mata dicusar

sagittarius
#1 - 8 juni 2009 16:20
Hejsan!

Jag har ett problem med att mata mina discusar:

Jag köpte ett 160 liters akvarium med fiskar (privat). I akvariumet finns 2 pakistanbotia, 2 praktbotia, 1 mosaikgurami, 1 scalare, 5 rödmunstetror, 5 black- och silver Molly 1 kampfisk och nyligen har jag köpt 2 Discus fiskar... Men jag vet inte hur jag ska mata de...

De äter inte vanligt foder men jag köpte mygg larv (djupfryst) som är lämplig för discusar... Men så fort jag lägger mygglarven i akvariumet så simmar Scalaren, mosaikguramin, och black mollyn och äter den utan att lämna något till diskusarna... som brukar gömma sig i bakgrunden....

Vad ska jag göra? Behöver hjälp snarast möjligt...

Tack på förhand
#2 - 8 juni 2009 16:41
Ha, så gör mina scalarer oxå.. mata mycket och ofta med varierat käk men glöm inte att vara noga med vattenbyten.
Guest
#3 - 8 juni 2009 16:42
Finns ju bättre foder som är lite mer lämpade åt diskusar.
#4 - 8 juni 2009 16:47
Tar inte scalarer det också då?
sagittarius
#5 - 8 juni 2009 16:48
vad ska man köpa för mat åt dessa discusar som andra fiskar ogillar eller inte kan äta... Min scalare är ju kaxig och så fort jag lägger mat åt discusarna så simmar dn fort och käkar upp de...
Guest
#6 - 8 juni 2009 16:55
NIC skrev:
Tar inte scalarer det också då?

Jora, men man kan mata i större mängder :p
#7 - 8 juni 2009 18:55
Fel mix på fiskbeståndet, det är inte rekommendabelt att blanda diskus och skalarer pga de problem du just har drabbats av.

Skalare = aggressiv och framåt.
Diskus = ödmjuk och försiktig.
sagittarius
#8 - 8 juni 2009 19:38
Ouscazz skrev:
Fel mix på fiskbeståndet, det är inte rekommendabelt att blanda diskus och skalarer pga de problem du just har drabbats av.

Skalare = aggressiv och framåt.

Diskus = ödmjuk och försiktig.

Jo jag vet... det var korkat gjort av mig... men det som är gjort är gjort och jag måste börja hitta på lösningar... Vad tycker du att jag ska göra?

tack på förhand
#9 - 8 juni 2009 20:32
Ouscazz skrev:
Fel mix på fiskbeståndet, det är inte rekommendabelt att blanda diskus och skalarer

Måhända men då angrips en ganska rejäl skara på den punkten! ;)
#10 - 9 juni 2009 06:37
Jo jag vet... det var korkat gjort av mig... men det som är gjort är gjort och jag måste börja hitta på lösningar... Vad tycker du att jag ska göra?

tack på förhand

Jag kan bara hålla med Ouscazz.

Om du skaffar så fina och dyra fiskar som diskus så får du se till att de är huvudpersonerna i karet. Personligen har jag dvärgciklider med mina diskusar och det fungerar utmärkt.

Hade tidigare skalarer men den missen gör jag inte om. Vore jag som du så skulle jag ge bort skalaren eller flytta till ett annat kar om det är möjligt.
#11 - 9 juni 2009 07:31

tack på förhand

Inte lätt att veta, men diskus kräver att man läser på lite innan man börjar.

Svårt att ge råd, men för att diskusarna ska få en riktigt ärlig chans hade det nog varit bäst om du behöll dem och rödmunstetrorna och sålde av de andra, eller bytt in dem, och köpt några små ancistrus och corydoras.
#12 - 9 juni 2009 07:33
NIC skrev:
Måhända men då angrips en ganska rejäl skara på den punkten! ;)

Angrips? Vet inte det...

Diskus och skalar går absolut att kombinera, men då ska man nog börja med att låta diskusarna bo in sig rejält i karet innan man sätter ned skalarer till dem... små skalarer...
sagittarius
#13 - 9 juni 2009 12:38
Det borde ju finnas ett sätt att tillfällight "lura" scalaren för att mata discusarna :D
#14 - 9 juni 2009 20:31
Håller med Ouscazz,sälja dom andra o behåll discusarna o rödmunstetrorna skulla jag säga.
Sen att skaffa fler så dom blir en grupp kan oxå hjälpa för discus är en stimfisk,har själv 9st som går i en 375a + 2 lekpar i varsit kar.
Bäst trivs dom dock alla tillsammans för dom är stimfiskar vad jag har märkt men det är några som inte kommer överrens med andra:p

Men med tanke på karets storlek så satsa på några discusar till och tetrorna!Det är mitt förslag:)

Annons