jag har tre stycken eldbukssalamandrar. två av dem käkar mycket o är fina o så. men den tredje vägrar käka något. jag har försökt med att låta den bo i ett eget terrarium men den vägrar. har försökt med mygglarver o torrfoder, vad kan man göra??????!!!
Den är antagligen sjuk. Finns inte så mycket man kan göra för sjuka groddjur, annat än att ge dem rent vatten, bra temp, och lugn och ro. Antagligen dör den dock.
Visstja... Kom ihåg att tvätta dig ordentligt efter att du tagit i den sjuka salamandern eller haft händerna i vattnet hos den.
Levandefoder kan sätta fart på aptiten. Pröva med en liten daggmask. Mina salamandrar, särskilt den kaliforniska, blir helt galna av daggmask. Sen jag började mata med det så biter han tag i mitt finger om jag sticker ner handen. Han biter allt som rör sig nuförtiden iofs... en liten bieffekt.
ett litet tips [:D][;)] för några år sen fångade jag några grodägg,
(eller det var ganska många) när de hade kommit ut ur äggen så såg jag att det var några som i princip var halvdöda, så jag tog några av dem och bjöd mina salamandrar på, och det var verkligen populärt[:)]