Mat till våra humrar

#1 - 9 januari 2004 16:00
Hejsan!
Vi har två små humrar (kräftstorlek) i vårt akvarium tillsammans med bl.a små guldfisk och danios (tror de heter så). Vi brukar mata de med räkor förutom det flingfoder som de övriga fiskarna snor åt sig. Är det någon som har nåt mer tips på vad man kan mata våra kära humrar med så de inte får bristsjukdomar?
#2 - 9 januari 2004 16:05
Vet inte ni har säkert testat men iaf. Mata dom när det är släckt
#3 - 9 januari 2004 16:08
brukar bryta av en bit fyst räkmix (frimärkes storlek) å e han inte nöjd så ja kan det bli för oss typ försvinner en fisk i veckan som han lyckas få tag i
#4 - 11 januari 2004 15:08
Hej,

jag brukar mata mina humrar med det mesta men det kan vara en god ide att besöka närmaste zooaffär och köpa något kallat "Crab cuisine". Det fodret ser ut som små avlånga pellets som sjunker till botten. Det är speciellt framtaget för att innehålla tillräckligt mycket mineraler och sånt för skalutvecklingen hos krabbor, humrar och räkor. Och de små liven verkar verkligen gilla det :) Annars äter de allt de kan få tag på.

MVH
/Jens
#5 - 11 januari 2004 16:40
Det låter ju finfint det Zybeer. Ska bege mig till en djuraffär och botanisera få se om de har några sådana pellets. [:-136]
#6 - 11 januari 2004 17:15
Haha!!! De är för roliga. Nu när jag kastade i en räka så riktigt sprang den ena hummern fram och fäktade med klorna för att inte fiskarna skulle käka upp räkan. Sen grabbade han tag i räkan och drog in den i sin håla och började mumsa. Riktigt glupsk är han till skillnad från den andra hummern som mest ligger och trycker i sitt hörn även om det ramlar ner en räka i närheten. Sen är det roligt också för båda humrarna har bytt skal och det betyder ju att de växer och frodas. [:-59]
#7 - 11 januari 2004 17:43
Hepp !

Jag bara undrar vad det är för hummrar ni har?
Och hur stora karen ni har dem i är?

Har funderat på att skaffa kräftor eller hummrar.
Ni kanske har några arter att föreslå?

[:-5] Mvh Jesper
#8 - 11 januari 2004 18:30
De sa i djuraffären att de hette Blå hummer. Akvariet är inte så stort 112 liter så växer de alldeles för mycket så kommer de nog antagligen att växa ur det. Återstår att se hur vi kommer att lösa det då ev. får man väl försöka sälja dem. Vi har två stycken som håller till i varsin håla på varsin sida om akvariet.
#9 - 11 januari 2004 18:35
Jag lämnade tillbaka min till affären när den började smaska i sej guldfiskar!! inte så kul
#10 - 26 januari 2004 14:08
Jovisst kan guldfiskarna leva lite farligt så det gäller ju att humrarna inte är alltför hungriga och att fiskarna lär sig att de inte ska vara alltför närgångna. (Vissa fenor har ju strukit med om man säger så).

Måste bara berätta att min man testade att knöla ihop en bit vanlig skogaholmslimpa och slängde i. Både fiskarna och humrarna fullkomligt älskade det så nu har vi en ny maträtt vi kan bjuda dem på emellanåt. [:-88]
#11 - 30 januari 2004 10:38
Jag hade en blå hummer i mitt 222L kar, allt va frid o fröjd i början. Matade hummern med såna där speciella pellets de äter som jag köpte i zoobutiken plus lite annat smått o gått. En dag köpte jag 6 pansarmalar. Det gick åt en mal varje dag samt en scalar som va lite väl nära botten en dag.
Fick ta bort hummern så numera bor den i brorsans 375L.
Tror man ska tänka efter lite på va för typ av fiskar man skaffar att ha tillsammans med en hummer, ska nog va lite större och robustare arter typ ciklider av olika slag. Iof så kunde min eldstjärt simma mitt mellan klorna på hummern jag hade utan att han rörde en fena men det kanske beror på färgen på fisken, vad vet jag?
#12 - 30 januari 2004 11:31
jag hade en blå hummer som jag sålde efter ett par år då alla fiskar försvann..

dom blir cirka 20 cm, så växer ur akvariet gör dom inte. i början byter dom skal 4-5 gånger, i vuxen ålder nån gång i halvåret. varje gång dom byter skal sjunker ph i akvariet. skalet ska ligga kvar, dom äter uppp det för att bygga upp det nya skalet. dagarna efter att dom har bytt skal gömmer dom sig i väntat på att det nya ska hårdna.

det man ska tänka på är att dessa humrar i naturen mest lever på vegetabilisk föda, så man ska mata dom med grönsaker dom morot, gurka, paprika t ex till största delen. i övrigt kan man ge dom fiskbitar, köttfärs etc. dom äter även upp växter i akvariet om man har det...

detta är fina och roliga akvariedjur :) saknar min ibalnd, men det var bäst att han fick flytta.
#13 - 30 januari 2004 12:00
Okej, då ska jag ta och prova med lite gurka få se vad de tar sig för med då. Vi har en hel del växter de inte käkat på så jag tror inte de äter alla typer av växter men visst ligger det lite mer blad och flyter på ytan nu sen vi införskaffade dem. Rötter verkar de gilla för det har jag sett att de suttit och smaskat på.

Vi har två små algätare i akvariet också och hittills har de klarat sig bra, förutom den som på nåt sätt tog sig ur akvariet och låg hoptorkad på golvet.

Guldfiskarna åker ut när sommaren kommer och sen är det tänkt att de inte ska åka in igen så vi får väl se vad det blir för fiskar sen. De flesta av guldfiskarna verkar dock ha lärt sig att de ska hålla sig en bit ifrån humrarna men ibland ser man en fisk eller två som har lite avhuggna bakfenor.

#14 - 30 januari 2004 13:10
det här är tråkigt att säga, men förr eller senare kommer algätaren bli snodd av humrarna. jag hade 2 från början, sen satt hummern och tuggade på den ena...när dom blir stora ger dom sig på allt. det vore nog bättre om du hade ett till akvarium där humrarna kan gå. med tanke på att humrarna skitar ner väldigt mycket blir det lätt höga nitrathalter i vattnet.
#15 - 30 januari 2004 14:02
Hej,

jag har två stycken Red Claw Yabby i ett kar med mellanamerikanske ciklider och placos. Det fungerar jättebra jag har aldrig fått en fisk uppäten av humrarna trots att jag har haft dem i snart två år. Det är alltid några fenor som har lite hack i sig men inga andra problem. Jag har fått en kull småhumrar som jag har fött upp i ett annat akvarium. De har fått gå med mindre fiskar som Indisk Glasmal, Guldgurami, Scalare mm. Det har även det fungerat bra. Kan tänkas att Red Claws är mindre rovgiriga en den blå varianten... Det största problemet har varit att de ger sig på varandra mycket när de är många små på en liten yta. När någon ömsat skal är de andra på honom, klipper av klorna och benen. Jag hade en stackare som fick båda klorna och fyra av åtta ben avknipsade. Det slutade lycklig även det då jag flyttade över honom till ett annat litet kar med humrar som hade växt väldigt längsamt (det är otrolig skillnad på hur snabbt de små växer,en kan vara 12 cm lång och en annan två). Hur som helst växte hans små stumpar ut igen under loppet av en månad och nu är han fit for fight igen.

Ha så kul med era humrar.

MVH
/Jens

Annons