Mat till små Kolglödstetra

#1 - 26 februari 2021 14:11
Kolglödstera - Hyphessobrycon amandae - är en fisk som inte stör någon i akvariet - men vad äter de? De är väldigt försiktiga och inte särskilt försigkomna vid matning. Jag har prövat med flingfoder, granulat och finfördelat dito och jovisst - äter de, men verkar mest äta för att håll sig vid liv.

Vad kan man ge dem som man har i kylen/frysen, skulle äggula fungera och hur ger man utan att göra vattnet dåligt? Äggula - vill jag minnas - löser snabbt upp sig i vattnet och ”ilagt är ilagt”…
#2 - 26 februari 2021 15:05
Det är bra om det är smått foder som flyter eller sjunker sakta. De behöver inte mycket mat heller :)

#3 - 26 februari 2021 15:05
Jag kör flingfoder och det är nog det som funkar bäst för deras små munnar, granulat är för stort. Vill man ge dem frysfoder så är cyclops lagom smått.
#4 - 26 februari 2021 15:26
Tack för svar Pia och åheim! Nej, det kanske är så att de inte äter/behöver så mycket och granulatet är av näst minsta storleken - som jag dessutom krossar. Men ikväll blir det en liten liten smula äggula.
#5 - 26 februari 2021 16:53
Mina kolglödstetror äter smulat flingfoder som jag blandat med lite vatten, fryst cyklops, ibland artemiapulver som man kan ge till yngel och några av de större individerna lyckas även få i sig mindre bitar av fryst artemia.
#6 - 27 februari 2021 13:11
Tack för svar Nando!

Annons