Hej!
Jo det var lite lustigt faktiskt :)
Jag har mina i ett 160*45*50 ca 360L. Jag hoppas att jag får ett lekpar av varje, och flyttar sedan dom överblivna till mitt 250L för temporär förvaring tills jag gjort mig av med dom, eller ev lyckas få till fler lekpar.
Som tredje fisk väljer jag mellan Eldbuk och Multispinosa trots att dom är centralamerikanska cíklider. Hittade igen mer sydamerikan som jag tycker passar ihop med Blåciklid och Guldsöm.
Ev så skaffar jag lite jordätare och tetror till mitt 250L senare :) Funderar på Gymnogeophagus rhabdotus eller Gymnogeophagus balzanii som verkar ha ett lite intressantare beteende. Frågan är vilka tetror man kan ha med dessa?
Funderade på att ha en jordätare tillsammans med ovan nämda ciklider, men är så säker på att jordätaren kommer att trivas med dessa tuffa ciklider så dom får nog ett eget akvarie i såfall.
Har valt fiskar som inte ger sig på växterna som mat, och jag tror jag kan ha dom flesta växter såvida dom inte är för smala eller tunna. Svärdplanta går nog säkert utmärkt och själv funderar jag på en växt typ ormbunke fast ser ut som persilja i grenar o blad som jag hade tidigare, den växte något helt otroligt!!! Den täckte hela ytan på mitt 250L på några månader, plus att den sköt nya skott hela tiden så jag gav bort många plantor och slängde många då jag inte blev av med dom. Den skapade ett mörkare akvarium då den täckte upp ytan så mycket som den gjorde. Det största problemet jag har med växter o dessa fiskar är att jag i stort sett varje dag får sätta tillbaka växterna där dom setat tidigare då dessa verkar gräva o böka i sanden en hel del.