Mat till Blåciklid och Guldsöm ?

#1 - 17 juli 2003 21:02
Har införskaffat 5st Blåciklid yngel/ungfisk (4cm) och 5st Guldsöm där två är ca 7cm och dom andra 3 ca 4cm. Vad skall man ge dom för mat? Det står allt standardfoder då jag läser om dom här på Zoopet men jag undrar om dom föredrar något speciellt eller något foder man bör undvika?
Tack på förhand!
#2 - 17 juli 2003 21:15
Räkmix brukar vara populärt bland alla fiskar...

mvh/Glenn
#3 - 18 juli 2003 18:12
Provade räkmix och dom käkade det om än inte med samma glädje som mina malawiciklider gör. Köpte fryst mat åt dom idag bla annat svarta mygglarver vilket i allafall Guldsömmen åt med stor aptit, sämre var det med blåcikliderna. Har åxå köpt ciklidpellets och fryst artemia så jag får väl prova och se antar jag :)
#4 - 21 juli 2003 06:24
<font face="Century Gothic"></font id="Century Gothic"><font size="6"></font id="size6"><font color="limegreen"></font id="limegreen">

Hej, såg att du undrade vad du skulle mata dina blå ciklider med! Min flickvän och jag använder Tubiflex, Röda mygglarver, vanligt torrfoder för ciklider och ska snart börja göra vår egen räkmix!!

Våra ciklider har gillat det än så länge, just nu har vi blåciklid yngel på väg och vi har Zebraciklid och Rödciklid yngel framme!

MVH UFFE
#5 - 21 juli 2003 08:54
Hej!
Jag funderar lite på vilken blandning man skall ha på räkmixen. Jag antar att man skall ha betydligt större del "kött" än vad man har till malawiciklider. Funderade på att tillsätta lite oxhjärta och musselkött.

Köpte svarta mygglarver då dom stinker klart mindre än dom röda :) Men kanske tycker fiskarna mer om dom röda larverna?

Sedan så undrar jag hur fort dessa fiskar växer? Mina Blåciklider är rätt små ca 3,5-4cm korta. Har två st Guldsömmar som är ca 7cm långa och har börjat få sina vackra färger. Har 5st blåciklider+5st Guldsömmar just nu men funderar på en tredje sort men vet ej vilken det skall bli ännu ?
#6 - 7 augusti 2003 22:13
lite lustigt e det allt jag och min brorsa tänker skaffa precis samma fiskar i grupper. 320 liters har vi vad har du?
Vad köpte du dina? Vi tänker ha svärdsplanta och nån flytväxt.
Vi har funderat på tuppkamciklid också men vet ej om akvariet är för litet.

Mvh
#7 - 14 augusti 2003 06:33
Hej!

Jo det var lite lustigt faktiskt :)

Jag har mina i ett 160*45*50 ca 360L. Jag hoppas att jag får ett lekpar av varje, och flyttar sedan dom överblivna till mitt 250L för temporär förvaring tills jag gjort mig av med dom, eller ev lyckas få till fler lekpar.

Som tredje fisk väljer jag mellan Eldbuk och Multispinosa trots att dom är centralamerikanska cíklider. Hittade igen mer sydamerikan som jag tycker passar ihop med Blåciklid och Guldsöm.

Ev så skaffar jag lite jordätare och tetror till mitt 250L senare :) Funderar på Gymnogeophagus rhabdotus eller Gymnogeophagus balzanii som verkar ha ett lite intressantare beteende. Frågan är vilka tetror man kan ha med dessa?

Funderade på att ha en jordätare tillsammans med ovan nämda ciklider, men är så säker på att jordätaren kommer att trivas med dessa tuffa ciklider så dom får nog ett eget akvarie i såfall.

Har valt fiskar som inte ger sig på växterna som mat, och jag tror jag kan ha dom flesta växter såvida dom inte är för smala eller tunna. Svärdplanta går nog säkert utmärkt och själv funderar jag på en växt typ ormbunke fast ser ut som persilja i grenar o blad som jag hade tidigare, den växte något helt otroligt!!! Den täckte hela ytan på mitt 250L på några månader, plus att den sköt nya skott hela tiden så jag gav bort många plantor och slängde många då jag inte blev av med dom. Den skapade ett mörkare akvarium då den täckte upp ytan så mycket som den gjorde. Det största problemet jag har med växter o dessa fiskar är att jag i stort sett varje dag får sätta tillbaka växterna där dom setat tidigare då dessa verkar gräva o böka i sanden en hel del.
#8 - 16 augusti 2003 15:56
Köpte du på simontorp eller?

Vi var å köpte två svärdsplantor och två små gröna flytväxter igår, det höjde akvariet enormt med lite växtlighet. Vi köpte även nytt lysrör för vårt gamla som följde med akvariet när vi köpte det upptäckte vi var ett vanligt:-)

Fungerar de bra ihop Blå cikliderna å guldsömmarna?

Microsorium fungerar nog bra på nån rot men då blir det ju inte biotopriktigt, men det bryr sig nog inte fiskarna om:)
#9 - 16 augusti 2003 18:36
En grupp Tuppkamciklid (Geophaghus steindachneri) också tillsammans med de ovan nämnda cikliderna? Blir det för mycket fisk i värt akvarium då? Vi ska flytta resten när vi fått par.

Jag tror den skulle klara sig tillsamans med dessa i ett akvarium med passande storlek, den verkar rätt tuff.
#10 - 16 augusti 2003 18:47
Hej!

Jag handlar av min lokale zoohandlare, som tar hem sin fisk i från Akvarieteknik i Filipstad. Man bör ha bra lysrör dels för växterna, men åxå för att det helt enkelt brukar bli ett vackrare sken och akvarium.

Jo växter har stor betydelse för akvariets helhet. Dom är ganska nödvändiga åxå för vissa fiskar.

Guldsömmen o Blåcikliden är båda tuffa ciklider som inte backar utan vidare för någon annan fisk. Men har dom tillräckligt med utrymme för egna revir så funkar det. Dom lär dock vara extra griniga när dom leker och vaktar sina yngel, men det får man ta :)
Min största Blåciklid som e ca 4cm backar inte för den största Guldsömmen som är dubbelt så stor. så Blåcikliden är inte någon fegis den heller.Dom tillhör båda Aequidens släktet/gruppen och om du kikar på fiskarna så är dom mycket lika varrandra bortsett från små detaljer (t.e.x. färgerna) och att Guldsömmen blir ca 5cm längre!
#11 - 17 augusti 2003 11:11
Jo det verkar vara charmiga fiskar:)

Så nu fattas det bara att köpa några.

Simontorp som vår akvariebutik här i Ronneby tar hem ifrån hade inga guldsömmar för tillfället:(
Men vi ska kolla ifall de tar hem från nån annan som har guldsömmar.

Annars får vi kolla ifall nån säljer privat.

eller vänta på simontorp.

finns det fler alternativ?

Man ska nog släppa ner dom samtidigt annars blir det svårt för dom som kommer ner sist.

Annons