mat till körsbärsräkor

#1 - 24 augusti 2005 17:44
Goddagens.

va å köpte några körsbärsräkor och tänkte höra om nån här inne har provat att mata algätande räkor ?

provat gurka va inte populärt.
tubifex gick ner.

har nyligen gjort om i karet och algproduktionen har gått neråt kraftigt så jag är inte längre helt säker på att dom klarar sej enbart på dom.
samtidigt kan jag inte använda flingfoder då platyna äter upp de.

fundera på algtablett till malar under en liten plastbytta 2ggr i veckan.

några kommentarer ?

MVh Raven
#2 - 24 augusti 2005 17:57
Mina amanoräkor äter all slags flingfoder, algtabletter och granulatfoder... Det gör antagligen Körsbärsräkor också.
#3 - 24 augusti 2005 18:01
antagligen äter dom samma som amano problemet är platyna.

har gått så långt med dom att dom försöker äta upp en av mina räkor(4mm stor unge)

ska försöka få ner en tubifex om en stund utan att platyna tar den
#4 - 24 augusti 2005 19:00
artemia och dafnier ska gå läste jag! grönsaker ska gå så fort sett testa andra grönsaker! :]
#5 - 24 augusti 2005 19:24
ska se om ja hittar squash imorron.
tänkte ta toppen av en petflaska och klippa ur små "dörrar" räkorna kommer igenom men inte fiskarna och lägga mat däri.
#6 - 24 augusti 2005 19:29
kanske funkar om det gör det kan du ju ta en större plast mugg eller så och köra ner i sanden lite!
#7 - 24 augusti 2005 19:30
ska va nåt som är genomskinligt så man kan se räkorna ska fila lite på iden ida
#8 - 24 augusti 2005 19:35
finns genomskinnliga plastmuggar fast inte så fina
kanske testa specialbygga ett glas? (slå sönder det lite och se till att kanterna inte är vassa) men hadde fått rengöra det hela tiden och svårt att fixa kanterna :(
#9 - 24 augusti 2005 19:37
är ju inga problem å ta plexiglas å limma ihop men de blir när ja provat och ser om det funkar eller ej.
#10 - 24 augusti 2005 20:01
Fodertabletter funkar bra, de äter i princip vad som helst. Jag brukar trycka sönder sniglar som sitter på glaset och de äter upp resterna med god aptit (äckligt, jo jag vet men de gillar det...).
En del tycker att körsbärsräkor är skygga men mina är aktiva och framme. Jag har dock inga fiskar tillsammans med räkorna, endast en ancistrus i varje kar.

Daniel
#11 - 24 augusti 2005 20:06
snäckor vet ja dom äter.
dom är ju asätare ja har 2 platy som kan va närgångna kardinaltetrorna l¨åter dom va men har gott om gömställen för dom
#12 - 25 augusti 2005 19:52
Om du lägger mat (flingfoder... vadsomhelst) på kvällen i burken strax innan du släcker så borde det går bra...

hejhopp. ralp
#13 - 25 augusti 2005 19:58
[QUOTE=ralp]Om du lägger mat (flingfoder... vadsomhelst) på kvällen i burken strax innan du släcker så borde det går bra...[/QUOTE]

nope.
platyna snor de direkt.
#14 - 26 augusti 2005 05:47
dinna platy låter som riktiga matvrak :D. testa använd algmat som sjunker men är hårt så räkorna också hinner fram till maten?
#15 - 26 augusti 2005 10:19
problemet är att räkorna mest sitter å gömmer sej tycker platyna blir lite väl närgångna ibland.

ett andra akvarium börjar kännas lite mer påträngande
#16 - 26 augusti 2005 13:43
menar du? :P jag skaffa mitt 250 nästan direkt efter 100 eller ja faktiskt ett halvår 100liters har en bra balans osv klarar sig bra med att mamma byter vatten + matar.
mitt 250 liters ska jag ju tippa ner mer saker i :). för mig känns ett 3:dje akvarium som ett måste >.<.
#17 - 26 augusti 2005 14:32
hu ja de e beroendeframkallande
#18 - 27 augusti 2005 16:41
Kanske skulle funka o göra om en "mjärde" hemma gjord av en avklippt pet flaska, ta toppen o stoppa in den i flaskan med korken först....... hoppas ni fattar.
Men det är ju risk att man får göra fler hål om det ska finnas både in o ut gångar.

Känns som jag inte fattar själv vad jag skriver, men men nån annan kanske fattar.

MVH Ann
#19 - 27 augusti 2005 16:57
fattar va du menar men då måste man låta korken va på annars simmar fisk in.

men ska försöka få körning till hornbach nästa vecka så ja får köpt ett helglasakvarium som ja kan ha specifikt till räkor
#20 - 27 augusti 2005 17:42
grattis raven! några planer på nya räkor? eller ska du flytta över körsbär?

gabon räkor ska ha en stor fin grotta tycker jag så man ser dom lite eftersom dom annars gömmer sig över hela karet men jag ger min lilla gabon tid :)
#21 - 27 augusti 2005 18:26
måste sära på platyna och körsbären då platyna börjat jaga dom lite väl ofta å mycke
#22 - 27 augusti 2005 18:28
ok det var ju synd.. om jag var du skulle jag nog bytt in platyna mot en lugnare + snällare firre :). men man kan ju inte alltid göra så
#23 - 27 augusti 2005 18:35
platyna vill ja ha kvar.

får bli en nödlösning.
ett billigt helglas med en fluval1 alternativt cirkulationspump med bottenfilter.
har lite grus över ner med ett par växter och nån enkel lampa.

funderar på de men ska ha ett växtkar och där kan jag ha platy med honnor och hannar.

ett räkkar.
ett kar med dvärgkulfisk som ja stoppar i platyyngel i som mat typ.

men allt är ju bara funderingar.
#24 - 27 augusti 2005 19:01
producerar inte guppys mer yngel? (bra ordval).

är du så fäst vid dinna lilla platys raven? :D

raven så mkt småfiskar du vill ha! kanske skulle löna sig för dig att bygga en aquarob eller liknande? härmed döper jag dig till ot king i din egen tråd :D. har du testat mata platysarna i en ende och sen räkorna i en annan?
#25 - 27 augusti 2005 19:11
[QUOTE=Tastyfish]härmed döper jag dig till ot king i din egen tråd :D.[/QUOTE]
lite ot är inte fel ibland :D

har du testat mata platysarna i en ende och sen räkorna i en annan?

problemet är att alla räkor utom 1 av dom små och 1 av dom stora gömmer sej hela tiden i växterna.

så mata på olika ställen går inte.
pulvriserat flingfoder går inte heller då platyna simmar in i ormbunkarna och stökar runt vilket skrämmer räkorna ännu mer.
#26 - 27 augusti 2005 19:58
ajdå :(. låter inte bra. synd att det blev så.

då är det väll nästan ett måste att skaffa ett till akvarium :) vilket inte borde göra något ;)
#27 - 27 augusti 2005 20:23
hade inte klagat om ha hade kunnat vänta 2 månader
#28 - 27 augusti 2005 20:43
hehe :D. själv skulle jag blivit överlycklig över ännu ett kar :D
#29 - 27 augusti 2005 20:58
de e inte så dyrt egentligen.

en flajback från ikea.
ett innerfilter aquael 95kr ny och en skrivbordslampa typ.
#30 - 27 augusti 2005 22:07
jag har en skrivbords lampa och ett mini filter behöver bara karet :p och en timer.
#31 - 27 augusti 2005 22:15
de går å lösa.
#32 - 27 augusti 2005 22:17
joo men vill ha ett fint kar :). skulle testat saltvatten men för mycket teknik och för lite pengar. blir ett fin fint räkkar med mini ottosar!

Annons