo Sucker på en av bilderna nämligen, och de är inte i första hand algätare utan lever mer på små blötdjur som bl.a. finns i algerna. Skulle kunna förklara varför din inte äter så mkt alger menar jag.

Annons