Mat till Corydoras

#1 - 1 januari 2010 12:53
Tjena!
Har en liten undran om mat till mina nyinköpta pandacorydoras. Jag köpte ett litet stim, 8 st, för några veckor sedan och har redan förlorat två. Jag är lite osäker på om de får tillräckligt med mat då jag har tre pictusar som är fantastiskt hungriga. Jag kan inte mata pandorna med någon form av tabletter för de käkar pictusarna upp hela, så pandorna hinner inte med. Har ngn några smarta tips eller lösningar?
Mvh
Niklas
#2 - 1 januari 2010 13:29
jag brukar ge tex. fryst artemia, mygglarver eller cyklops ca 2-3 ggr i veckan. Brukar smälta dem i en kopp med vatten först och sen hälla ner i karet för då hamnar det mesta på botten så pansarmalarna får i sig det :)
#3 - 1 januari 2010 14:13
Nikost skrev:
Tjena!

Har en liten undran om mat till mina nyinköpta pandacorydoras. Jag köpte ett litet stim, 8 st, för några veckor sedan och har redan förlorat två. Jag är lite osäker på om de får tillräckligt med mat då jag har tre pictusar som är fantastiskt hungriga. Jag kan inte mata pandorna med någon form av tabletter för de käkar pictusarna upp hela, så pandorna hinner inte med. Har ngn några smarta tips eller lösningar?

Mvh

Niklas

Tryck in tabletten in i ett gömställe som pandorna kan ta sig in i men inte de andra. Pandor är ju ganska små och kanske har de något litet gömställe som de brukar ligga tex. en kruka eller ett rör, kanske en hålighet under en rot eller vad som helst där inte pictusarna kommer åt.
#4 - 1 januari 2010 14:34
Jag bryter mina bottentabletter i flera delar och sprider ut dom i karet.
#5 - 1 januari 2010 20:17
Gömma dem på ngt ställe kan ju vara ett alternativ, lite omständigt bara... Blir ett projekt att mata dem, men jag får nog prova det. Även om jag sprider ut maten så tar pictusarna allt. Dom är fantastiskt snabba när det gäller mat...
#6 - 1 januari 2010 20:43
Nikost skrev:
Gömma dem på ngt ställe kan ju vara ett alternativ, lite omständigt bara... Blir ett projekt att mata dem, men jag får nog prova det. Även om jag sprider ut maten så tar pictusarna allt. Dom är fantastiskt snabba när det gäller mat...

Pandor bör ju egentligen gå med endast mindre och fredliga fiskar så du får nog anstränga dig lite för att hålla dem vid liv [:o]
Trots fredliga fiskar har vi tyvärr inte haft någon större tur med dem utan de vi haft längst har väl levt 6-8mån skulle jag gissa på :(
#7 - 2 januari 2010 11:50
Mm, jag har bestämt mig för att flytta dem till ett mindre akvarium istället. Pictusarna är kungar i det stora, med all rätt, så Pandorna får mindre konkurrens i det lilla. Har de inte levt längre alltså? De kanske är svårare än vad jag trodde, så sanslöst söta bara...
#8 - 2 januari 2010 16:10
Nikost skrev:
Mm, jag har bestämt mig för att flytta dem till ett mindre akvarium istället. Pictusarna är kungar i det stora, med all rätt, så Pandorna får mindre konkurrens i det lilla. Har de inte levt längre alltså? De kanske är svårare än vad jag trodde, så sanslöst söta bara...

Det gör du nog helt rätt i :)
De är extremt söta och vi har provat med olika exemplar från olika ställen men gav upp till slut eftersom de dog en efter en, bara knall fall på underliga sätt.
De är bland de känsligaste pansarmalarna och vi hade tydligen inte de rätta förhållandena men du har kanske större tur ;)
Tänk bara på att ta god tid på dig när du koppar in dem och var noga med vattenbyten.

Annons