Mat till räkor

#1 - 25 juni 2006 19:33
Jag har läst att räkor gillar olika grönsaker och har testat med röd paprika, broccoli och gurka till mina körsbärsräkor.
Populärast var nog paprikan. Broccolin brydde dom sig inte om alls :)

Men det jag funderar på är hur länge kan man låta en rå grönsak ligga i akvariet?
Jag har bara haft dom i i ca en timme, men kan man lämna dom en hel dag?
#2 - 26 juni 2006 02:15
24 timmar sen bör dom tas bort så dom inte ruttnar.
undvik gurka den löser upp sej rätt bra.

härborta är annars flingfoder en hit.
har en amano som flera gånger simmat upp till ytan och kört ryggsim och fångat flingor.
har flera körsbärsräkor som simmar upp och sätter sej på flytväxterna och fångar flingor så verkar populärt.
#3 - 26 juni 2006 04:00
[quote=Raven]24 timmar sen bör dom tas bort så dom inte ruttnar.
undvik gurka den löser upp sej rätt bra.

härborta är annars flingfoder en hit.
har en amano som flera gånger simmat upp till ytan och kört ryggsim och fångat flingor.
har flera körsbärsräkor som simmar upp och sätter sej på flytväxterna och fångar flingor så verkar populärt.[/quote]

OK! Tack för infon!
Vad ger ni andra till era räkor?
Kanske någon som har någon riktig specialare? :)
#4 - 26 juni 2006 08:04
Jag har bara filterräkor f.n., de verkar gilla när jag skakar ytterfiltret. De sitter på rad vid utblåset och käkar i vanliga fall men när jag skakar ytterfiltret går de in i "overdrive mode" och viftar/äter i rekordfart.
#5 - 26 juni 2006 08:49
Mina Amanos får i första hand flingfoder och räkmix, det älskar de! :)
#6 - 26 juni 2006 14:38
räkmix is tha shit hemma hos mej (amanos och rednoseshrimp). Annars äter de det mesta; alger, flingfoder, andras skalöms, döda blad, fodertabletter - ja allt som är organiskt typ. tycker de att den vegetariska biten blir för snål går de på hygrophilan och hornsärven, men det är väldigt sällan.
#7 - 26 juni 2006 16:49
Mina Amanos är tokiga i mygglarver! Dom tar 2-3 var och blåhåller dom, kommer nån annan i närheten ser man verkligen hur dom får mord i blicken och jagar bort inkräktaren;)

/Hans
#8 - 26 juni 2006 17:29
[quote=battalionP]Mina Amanos är tokiga i mygglarver! Dom tar 2-3 var och blåhåller dom, kommer nån annan i närheten ser man verkligen hur dom får mord i blicken och jagar bort inkräktaren;)[/quote]

dom gånger jag matat med mygglarver, levande då så har amanon simmat runt och aktivt jagat.
nåt amanon inte ska göra normalt sett.

[quote=morphriz]Jag har bara filterräkor f.n., de verkar gilla när jag skakar ytterfiltret. De sitter på rad vid utblåset och käkar i vanliga fall men när jag skakar ytterfiltret går de in i "overdrive mode" och viftar/äter i rekordfart.[/quote]
har en filtreräka, när han är framme och går brukar jag ta en pincett med lite flingfoder och ner i vattnet så flingorna blöts så "snöar" det över honom.
han har lärt sej vad det betyder och då blir de fart på'n.
#9 - 26 juni 2006 19:17
[quote=battalionP]Mina Amanos är tokiga i mygglarver! Dom tar 2-3 var och blåhåller dom, kommer nån annan i närheten ser man verkligen hur dom får mord i blicken och jagar bort inkräktaren;)

/Hans[/quote]

Liknande med mina Amanos, fast med frysta röda mygglarver.
Dom kommer direkt och hugger långt uppe i akvariet innan dom hunnit sjunka, och jagar (den frysta) mygglarven tills dom tar den i farten och blåhåller och skyddar sin fångst...
#10 - 26 juni 2006 22:39
Mina räkor äter det mesta jag testat. Olika bottentabletter, flingfoder, granulerat foder, olika frysfoder som artemia, cyklops, räkmix och faktiskt levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask. Räkorna mår kanonbra och förökar sig fint. Då borde dom ju må bra av fodermixen tror jag.
Jo, jag släpper ner lite förvälld squash ibland också till mina posthornssnäckor och då sitter räkorna och smaskar lite där också.
#11 - 27 juni 2006 14:49
[QUOTE=Raven]dom gånger jag matat med mygglarver, levande då så har amanon simmat runt och aktivt jagat.
nåt amanon inte ska göra normalt sett.[/QUOTE]

samma här, och de får tag på dem också....jätteroligt. den största honan brukar putta bort otosarna från räkmixen för att själv komma åt.....roliga är dom!
#12 - 28 juni 2006 19:13
[quote=Pechvogel]samma här, och de får tag på dem också....jätteroligt. den största honan brukar putta bort otosarna från räkmixen för att själv komma åt.....roliga är dom![/quote]

Hur ser man om det är en hane eller hona? Har försökt se någon skillnad men hiittar inte en enda:confused:
/Hans
#13 - 6 juli 2006 11:40
[quote=battalionP]Hur ser man om det är en hane eller hona? Har försökt se någon skillnad men hiittar inte en enda:confused:
/Hans[/quote]

Jag har för mig att det är något med andra raden med prickar längs med kroppen...
På det ena könet är det mer prickar/korta streck, på det andra könet ett mer heldraget streck längs hela sidan... Något sådant...
Inte mycket till hjälp kanske =)
#14 - 6 juli 2006 15:12
honorna blir framförallt mycket större än hanarna. och sen är det som krylbo säger skillnad på strecken på sidorna, men jag minns inte vilken som har hur :p bara att googla. mina honor är dubbelt så stora som hanen som verkligen ser ut som en liten dvärg. och så bär de konstant på ägg så för mej är skillnaden glas klar ;)
#15 - 1 augusti 2006 11:24
Hur små måste man krossa paprikan för att de ska kunna ta tag och äta? 1-2 cm?
#16 - 1 augusti 2006 16:12
[quote=teamr86]Hur små måste man krossa paprikan för att de ska kunna ta tag och äta? 1-2 cm?[/quote]

Jag har lagt in en bit bara... Lagom för en själv att äta, så får dom gnaga bäst dom vill.
Sen tar man upp den efter max 24timmar o slänger den.

Annons