Mat till fjärilsciklider

#1 - 11 januari 2006 21:36
Mina fjärilsciklider äter lite dåligt... eller snarare knappt alls. De verkar dock inte sjuka, simmar omkring och är glada och är med vid matningen -- men de smakar bara, sedan låter som maten vara. Glödbandstetrorna käkar upp allt och sedan är det ingat kvar...

Jag har haft dem i en vecka; kan det vara så att det tar en tid innan de kommer igång med att äta i sin nya miljö? Eller kan det vara så att de är uppfödda på något annat och är "bortskämda"? Eller gillar de helt enkelt inte torrfoder? Vad kan man satsa på att ge dem?
#2 - 12 januari 2006 09:44
Testa frysmat. Räkmix och Artemia brukar gå hem hos alla fiskar. Mina fjärilsciklider äter gärna av diskusarnas torrfoder, ganska fina pellets.
#3 - 12 januari 2006 20:55
[QUOTE=maculatus]... Eller kan det vara så att de är uppfödda på något annat och är "bortskämda"? ...[/QUOTE]
Det förekommer tyvärr, senast jag råkade ut för det var ett par A. cacatuoides, de åt bara röda mygglarver, lyckades aldrig få hanen att äta någon annat.

Och för ett antal år sedan fick jag en scalare (i en grupp om fyra) som det tog flera veckor innan den överhuvudtaget fattade att det som kom ner uppifrån var något man kunde äta, trots att den var framme och förstod att de andra åt. Jag lyckades aldrig klura ut vad den var van vid. Men när den väl fattat galoppen så åt den, men den kom aldrig ifatt i tillväxten.

Men fjärilar är jag lite förvånad att det skulle vara så, jag inbillar mig att de flesta är mer eller mindre "fabrikproducerade" och vana vid torrfoder.
#4 - 12 januari 2006 20:59
Våra fjärilar var också kräsna... Provade en massa saker.. Tycker om artemia och cyklops nu i allafall.. Dom lär sig vänta bara...
#5 - 13 januari 2006 08:13
Du kan även prova med crabsticks och räkbitar (inte i räkmix-form)..

Annons