Mat vägrande discus

#1 - 18 januari 2006 11:08
Har en matvägrange discus som ja försöker få att börja åta igen har försökt med lite blandat discus mix. granulat. fryst artemia. frysta rödamygglarver. jag tror att den har tagit några mygglarver men är inte helt säker den vågar inte göra nånting när jag är i närheten. har flyttat den så den har ett egetakvarium nu... går de att få tag på något levande foder som skulle kunna funka? har funderat på att kläcka lite artemia men dom är kanske för små?

Mvh Daniel
#2 - 18 januari 2006 11:37
Hej Daniel.
Hur länge har den matvägrat,storlek och vattentemp.
MVH Mats
#3 - 18 januari 2006 15:05
Det värsta en diskus vet verkar vara att simma utan artfränder....Vet inte varför du har bytt akvarium till den, men tänk över det igen.
Jag har en mobbad stackare (som det tydligen finns i alla diskuskar). Min första tanke var att flytta den till eget kar, men blev som sagt definitivt avrådd.
Lycka till med matvägraren! Aldrig roligt med sjuka eller döda fiskar.
#4 - 18 januari 2006 15:23
Flytta tillbaka firren. Höj tempen i karet, dämpa belysningen lite det brukar hjälpa.
Inga tecken på sjukdom??
#5 - 18 januari 2006 18:52
Hej

kolla om fisken har vit avföringstrådar.om man matar med mycket frysfoder kan de få flagelater ,hexamiter .dessa finns i liten mängd i fisken men kan öka mycket vid stress sjukdom dåligtvatten.om det pågår långe kan fisken dö.symptom kan vara matvägran vit avföring ibland lite svullna ögon.kan behandlas med medicin.fråga i din zoobutik efter tabletter mot hexamiter.lycka till
#6 - 18 januari 2006 20:47
den har börjat smaka på maten nu tror den börjar komma igång med att äta igen. nej inga tecken på sjukdomar skulle gissa på att den bara har fått för sig någon tempen i akvariet är ca 28-29 grader och har dämpade belysning med hjälp av flyt växter har dock ränsat bort ganska mycket idag pågrund av att de blir för mörkt :) Det verkar gå mycket bätre nu när den har lugn och ro utan alla andra fiskar som hinner ta maten före han så han ska få gå för sig själv tills han äter riktigt bra igen.. Den har inte heller vart moben den är den största eller åtminstone näst störst i akvariet som den har gått i. Den är väll ca14-15cm

Annons