Mat till discus

#1 - 16 november 2005 19:16
Hej !

Har precis upptäckt den stora tjusningen med att ha discus.
Har köpt 6 st 7-8 cm stora Checkerboard discus.
Köpte med några paket frysta röda mygglarver som de är totalt tosiga i.
Har även torrfoder som de äter bra av och fryst artemia som de äter av men är inte lika "hång" på det.
Fick höra att man ska undvika röda mygglarver till discus, svarta ska vara bättre, stämmer det ? och varför.
Bör man tina mygglarverna innan man ger dem ?.
Hur mycket ska man ge dom ? , torrfoder med vitaminer + 1 tärning frysta mygglarver varje dag eller är det för lite till dom 6 discusarna.
Har bara möjlighet att mata dom på kvällarna på vardagarna.
Har ni några tips och idéer hur jag ska variera deras kost.
#2 - 16 november 2005 19:45
Jag vet inte om du går om dom går om miste nåt om du inte matar med röda mygg..
De har diskuterats om att röda mygg är sjukdomsalstrande, nåt man vet säkert är att dom är extremt allergiframkallande. Jag har även läst att diskus ibland kan "fixera sig" vid att endast äta röda mygg, fast jag har inte fått nån bekräftelse för de.
Hur mycket du matar bör baseras påhur du sköter akvariet, mycke mat flera vattenbyten men också bättre tillväxt.
Hinner du inte slänga i lite mat innan du går till jobbet ?
Hemmagjord räkmix brukar vara populärt, även mask och andra småkryp går ner...
#3 - 16 november 2005 19:58
Sticker till jobbbet kvart i sex på morgonen och det är kolsvart i akvariet, så jag vet inte om det är lönt att mata då.
Kommer hem kl. 17.00.
Får kanske köpa lite svarta mygglarver imorgon istället om nu röda är så "farliga".
#4 - 16 november 2005 20:02
De e absolut inga problem att mata den tiden...
Jag jobbar 5skift och matar då jag går/kommer hem trots att de e mörkt i burken dom brukar alltid hitta maten..
#5 - 17 november 2005 20:37
Det är bra att variera maten..Jag matar mina med röda mygglarver oxhjärta atemia olika sorters nermalda räker diskusmix röd diskusmix blå, allt de äter dom massor av fast dom gillar ju mest röda mygglarver de märker man. men jag använder inte svarta mygglarver för jag ha hittat så mycket skit i de, en gång hittade ja en stor fågelfjäder tex..coh de va droppen sen dess ha ja inte matat me de..!
#6 - 5 december 2005 11:25
om du undviker djurdelar från varmblodiga djur så behöver inte diskus gå i så hög värme det beror på att fettet från dessa kräver högre värme för att bearbetas
#7 - 6 december 2005 06:26
Jag brukar försöka hålla nere oxhjärta och röda mygg och istället köra på räkmix, vita mygg, tubifex och artemia. Något som faktiskt går hem direkt, även hos VF, är Dr. Bassleer´s Biofish Food (pelletsliknande, finns i en massa olika storlekar, runt 1 mm brukar passa diskus). Faktiskt riktigt bra, då vet man att de får i sig allsidigt också.
Lucas_no1
#8 - 6 december 2005 09:38
Dom kan fixera sig vid röda mygg och det har jag haft erfarenhet av.
En butik i sthlm matar enbart sina discusar i butiken med rödamygg och det ställer till ibland stora problem för kunderna som köper disucs från dom.
Jag har köpt ett gäng från det stället och en vägrade att äta annat än röda mygg med utgånen att den svalt ihjäl.

Engen gjord mix funkar mycket bra tycker jag.
Testa något recept med kycklinghjärta. :-)
Har du fått dom att atta torrfoder så är D50+ ett super foder som du skulle kunna mata med på morgonen.

Annons