Mat till otocinclus

#1 - 4 juli 2013 17:35
Har ett litet bekymmer och det är att jag tror att mina ottisar inte får tillräckligt med mat. Har läst att de är känsliga för svält.

Jag utfodrar med vegitariska maltabletter som sjunker, gröna ärtor och ibland gurka.

Problemet är att mina amanoräkor roffar åt sig maten och då framförallt tabletterna. Räkorna tar helt enkelt tabletten och simmar iväg när någon fisk kommer nära. Nu ger jag endast ca 1/4 - 1/2 tablett då det endast är 4 ottisar (5 för 2 dagar sedan).

Hur gör jag bäst för att ottisarna får i sig den mat de behöver? Bör jag lägga till något annat i kosten?

Misstänker att den som dog gjorde det pga matproblemet.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 juli 2013 17:57
Tycker du skall lägga i en hel tablett för då lär väl inte räkorna orka att bära iväg den.
Om inte det funkar så skaffa tabletter som man trycker fast på rutan - dessa lär inte räkorna kunna bära iväg.

Du tar väl av ytterskalet på ärtorna
#3 - 4 juli 2013 18:33
Tack Klell! Får lägga i en hel tablett då. Ska jag göra det varje dag? Känns som att det kan bli väldigt mycket? Har visserligen även guppy som gärna äter.

Ärtorna delar jag i 2 så att de kommer åt alla delar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 juli 2013 18:58
Du får väl se om tabletterna försvinner när du matar en per dag. Om inte så kör du en varannan dag

Annons