Mat till borellii yngel?

#1 - 3 augusti 2011 16:49
Mina apisto borelliis (opal) har fått yngel som honan nu vallar runt i ett 112 liters och det i Uppsalavatten!:)
Jag vill väldigt gärna försöka rädda dessa yngel men har inte tillgång till levande nauplier då timingen är den sämsta tänkbara. Jag har planerat att åka utomlands på semester i nästa vecka och fiskvakten kommer inte att kunna kläcka artemiaägg.

Kan jag/fiskvakten ge frysta bosmidier och skalade artemiaägg till dem eller finns det bättre förslag?

Förutom borelliina (1 hane och 2 honor) går det körsbärsräkor, ett tiotal pygmécorys, några galaxys och några uraphtalmoides, dvs microfiskar, i karet. De går dock inte nära honan som har yngel.

Karet är 3 år gammalt, tätt planterat och har väl fungerande biologisk filtrering.

Är det kört för dessa yngel eller finns det hopp? :confused:
#2 - 3 augusti 2011 17:01
I ett stabilt och välvuxet kar finns det absolut hopp, har själv yngel av ap. som vuxit upp utan stödmatning.
#3 - 4 augusti 2011 12:55
Jag matar aldrig mina borellii-yngel och de klarar sig till de blir bortkörda iaf. Några blir vuxna också. Vet inte om de varit större så fler kunnat klara sig om jag matat dem mer men de verkar inte svälta iaf.
#4 - 4 augusti 2011 19:16
Tack för era svar. :) Nu känner jag mig lugnare.
Även om denna kullen skulle duka under så har ju mina borelliis visat att de kan yngla av sig och då kan de göra det igen.:D

Jag är väldigt glad i dessa firrar och trodde aldrig att de skulle yngla av sig här hos mig med det höga ph-värdet vi har i vattnet i Uppsala. Jag har tidigare provat att ha borelliis i min 720 men där går de under. Kanske tetrorna stressar dem för mycket plus att flödet är för starkt. Det var först när jag släppte borelliis i min 112 liters som det började hända saker.
#5 - 4 augusti 2011 19:23
Nu ska du inte tänka så om uppsalavattnet längre. Vi har ju kH under 7 så eg är vattnet riktigt bra för akvarium. Det skyhöga pH du pratar om hamnar omedelbart runt 7.6 i akvariumet. Jag drar ner det till 7 med CO2. Självklart lite lättare att få ner pH till tex SA med lägre kH men ofta finns andra svårigheter då istället.

Hur som helst så har alla ciklider jag testa fått ungar här utom fjärilar (antingen vattnet men de kans ju bara vara kassa föräldrar också) samt A. agasizzii. För närvarande simmar mina Blue diamond discus runt med ungar också. Bevis finns på min zoonen-länk nedan. Tidigare kullar kläcktes utan co2 också men då funkade det inte av andra anledningar.
#6 - 6 augusti 2011 11:37
Tack för ditt svar!

Jag använder ju Oakbark för att sänka ph-värdet och får det till allt från 6,8 till 7,4 beroende på kar men det är lite ostabilt. Nu byter jag ju ca 25-30% av vattnet i karen/vecka, men under min semester på ca 3 veckor så sker inga vattenbyten. Karen kommer dock att få minimalt med mat under denna perioden. Bara 3 ggr sätts det in algtabletter under perioden, men så sätter jag in långtidsfoder innan jag åker. Vet att det inte är det bästa men vad gör man.

Agassizziin har jag haft mycket problem med. De fixar några månader till ett halvår och sedan tynar de bort. Vet inte varför men har fått lek på dem 2 gånger med yngel som dock inte klarat sig. Detta i mitt 720. För tillfället har jag inga agassizziin men skulle gärna vilja ha. Känns dock som att jag inte fixar dem.

Borelliina är jättespännande då jag nu närmare iakttagit lekbeteendet hos dem i mitt 112.

Jag kan berätta att jag blev lite skraj då jag kollade i karet igår och såg hanen ligga på sidan på botten alldeles blek och stel och jag trodde han hade lämnat vattenlivet och gick redan för att hämta håven för att fiska upp honom, bara för att inse när jag kom med håven att han på något sätt försökte förföra den andra honan som inte har yngel. Då var han i all sin färgpakt med utspända fenor och vibbar i hela kroppen. Jag har nu sett detta beteende några gånger till, men hur död och vit han än ser ut där han ligger på botten, så har han koll på honan hela tiden och detta beteende verkar locka honan närmare honom. Om honan simmar iväg så vaknar han till liv, återfår sin färg och följer strax efter. Jag har inte läst om detta beteende någonstans. Har du också sett det.

Jag har fått yngel som vuxit till vuxen storlek av kakaduor tidigare och det är kanske ingen konst även om man har ett högre ph-värde, men för mig som nybörjare för några år sedan var det en succé.

Mina bågciklider leker regelbundet men tetrorna ser till att ynglen inte hinner växa sig alltför stora. Honan är duktig på att jaga bort alla andra firrar i början, inklusive scalarare, men efter ca en vecka så tappar hon ynglen.

Har även hongsloi som jag ännu inte lyckats få till lek i ett 180 liters. Du verkar ha mycket kunskap om apistos. Bor du i Uppsala?
#7 - 6 augusti 2011 13:28
Jag känner igen beteendet, har en kakaduahanne som gjort precis så. Annorlunda färgning och sjunka till botten för att locka. Mycket speciellt!
#8 - 6 augusti 2011 19:22
TinaM skrev:
Tack för ditt svar!

Jag använder ju Oakbark för att sänka ph-värdet och får det till allt från 6,8 till 7,4 beroende på kar men det är lite ostabilt. Nu byter jag ju ca 25-30% av vattnet i karen/vecka, men under min semester på ca 3 veckor så sker inga vattenbyten. Karen kommer dock att få minimalt med mat under denna perioden. Bara 3 ggr sätts det in algtabletter under perioden, men så sätter jag in långtidsfoder innan jag åker. Vet att det inte är det bästa men vad gör man.

Agassizziin har jag haft mycket problem med. De fixar några månader till ett halvår och sedan tynar de bort. Vet inte varför men har fått lek på dem 2 gånger med yngel som dock inte klarat sig. Detta i mitt 720. För tillfället har jag inga agassizziin men skulle gärna vilja ha. Känns dock som att jag inte fixar dem.

Borelliina är jättespännande då jag nu närmare iakttagit lekbeteendet hos dem i mitt 112.

Jag kan berätta att jag blev lite skraj då jag kollade i karet igår och såg hanen ligga på sidan på botten alldeles blek och stel och jag trodde han hade lämnat vattenlivet och gick redan för att hämta håven för att fiska upp honom, bara för att inse när jag kom med håven att han på något sätt försökte förföra den andra honan som inte har yngel. Då var han i all sin färgpakt med utspända fenor och vibbar i hela kroppen. Jag har nu sett detta beteende några gånger till, men hur död och vit han än ser ut där han ligger på botten, så har han koll på honan hela tiden och detta beteende verkar locka honan närmare honom. Om honan simmar iväg så vaknar han till liv, återfår sin färg och följer strax efter. Jag har inte läst om detta beteende någonstans. Har du också sett det.

Jag har fått yngel som vuxit till vuxen storlek av kakaduor tidigare och det är kanske ingen konst även om man har ett högre ph-värde, men för mig som nybörjare för några år sedan var det en succé.

Mina bågciklider leker regelbundet men tetrorna ser till att ynglen inte hinner växa sig alltför stora. Honan är duktig på att jaga bort alla andra firrar i början, inklusive scalarare, men efter ca en vecka så tappar hon ynglen.

Har även hongsloi som jag ännu inte lyckats få till lek i ett 180 liters. Du verkar ha mycket kunskap om apistos. Bor du i Uppsala?

Tack!
Ja jag bor i uppsala. Jag har alltid velat ha jättestort akvarium och jättesmå ciklider för att kunna få se naturligt beteende. Därför har apisto alltid intresserat mig så jag har testat en del. Nu har jag dock fastnat för discus men apistogramma funkar riktigt bra ihop med dessa och får sällskapa. Har kanske 5 små borellii och kakadua som dragits upp bland 10 nästan vuxna discus. Har agasizzii också som det inte blir mycket av men kul att höra att du haft yngel av dem! Då går det ju iaf. Jag började misstänka att just dessa kanske behövde lite mjukare för att kläckas. Jag ska testa sänka tempen några veckor få se om det hjälper (om jag tröttnat på discusyngel vill säga)
:)

EDIT:
Bågfensciklider har jag också haft i några omgångar. Senaste 2 så har de inte vårdat så inge mer. Vårdade ganska intensivt när det funkade men som du säger blir de sällan stora. Mina tror jag blev ivägjagade bara efter nån vecka.
#9 - 6 augusti 2011 23:50
TinaM skrev:

Även om denna kullen skulle duka under så har ju mina borelliis visat att de kan yngla av sig och då kan de göra det igen.:D

Jag är väldigt glad i dessa firrar och trodde aldrig att de skulle yngla av sig här hos mig med det höga ph-värdet vi har i vattnet i Uppsala. Jag har tidigare provat att ha borelliis i min 720 men där går de under. Kanske tetrorna stressar dem för mycket plus att flödet är för starkt. Det var först när jag släppte borelliis i min 112 liters som det började hända saker.

Stämmer ganska bra, borellii tycker inte om störigt sällskap.

Gillar den här tråden:D Känner mig typ hemma...

Edit: Jag tyckte väl att jag kände igen användarnamnet, det är ju du med stimmande tetror! Ja det är bara att gratulera att du har fastnat i Ap träsket:)

Hoppas att jag har något att bidra med fortfarande, du räknas väl in som veteran numera:p
#10 - 7 augusti 2011 07:40
Ett tips för alla apistogramma men kanske framförallt de lite vekare är att ha bottenvegitation. Där vallar de ungar helt utan stress. Tetror simmar aldrig ner under "växttäcket" och detsamma gäller många andra fiskar. Som jag nämnde har mina borellii stått upp mot vuxna discus, scalarer och 100 tetror.
#11 - 9 augusti 2011 13:58
c90368 skrev:
Stämmer ganska bra, borellii tycker inte om störigt sällskap.

Gillar den här tråden:D Känner mig typ hemma...

Edit: Jag tyckte väl att jag kände igen användarnamnet, det är ju du med stimmande tetror! Ja det är bara att gratulera att du har fastnat i Ap träsket:)

Hoppas att jag har något att bidra med fortfarande, du räknas väl in som veteran numera:p

Välkommen hem Maths!:)
Vet du, tetrorna stimmar fortfarande! De har gjort det i 3 år nu!:D

Jap, jag har fastnat i Ap träsket och inget botemedel tycks finnas. Men det känns lite att jag jämt går i uppförsbacke med dem så du har massor att bidra!:p

Jag försöker ju lära mig, men jag vill ju gärna att allt funkar av sig självt, utan att jag skall behöva ha diverse konstiga teknoligiska lösningar i karen typ CO2 apparatur mm som jag inte förstår mig på.

Det bästa rådet jag någonsin fått var av dig och det var: "Håll fingrarna borta från karet" Det rådet har räddat både karen och mitt intresse för akvaristik flera gånger om.

Veteran - jag?
:D
#12 - 9 augusti 2011 14:07
sme_h skrev:
Ett tips för alla apistogramma men kanske framförallt de lite vekare är att ha bottenvegitation. Där vallar de ungar helt utan stress. Tetror simmar aldrig ner under "växttäcket" och detsamma gäller många andra fiskar. Som jag nämnde har mina borellii stått upp mot vuxna discus, scalarer och 100 tetror.

Det är säkert ett bra tips, men frodig bottenvegetation kräver starkt ljus, vilket jag inte har.
Har fyra 56W T8 Aquarellerör som är mellan 2-3 år gamla och det går inte att finna nya dylika någonstans.
:mad:

Har funderat på att skaffa en helt ny ramp med T5 rör, men det går väl på minst ca 4000,-.
[:O]

Har du något tips på belysning och undervegetation?
:p

Det närmaste jag kommer vad gäller undervegetation är cryptocoryner, som inte kräver så mycket i ljusväg.
#13 - 9 augusti 2011 17:42
Har skitdålig ljus också men har valt växter som funkar. Blyxa japonica hade jag ganska länge. crypto har jag alltid haft. Nu har jag även nån ljus smalbladig som kastat skott snabbare än lucky luke. Sen blev det näringsbegränsat och allt dog av lite. Då var det faktsikt de som stod i svagare ljus som höll sig fina.

EDIT: Har ju CO2 vilket boostar en hel del växter som kanske varit svåra annars. Nästa gång jag får det att funka och allt är fint kan du komma och hämta överskottet om du vill. Brukar bli skottkärror
#14 - 9 augusti 2011 19:21
sme_h skrev:
Har skitdålig ljus också men har valt växter som funkar. Blyxa japonica hade jag ganska länge. crypto har jag alltid haft. Nu har jag även nån ljus smalbladig som kastat skott snabbare än lucky luke. Sen blev det näringsbegränsat och allt dog av lite. Då var det faktsikt de som stod i svagare ljus som höll sig fina.

EDIT: Har ju CO2 vilket boostar en hel del växter som kanske varit svåra annars. Nästa gång jag får det att funka och allt är fint kan du komma och hämta överskottet om du vill. Brukar bli skottkärror

Tack, jag nappar gärna på det! Man kan ju alltid prova!:) Har den där blyxa japonica något populärnamn? Jag kollade på bilder på google och den såg läcker ut. Men förmodligen kommer den inte att trivas i mina kar.[:(]

De växter som trivts bäst i mina kar har varierat med tiden, ett tag så frodade cryptona, sedan frodade vallerianan, sedan javaormbunken, sedan javamossan, sedan fan vet vad, och därimellan vattenpesten, andmaten och hornsärven. Det har varit lite olika från kar till kar, trots att jag använder samma vatten till samtliga.

Tycker mig dock ha märkt att crypton trivs bättre i hårdare vatten än jag egentligen vill ha. Så det är lite av en balansgång.
#15 - 10 augusti 2011 15:50
TinaM skrev:

När det gäller Borellii så behöver du inte oroa dig för relativt högt ph. Det är inte en svartvattensart som kräver extremt lågt ph. Borellii är en utpräglat oppurtunistisk art, med ett gigantiskt utbrednings område. Så den kan hittas i de mest skiftande vatten typer. En typisk Borellii biotop är en kraftigt solbelyst grund lagun, med ett gytter av vatten hyacinter och echindorus arter som bildar ett tjockt "täcke". I denna labyrint av vatten växter trivs de bäst. ( Bara ett litet tips hur akvarie inredningen kan te sig :))
#16 - 10 augusti 2011 20:26
pelle skrev:
När det gäller Borellii så behöver du inte oroa dig för relativt högt ph. Det är inte en svartvattensart som kräver extremt lågt ph. Borellii är en utpräglat oppurtunistisk art, med ett gigantiskt utbrednings område. Så den kan hittas i de mest skiftande vatten typer. En typisk Borellii biotop är en kraftigt solbelyst grund lagun, med ett gytter av vatten hyacinter och echindorus arter som bildar ett tjockt "täcke". I denna labyrint av vatten växter trivs de bäst. ( Bara ett litet tips hur akvarie inredningen kan te sig :))

Hmm, jag svarade i en annan tråd, eller om det var ett PM?

Att just borellii är en Ap som kan klara värmen i Discus kar om någon Ap. Har för mig att jag påstod att den är ganska lika fjälilscikliden i fråga om biotop. När jag skrev detta kunde jag inte bevisa något, var bara en känsla jag hade att jag hade läst det någonstans. Nu när du säger samma sak så kan jag bara konstatera att minnet hade rätt.

Naturligtvis krävs det ett stort kar med många gömställen om borellii ska trivas i ett Discus kar, men värmen ska inte var några problem.

PS: Tina, Pelle är min guru när det gäller Ap[:o]
#17 - 10 augusti 2011 21:52
c90368 skrev:
Hmm, jag svarade i en annan tråd, eller om det var ett PM?

Att just borellii är en Ap som kan klara värmen i Discus kar om någon Ap. Har för mig att jag påstod att den är ganska lika fjälilscikliden i fråga om biotop. När jag skrev detta kunde jag inte bevisa något, var bara en känsla jag hade att jag hade läst det någonstans. Nu när du säger samma sak så kan jag bara konstatera att minnet hade rätt.

Naturligtvis krävs det ett stort kar med många gömställen om borellii ska trivas i ett Discus kar, men värmen ska inte var några problem.

PS: Tina, Pelle är min guru när det gäller Ap[:o]

Tack för dina vänliga ord Mats. Jag försöker bidra lite emellanåt med en del "oväsentligt vetande" :).

Och det stämmer nog bra att Borellii och Fjärilsciklider finns i liknande biotoper. (växtrika, solbelysta laguner) fast förstås i skilda delar av kontinenten, Fjärilciklid i norr och Borellii i söder.

Länkar till några bilder från en Borelli biotop i Uruguay:

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?54692-APISTOGRAMMA-AND-OTHER-NEW-WORLD-DWARF-CICHLIDS&p=2770124

Annons