Mat till Malawi

#1 - 29 oktober 2007 21:04
Nu ska jag snart hämta mina första Malawis (3 st Cynotilapia afra, Cobwe), men, efter alla förberedelser som ett nytt akvarie medför så slog det precis mej...vad ska jag ge dom för mat, tanken har inte ens slagit mej.
Vad ger ni era? finns det nåt "helfoder" som man kan ge eller måste man mixa lite själv..?

// Bravo
Maffia666
#2 - 30 oktober 2007 06:11
Bravo skrev:
Nu ska jag snart hämta mina första Malawis (3 st Cynotilapia afra, Cobwe), men, efter alla förberedelser som ett nytt akvarie medför så slog det precis mej...vad ska jag ge dom för mat, tanken har inte ens slagit mej.

Vad ger ni era? finns det nåt "helfoder" som man kan ge eller måste man mixa lite själv..?

// Bravo
Oberoende på vilka Malawi du tänkt dig så den bästa maten jag kan komma på är Räkmix. Det finns en del olika recept här på Zoopet. Så sök på Räkmix så ska du se att du hittar något bra recept till dina tilltänkta fiskar. Dessutom så är det betydligt billigare att göra maten själv;). Snygga fiskar föresten och välkommen in i Malawivärlden:p.
#3 - 30 oktober 2007 16:06
Tina hela frysta räkor. Sen klipper du dom i någolunda små bitar :D Mina goldens älskar det :D Fast om man nu ska ha i huvudet vet ja inte. ja brukar bara ha i rommen och ryggen/svansen :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 oktober 2007 16:11
Man skall ge fiskarna en föda som i sin sammansättning i så hög grad som möjligt påminner om deras naturliga föda.
Som du kan läsa i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83 så äter de i naturen plankton.
Ett naturligt foder vore då djupfryst cyclops men kombinera det gärna med ett torrfoder (t.ex. flingor)
#5 - 30 oktober 2007 21:20
Man tackar !!!
#6 - 30 oktober 2007 22:50
-Och ett sådant flingfoder är t ex Tropicals Malawi-flingor. Har dragit upp generationer av malawis med det. :)
#7 - 4 november 2007 23:26
Jens A. skrev:
-Och ett sådant flingfoder är t ex Tropicals Malawi-flingor. Har dragit upp generationer av malawis med det. :)

Kan man ge dom enbart det, eller ska jag komplettera med nåt?
#8 - 5 november 2007 12:10
Bravo skrev:
Kan man ge dom enbart det, eller ska jag komplettera med nåt?

Det går att köra med enbart det, men jag får lite dåligt samvete att fiskarna aldrig får något "godis". :)
Så ibland, på lördagarna, får de lite mysis eller levande artemia. Dessutom tar de gärna för sig av maltabletterna också, så jag får slänga i sådana under natten när alla sover utom malarna.
#9 - 5 november 2007 20:57
Man tackar så mycket för hjälpen !
#10 - 7 november 2007 12:05
jag har hört att man inte ska ge mygglarver till ciklider, stämmer det?
#11 - 7 november 2007 15:39
surinam skrev:
jag har hört att man inte ska ge mygglarver till ciklider, stämmer det?

I varje fall inte chironomid-mygglarver, dvs de som kallas för "röda mygg" annars. Dels växer de ofta upp i sura, förorenade vatten och tar det med sig
när de blir uppätna, dels har de små hakar på bakkroppen som de har för hänga fast på stenar och sådant och som gärna också hakar upp sig i tarmsystemen hos malawis. Det beror på att malawis tarmsystem är gjort för att till större delen äta alger och annat vegetariska saker och är väldigt långt och trångt. Svarta mygglarver fungerar bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 november 2007 16:06
Vita mygg skall man också vara lite försiktig med eftersom de både kan komma från områden med surt som från alkaliskt vatten.

Sedan består ju i och för sig också myggorna till större delen av vatten och de är inte speciellt näringsrika. Om man nu vill mata med fryst foder så är typ räkmix det bästa men mindre kräftdjur (cyclops och mysis) kan duga som tilltugg
#13 - 7 november 2007 16:35
Jag har en kompis som har diskus och har nu fått ett gäng delfinciklider, hennes diskus älskar mygglarver och nu hade jag hört nånstans att ciklider inte ska äta mygglarver.
Jag ska tipsa henne om räkmixen, kanske gillar hennes diskus det med :D
Mina ciklider gör det iaf, det är bara jag som inte gillar att få det i vattnet då jag tycker det blir så grumligt (och nej jag överdoserar inte) ;)

Annons