Mata Eldbukssalamander?

#1 - 9 juni 2003 12:49
Jag undra hu ofta man ska mata en Eldbuksalamander. Jag mata min annan var dag men räcker det?
#2 - 9 juni 2003 12:50
Ursprungligen skickat av Legolas

Jag undra hu ofta man ska mata en Eldbuksalamander. Jag mata min annan var dag men räcker det?

Det märker du ju. Blir den fet & fin räcker det, blir den magrare räcker det inte.
#3 - 10 juni 2003 13:43
Kör vidare på den här tåten om salamndrar.

jag har tre stycken eldbukssalamandrar. två av dem käkar mycket o är fina o så. men den tredje vägrar käka något. jag har försökt med att låta den bo i ett eget terrarium men den vägrar. har försökt med mygglarver o torrfoder, vad kan man göra??????!!!

Mats
#4 - 11 juni 2003 09:26
Ursprungligen skickat av smurfmats

den tredje vägrar käka något

Den är antagligen sjuk. Finns inte så mycket man kan göra för sjuka groddjur, annat än att ge dem rent vatten, bra temp, och lugn och ro. Antagligen dör den dock.

Visstja... Kom ihåg att tvätta dig ordentligt efter att du tagit i den sjuka salamandern eller haft händerna i vattnet hos den.
#5 - 11 juni 2003 15:07
oki, det var ju synd... den är verkligen pinnsmal så den kanske inte överlever sommaren..=(

händerna tvättar jag alltid efter jag varit hos salamandrarna eller grodorna

mats
#6 - 16 juni 2003 14:26
var tredje dag
#7 - 23 juni 2003 09:44
hej! jag hade det som du förut, min ena åt nästan ingenting.
Hon var lika pigg som de andra i övrigt,nu äter hon normalt igen!
#8 - 23 juni 2003 11:19
men hur fick du den att börja käka igen då?? min verkligen matvägrar. har försökt att tvinga i den mat med en liten spruta men den vill inte..

mats
#9 - 23 juni 2003 14:01
Jag tog en matbit och stängde liksom in henne i handen under vattnet.
Tillslut tog hon maten iallafall och nu äter hon utan guid [:)][;)]
#10 - 24 juni 2003 08:04
oki, tackar tackar. ska prova ikväll..

mats
#11 - 24 juni 2003 08:10
Levandefoder kan sätta fart på aptiten. Pröva med en liten daggmask. Mina salamandrar, särskilt den kaliforniska, blir helt galna av daggmask. Sen jag började mata med det så biter han tag i mitt finger om jag sticker ner handen. Han biter allt som rör sig nuförtiden iofs... en liten bieffekt.
#12 - 24 juni 2003 08:27
Oki ska prova det med. nu regnar det ju, så det är ju bara att ge sig ut på jakt..=)

tack.
mats
#13 - 24 juni 2003 10:30
ett litet tips [:D][;)] för några år sen fångade jag några grodägg,
(eller det var ganska många) när de hade kommit ut ur äggen så såg jag att det var några som i princip var halvdöda, så jag tog några av dem och bjöd mina salamandrar på, och det var verkligen populärt[:)]

Annons