Mat till kakaduor??

#1 - 10 februari 2004 22:33
Hej!
Har just skaffat mig ett par kakaduor och undrar vad dom äter??
På akvariebutiken sa dom att de skulle äta vanligt flingfoder..
Tillsammans med kakaduorna går 10 st neontetror som är glupskare än räven och när jag matade dom första gången så tittade bara kakaduorna på när tetrorna åt..
Berodde det på att kakaduorna är nyinflyttade eller att de inte gillade maten eller att tetrorna är snabbare??
Och så nåt helt annat.. Hur stark cirkulation vill kakaduorna ha?? står ju "inte för stark" i beskrivningen.. Dom ser ut att trivas i alla fall..

Mvh//Mage
#2 - 10 februari 2004 23:31
De vill att maten ska sjunka sakta, de tar inte så ofta från ytan. Med lite frysta mygglarver blir det fart på dem.
#3 - 10 februari 2004 23:49
jag har haft svårt att få mina att ta flingfoder..har ett gäng kakaduor nu.
jag har kört en del med fryst artemia/plankton/bosmider (för vuxna & yngel) och det funkar fint.
#4 - 11 februari 2004 07:42
Tänk på att inte mata fiskarna förrän helst tre dagar senare (de nya alltså). Annars har de inget försvar utan är helt mottagliga för alla sorters sjukdomar.
Det är mycket stressande för dem att byta hem.
Väl mött
#5 - 11 februari 2004 08:08
tack för svaren!
Har funderat på det där med mygglarver och grejer och har några funderingar:
1) Jag har matat neonerna, som har varit i karet ett tag, pyttelite varje kväll. Ska jag fortsätta med det eller sätta dem också på "diet"??
2) Är det inte risk att de äter alldeles för mycket om dom får mygglarver (som lär va betydligt mer mättande eller vad man ska säga)?? Speciellt neonerna som verkar äta allt..
3) Ska man mata mer sällan med mygglarver eller räkmix eller liknande??

fisktokig: Det har jag aldrig hört förut faktiskt. Kanske lika bra att dom inte åt då. Men ska jag vänta med att ge alla fiskar mat i tre dagar då eller??

Mvh//Mage

Annons