Mat till barn som inte tycker om, kött, fisk, kyckling..

#1 - 13 oktober 2006 11:51
Det som är gott enl. honom är pannkakor, smörgås med ost. Gurka.
Min pojker är snart 9 och maten blir bara ett större problem. Fisk är värst, han nästan kräks. Kött smakar illa och kyckling äter han bara skinnet på. Jag har funderat på om man skulle börja göra något mumsigt vegetariskt. Men jag kan inte hitta på något gott. Säger man bönor så är det örrk. Att laga veg. är ju inte bara sallad och gurka...man måste få ihop alla näringsämnen. Mjölk tycker han om, bröd, pasta. Han tycker inte heller potatis (kokt) och ris är särskilt gott man han äter det. Kött (helt) och kyckling får man tjata och fisk kräks han av. Snälla hjälp mig! Han är normal längd och vikt.
#2 - 13 oktober 2006 12:05
Oj! [:o]
Vad äter han i skolan?
Har det alltid varit så här, eller är det en "fas"?

Själv är jag rätt hård, gillar min kille inte maten så frågar jag om det är döäckligt, annars får han äta lite ändå och ta mer av tillbehören. Vuxna äter ju inte heller sin favoritmat varje dag. Självklart serverar jag inte med vilje mat som han verkligen inte gillar men jag ställer mej absolut inte och gör specialmat bara för att han ska få sin favoriträtt.

Låt honom vara med och bestämma och laga maten!

I värsta fall kanse ni behöver snacka med någon. Mat, bajs och kiss är ju de enda maktmedeln som ett barn har att ta till om något är fel. Gör inte för stor sak av det, då uppmuntrar du bara hans "maktkamp".

(Bara mina åsikter och tips, ta vad du vill och släng resten) :D
#3 - 13 oktober 2006 12:17
Tack för dina åsikter, jag tar emot allt tacksamt. I skolan äter han lite och det tar lång tid att äta. När han kommer hem är han vrål hungrig och kastar sig på smörgås med ost och gurka.
Detta är ingen fas, har alltid varit så men det har blivit värre. Han är tvungen att smaka/äta. När vi åt kotlett igår (ingen konstig mat) Så får han en halv och av den blir han tvungen att äta hälften. Han tuggar och tuggar och sväljer ner den med mycket mjölk eller vatten. Han tycker på riktigt att det smakar illa. Sist vi hade fisk höll han på att kräkas på riktigt och då var det lax. Min äldsta son älskar fisk så det är ju synd att man inte kan ha det oftare.
#4 - 13 oktober 2006 12:28
Om det hade hänt med min son hade jag kontaktat skolsköterskan och bett att få en remiss vidare till någon som kan sånt. Fortsätter det för länge kan det bli en fix idé och växa i ännu större proportioner.

Min filosofi är att när ett problem börjar gå ut över familjen eller påverkar de inblandade i negativ riktining och det inte blir bättre så bör man söka hjälp. Det kan ju inte bli värre av det i alla fall!

Nyligen fick vi hjälp med min sons bajsproblem. I över ett halvår hade han bajsat på sej varje dag (han är 6 år). Till slut sökte vi hjälp via skolsköterskan och kom till en "bajsterapeut". Vi hade trott att det var psykiskt och allt möjligt men det visade sej vara ett jätteenklet och vanligt problem med långvarig förstoppning. Nu, efter bara några veckor håller problemet på att försvinna helt och hållet!

Lycka till! :)
#5 - 13 oktober 2006 12:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Svårt det där med mat, själv åt jag nästan ingenting när jag var liten, jag tyckte helt enkelt inte om mammas mat.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det blev bättre sedan när jag kunde laga maten själv.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mina 2 mindre (snart 8 och 10) är inte heller jätteförtjusta i kött, men gör jag kalops som får koka riktigt länge så köttet smälter i munnen då äts det minsann. Fisk tycker dom om, men helst fiskbullar eller fiskpinnar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Funkar inte kötbullar, köttfärssås, pasta eller korv heller??[/COLOR][/FONT]
#6 - 13 oktober 2006 12:36
Köttbullar, korv, pommes, pasta och LITE köttfärssås är ok! Pannkakor, våffler. Inga fiskpinnar eller panerad rödspätta. Kalops, sönderkokt går ej. Det är helt kött som inte är ok men malet som t.ex. köttbullar går bra. Min yngsta är en stor djurvänn och tanken på att äta djur gör att han mår illa. Jag bara undrar hur länge man ska tvinga sina barn att äta kött som de verkligen inte tycker om?
#7 - 13 oktober 2006 13:30
Hej Solbacka!
Det finns ju massor av god och näringsriktig vegetarisk mat, tex olika qournprodukter (filé, bitar, nuggets och färs). Qourn är en proteinrik svamp som i sig inte har speciellt mycket smak, utan smaksätts på det sätt man vill. Finns fryst i de flesta mataffärer. Vad gäller bönor och linser behöver man ju inte alltid berätta vad det är. Tex en god lasagne med fyllning av keso+spenat och röda linser i tomatsås. Linser och bönor finns numer färdigkokta i konservburkar, jättesmidigt! Det finns många bra vegetariska kokböcker ex "Stora vegetariska kokboken".
Hälsningar Greta
#8 - 13 oktober 2006 13:54
Det finns mycket både god och näringsrik vegmat. Tofu t ex kan man marinera och steka, baka i ungnen eller ha i grytor. Tänk på att kryddningen är a och o. Skaffa dig en vegetarisk kokbok. Terneborgs lyckliga kokbok tycker jag är bra.
#9 - 13 oktober 2006 13:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Framförallt har jag en uppfattning att man inte skall tvinga i barn mat som dom inte vill äta, det ger bara negativa effekter på deras syn på mat.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mat skall vara gott och positivt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tycker att du kan börja med att alternera med vegetariskt för att se hur det funkar. Varför inte bjuda in honom att vara med och bestämma och laga maten, då kanske det är roligare att pröva och äta nyheter oxå.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till![/COLOR][/FONT]
#10 - 13 oktober 2006 14:02
Håller med Maria! Att tvinga barn att äta något de mår dåligt av är verkligen inte bra. Och varför ska man göra det när det finns så mycket annat gott och nyttigt som de kan äta?
#11 - 13 oktober 2006 14:08
Det är inte så att din son tycker att fettet/senorna i köttet är äckligt?
För några år sen åt jag knappt kött heller och det var avden enkla anledningen att var för mycket fett i köttet vilket gjorde så det kändes som om köttet bara växte i munnen på en. Ja kunde sitta i 2 minuter oh tugga samma lilla köttbit för att sedan spotta ut den igen.
Mamma fortsatte att tvinga på mig kött (såklart! :p ) och när vi åt fläskfile (dyrt men ack så gott!) så behövde hon inte längre tjata på mig för då tyckte jag det var smaskens! :D

Nu mera äter jag allt kött men skär bort att fett/senor för jag halt enkelt tycker det ät skitäckligt o behöva tugga en bit i flera minuter.

Annars något som kan göra det godare är att komplemera med något annat som lingonsylt eller gelé. Alltid nu när jag äter kött så har jag svart vinbärgsgelé till för jag tycker det ger en syrligare smak, vilket gör det mkt godare.

Och när det gäller fisk så är han inte ensam om att tycka det är äckligt. Har aldrig ätit fisk själv, och kommer inte äta det heller! :D (FÖrutom fiskpinnar och spröbakad tork! )

Lycka till!

//MVH Tulle
#13 - 13 oktober 2006 14:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rolig mat kan oxå vara ett tips.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hittade massa kuliga knäppa saker när vi skulle ha halloween party hemma.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Grön pasta (färgad med karamellfärg)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Avhuggna blodiga fingrar (prinskorv, doppad i ketchup)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rosa potatismos (oxå karamellfärg)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tycker han om pannkakor, så varför inte servera stekt bacon till pannkakorna, kanongott :) Eller fläskpannkaka.[/COLOR][/FONT]
#14 - 13 oktober 2006 14:24
Vad ni är snälla med alla tips. Ang. fett på kött så äter han det inte. Det tas alltid bort och ges till storebror som älskar fett på kött. Fläskfile och kycklingfile har vi provat=inte gott. Han tycker om lingonsylt, vi provade till kotlett sist men helt kött går inte. Till köttbullar är det ok. Bacon är ok eller har varit ok nu är det lite mindre bra. Bacon är inte speciellt nyttit heller:( Jag ska kolla länkarna Batski. Problemet är att laga flera måltider. Om det hade funnits något enkelt att t.ex. steka så går det att byta ut kotlett, fisk m.m. Det börjar kännas tufft att tvinga ett barn som mår illa av smaken på kött/fisk.
#15 - 13 oktober 2006 14:38
solbacka skrev:
Min yngsta är en stor djurvänn och tanken på att äta djur gör att han mår illa.

Det börjar kännas tufft att tvinga ett barn som mår illa av smaken på kött/fisk.

Ja, är det pga att han tycker illa om att äta döda djur så är det ju en helt annan sak! Jag har själv varit vegetarian av de orsakerna, visserligen när jag var tonåring men ändå.
Som folk har skrivit ovan finns det massor av ersättningar. Jag brukade koka massor av sojabönor och köra dem i mixern. Sedan använde jag det precis som man använder köttfärs! Många trodde inte på mej när jag sa att det inte var något kött i "köttfärssåsen"! :D
#16 - 13 oktober 2006 15:07
Idag ska vi äta pizza och då går det bra med kebabpizza special för det är mycket sallad, gurka och tomat på.
#17 - 13 oktober 2006 15:20
solbacka skrev:
Det börjar kännas tufft att tvinga ett barn som mår illa av smaken på kött/fisk.

Ja man ska ta barnens känslor på allvar. De är ju lika viktiga för dem som våra övertygelser är för oss vuxna.

Jo det finns vissa grejer som går att steka, bara man kryddar ordentligt först. Jag älskar stekta tofutärningar (som jag marinerat eller rökt först) med Knorrs "Kött & Grill-krydda".

Tzay går också bra att steka. Jag brukar köpa tzay vid charkdisken på Konsum.

Köttfärs på sojagranulat kan - om man lagar det rätt - smaka väldigt likt originalet.

Tartex funkar bra både som pålägg och i såser.

Sen finns det som Mamma säger en del olika sätt att använda bönor och linser på, så de inte känns som bönor och linser.

Även nötter innehåller mycket protein och bra fetter.

När man inte äter fisk är det viktigt att få i sig omega-3 på andra sätt. Rapsolja är en bra källa till omega-3 och omega-6. Använder man olivolja (som bara innehåller omega-6) istället kan man tillsätta en tesked linfröolja som innehåller mer omega-3 än fiskkött.
#18 - 13 oktober 2006 15:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Att ge uteslutande vegetarisk mat till barn som växer är inget att rekomendera. Det krävs det att man är ordentligt påläst. Jag kan varmt rekommendera lite läsning om vegetarisk mat (iofs veganmat) och barn här:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15086[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]SLV har många läsvärda artiklar runt om ämnet. Min dotter har diskuterat sin "fetma" mycket med mig (OBS! Hon är sytrådstunn=jättesmal och lång och bara 8 år!!). Vi satte oss ner och pratade lite grand kring mat, varför man ska ha smör på smörgåsen, att det finns vitaminer i som bara finns i smör osv osv. Jag drog ut lite information på SLV med Tallriksmodellen. Jag kan förstå att din son tycker så mycket om djur att han inte vill äta dem, sannerligen inget enkelt val för dig som mor... Själv tycker jag dock att det är så enormt viktigt att man under sina barnaår får i sig animaliska produkter, vinsten av de "tillhörande" vitaminerna och proteinerna mm är så stor och det finns inte riktigt något annat att ersätta med ur växtriket... Puh vilken tur att min dotters och min diskussion bara handlade om fett.... (Jisses vad medvetna de är i så unga år!!! Banta vid 7 år liksom???)[/COLOR][/FONT]
#19 - 13 oktober 2006 16:16
Vi hade en föreläsning på skolan där jag jobbar,det handlade om mat till barn och deras kostvanor.Jag var inte själv där men resterande personal var där och berättade för mig dan efter vad det handlade om,efter som jag har själv 3 barn så undrade jag extra mycket.Nu när jag har läst alla inlägg så är det precis tvärtom som är beskrivet för dig om vad du ska göra med dina barn och deras kostvanor enligt damen som föreläste om barnets rätt vid matbordet om man kan uttrycka det så.
#20 - 13 oktober 2006 16:24
Jag tycker också det är viktigt att barn äter kött. Allt är ju enklare om alla i familjen äter samma mat. Han får mycket beröm när han äter kött som i dag på pizzan (kebabkött). Jag kan inte låta honom bli vegeterian för då är det svårt att få alla näringsämnen. Sedan vill han nog inte äta annat som "smakar som kött" för det är ju köttsmaken som inte är god.
Vi hade mjölkdiskution igår för helt plötsligt skulle han inte dricka mjölk till maten utan vatten. Jag sa att man måste dricka mjölk som barn för att växa och få starkt skelett och då frågade han om det var därför de från Thailand var så korta. Då berätta vi att det var DELVIS för de äter annan mat och inte dricker mjölk. Nu dricker han mjölk igen....
Jag ska tänka på omega 3 och 6...
#21 - 13 oktober 2006 16:25
stene skrev:
Vi hade en föreläsning på skolan där jag jobbar,det handlade om mat till barn och deras kostvanor.Jag var inte själv där men resterande personal var där och berättade för mig dan efter vad det handlade om,efter som jag har själv 3 barn så undrade jag extra mycket.Nu när jag har läst alla inlägg så är det precis tvärtom som är beskrivet för dig om vad du ska göra med dina barn och deras kostvanor enligt damen som föreläste om barnets rätt vid matbordet om man kan uttrycka det så.

Kan du förklara mer?
#22 - 13 oktober 2006 16:31
Det var tydligen mycket om åldrar och vad dem ville men enligt hon så vet dem inte riktigt vad dem vill i den åldern.Man skulle absolut inte ge dem något annat om det nu inte var allargi eller annan sjukdom som var fallet för vissa.Det skulle vara den maten som serverades inget annat om barnet inte åt så skulle man inte göra något annat.Sen drog hon ett exempel det var en pojke som bara åt spagetti och köttfärsås,han åt inget annat då hans föräldrar gav det till han i 3 månader var dag stor portion idag var han inte så kräsen han åt det som serverades sa hon.
#23 - 13 oktober 2006 16:36
Sen var det mycket om barns fetma hon tog upp..Jag har exakt samma problem som du om min älsta tös hon vägrar äta fisk,hon klöks och allt möjligt hon går inte ifrån bordet för hon äter upp det,det är vi benhårda med och hon äter upp det tills slut.Sen känner hon sig stolt att hon har lyckas
#24 - 13 oktober 2006 16:44
Man vet inte vad som är rätt, tvinga eller ge med sig. Han måste smaka som jag skrev innan. En liten bit. Fast fisk vet jag inte om jag kan tvinga honom att smaka längre....Jag vet också att de inte kan äta samma mat varje dag. Han skulle nog vara glad om det hade serverats pannkakor varje dag men hur nyttigt är det? Jag vill gärna ge mina barn bra mat(fast vi åt pizza idag:))
#25 - 13 oktober 2006 16:47
solbacka skrev:
Man vet inte vad som är rätt, tvinga eller ge med sig. Han måste smaka som jag skrev innan. En liten bit. Fast fisk vet jag inte om jag kan tvinga honom att smaka längre....Jag vet också att de inte kan äta samma mat varje dag. Han skulle nog vara glad om det hade serverats pannkakor varje dag men hur nyttigt är det? Jag vill gärna ge mina barn bra mat(fast vi åt pizza idag:))
Enlig damen som föreläste sa man ska aldrig ge sig framför barnet och säga okej du slipper.
#26 - 13 oktober 2006 17:52
Jag erbjuder mitt barn maten. Äter han inte så får han vara hungrig tills nästa måltid. Jag skulle aldrig tvinga honom att är upp om han inte ville.
#27 - 13 oktober 2006 18:01
gladys skrev:
Jag erbjuder mitt barn maten. Äter han inte så får han vara hungrig tills nästa måltid. Jag skulle aldrig tvinga honom att är upp om han inte ville.
Det var så hon menade också men att barnet skulle sitta en bra stund framför maten och försöka om dem inte ville efter ett tag så skulle dem gå där ifrån.Precis som du sa så fick dem vara hungriga tills nästa måltid.
#28 - 13 oktober 2006 18:05
solbacka skrev:
När han kommer hem är han vrål hungrig och kastar sig på smörgås med ost och gurka.

Detta är ingen fas, har alltid varit så men det har blivit värre. Han är tvungen att smaka/äta. När vi åt kotlett igår (ingen konstig mat) Så får han en halv och av den blir han tvungen att äta hälften. Han tuggar och tuggar och sväljer ner den med mycket mjölk eller vatten. Han tycker på riktigt att det smakar illa. Sist vi hade fisk höll han på att kräkas på riktigt och då var det lax. Min äldsta son älskar fisk så det är ju synd att man inte kan ha det oftare.

Jag är ingen psykolog. (amatör ;) )
Men jag tycker att det låter som att:
-Han vet att han får uppmärksamhet när han matvägrar.
Jag skulle ha stoppat mackorna. Mer eller mindre ignorerat honom vid matbordet, och gett honom mer uppmärksamhet/uppmuntran vid ett annat tillfälle.
Förresten, hur är stämningen vid matbordet??
#29 - 13 oktober 2006 18:06
stene skrev:
Det var så hon menade också men att barnet skulle sitta en bra stund framför maten och försöka om dem inte ville efter ett tag så skulle dem gå där ifrån.Precis som du sa så fick dem vara hungriga tills nästa måltid.

Ja precis. Han måste sitta kvar vid bordet till alla är färdiga.
#30 - 13 oktober 2006 18:13
Många gånger är man för mesig vid matbordet,men vi kör benhårt med att äta upp maten som serveras eller att försöka i alla fall när det är fisk så ska den ätas upp för det är en fix ide hon har fått för sig.Gäller även dem andre lite mindre barnen om dem inte äter får dem gå ifrån bordet hungriga.Man ska inte heller släppa regler och göra annan mat för då tar barnen snart över i hemmet och man blir en så kallad Curligföräldrer
#31 - 13 oktober 2006 21:24
Jag tror många är rädda för att bli kallade curlingföräldrar, vår tids skällsord. Jag har själv blivit tvingad att äta stekt sill, lever, blodkorv som jag hatar och jag minns själv hur illa det smakade och hur dåligt jag mådde. I denna tråd ville jag få tips på annan mat, ett nytänkande. För man fastnar ofta i samma vanor. Vi utvecklas hela tiden ny mat kommer och man går vidare.
Min äldsta son är väldigt misstänksam mot ny mat men tycker om det mästa men med min yngsta är det svårare. Kanske i framtiden han hittar sin egen mat när han är vuxen. Kanske blir han vegeterian. Jag tror att barn har ett väl utvecklat och oförstört smaksinne. Ett annat exempel är att han inte äter pop corn som är ett vanligt snack som man kan äta om det inte finns något annat men han äter det inte för han tycker inte det smakar bra.
#32 - 13 oktober 2006 21:25
gladys skrev:
Ja precis. Han måste sitta kvar vid bordet till alla är färdiga.

Som jag har sagt så måste han alltid smaka och alla sitter alltid kavar till alla ätit upp, självklart.
#33 - 13 oktober 2006 21:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag var nog ganska besvärlig med mat när jag var liten, och att bli tvingad att äta nå´t som man absolut inte tycker om är inte någon rolig upplevelse, det vet jag eftersom jag blivit utsatt för det. Skulle aldrig utsätta mina barn för samma sak.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Däremot så skulle jag inte laga specialmat, utan är det så att det som serveras inte duger så ät bara spagettin, eller vad det nu kan vara, eller var hungrig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sonen har periodvis varit ganska strulig, ibland äter han knappast nå´t på flera dar, då får man ta till fiskbullar, då vet vi i alla fall att han äter.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som liten fick han inte bli minsta störd vid matbordet för då åt han inte alls. En sådan störning kunde vara att jag t ex. la till honom nå´t som jag inte frågat om innan (kunde vara sån´t som jag visste att han gillade), då åt han inte över huvud taget.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En annan liten egenhet han haft är att knappast äta för att 15 min efter att maten är bortdukad börja klaga på att han är hugrig. Detta har vi fått jobba bort genom att påpeka att "det blir ingen mer mat på länge", och skulle det vara så att han blev hungrig precis efter maten, då satte vi fram samma mat igen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Mellantösen däremot har alltid varit nyfiken och smakat på allt, när hon kom fick jag lära mig att köpa hem dom där grönsakerna o dyl som jag inte äter själv, men som hon älskade. T ex äter hon sill :eek: , hur många 10-åringar gör det [:o] .[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Men rent kött är hon inte förtjust i, hon älskar djur över allt annat, och nu tycker hon att ett legalt skäl till att slippa köttet har hon hittat på att bli "halvvegetarian" dvs bara äta dom köttprodukter hon tycker om ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sen måste jag nog säga att jag är ganska snäll vad gäller mat till barnen, har alltid försökt göra mat som dom tycker om. Kan vara lite struligt med 3 st och alla har sina speciella saker som dom absolut inte vill ha i maten. Men jag har försökt lösa det genom att inte göra stora hopkok med massor av olika saker inblandade, utan haft varje del separat, så kan dom plocka ihop efter eget tycke och smak.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan brukar dom få turas om att välja middag, så att alla får sin favorit någon gång.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan ju berätta att jag och äldsta dottern var ungefär lika kräsna som små, helkass på grönsaker mm.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag är fortfarande helt hopplös och har ofta svårt att pröva nyheter (blev itvingad mat som liten)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]dottern är redan nu (20 år) betydligt modigare vad gäller pröva nyheter än vad jag var i den åldern (har inte blivit itvingad mat)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Oj, det blev visst lite långt [:o][/COLOR][/FONT]
#34 - 13 oktober 2006 21:46
Som idag en timme innan vi skulle äta ville han få en smörgås men det fick han inte utan fick ta en frukt i stället..
#35 - 14 oktober 2006 14:13
Oj det var många inlägg sen jag var här sist :eek:

Vad nån föreläsare än säger så anser jag att det är ett övergrepp att tvinga barn att äta något som de inte tycker om eller som de inte vill äta av känslomässiga skäl. Mat ska inte förknipas med tvång, maktkamp eller andra olustkänslor, utan det ska vara något positivt. Inte heller ska man förringa barnens känslor. Och jag blir väldigt upprörd när jag läser om såna gammaldags disciplinära teorier som inte har nånting med barnpsykologi att göra. Att strängt tvinga barn att äta mat som de absolut inte vill äta borde höra en svunnen oupplyst tid!

Beträffande olika typer av kost så finns det studier gjorda på vegetarian-och veganbarn som visar på att de är friska och utvecklas normalt. Så föräldrar till barn som inte vill äta djur behöver inte vara oroliga. En välbalanserad vegetabilisk kost innehåller all näring barn behöver. Det enda undantaget är att föräldrar till barn som växer upp på vegankost får se till att barnen får B12-tillskott för säkerhets skull.

Beträffande mjölk så är komjölk faktiskt inte så nyttig som det påstås vara. Den är slembildande och är ibland förknipad med både allergier och astma (det har tom stått i tidningen om det). Dessutom hämmar den upptaget av järn och ska därför aldrig förtäras ihop med järnrik mat. Istället ska järnrik mat ätas ihop med något som innehåller c vitamin, eftersom c vitamin gör att järnupptaget ökar. Visserligen innehåller mjölk calcium, men det finns det en del andra livsmedel som gör.

Nu kommer jag antagligen att få en del upprörda kommentarer för detta med mjölken, men jag har läst om detta och vet vad jag pratar om. Det är inte min avsikt att tala om för någon vad jag tycker deras barn ska äta eller inte äta. Givetvis ska ni låta era barn dricka mjölk om de vill det, men skulle de inte vilja det behöver ni inte bli oroliga för det. Alla däggdjur behöver ju mjölk i början av livet, men när man sen kan äta fastföda varför skulle man då få näringsbrist i fall man inte får i sig mjölk från en annan art? Absurt eller hur?

Kan tillägga att jag känner folk som har växt upp på vegokost och som är normala, fullt friska och intelligenta människor.
#36 - 14 oktober 2006 14:19
qourn (lr hur det nu stavas) är jättegott :p

Helt onödigt inlägg...
#37 - 14 oktober 2006 14:25
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Att ge uteslutande vegetarisk mat till barn som växer är inget att rekomendera. Det krävs det att man är ordentligt påläst. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Känner mig helt lugn över att du är ordentligt påläst batski men alldeles för många är inte det. Jag har genom min yrkesverksamhet kommit i kontakt med barn som pga föräldrars okunskap fått kraftiga bristsymptom och hämmad tillväxt. Det är ingen "barnlek" att låta barn växa upp på veganmat!! Likaså så arbetar jag dagligen med information till ungdomar som valt att avstå från kött, fisk och ägg. Många som fattat beslutet att det är fel att äta kött har inte fått information om vad man behöver tänka på, vilka livsmedelsval som är att föredra och hur man tillgodoser sitt näringsbehov utan animaliska produkter. Det är OKUNSKAPEN jag har synpunkter på INTE veganmaten i sig. Är man bara påläst om näringsinnehåll och näringsbehov för olika grupper och åldrar så klarar man det galant. [/COLOR][/FONT]
#38 - 14 oktober 2006 14:46
batski skrev:
Oj det var många inlägg sen jag var här sist :eek:

Vad nån föreläsare än säger så anser jag att det är ett övergrepp att tvinga barn att äta något som de inte tycker om eller som de inte vill äta av känslomässiga skäl. Mat ska inte förknipas med tvång, maktkamp eller andra olustkänslor, utan det ska vara något positivt. Inte heller ska man förringa barnens känslor. Och jag blir väldigt upprörd när jag läser om såna gammaldags disciplinära teorier som inte har nånting med barnpsykologi att göra. Att strängt tvinga barn att äta mat som de absolut inte vill äta borde höra en svunnen oupplyst tid!

Beträffande olika typer av kost så finns det studier gjorda på vegetarian-och veganbarn som visar på att de är friska och utvecklas normalt. Så föräldrar till barn som inte vill äta djur behöver inte vara oroliga. En välbalanserad vegetabilisk kost innehåller all näring barn behöver. Det enda undantaget är att föräldrar till barn som växer upp på vegankost får se till att barnen får B12-tillskott för säkerhets skull.

Beträffande mjölk så är komjölk faktiskt inte så nyttig som det påstås vara. Den är slembildande och är ibland förknipad med både allergier och astma (det har tom stått i tidningen om det). Dessutom hämmar den upptaget av järn och ska därför aldrig förtäras ihop med järnrik mat. Istället ska järnrik mat ätas ihop med något som innehåller c vitamin, eftersom c vitamin gör att järnupptaget ökar. Visserligen innehåller mjölk calcium, men det finns det en del andra livsmedel som gör.

Nu kommer jag antagligen att få en del upprörda kommentarer för detta med mjölken, men jag har läst om detta och vet vad jag pratar om. Det är inte min avsikt att tala om för någon vad jag tycker deras barn ska äta eller inte äta. Givetvis ska ni låta era barn dricka mjölk om de vill det, men skulle de inte vilja det behöver ni inte bli oroliga för det. Alla däggdjur behöver ju mjölk i början av livet, men när man sen kan äta fastföda varför skulle man då få näringsbrist i fall man inte får i sig mjölk från en annan art? Absurt eller hur?

Kan tillägga att jag känner folk som har växt upp på vegokost och som är normala, fullt friska och intelligenta människor.
Måste fråga har du egna barn??:)
#39 - 14 oktober 2006 14:51
solbacka skrev:
Det som är gott enl. honom är pannkakor, smörgås med ost. Gurka.

Min pojker är snart 9 och maten blir bara ett större problem. Fisk är värst, han nästan kräks. Kött smakar illa och kyckling äter han bara skinnet på. Jag har funderat på om man skulle börja göra något mumsigt vegetariskt. Men jag kan inte hitta på något gott. Säger man bönor så är det örrk. Att laga veg. är ju inte bara sallad och gurka...man måste få ihop alla näringsämnen. Mjölk tycker han om, bröd, pasta. Han tycker inte heller potatis (kokt) och ris är särskilt gott man han äter det. Kött (helt) och kyckling får man tjata och fisk kräks han av. Snälla hjälp mig! Han är normal längd och vikt.

vegetariska föreningen har en del info.
http://www.vegetarian.se/
#40 - 14 oktober 2006 14:54
stene skrev:

jag har egna barn och av ren lathet så är min son lakto ovo veg. vegansk kost till barn är meckigt till tusen, men det fungerar. har en del vänner vars barn är veganer sen de föddes (de drack bröstmjölk ja eftersom det är fullt naturligt. nu slipper ni fråga om det är vegant eller inte ;) ).
#41 - 14 oktober 2006 14:58
bena skrev:
jag har egna barn och av ren lathet så är min son lakto ovo veg. vegansk kost till barn är meckigt till tusen, men det fungerar. har en del vänner vars barn är veganer sen de föddes (de drack bröstmjölk ja eftersom det är fullt naturligt. nu slipper ni fråga om det är vegant eller inte ;) ).
Vet inte vad jag ska svara är rent chockad av inlägget:confused: :confused: :confused:
#42 - 14 oktober 2006 15:01
stene skrev:
Vet inte vad jag ska svara är rent chockad av inlägget:confused: :confused: :confused:

var snäll och skriv varför isf.
vegankost fungerar, och om du inte tycker det, så specificera exakt vad.
#43 - 14 oktober 2006 15:08
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Känner mig helt lugn över att du är ordentligt påläst batski men alldeles för många är inte det. Jag har genom min yrkesverksamhet kommit i kontakt med barn som pga föräldrars okunskap fått kraftiga bristsymptom och hämmad tillväxt. Det är ingen "barnlek" att låta barn växa upp på veganmat!! Likaså så arbetar jag dagligen med information till ungdomar som valt att avstå från kött, fisk och ägg. Många som fattat beslutet att det är fel att äta kött har inte fått information om vad man behöver tänka på, vilka livsmedelsval som är att föredra och hur man tillgodoser sitt näringsbehov utan animaliska produkter. Det är OKUNSKAPEN jag har synpunkter på INTE veganmaten i sig. Är man bara påläst om näringsinnehåll och näringsbehov för olika grupper och åldrar så klarar man det galant. [/COLOR][/FONT]

Håller med! Det är givetvis vikigt att man skaffar sig kunskaper. Detta gäller dock även blandkost. Det är inte heller så nyttigt ocm barn bara äter spaghetti med köttbullar ;)

Men helt riktigt! Ska man ändra kost bör man kontakta kunniga kostexperter eller läsa på så man vet vad man gör.
#44 - 14 oktober 2006 15:09
bena skrev:
var snäll och skriv varför isf.

vegankost fungerar, och om du inte tycker det, så specificera exakt vad.
Barn ska leva som andra barn och äta som andra barn resten är trams ren trams för dem vuxna får en fix ide ska det inte gå över barnen och inte över sina egna barn det skulle vara olagligt i så fall.Och sen om inte vegomat skulle vara tillräckligt för barn det gör det säkert som du beskrev;)
#45 - 14 oktober 2006 15:12
stene skrev:

Nej jag har inte egna barn, men jag känner andra (en av dem är tom dietist) som har barn i olika åldrar som lever veganskt. Känner även vuxna människor som alltid levt veganskt/vegetariskt och de är helt normala och smarta människor.
#46 - 14 oktober 2006 15:14
batski skrev:
Nej jag har inte egna barn, men jag känner andra (en av dem är tom dietist) som har barn i olika åldrar som lever veganskt. Känner även vuxna människor som alltid levt veganskt/vegetariskt och de är helt normala och smarta människor.
Precis du har inga egna barn.hur vet du då hur det är att det är att mata sina egna barn med viss mat??
#47 - 14 oktober 2006 15:17
stene skrev:
Barn ska leva som andra barn och äta som andra barn resten är trams ren trams för dem vuxna får en fix ide ska det inte gå över barnen och inte över sina egna barn det skulle vara olagligt i så fall.Och sen om inte vegomat skulle vara tillräckligt för barn det gör det säkert som du beskrev;)

Barn ska betraktas och respekteras som de individer de är. Om ett barn inte vill äta djur för att h*n tycker det känns fel är det inget annat än ett övergrepp att tvinga barnet till det.

Vidare så vill man som förälder ge sitt barn den bästa starten i livet. Och om vegoföräldrar vet med sig att vegomaten är det bästa de kan ge sina barn varför skulle de ge dem nånting som är sämre?

Men oavsett vad man ger sina barn får man givetvis se till att de får all näring de behöver.
#48 - 14 oktober 2006 15:18
stene skrev:
Precis du har inga egna barn.hur vet du då hur det är att det är att mata sina egna barn med viss mat??

Men hallå, Måste jag ha egna barn för att veta det när jag känner andra familjer som har barn?
#49 - 14 oktober 2006 15:24
batski skrev:
Barn ska betraktas och respekteras som de individer de är. Om ett barn inte vill äta djur för att h*n tycker det känns fel är det inget annat än ett övergrepp att tvinga barnet till det.

Vidare så vill man som föräder gett sitt barn den bästa starten i livet. Och om vegoföräldrar vet med sig att vegomaten är det bästa de kan ge sina barn varför skulle de ge dem nånting som är sämre?

Men oavsett vad man ger sina barn får man givetvis se till att de får all näring de behöver.
Ett barn som är 0.15 år vet inte vad dem vill med livet annars skulle dem göra lite vad dem vill med sitt liv det är dem vuxna som ska göra det till dem annars har jag väldigt fel i livet:)
#50 - 14 oktober 2006 15:28
batski skrev:
Men hallå, Måste jag ha egna barn för att veta det när jag känner andra familjer som har barn?
Precis skaffa egna barn först innan man kan besvara frågor som berör barn det gäller dem flesta frågor som berör det räcker inte att man känner andra som har barn det är en stor skillnad
#51 - 14 oktober 2006 15:41
stene skrev:
Precis skaffa egna barn först innan man kan besvara frågor som berör barn det gäller dem flesta frågor som berör det räcker inte att man känner andra som har barn det är en stor skillnad

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Håller helt och hållet med dig Stene! Att få barn är det största äventyret man som människa får vara med om och man kan aldrig ens i sin vildaste fantasi ana sig till de känslor som hör ihop med att vara förälder. Att få barn ställer om hela ens värld och får en människa att vandra helt nya vägar och ändra värderingar totalt! I många fall vill säga... Många säger att livet aldrig blir detsamma och att livet var tomt och innehållslöst innan barnen kom. Jag håller med... även om mitt liv innan barnen VAR ett äventyr ;) ![/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#52 - 14 oktober 2006 15:41
stene skrev:
Ett barn som är 0.15 år vet inte vad dem vill med livet annars skulle dem göra lite vad dem vill med sitt liv det är dem vuxna som ska göra det till dem annars har jag väldigt fel i livet:)

Vad menar du med 0.15 år? Ett spädbarn ska bara äta modersmjölken ;)

Det finns dock barn i olika åldrar som inte vill äta djur men deras föräldrar respekterar inte deras känslor. Min ex-flickvän ville vid 10 års åldern inte fortsätta äta djur, men det tog ett helt år innan hennes föräldrar accepterade det. Hon är 30 nu och har varit veg sen hon var 11.

stene skrev:

Så du anser alltså inte att jag kan utgå från mina kompiars och bekantas egna erfarenheter? Du tor inte att jag ser när de ger sina barn mat? Och du tror inte att jag kan se hur barn, ungdomar och vuxna fungerar i fall jag inte har egna barn? Come on!
#53 - 14 oktober 2006 15:48
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Håller helt och hållet med dig Stene! Att få barn är det största äventyret man som människa får vara med om och man kan aldrig ens i sin vildaste fantasi ana sig till de känslor som hör ihop med att vara förälder. Att få barn ställer om hela ens värld och får en människa att vandra helt nya vägar och ändra värderingar totalt! I många fall vill säga... Många säger att livet aldrig blir detsamma och att livet var tomt och innehållslöst innan barnen kom. Jag håller med... även om mitt liv innan barnen VAR ett äventyr ;) ![/COLOR][/FONT]

Så är det säkert! Och det är jag medveten om att jag inte har upplevt. MEN jag måste ändå kunna LYSSNA på andra när de berättar om sina barn, eller? Själv vill jag gärna lära mig nya saker och har även om jag själv inte har barn varit på föreläsningar om vegobarnmat och sånt. Som sagt en person som jag känner är både dietist, vegan och mamma och jag kan inte tänka mig att jag måste ha egna barn för att förstå vad hon säger när hon pratar med mig!
#54 - 14 oktober 2006 15:48
batski skrev:
Vad menar du med 0.15 år? Ett spädbarn ska bara äta modersmjölken ;)

Det finns dock barn i olika åldrar som inte vill äta djur men deras föräldrar respekterar inte deras känslor. Min ex-flickvän ville vid 10 års åldern inte fortsätta äta djur, men det tog ett helt år innan hennes föräldrar accepterade det. Hon är 30 nu och har varit veg sen hon var 11.

Så du anser alltså inte att jag kan utgå från mina kompiars och bekantas egna erfarenheter? Du tor inte att jag ser när de ger sina barn mat? Och du tror inte att jag kan se hur barn, ungdomar och vuxna fungerar i fall jag inte har egna barn? Come on!
Precis det menar jag stor skillnad.
#55 - 14 oktober 2006 15:50
vara vegan eller annat är rent nonsens för åt vi det vi kunde jaga fånga eller fiska.
#56 - 14 oktober 2006 15:55
Märkligt, måste jag säga.
Här går "Stene" på som en ångvält och pratar om "trams" samt att folk utan barn i stort sett icke äga rätt att uttala sig i frågor som rör dessa.

Så skriver denna "Stene" att hans egen flicka får sitta till bords vid sitt fat med fisk tills hon ätit upp, fast flickan "klöks"?! (jag hoppas innerligt att jag tolkat detta ord felaktigt, för det låter som att han menar att jäntungen faktiskt är redo att kasta upp!?)
Detta om något är väl rent trams! Att en far tvingar sitt eget barn att må så illa bara för principens skull (att barnet ska äta vad det vara må och därmed jämnt, no matter what) är ju helt absurt.

Okej för att inte barn inte bör få härja hur som helst vid matbordet, eller rata mat "bara för att".
Men om det är så illa att barnet faktiskt är kräkfärdigt så är det banne mig jämförbart med psykisk misshandel att tvinga ungen att äta upp!
Någon måtta får det vara även på disciplinen.

PS. Batski, du verkar vara en väl upplyst person. Intressant att läsa dina inlägg! :) DS.
#57 - 14 oktober 2006 16:02
Anemon skrev:
Märkligt, måste jag säga.

Här går "Stene" på som en ångvält och pratar om "trams" samt att folk utan barn i stort sett icke äga rätt att uttala sig i frågor som rör dessa.

Så skriver denna "Stene" att hans egen flicka får sitta till bords vid sitt fat med fisk tills hon ätit upp, fast flickan "klöks"?! (jag hoppas innerligt att jag tolkat detta ord felaktigt, för det låter som att han menar att jäntungen faktiskt är redo att kasta upp!?)

Detta om något är väl rent trams! Att en far tvingar sitt eget barn att må så illa bara för principens skull (att barnet ska äta vad det vara må och därmed jämnt, no matter what) är ju helt absurt.

Okej för att inte barn inte bör få härja hur som helst vid matbordet, eller rata mat "bara för att".

Men om det är så illa att barnet faktiskt är kräkfärdigt så är det banne mig jämförbart med psykisk misshandel att tvinga ungen att äta upp!

Någon måtta får det vara även på disciplinen.

PS. Batski, du verkar vara en väl upplyst person. Intressant att läsa dina inlägg! :) DS.
Som jag säger en ren fix ide ifrån henne och det vet jag att hon klöks det gjorde jag också när jag skulle äta vissa maträtter som barn.Men när hon har ätit upp så säger hon med stolt röst det var inte så farligt ändå.Kanske bätre du läser på innan du skriver inlägg på denna fråga
#58 - 14 oktober 2006 16:06
cobra skrev:
vara vegan eller annat är rent nonsens för åt vi det vi kunde jaga fånga eller fiska.

Är det rent trams att bry sig om andra varelser, miljön och svältande människor?

Vi lever inte i dag som våra förfäder och förmödrar på stenåldern. Eller tycker du att det är rent trams att leva i hus med centralvärme, färdas med hjälp av bil och sitta och kommunicera via en dator? ;)

Det viktiga är ju att man får i sig den näringen kroppen behöver för att utvecklas normalt och vara frisk, eller? Så om man nu kan få i sig den näringen man behöver via en vegetabilisk kost varför skulle det vara trams?

Man får inte heller glömma alla studier som pekar på att vegetarianer i snitt är friskare och lever längre än blandkostare.

Om ditt bästa argument är att andra åsikter än dina är trams är det inte så lönt att ha ett samtal med dig.
#59 - 14 oktober 2006 16:10
Anemon skrev:

Precis! Jag är inte emot disciplin på något sätt. Men det finns disciplin och disciplin.

Anemon skrev:

Tack! Det var kul att höra :) Jag tycker kunskap är a och o och så tycker jag att det är både roligt och intressant att lära mig saker.
#60 - 14 oktober 2006 16:26
"Stene"

Du lät ju riktigt saklig och förståndig tills du fick ur dig den där sista meningen.

"Batski"

kan bara instämma. Såväl i din tanke om att det är skillnad på "disciplin" och "disciplin" som att det är en god egenskap att kunna ta in andras tankar och lyssna... för att sedan kunna fråga sig själv: "Vad anser jag om detta? Är det rimligt?"
Utan nytt bränsle blir hjärnan till slut en rätt öde plats... ;) :D

Det var trevligt att råkas! :)
vänligen, Anemon.
#61 - 14 oktober 2006 16:33
Anemon skrev:

Yep :D

Anemon skrev:

vänligen, Anemon.

Tack detsamma :)
#62 - 14 oktober 2006 17:36
Anemon skrev:
"Stene"

Du lät ju riktigt saklig och förståndig tills du fick ur dig den där sista meningen.

"Batski"

kan bara instämma. Såväl i din tanke om att det är skillnad på "disciplin" och "disciplin" som att det är en god egenskap att kunna ta in andras tankar och lyssna... för att sedan kunna fråga sig själv: "Vad anser jag om detta? Är det rimligt?"

vänligen, Anemon.
Pinsamt!!!Skönt det är Lördag i alla fall det överväger det mesta;)
#63 - 14 oktober 2006 19:36
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä kom igen nu!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Låt inte detta bli en såndär "slängaskittråd"! Jag håller med Stene i jättemycket och jag vet att du, batski, skulle fxa att föda upp dina barn på veganmat men du är ute på farligt vatten när du predikar ditt budskap precis som det är den enklaste sak i världen. Det är farliga saker som faktiskt kan orsaka att hjärnan och kroppen blir utan bränsle om man skulle ge sina barn veganmat utan att ha de rätta kunskaperna!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Ha en go lördag och hoppas solbacka får lite mer praktiska verktyg![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag personligen låter mina barn äta det de vill, alla måltidskomponenter skall serveras på tallriken, man måste smaka och vill man inte ha någon specifik sak får man äta mer av det andra, dvs allt behöver inte ätas upp. Jag har också varit ett kinkigt barn som inte åt mycket (å idag lider jag knappast av att jag inte åt som barn!! ;) ). Hos barn utvecklas smaklökarna hela tiden och acceptansen för "konstiga saker" kommer först när man blir lite äldre! Så länge barn orkar leka och ser friska och sunda ut finns ingen anledning att oroa sig! Allt har sin tid![/COLOR][/FONT]
#64 - 14 oktober 2006 20:50
en sak som jag tycker var rätt interessant är att när vi berätta på BVC att vår son skulle äta en vego-kost, så blev vi skickade till dietist. hon tyckte det var helt ok och skulle då lägga fram lite tips. slutar med att vi får rätta henne gång på gång (nej man ska inte dricka mjölk till en måltid som är järnberikad för då kan järnet slås ut av kalciumet t ex).
på vägen hem går vi förbi en känd hamburgerkedja, och där ser man alla lyckliga små barn (under 2 år) sitta och suga på friterad pommes och stekt burgare.
och de skickar MIG till en dietist med mitt barn!
#65 - 14 oktober 2006 21:18
bena skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Eh??? So what??? Hamburgare är inte veganmat och en måltid från mcDonalds är faktiskt inte så skadlig ur näringsmässig synvinkel som en veganmåltid så det var väl inte så konstigt att det var du som var hos dietisten? Vilken nedvärderande attityd du har mot dietisten!! Hur ofta tror du att hon/han möter människor som faktiskt är insatta i näringslära? Klart de lägger sig på en låg nivå eftersom de måste få personerna att [COLOR=darkorchid]förstå vad de faktiskt säger.[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Kunskap är A och O och det är barnavårdscentralens skyldighet att se till att du har de kunskaper som behövs för att föda ditt barn riktigt! De gjorde inte det för att djävlas med dig utan för att hjälpa dig![/COLOR][/FONT]
#66 - 14 oktober 2006 21:27
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Eh??? So what??? Hamburgare är inte veganmat och en måltid från mcDonalds är faktiskt inte så skadlig ur näringsmässig synvinkel som en veganmåltid så det var väl inte så konstigt att det var du som var hos dietisten? Vilken nedvärderande attityd du har mot dietisten!! Hur ofta tror du att hon/han möter människor som faktiskt är insatta i näringslära? Klart de lägger sig på en låg nivå eftersom de måste få personerna att [COLOR=darkorchid]förstå vad de faktiskt säger.[/COLOR][/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Kunskap är A och O och det är barnavårdscentralens skyldighet att se till att du har de kunskaper som behövs för att föda ditt barn riktigt! De gjorde inte det för att djävlas med dig utan för att hjälpa dig![/COLOR][/FONT]

min son är lakto ovo vego, inte vegan. och de dietister vi har i malmö är som regel dåkiga på vegetarisk kost.
t ex så finne det en som används flitigt som får blivande föräldrar att gråta och börjar ge sina barn blodkorv.
hon menar på att det inte går att föda upp barn på vegokost utan för att täcka upp järn så måste man ha inälvsmat och blodmat.
konstigt eftersom det tydligen fungerat rätt långt tillbaka i tiden på en ren vegokost.

min åsikt är fortfarande att hamburgare (och mycket annan stekt mat) inte är bra för barn, och jag anser definitivt INTE att friterad mat är något som barn bör äta.
kolla in listan och säg sen att det är nyttigt.
http://www.mcdonalds.com/app_controller.nutrition.index1.html

edit: om nu BVC's mål är att alla barn ska må bra, så borde väl alla föräldrar gå till dietist.
jag har gett min son färdiglagat mat på burk max 5 ggr (han är snart 2.5år), och jag vet andras barn som är uppvuxna på burkmat och halvfabrikat.
menar inte på att jag skulle vara bättre än dem eller att burkmaten är dålig, utan bara konstaterar att jag har koll på maten jag ger till mitt barn.
#67 - 14 oktober 2006 21:41
bena skrev:
min son är lakto ovo vego, inte vegan. och de dietister vi har i malmö är som regel dåkiga på vegetarisk kost.

t ex så finne det en som används flitigt som får blivande föräldrar att gråta och börjar ge sina barn blodkorv.

hon menar på att det inte går att föda upp barn på vegokost utan för att täcka upp järn så måste man ha inälvsmat och blodmat.

konstigt eftersom det tydligen fungerat rätt långt tillbaka i tiden på en ren vegokost.

min åsikt är fortfarande att hamburgare (och mycket annan stekt mat) inte är bra för barn, och jag anser definitivt INTE att friterad mat är något som barn bör äta.

kolla in listan och säg sen att det är nyttigt.

http://www.mcdonalds.com/app_controller.nutrition.index1.html

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag tror inte att enstaka besök på McDonalds ger barn men för livet!! Tror du verkligen det? En måltid på en hamburgerrestaurang är bättre än ingen måltid alls. Varje dag??? Aldrig i livet!!! Man behöver inte dra saker och ting till fel proportioner!!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du serverar lakto-ovo till ditt barn så ser jag inga hinder i det!! Det är veganmat jag ifrågasätter!! Där är det nödvändigt att man är väl insatt i näringslära för att servera den kosten till barn![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du är också ute på tunn is om du skall börja generalisera och jämföra dina erfarenheter av dietister med hela yrkeskåren. De har en gedigen utbildning i näringsfysiologi! Vad du skriver nu är att dietisterna i Malmö i regel är inkompetenta när det kommer till vegetarisk kost. Varför arbetar du då inte som kostambassadör??? För att du inte har kunskaperna??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä tillbaka till solbackas ursprungliga fråga, nu ballar tråden ur igen!!![/COLOR][/FONT]
#68 - 14 oktober 2006 21:51
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag tror inte att enstaka besök på McDonalds ger barn men för livet!! Tror du verkligen det? En måltid på en hamburgerrestaurang är bättre än ingen måltid alls. Varje dag??? Aldrig i livet!!! Man behöver inte dra saker och ting till fel proportioner!!![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du serverar lakto-ovo till ditt barn så ser jag inga hinder i det!! Det är veganmat jag ifrågasätter!! Där är det nödvändigt att man är väl insatt i näringslära för att servera den kosten till barn![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du är också ute på tunn is om du skall börja generalisera och jämföra dina erfarenheter av dietister med hela yrkeskåren. De har en gedigen utbildning i näringsfysiologi! Vad du skriver nu är att dietisterna i Malmö i regel är inkompetenta när det kommer till vegetarisk kost. Varför arbetar du då inte som kostambassadör??? För att du inte har kunskaperna??[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä tillbaka till solbackas ursprungliga fråga, nu ballar tråden ur igen!!![/COLOR][/FONT]

enstaka besök ger inte men för livet. men onödigt att lära barn att det är ok med skräpmat.

jag generaliserar inte, jag talar om egen erfarenhet.

jag arbetar inte som kostambassadör eftersom jag inte har tid/lust/ork/utbildning det.
men jag är påläst inom det iaf.

jag är 100% säker på att jag hade kunnat ge mitt barn en fullvärdig vegankost om jag bara hade orkat.
kolla gärna in böckerna
för barn:
http://www.gothia.verbum.se/shop/shop_titel.cfm?prodnum=7205-416-6
för vuxna:
http://www.bokrecension.se/9185506796

edit:
jag kommer inte svara på fler inlägg pga att tråden ballt ur som Lenmar säger.
skicka ett privat meddelande om ni vill fortsätta diskutera eller starta en ny tråd under OFF TOPIC.
#69 - 14 oktober 2006 21:56
bena skrev:
enstaka besök ger inte men för livet. men onödigt att lära barn att det är ok med skräpmat.

jag generaliserar inte, jag talar om egen erfarenhet.

jag arbetar inte som kostambassadör eftersom jag inte har tid/lust/ork/utbildning det.

men jag är påläst inom det iaf.

jag är 100% säker på att jag hade kunnat ge mitt barn en fullvärdig vegankost om jag bara hade orkat.

kolla gärna in böckerna

för barn:

http://www.gothia.verbum.se/shop/shop_titel.cfm?prodnum=7205-416-6

för vuxna:

http://www.bokrecension.se/9185506796

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tack men jag har dem redan på mitt jobb!! Eftersom detta är mitt jobb!! Att laga mat till skolungdomar och hjälpa dem rätt i den snåriga djungeln av desinformation som finns om veganmat och vegetarisk mat! Många har varit väldigt tacksamma för de råd jag givit! Du anar inte hur många ungdomar som tror att de bara kan välja bort alla animaliska produkter och tror att de klarar sig ändå!! Sedan blir de trött i skolan och presterar sämre...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tillbaka till ämnet igen...[/COLOR][/FONT]
#70 - 15 oktober 2006 02:35
tack för all kred...men jag måste läsa allt ni skrivit lite bättre i morgon när jag är nykter och har tid att reflektera. Jag är hos min svåger på fest och bredbandet har legat nere hela dagen. Jag måste gå ut till de andra nu:):):)
#71 - 15 oktober 2006 11:26
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]jag vet att du, batski, skulle fxa att föda upp dina barn på veganmat men du är ute på farligt vatten när du predikar ditt budskap precis som det är den enklaste sak i världen. Det är farliga saker som faktiskt kan orsaka att hjärnan och kroppen blir utan bränsle om man skulle ge sina barn veganmat utan att ha de rätta kunskaperna!![/COLOR][/FONT]

Jag förstår inte varför du skriver så, när jag faktiskt skrivit flera gånger att man ska skaffa sig kunskaper så man vet vad man håller på med. Och att kunskap är a och o. Givetvis ska barn få i sig tillräkligt med energi samt all näring de behöver för att vara friska och utvecklas normalt, men när man väl lärt sig vad som gäller är det inte så svårt att göra rätt. Alla veganföräldrar som jag känner kan faktiskt mycket mer om näringslära än andra förärldrar. Det är faktiskt ganska vanligt att veganer är mer insatta i näringslära än andra just för att vegankosten inte är normen och då måste man lära sig nya sätt att tänka vad gäller mat.

Jag förstår att du blir orolig när du tänker på ungdomar som tror att det är bara att utesluta alla animaliska produkter ur kosten - det blir jag också när jag hör det - men jag håller med bena om att det är en del föräldrar som inte kan så mycket om näringslära och ofta ger sina barn dålig mat, men då är det inte någon som reagerar bara barnen äter kött och sånt. Det har säkert att göra med att folk är tveksamma till det som är ovanligt/nytt men sällan ifrågasätter det som de är vana vid. Att t ex barn får komjölk till järnrik mat är något väldigt vanligt förekommande som ÄR fel näringsmässigt.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc] Hos barn utvecklas smaklökarna hela tiden och acceptansen för "konstiga saker" kommer först när man blir lite äldre![/COLOR][/FONT]

Jätteviktigt att komma ihåg! Tyvärr är det en del föräldrar som tror att barnen bara löjlar sig och jävlas när de inte vill äta nånting.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc] Så länge barn orkar leka och ser friska och sunda ut finns ingen anledning att oroa sig! Allt har sin tid![/COLOR][/FONT]

Men tänk om barnen inte får i sig all näring de behöver ;)

EDIT: Solbacka: Såna här trådarna har en tendens att utveckla sig till nånting helt annat än vad man hade tänkt sig från början. Och jag känner mig medskyldig eftersom jag gett mig in i diskussionen [:o] Sorry!

Det enda jag ville från början var just att komma med tips och poängtera att man inte behöver oroa sig om ens barn inte vill äta djur eller djurprodukter. Att barn kan få all näring de behöver av en vegetabilisk kost och att bara man skaffar sig kunskaper så går det hur bra som helst.
Bilagor:
#72 - 15 oktober 2006 12:01
batski skrev:

EDIT: Solbacka: Såna här trådarna har en tendens att utveckla sig till nånting helt annat än vad man hade tänkt dig från början. Och jag känner mig medskyldig eftersom jag gett mig in i diskussionen [:o] Sorry!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har mycket synpunkter på ditt svar där du citerar mig batski men orkar faktiskt inte argumentera med dig för du är så väldigt tråkig att argumentera emot! Jag tar det hellre via pm om du ursäktar! Jag är också ledsen för att tråden fick denna enormt tråkiga utvecklingen :(! Inte konstigt att man känner för att lämna forumet när man hela tiden utsätts för häxjakt![/COLOR][/FONT]
#73 - 15 oktober 2006 12:18
Vem har utsatts för häxjakt? Solbacka, jag hoppas verkligen inte du känner att du har blivit utsatt för något sådant?
#74 - 15 oktober 2006 13:24
Jag har vid många tillfällen när mina barn växt upp använt mig av pepparkaksformer. Jag kunde då lura dom att äta lite mer än vad dom skulle gjort annars. Finhacka kycklingfile´lägg i currysås har oxå funkat för mig. Gjort lasagne som vanligt fast med grovt riven zuccini och morot i stället för köttfärs. Nått som jag gjort kanske funkar kanske inte.
Agneta.
#75 - 15 oktober 2006 17:07
[QUOTE=batski]
Jätteviktigt att komma ihåg! Tyvärr är det en del föräldrar som tror att barnen bara löjlar sig och jävlas när de inte vill äta nånting.

[/QUOTE]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Många gånger gör dom faktiskt det, har erfarenhet av 3 barn under 20 års tid så jag har många måltider att relatera till.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om man har flera barn, tillräckligt små för att inte kunna laga sin mat och hålla koll på sin näringslära själv så är det inte lätt att tillgodogöra allas behov om någon av dessa dessutom inte vill äta kött och fisk. Det är tillräckligt knöligt att få ihop en helt vanlig måltid där alla kan känna att dom tycker om maten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tänker inte ge mit in på någon diskussion vad gäller barnuppfostran eller veganmat, det har jag varken ork eller lust till.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Däremot tänkte jag ge solbacka ett litet kanske användningsbart tips till.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det verkar ju lite som du gärna vill att din matstrulande son skall äta vad resten av familjen vill äta. Fisk funkar ju inte så bra, funkar räkor??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lätt och god Räksoppa:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 barnmatsburk morötter blandas ner i[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 liter vatte och tillsammans med[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 fiskbuljongtärning (kör med grönsaksbuljong om det är fisksmaken som inte funkar)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Låt koka upp.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 burk creme fraiche (valfri fetthalt) blandas i[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lite pasta brukar jag ha i för att få den lite matigare (finns ju tunn pasta med kort koktid)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Låt koka ett par minuter om du har pasta i[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 låda räkost blandas i, låt smälta[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]1 burk färdigskalade räkor med spad blandas i (låt bli varmt)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanongott![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om detta går hem kan man kanske i nästa steg smyga i små bitar av vit fisk.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Går även att göra soppan på t ex kräftost, eller kycklingost eller varför inte baconost, byt bara ut ost, räkor och buljong till nå´t som passar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]PS: Ni andra får gärna pröva oxå. DS[/COLOR][/FONT]
#76 - 17 oktober 2006 14:13
Idag berättade min son att de hade ätit god fisk i skolan! Citrontorsk. Panerad med citron i. Var större än fiskpinnar!
Han sa också igår att han tyckte synd om mina fiskar, de borde inte vara i ett akvarium utan i havet (bara han inte släpper ut de!) Jag sa att de var födda i ett akvarium och vet inget annat....mina diskus alltså...
#77 - 17 oktober 2006 14:39
Jag tror inte på det där med att tvinga i barnen mat, själv kan jag fortfarande inte äta gröt efter att ha blivit itvingad det i skolan en gång för 35 år sen eller vad det var.

En sak kom jag att tänka på. När jag var i 8-10 års åldern var det jätteviktigt att olika sorts mat inte "rörde vid varandra". Då åt jag inte. Köttet fick inte rör vid såsen, eller potatisen, och så åt jag en sak i taget. Först potatis som jag doppade i såsen. Så grönsakerna och sist köttet....

Jag vet inte, men prova att lägga saker var för sig, eller nåt??
#78 - 17 oktober 2006 14:44
solbacka skrev:
Idag berättade min son att de hade ätit god fisk i skolan! Citrontorsk. Panerad med citron i. Var större än fiskpinnar!

Han sa också igår att han tyckte synd om mina fiskar, de borde inte vara i ett akvarium utan i havet (bara han inte släpper ut de!) Jag sa att de var födda i ett akvarium och vet inget annat....mina diskus alltså...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad roligt att höra :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ett bra argument om han tycker synd om fiskarna i akvariet är ju att där finns det inga dumma stora fiskar som kommer och tar dom ;) och så får dom mat serverad varje dag.[/COLOR][/FONT]
#79 - 17 oktober 2006 16:36
solbacka skrev:

Den maten är alltid omtyckt tack vare den goda filsåsen som alltid medföljer som dem dränker maten i med i skolan.Ska inte säga barnen bara även personalen gör det då även jag inräknad:D
#80 - 17 oktober 2006 20:10
Vi hade precis samma problem i våran familj för några år sedan , då mina småsyskon vägrade äta allt som kom från djurriket (konstigt nog var hamburgare ändå smaskens). Mamma prövade alla möjliga knep, men de ville bara inte äta kött och fisk. Jag har också varit likadan, äter fortfarande inte heller fisk, och det tog lång tid innan jag kunde se på fläskkotletter och rotmos med positiva ögon. Men så sade vår styvfar att barn ska man inte hålla på å dalta me, så han införde en ny regel; alla äter det som dukas fram på bordet. Duger inte det, så tvingas man inte äta det, men då får man klara sig utan mat resten av dagen. Inga mellanmål, inga extra maträtter, och inget godis. Det låter kanske hemskt, men tro mig, mina syskon valde nog fort en måltid med tex kalops och stekt potatis framför att gå och vara hungriga en hel kväll. :)
#81 - 17 oktober 2006 20:20
solbacka skrev:

Hmm, diskusar lever inte i havet. Om jag ska vara ärlig tycker jag inte din förklaring var så bra ;) Sorry! Tror faktiskt mer på Marias i så fall. Man kanske kan säga att det är som så att fiskarna i akvariet är i en fin trädgård där de kan vara ifred från andra större fiskar som vill äta upp dem eller människor som vill fiska upp dem.

Jag tycker fö du ska vara jätteglad att din son bryr sig om djuren. Det visar på att han är en empatisk människa och empati ska uppmuntras :)
#82 - 18 oktober 2006 05:58
Jo, jag vet baski att min yngsta son är mycket empatiskt lagd och bryr sig mycket om andra människor och djur. Jag tycker detta är mycket positivt! MEN det är lättare som föräldrer att ge sitt barn samma kost som övriga familjen. Du skulle väll inte servera dina barn kött? Sedan får han själv välja när han blir vuxen om han ska äta kött eller ej.
Jag vet faktiskt att diskus ej kommer från havet (suck) det var min son som sa att det är synd om de att bli fångade (i havet) och satta i ett akvarium...amazonfloden är ganska mycket större än ett akvarium...jag sa då att de är födda i ett akvarium...Jag tror inte han köper att de fångas och sätts i ett akvarium för att slippa rovfiskar....(kom ihåg minkdiskutionen)
#83 - 18 oktober 2006 06:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Min djurälskande 10-åriga dotter såg en liten reklamsnutt för ett naturprogram i morse. Det var en gepard som var på vippen att fälla en hjort. Vassa klor som högg tag i den flyende hjorten, sedan kom ett nytt klipp.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hennes direkta kommentar var då "Jag tycker synd om djuren som bor ute i det vilda" :) Tror hon syftade på den stackars hjorten. [/COLOR][/FONT]
#84 - 18 oktober 2006 06:44
Mycket heta diskussioner i denna tråden. Jag har själv två tejer som är 2 och 4 år. Tänk på att formen kan vara lika viktig som vad maten innehåller. Inget av mina barn tycker om lax, men när vi gjorde färsbiffar av laxen så flög den ned i magen. Min yngsta vägrade länge äta något som var för finfördelat.
Mitt tips hade varit att prata med barnet, försäkra dig om att det verkligen är empatin som gör att han inte äter. Barn är ju listiga. Kommer de på något som funkar så kör de stenhårt på det. Gör ingen stor sak av matvägran, som någon sa tidigare så motverkar det syftet att tjata. En artikel jag läste sa att man ska sätta fram maten, se till att barnet i alla fall smakar, och sedan låta dom själv avgöra hur mycket dom ska äta. Det viktiga är ju att man inte kompenserar med mackor eller nåt om de vägrar äta maten.
Slutligen så tycker jag det är helt idiotiskt att tvinga barn att äta något, man väljer ju själv inte ut något som man tycker är äckligt när man ska laga mat och tvingar det i sig. Själv avskydde jag allt med blod,ben,senor eller fett när jag var liten. Sedan får man ju komma ihåg att maten smakar inte likadant för ett barn som en vuxen. Finns det något som han gillar, så försök ta reda på varför och spinn vidare på det.
Lycka till
Peter
#85 - 18 oktober 2006 07:06
Lägger mig i denna tråd ganska så sent. Är inte utbildad dietist, kan inte SÅ enormt mycket om kost och näringslära. Har dock 2 flickor och har precis som solbacka haft problem men min äldre gällande maten. Periodvis kunde man bara äta snabbmackaroner och ketchup och andra förslag ratades och var "äckliga".

Dock så hände det plötsligt en dag något som gjorde att både jag och min fru tappade hakan. När det drog ihopa sig till midag så kom Felicia och sa "Kan vi inte ha spätta, potatis och sån där god gul sås som vi fått i skolan" och så klart kunde vi det!! Efter detta så har hon börjat äta mer och mer varierande och nu äter hon nästan allt.

Jag snacka med henne om detta för ett tag sedan och hon kunde inte förklara själv varför hon inte tyckt om det tidigare. Men det har ju självklart att göra med att smaken utvecklas som någon tidigare redan skrivet. Själv åt jag aldrig inlagd sill när jag var liten, nu tycker jag att det är jätte gott! Samma gäller så klart andra saker som man inte uppskatta när man var liten utan som växt fram och man tycker bra om nu (whisky te.x, heehe).

När det gäller tvinga barn att äta saker som de inte tycker om så anser i alla fall jag att det är fel. Ponera att du skall laga mat till dig själv, då skulle du ALDRIG laga något som du inte tyckte om bara för att det är nyttigt. En vuxen som inte tycker om blodkorv te.x ställer sig inte o steker blodkorv bara för att få i sig järn, då söker man andra rätter med mycket järn i. Självklart skall barnet smaka lite och plötsligt en dag så kommer de kanske tycka att det inte är så illa som de tyckte första gången eller så är det helt enkelt så att det inte är en smak som funkar.
#86 - 18 oktober 2006 07:59
jag tycker att man ska erbjuda maten till barnet och om dom inte äter får dom vänta tills nästa måltid.. så enkelt e det!
Min kusin var likadan tills hon kom hem till min familj och bodde hos oss... I våran familj är det inget tjafs om maten eller dyl. får man mat så äter man eller så får man gå hungrig!
det är för mkt bortskändhet i dagens familjer!
#87 - 18 oktober 2006 08:21
moval84 skrev:
jag tycker att man ska erbjuda maten till barnet och om dom inte äter får dom vänta tills nästa måltid.. så enkelt e det!

Min kusin var likadan tills hon kom hem till min familj och bodde hos oss... I våran familj är det inget tjafs om maten eller dyl. får man mat så äter man eller så får man gå hungrig!

det är för mkt bortskändhet i dagens familjer!

vilken ålder pratar vi om?
konsekvenstänkandet kommer in rätt 'sent' i ett barns liv.
#88 - 18 oktober 2006 08:32
bena skrev:
vilken ålder pratar vi om?

konsekvenstänkandet kommer in rätt 'sent' i ett barns liv.

Vill påstå att det funkar utmärkt från ca 4-5års åldern.
Att tvinga barnen att äta är inte en bra lösning, intet göra annan mat till barnen heller.
Däremot kan man ju anpassa maten till hela familjen om man är orolig för barnens hälsa (men det ska mycket till innan det blir så illa)
Annars får dom helt enkelt vara hungriga.

Jag vill inte göra några påhopp, men rent generelt tycker jag att det är för mycket daltande med barn nu förtiden.
Jag är av den åsikten att barnen har det betydligt lättare senare i livet om dom från början får lära sig att anpassa sig och kompromissa, lära sig att ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
#89 - 18 oktober 2006 11:46
egentligen ville jag inte ha tips om barnuppfostran i denna tråd:) Jag uppfostrar mina barn mycket bra enligt mig själv och är nöjd så. Jag daltar inte med mina barn men är inte supersträng heller. Fast det kanske lätt blir en uppfostringsfråga när man pratar barn/mat?
Som jag skrivit så får barnen äta det som serveras...om de inte tycker om måste de smaka och sedan får de låta bli. Mina barn får absolut inte äta någotannat en timme efter maten utan måste vänta flera timmar innan de får äta något annat.
Jag var inne på en veg. tanke efter min yngsta som tycker kött smakar illa och han är en stor djurvänn. Tänkte kanske servera veg. en gång i veckan. Vi äter för mycket animaliska produkter i sverige. Vi borde leva efter kostcirkeln/pyramiden eller varför inte äta diabetesmat?
Sedan ser jag inget som påhopp, intressannt hur barnen har det ute i Sverige:) Jag hoppas också att Batski och Lemar inte är ovänner...
#90 - 18 oktober 2006 12:18
Min snart 3 åriga dotter tycker idag att allt är "äckligt". Dock så har hon ätit maten förut så jag vet att det inte är så äckligt som hon vill ha det till. Hon får snällt sitta på sin stol tills hon i alla fall har smakat och i det bästa fallet ätit minst sin halva portion. Jag trycker inte upp skeden i truten på henne, hon får själv pilla i sig sin mat. Det är inte kul att sitta 1h och traggla, men jag vägrar att låta henne få något övertag och få som hon vill. Jag har 2 praktexemplar till kompisar som daltat med sina ungar och det har lett till mycket odrägliga ungar som äter väldigt onyttig mat och dessutom ränner omkring och äter/leker.

Men om man märker att det är vissa maträtter/dryck som ungen börjat vägra med, eller börjat må dåligt av kanske man skall undersöka saken närmare. I mitt fall upptäkte vi nyligen att dotra inte riktigt kan dricka mjölk utan att få ont i magen osv. Hon är lätt laktosintolerant.

Om din son har börjat tycka synd om djuren och vägrar äta kött pga det så får han väll börja äta tex vegobulla istället för köttbullar. Det finns massor av recept på internet om man söker lite. Det gäller bara att våga prova! Allt som inte ser gott ut kanske är gott. Om han nu inte ens vill smaka, så ge dig inte förens han har gort det! Förklara för honom vad som händer med kroppen om man inte äter ordentlig mat osv.

//Camilla
#91 - 18 oktober 2006 14:08
Matproblem

[FONT=Book Antiqua]Vår lilla dotter(12 år nu) har av olika anledningar inte alltid varit en matälskare MEN med blandad taktik har vi lyckats få henne medveten om att det är nödvändigt att äta allsidigt!

Vi har varit hos doktorn och tagit reda på allergier, barn väljer naturligt bort sånt de inte tål. Lisa är laktosintolerant! Det är inte gott att äta om det blir ont i magen.
Lisa har ett väldigt litet hål i halsen som gör det jobbigt att svälja helt tuggat kött-köttfärs är lättare.

Det har blivit mycket bättre sedan vi gjort en favort matlista där vi varvar vanlig mat som de flesta gillar ena dagen för att nästa dag ta en av Lisas favoriter. Gärna med koll på vad som serverats i skolan. I bästa fall blir det något ätbart antingen hemma eller i skolan.

Ett säkert kort med Lisa är när vi serverar maten "uppdelat " och inte ihopgeggat till oigenkännlighet. Köttgryta var länge sedan...

Det är viktigt att behålla storleken på matsäcken så att den inte krymper och blir liten och snabbt full!

Lycka till! och Kämpa på!

Vicki

[/FONT]
#92 - 18 oktober 2006 14:14
min åsikt gällande mat och barn är väldigt enkel.
en matsituation får aldrig bli en konflikt då detta kommer att lära barnen att maten kan användas som ett maktmedel.
#93 - 18 oktober 2006 14:28
bena skrev:
min åsikt gällande mat och barn är väldigt enkel.

en matsituation får aldrig bli en konflikt då detta kommer att lära barnen att maten kan användas som ett maktmedel.

Sant, men hur menar du?

Att man ska undvika konflikten genom att gå barnet till mötes, eller att alltid vara konsekvent med att barnet får äta det som bjuds eller vara utan.
Det första är helt förkastligt enligt mig.
Med det andra menar jag inte att man struntar i barnens önskemål heller, men i slutändan är det den vuxne som har sista ordet.
#94 - 18 oktober 2006 15:00
oj, nu blev det nästan bara barnuppfostran igen:) Jag tycker hela livet består i konflikter och konfliktlösningar. Det är bara för barnen att lära sig det tidigt. alla konflikter är inte av ondo. Det finns alltid någon annan som bestämmer. Äver barnen är det föräldrarna och när man är vuxen är det t.ex. chefen på jobbet. Lagar m.m. Visst ska man lyssna på mina barn men vi har försökt ha önskematsedel hemma men det blev då pannkakor, våffler, varma mackor m.m. vilket jag inte tycker är fullgod mat.
Idag hade jag ont om tid för mat, jobbat + vi var innom mina svärföräldrar så det blev köttbullar och pasta, vilket är en ganska poppis mat. Köttbullarna var inte riktigt goda och min yngsta sa att det skulle vara samma märke som på lingonburken...alltså icas köttbullar är godast:)
#95 - 18 oktober 2006 15:06
Ahh, du vill alltså ha tips på veg recept. [:-5] [:-17]
Kolla här. http://www.vegetariskt.com/

Äter han ägg?
#96 - 18 oktober 2006 15:11
Tack! Läggs omedelbart till mina favoriter:) När jag var yngre (är såååå gammal nu) så ville jag också bli vegeterian men jag är som sagt lite bekväm så det blev ej så....Sedan skaffade man familj och då var det bara att glömma sådanna tankar. Jag har en köttälskande man och son (den äldsta)
#97 - 18 oktober 2006 15:19
heeke skrev:
Sant, men hur menar du?

Att man ska undvika konflikten genom att gå barnet till mötes, eller att alltid vara konsekvent med att barnet får äta det som bjuds eller vara utan.

Det första är helt förkastligt enligt mig.

Med det andra menar jag inte att man struntar i barnens önskemål heller, men i slutändan är det den vuxne som har sista ordet.

det som vi gör att vår son 'ska' smaka maten som han bjuds på. vill han inte äta den trots att han smakat det, så tvingar vi inte honom, men vi ger inte upp efter 2 minuter, utan om en måltid tar en timme, så får den ta en timme. oftasts så kommer han igång och äter efter ett tag. och gör han inte det så får han lite frukt (som då är efterrätt), men bara lite. sen smyger vi in lite mat mellen varven.
typ 1 sked mat ger en bit frukt.
sen är vår son väldigt tacksam att ha att göra med, eftersom han tycker att kikärtor och annat nyttigt är 'frukt', och frukt är gott..

min son är 'bara' 2.5 år nu, och jag vet också att det kommer att bli svårare och svårare att hantera honom i olika situationer.
men jag vet ju själv hur jag är. är jag av någon anledning inte hungrig när det serveras mat, så äter jag inte så mycket, utan tar kvällsmat när han somnat.
#98 - 18 oktober 2006 15:20
Jag har jobbat i "centralköket" på orten, vi skickar ut mat till alla skolor och dagis.
Då blir det en hel del specialare. Bla vegetarisk kost. Faktum är att det flesta rätter går att göra vegetariska utan större bekymmer.
Hemma serverar jag alltid en vegetarisk rätt i veckan.
Det brukar bli pannkaka... [:o]
#99 - 18 oktober 2006 15:50
utan mjölk och ägg? Min yngsta tycker om tomatsoppa med stekt bröd....eller var det stekt bröd med tomatsoppa [:o]
#100 - 18 oktober 2006 17:19
solbacka skrev:
utan mjölk och ägg? Min yngsta tycker om tomatsoppa med stekt bröd....eller var det stekt bröd med tomatsoppa [:o]

http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=783
http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=545
http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=1046
http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=609

finns fler recept
#101 - 18 oktober 2006 17:24
glömde soja/havre mjölk! Fast det är ganska dyrt? Ska prova några av recepten!
#102 - 18 oktober 2006 17:55
solbacka skrev:

Jag gör alltid mina pannkakor utan ägg. (sonen är äggallergiker)
Fast de brukar bli svåra att steka.

Våfflor är ett bra alternativ också. De är iaf lättare att steka.. ;)
#103 - 18 oktober 2006 18:15
Han verkar ju ändå äta en hel del olika saker.
T.ex köttbullar (skrev du iaf i början av tråden) Jag skulle nog välja "mittimellanvägen". Dvs att ge honom nåt han gillar några gånger i veckan men att laga "vanlig" mat resten av veckan. En måltid består ju av flera olika delar något får han väl i sig?? Du skriver ju dessutom att han äter på skolan.

När jag var liten åt jag bara mosad potatis med majonäs. [:-85] [:o]
Idag tycker jag att det var dumt att låta mej hålla på så. För även om jag är vuxen nu så hänger det kvar, det är svårt att bryta ett invant beteende. Inte för att jag äter sånt längre, men mina matvanor kan bli bättre.

Men som någon skrev, blir det ingen bättring. Sök hjälp hos skolsköterskan eller någon annan som kan sånt där.
#104 - 18 oktober 2006 18:31
Jag bombarderar den här tråden med svar. Men jag kan inte hjälpa det..[:o]
Hittade ett par sidor. Om det är matnyttigt eller ej, det är upp till er. ;)

http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2523
http://www.tryggabarn.nu/barn/Page12891.html
#105 - 18 oktober 2006 19:04
Jag är mycket tacksam till alla! Kanske fler har fått hjälp, även i barn uppfostran:)
#106 - 18 oktober 2006 19:06
Internet är fantastiskt, fler länkar lagda i mina favoriter :D:D
#107 - 19 oktober 2006 12:07
solbacka skrev:
Jo, jag vet baski att min yngsta son är mycket empatiskt lagd och bryr sig mycket om andra människor och djur.

Underbart :) :D Det finns tyvärr för lite empati i samhället i dag :(

solbacka skrev:
Jag tycker detta är mycket positivt! MEN det är lättare som föräldrer att ge sitt barn samma kost som övriga familjen.

Ja det förstår jag :)

solbacka skrev:
Du skulle väll inte servera dina barn kött?

Eftersom det är av etiska skäl som jag har valt att inte äta djur och djurprodukter så skulle det kännas helt fel att servera nån annan det. Om mina barn (den dan jag har barn) skulle undra varför vi inte åt kött skulle jag så pedagogiskt som möjligt förklara att precis som vi tycker alla djur om att leva och må bra. Och att djuren som folk äter mår väldigt dåligt och sen dödas. Det kan låta hårt, men jag är faktiskt övertydag om att barn ibland ser saker och ting tydligare än vi vuxna som redan har hunnit bli vana vid en del tokiga saker.

Om sen mina barn ändå hade velat äta djur skulle jag bli väldigt ledsen, men jag tror inte på tvång. Så eftersom jag själv inte vill stödja djurindustrin skulle jag säga att "pappa vill inte servera kött hemma, men i skolan får du välja själv."

solbacka skrev:
Sedan får han själv välja när han blir vuxen om han ska äta kött eller ej.

Hmm, du måste ändå vara beredd på att han kanske vill välja innan han blir vuxen. Min ex-flickvän mådde dåligt ett helt år innan hon till slut fick börja äta vegetariskt.

solbacka skrev:
Jag vet faktiskt att diskus ej kommer från havet (suck) det var min son som sa att det är synd om de att bli fångade (i havet) och satta i ett akvarium...amazonfloden är ganska mycket större än ett akvarium...jag sa då att de är födda i ett akvarium...Jag tror inte han köper att de fångas och sätts i ett akvarium för att slippa rovfiskar....(kom ihåg minkdiskutionen)

Du känner ju din son bäst :) Jag har tänkt mycket på det här med fångenskap. Medans djur som delfiner, schimpanser, gorillor, elefanter och andra högt stående djur kan vara medvetna av och må dåligt pga av sin ofrihet, så förstår inte många andra djur själva konceptet frihet. Det som är viktigt för dem är att de ska kunna få sina naturliga behov tillgodosedda. Därför är deras livsmiljö och inte minst en viss utrymme viktiga aspekter.

För mig - kanske felaktigt - känns det t ex mer ok att hålla sötvattensfiskar än havsfiskar i akvarium. Det är ju såna stora viddar i havet. Som sagt, det här finns kanske mer i mitt huvud än i verkligheten, men så känns det för mig iaf.

Sen tycker jag inte riktigt att argumentet att "de vet inget annat/bättre" håller. En ensam fågel i en liten bur mår inte bra oavsett om h*n har känt till nåt bättre tidigare eller inte. Det beror ju på att man har en del medfödda behov och man mår hel enkelt dåligt när dessa inte tillgodoses. Sen mår man givetvis sämre när man vet vad man går miste om.

Jag är ganska säker på att mycket av det som vi i dag accepterar och ser som normalt (för att vi är vana vid det) kommer att förkastas av kommande generationer. Så har det alltid varit genom tiderna. Och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara så även med vår generation. Så jag tycker det är viktigt att tänka kring sin världsåskådning och hur man lever och sen göra så gott man kan. Sen går det alltid att bli bättre.
#108 - 19 oktober 2006 14:33
Vad tycker baski om att man äter vilt? De lever ju i frihet innan de dödas och äts upp? Äter du fisk? Alltså vildfångad fisk?
Jag tycker det känns lite hårt att ha vildfångad fisk eller fisk som fraktas långt i akvariet. (jag har båda sakerna också) En på diskusforum fick sin diskus långt härifrån och när de kom fram så var de flesta döda, de andra halvdöda. Är detta snällt?
Mina diskus är födda i ett akvarie inte många mil ifrån mig och jag försöker sköta de på bästa sätt, även de små peruskalare är födda i skåne..
#109 - 19 oktober 2006 14:34
Annars gillar jag att man står för sina åsikter som du gör.:)
#110 - 19 oktober 2006 14:37
Fast min son har mycket empati så förstår man att man äter djur, Han har varit med och hämtat en älg som min mors sambo skjutit. Han förstår att ett lejon äter söta antiloper. Vår katt äter möss. o.s.v.
#111 - 19 oktober 2006 15:29
solbacka skrev:
Vad tycker baski om att man äter vilt? De lever ju i frihet innan de dödas och äts upp? Äter du fisk? Alltså vildfångad fisk?

Nej jag äter inga djur alls. Eftersom människor - till skillnad från lejon och många andra djur - klarar sig utmärkt utan att äta andra djur ser jag ingen anledning att göra det. Det är sant att djur som har levt fritt oftast har haft ett mycket bättre liv än de som föds upp i djurfabriker. Men de vill likväl fortsätta att njuta av sina - lyckliga - liv precis som jag vill njuta av mitt. Livet är egentligen allt man har och överlevnadsinstinkten är en av de mest primära av alla instinkter. Därför vill jag inte vara orsaken till att någon - människa eller inte - berövs sitt liv helt i onödan. Jag har inte ätit vare sig djur eller djurprodukter på ca 11-12 år (jag är 45 nu och har alltid varit usel på att hålla reda på datum [:o]) och mår prima :D

Kan även informera om att de fria fiskarna som fastnar i fiskindustrins nät lider en fruktansvärd död. Den snabba tryckskillnaden gör att inre organ ofta sprängs, andra krossas till döds under tyngden av en massa andra fiskar och så kvävs de till döds. Ytterliga några blir uppsprättade levande helt utan bedövning. Inget jag skulle önska min värsta fiende.

Men det är inte bara för djurens skull som jag inte äter dem. En vegetabilisk kost är även bra av miljö-och solidaritets skäl.

solbacka skrev:
Jag tycker det känns lite hårt att ha vildfångad fisk eller fisk som fraktas långt i akvariet. (jag har båda sakerna också) En på diskusforum fick sin diskus långt härifrån och när de kom fram så var de flesta döda, de andra halvdöda. Är detta snällt?

Mina diskus är födda i ett akvarie inte många mil ifrån mig och jag försöker sköta de på bästa sätt, även de små peruskalare är födda i skåne..

Viltfångade fiskar kan faktiskt få ett bra liv i akvarium om de får gott om utrymme och en bra miljö. I naturen dör t ex många kardinaltetror av svält när de bara är ett år gamla, andra kvävs till döds under torrsäsongen. Nu menar jag givetvis inte att man ska fånga in alla kardinaltetrorna och stoppa ner dem i akvarier, bara att jag tror att man kan ge dem ett bra liv i ett akvarium.

Beträffande långa transporter håller jag med dig om att inte alls är schysst. Jag försöker så långt det går köpa fiskar som kommer från en lokal uppfödare. Mina endlers kommer dock från USA. Först vågade jag inte beställa dem, men sen pratade jag med folk i Holland som berättade att just den uppfödaren hade skickat endlers till dem och att de levde när de kom fram.

Jag vill inte heller påstå att allt jag gör är rätt. Bara att jag försöker göra så gott jag kan.
#112 - 20 oktober 2006 06:21
batski skrev:

Jag vill inte heller påstå att allt jag gör är rätt. Bara att jag försöker göra så gott jag kan.

Det försöker nog vi alla, göra så gott vi kan. Jag ska också försöka göra det bästa för min son. Får se hur det blir med köttätandet när han blir äldre. Vad fick dig att sluta att äta kött? Man brukar väll oftast börja i tonåren? Du får berätta om du vill....
#113 - 20 oktober 2006 06:28
Ang. mjölk så har den länge varit helig i Sverige. Vi är väll en av de få länder som dricker så mycket mjölk. Mjölk innehåller mycket näringsämnen och det är ett bra kompliment till måltiden när man är barn. Mjölken får nu skulden för feta barn. Mina barn dricker lättmjölk och vi vuxna mini mjölk hemma. När de var mindre fick de mellanmjölk.
Det finns forskning på att mjölk kan orsaka diabetes 2.
#114 - 20 oktober 2006 07:17
solbacka skrev:
Ang. mjölk så har den länge varit helig i Sverige. Vi är väll en av de få länder som dricker så mycket mjölk. Mjölk innehåller mycket näringsämnen och det är ett bra kompliment till måltiden när man är barn. Mjölken får nu skulden för feta barn. Mina barn dricker lättmjölk och vi vuxna mini mjölk hemma. När de var mindre fick de mellanmjölk.

först ang äta kött när barnet växer till sig.
vill min son äta kött i skolan så kmmer jag inte neka honom, men han kommer inte få äta kött hemma såvida han inte betalar det själv (och han får köpa egna grytor etc med.

mjölk är inte så nyttigt som man alltid kan tro. mjölk innehåller så pass mycket kolhydrater att jag skulle vilja kalla det mat, och inte dryck.
dessutom så hämmar mjölk t ex järnupptaget i kroppen.
#115 - 20 oktober 2006 07:48
solbacka skrev:

Ja vi dricker så mycket mjölk att vi tom utvecklat större laktos tollerans än människor i resten av världen läste jag nyligen.
Men att mjölk skulle vara en anledning till feta barn håller jag inte med om.
Jag är snart 30 och de flesta i min ålder är ju uppväxta med mjölk. I skolan var det mellanmjölk men hemma drack jag helst riktig mjölk, dvs 3%.
Det fanns definitivt inte samma barnfetma när jag var barn som det finns nu och jag gissar att mjölkdrickandet faktiskt var större då än nu.
Diabetesen har jag ingen åsikt om.
#116 - 20 oktober 2006 08:03
En produkt som innehåller 3 % fett är inte fet, den är mager!
Ge ungarna "riktig" mjölk, de behöver fetter, bla till hjärnan som ju består till stor del av fett.
Sen har jag som vuxen slutat med mjölk, och min mage började fungera bättre.
#117 - 20 oktober 2006 08:04
finns ingen bevisat sammanhang som jag känner till, men vi tillhör det land i världen som dricker mest mjölk, men vi tillhör även det land i världen som har högst benskörhet.
#118 - 20 oktober 2006 08:08
bena skrev:
finns ingen bevisat sammanhang som jag känner till, men vi tillhör det land i världen som dricker mest mjölk, men vi tillhör även det land i världen som har högst benskörhet.

Och det skulle bero på mjölken menar du?

Men alla som dricker vatten dör ju också, det är desutom 100% säkert.
#119 - 20 oktober 2006 08:13
heeke skrev:
Och det skulle bero på mjölken menar du?

Men alla som dricker vatten dör ju också, det är desutom 100% säkert.

vad jag menar på är att om mjölk nu är så farbaskat bra för sklettet, och vi dricker stora mängder, borde då inte vi ha låg benskörhet i sverige?

100% av de som har ett jobb dör. det är en fånig jämnförelse som du gör.
#120 - 20 oktober 2006 08:16
hittade en interessant sida om mjölk.
http://www.milksucks.com/index2.asp
#121 - 20 oktober 2006 11:59
Kunde bara inte låta bli att märka ditt syftningsfel ;)

Du har aldrig funderat på att folk äter och dricker det dom gör för att dom tycker det är gott?
#122 - 20 oktober 2006 12:11
Mjölk är mycket gott, skulle inte klara mig utan det:) Fast minimjölk:) När min man har varit utomlands (på jobb) så när han kommer hem dricker han en hel liter på en gång....kanske är mjölk beroendeframkallande???
Sedan rör sig barn mindre idag än när vi var små (jag vet ej hur gammal du är heeke). Barn äter sämre kost rent allmänt. Sedan kan jag hålla med att mjölken inte borde räknas som dryck utan mat för den innehåller mycket som är bra (nyttigheter) därför är det extra viktigt att min son dricker mjölk när han äter sämre.....
#123 - 20 oktober 2006 12:56
bena skrev:
hittade en interessant sida om mjölk.

http://www.milksucks.com/index2.asp

Det är stor skillnad på den svenska djurhållningen. Vi har en av världens strängaste djurskyddslagar, vilka jag tycker ska vara ÄNNU strängare. Härligt att se kossorna ute på sommaren! Det kan vi tacka Astrid Lindgren för..På ägg står de om det är "innredd bur" eller "frigående innomhus"
#124 - 20 oktober 2006 12:58
Vad fick dig Bena att bli vegeterian? Eller vegan är kanske bättre ord? Hur gammal var du? Om du var yngre vad sa dina föräldrar och vilka problem stöter du på?
#125 - 20 oktober 2006 13:55
bena skrev:
en sak som jag tycker var rätt interessant är att när vi berätta på BVC att vår son skulle äta en vego-kost, så blev vi skickade till dietist. hon tyckte det var helt ok och skulle då lägga fram lite tips. slutar med att vi får rätta henne gång på gång (nej man ska inte dricka mjölk till en måltid som är järnberikad för då kan järnet slås ut av kalciumet t ex).

på vägen hem går vi förbi en känd hamburgerkedja, och där ser man alla lyckliga små barn (under 2 år) sitta och suga på friterad pommes och stekt burgare.

Frågade idag på köket där vi hämtar skolmaten,frågade då om lakto vego dem sa att det inte är alls bra att ge sitt barn det alls förutom om det är av medicinska skäl innehöll inte alls dem ämnena som barn behöver när dem är små.Dem var mest negativa om vego kost i allmänt till barn som inte behöver det förutom i medicinska skäl förstås
#126 - 20 oktober 2006 16:23
solbacka skrev:
Det försöker nog vi alla, göra så gott vi kan. Jag ska också försöka göra det bästa för min son. Får se hur det blir med köttätandet när han blir äldre. Vad fick dig att sluta att äta kött? Man brukar väll oftast börja i tonåren? Du får berätta om du vill....

Jag insåg på nåt sätt redan i ganska ung ålder att även våra medvarelser är individer med känslor och behov. Men det skulle dröja många år innan jag kom att ens tänka på hur mina kostvanor påverkade djuren. Detta trots att jag hade ätit en del vegetariskt under tonåren (min mormor lagade en del vegmat av hälsoskäl).

Sen nån gång i 1994 eller 95 bestämde jag mig för att göra ett fotoarbete om djur i fångenskap och råkade komma över information om kött, mjölk-och äggindustrierna. Då blev det så tydligt att 2+2=4. Att jag inte hade insett det tidigare :eek: Men vanans makt påverkar verkligen ens världssyn. Jag fortsatte att läsa om djurens situation och fotsatte att fota. Sen läste jag även Peter Singers "Djurens frigörelse" och även om jag inte delar Singers utilitaristiska filosofi insåg jag att han hade rätt i mycket av det han skrev. Hur som helst, när jag insåg att det gick utmärkt att leva utan att äta djurprodukter och att det tom var gott såg jag ingen som helst anledning till att fortsätta bidra till djurs lidande och död genom att komsumera djurprodukter.

Sen ju mer jag satte mig in i frågan desto mer jag insåg att en vegansk livsstil även gynnar hälsan, miljön, samhället och inte minst människor i u-länder där västvärldens efterfrågan på djurprodukter innebär ofta att deras miljö förstörs och deras resurser uttarmas.
#127 - 20 oktober 2006 16:36
heeke skrev:
Ja vi dricker så mycket mjölk att vi tom utvecklat större laktos tollerans än människor i resten av världen läste jag nyligen.

Ja det stämmer. Men det naturliga är ju att däggdjur som har börjat äta fastföda efter några år utvecklar laktosintolerans. Eftersom kroppen slutar producera det enzymet som bryter ner mjölksockret. Mjölk är dock slembildande och är verkligen inte alls så nyttigt som många tror.

solbacka skrev:
Mjölk är mycket gott, skulle inte klara mig utan det

Jag tyckte också komjölk var gott på den tiden då jag drack det. Men numera tycker jag att även lukten är äcklig. Och jag är inte ensam om det. En kompis som slutade dricka mjölk för bara några år sen, berättade för mig att hon också hade reagerat likadant häromdan när hon råkade lukta på komjölk.

Jag tror inte att mjölk är beroendeframkallande men jag tror definitivt att smak är i många fall inlärd. Tänk bara på första gången du fick smaka på kaffe eller öl ;) :D När jag var liten tyckte jag att blomkål var jätteäckligt. Nu tycker jag att det är skitgott :p
#128 - 20 oktober 2006 16:42
stene skrev:
Frågade idag på köket där vi hämtar skolmaten,frågade då om lakto vego dem sa att det inte är alls bra att ge sitt barn det alls förutom om det är av medicinska skäl innehöll inte alls dem ämnena som barn behöver när dem är små.Dem var mest negativa om vego kost i allmänt till barn som inte behöver det förutom i medicinska skäl förstås

Ja du stene. Tragiskt nog så finns det fortfarande mycket okunskap och fördomar om vegmat. På sina håll även bland skolkökspersonal. Men det finns även många vetenskapliga studier som visar en helt annan verklighet. Nämligen att barn mår bra och utvecklas normalt av en välbalanserad vegkost.

Tyvärr finns det fortfarande skolor där skolkökspersonalen vägrar servera barnen vegmat eftersom de menar att den inte innehåller tillräckligt med näring. Resultatet blir ofta att barn som inte äter kött får nöja sig med potatis och sallad. Jag undrar på vilket sätt det skulle vara bättre än om de fick äta fullvärdiga veg-måltider? Men det finns även många skolor som serverar både lakto-veg och vegansk kost.
#129 - 20 oktober 2006 21:56
heeke skrev:
Kunde bara inte låta bli att märka ditt syftningsfel ;)

Du har aldrig funderat på att folk äter och dricker det dom gör för att dom tycker det är gott?

aldrig funderat på att folk våldtar för att de tycker att det är skönt... ;)

om det är av hälsoskäl så skiter jag fullständigt vad folk gör med sina egna kroppar.
drabbar det någon annan, så är det en annan femma.
#130 - 20 oktober 2006 22:04
solbacka skrev:
Vad fick dig Bena att bli vegeterian? Eller vegan är kanske bättre ord? Hur gammal var du? Om du var yngre vad sa dina föräldrar och vilka problem stöter du på?

jag blev vegan när jag var 19 år gammal, då jag inte längre kände att jag kunde försvara de orättvisor som djur (både mänskliga och icke-mänskliga) råkar ut för pga köttindustrin i helhet.
5 år senare så gick jag över på en lakto ovo kost (ofrivilligt, och var bara tänkt som ett kortare uppehål från veganismen, men sen kom min son, och 'latheten' av att inte orka laga veganmat till honom.
jag var bostadlös en stor tid av min veganism, så det var svårt att laga mat, och det sista året pendlade jag mellan bostadslös och hemlös, och åt bara falafel och pizza utan ost, vilket resulterade i näringsbrist).
sen att det inte direkt verkade aptitligt att äta döda djur när man fick se hur köttindustrin ser ut på insidan hjälpte till en del oxå.

en snabb tanke:
när hjärnan får syrebrist i ca 4-5min, så är människan i stort sett kraftigt funktionshindrad i resten av livet. i den grad att de ofta inte ens kan äta själv.
det är för att så fort hjärnan inte får syre, så ruttnar den. hur ser det ut för resten av kroppen då? ruttnar den med? och hur mycket ruttnar den på en vecka eller två....?
för sen över den tanken på det som du stoppar i munnen när du äter.

det enda problem var att skolan inte ville servera veganmat utan läkarintyg (bättre att inte laga mat alls eller!?)
men eftersom skolan måste servera 'religös' mat, konventerade jag till buddhism ;)
#131 - 21 oktober 2006 12:27
bena skrev:

http://www.prisonpotpourri.com/HEALTH/CNN_com%20-%20Report%20Milk%20alone%20not%20best%20for%20bones%20-%20Mar%207,%202005.html
#132 - 21 oktober 2006 12:38
Mycket intressant diskussion!

Tyvärr kan jag inte bidra särskilt till orginalfrågan eftersom jag inte är någon expert i ämnet, kan bara tillägga att jag vid 35 års ålder kan få kväljningar redan av tanken/lukten av vissa maträtter, vilket definitivt inte har något att göra med dess innehåll, lukt, smak eller etiska korrekthet, utan det kommer helt av aggressivt upprepat påtvingande.

Det här med strikt vegankost finns det väldigt många åsikter om, och det är inte så konstigt, vad de allra flesta är överrens om är att det inte finns etiska problem med det så länge den som håller sig till det väljer det själv, sen börjar ju åsikterna att gå isär.

Det läggs mycket energi på att försöka påvisa att kost som innehåller djurdelar/djurprodukter automatiskt skulle vara negativ för hälsan, det kommer att dröja innan jag tror på det. Att det finns tydliga etiska problem med mycket av de djurprodukter vi kan köpa i våra butiker, går inte att komma ifrån.

Homo sapiens - Människa, opportunistisk omnivor, vi kan överleva länge på väldigt ensidig kost, framförallt när vi är vuxna, även om vi inte mår fysiskt bra av det. Jag ser inga som helst problem med att konsumera djurprodukter förutom de som uppstår vid framställandet av dem, allt från det mest uppenbara att många djur i "fabriker" inte har det bra till de miljöproblem som skapas.

Hjärnan dör vid syrebrist, hjärnan är inte anpassad till syrebrist, magen är anpassad att ta hand om kött, kalla det gärna likdalar, omväxlande kost är nyttig trots att våra hjärnor inte är anpassade till syrebrist. Att förruttnelse-argumentet påvisar att animaliska födoämnen är rika på lättillgängliga näringsämnen är väl inget argument att undvika sådana födoämnen annat än kanske för överviktiga människor, men det finns gott om vegetabiliska födoämnen som innehåller mycket kalorier också.

Det finns en tydlig risk med att dra in irrelevanta "argument" som lätt anses löjeväckande i en i övrigt viktig frågeställning.

I mitt tycke är det ett av de största problemen för utveckling mot bättre djurhållande att många djurrättsorganisationer använder sig av irrelevanta, vridna argument, rena lögner osv, det är en soppa av olika organisationer som står för olika gränsdragningar, målsättningar osv. Målsättningen kan sträcka sig så långt att det skulle innebära förbjud mot all kontakt mellan människor och djur.

Alla dessa vinklade argument försvårar allvarligt en seriös diskussion mot bättre djurhållning och lagstiftning om djurhållning, sensationalistiska djurrättsorganisationer har dragit ett löjets skimmer över hela djurrättsdebatten i hela västvärlden, (ungefär som FI gjort med jämlikhetsutvecklingen i Sverige, man kan knappt nämna ordet feminism utan att folk börjar skratta eller blir förbannade) folk i gemen har ledsnat, de vill ha billigt kött, de struntar i vad djurrättsorganisationer säger, det mesta från många av dem anses ändå som ovidkommande struntprat.

Alla har rätt till sin egen övertygelse. Jag är övertygad om att det mest intellegenta djuret är människan, vidare är jag även övertygad om att människor är mest kapabla till lidande, vilket är logiskt men omöjligt att bevisa, dessutom tror jag människan är det djur som utsätts för mest onödigt lidande av andra människor. Så med min övertygelse lägger jag mer energi på att värna om människors rättigheter än djurs.

Att människan som djurart är omnivor och att animaliska proteiner ingått i vår föda sedan innan vi blev den djurart vi är idag tycker jag är argument starkt nog att inte experimantera med våra barns kosthållning på grund av en övertygelse, man kan producera animalisk föda utan påvisbart lidande för djuren.

Jag tror en och annan etik-vegan skulle hålla med mig om de fick träffa några av de männislor som berövats en normal fysisk utveckling med alla de följdeffekter det kan få på grund av att deras föräldrar lyssnat experimenterande "vegan-kost-experter". Och sedan fick se några timmars ihopklippt film om hur djur dör naturlig död i naturen om de inte övermannas av ett rovdjur som är kapabelt att ge djuret en snabb relativt smärtfri död. Det rör sig ofta om dagar, veckor eller månader av enormt lidande, svält, sjukdomar, infekterade skador, osv. Jämfört med det har många (tyvärr långt ifrån alla) Svenska "köttfabriksdjur" det väldigt bra, även om de lever i inhägnader.

Fanatism uppfattas av de flesta som idioti och galenskap. Att på grund av sin egen övertygelse förneka sitt/sina egna barn en så stor del av vår djurarts naturliga kost med stöd av att det i vissa fall är möjligt utan allvarliga uppenbara konsekvenser för barnen när det finns alternativ kött/ägg/mjölk/fisk-produktion anses av de flesta som extrem fanatism.

De fall som veganism resulterar i allvarliga bristproblem antingen hos veganen som själv gjort valet eller hos deras barn för knappast debatten om djurens rättigheter framåt.

Att helt undvika animaliskt protein gör inte mycket i kampen mot onödigt lidande, den mest betydande konsekvansen blir att veganen tycker att han/hon har rätt att slå sig för bröstet och säga: Titta hur duktig jag är!

Om man verkligen vill minska onödigt lidande för djur utan angagera sig i det politiska system vi har är det mycket effektivare att äta animaliskt protein som framställts med så lite lidande som möjligt, så att sådan produktion gynnas. Att inte äta animaliska proteiner är lite som att inte rösta, likväl som att vi kommer att butiker fulla med kött så kommer vi att ha en regering.

Som sagt, alla har rätt till sin egen övertygelse, min övertygelse är att om målsättningen är att minska oskyldigas lidande så är det mycket effektivare att lägga energin på att arbeta med systemet för att motverka de missförhållanden som man kan få stöd för att de är fel i stället för att skaffa sig en egen obskyr uppfattning om vad djur (inklusive människor) mår bra av och slåss för sin mer eller mindre religiös-fanatiska ståndpunkt.

Om man inte mår bra av äta kött ska man naturligtvis inte göra det, många skulle säkert må bättre av att äta mindre kött.

Det är fantastiskt att folk angagerar sig mot djurs onödiga lidande, genom egen veganism och likande icke aggressiva/påtvingande metoder, och även om övertygade vegaber har svårt att ta till sig något av det jag skrivit så glöm iaf inte bort detta, veganism uppfattas av många som fanatism, och placeras av många i samma mentala fack (eller facket bredvid) som misslyckade aktivist-aktioner, alltså samma "låda" som andra fanatiska fenomen. Jag har själv inga problem att skilja på på de olika uttrycken för övertygelse, men den stora massan avfärdar lätt veganer som "knäppgökar", särskilt om de använder sig av barrnsliga argument.
#133 - 21 oktober 2006 14:22
Erik... skrev:
Det läggs mycket energi på att försöka påvisa att kost som innehåller djurdelar/djurprodukter automatiskt skulle vara negativ för hälsan, det kommer att dröja innan jag tror på det.

Det intressanta är att många av dessa studier har utförts av forskare som själva inte är veganer...

Erik... skrev:
Homo sapiens - Människa, opportunistisk omnivor, vi kan överleva länge på väldigt ensidig kost, framförallt när vi är vuxna, även om vi inte mår fysiskt bra av det.

En vegansk kost behöver absolut inte vara ensidig. Så länge man får i sig all näring man behöver är det inga problem att valja bort animaliska proteiner. Amminosyrerna är nämligen desamma även om de kommer från olika källor. Och glöm inte att en blandad kost faktiskt kan vara ensidig. Det beror helt enkelt på hur varierat man äter oavsett kostval.

Erik... skrev:
I mitt tycke är det ett av de största problemen för utveckling mot bättre djurhållande att många djurrättsorganisationer använder sig av irrelevanta, vridna argument, rena lögner osv

Det skulle vara mycket intressant om du kunde ge konkreta exempel som bekräftar ditt påstående. Och då menar jag inte bara ett eller två.

Erik... skrev:
det är en soppa av olika organisationer som står för olika gränsdragningar, målsättningar osv. Målsättningen kan sträcka sig så långt att det skulle innebära förbjud mot all kontakt mellan människor och djur.

Det är inte alls konstigt att det finns olika organisationer med olika ideologier. Så är det alltid när det gäller ideoligiska, sociala och politiska frågor. Men påståendet om att det skulle finnas djurrättsorganisationer som vill förbjuda all kontakt mellan människor och andra djur är inget annat än en lögn som har spridits av djurrättsmotståndare. Jag har varit djurrättsförespråkare i många år och har aldrig stött på en sådan organisation. Givetvis kan det finns nån liten extremistklick, men så är det ju alltid i alla rörelser.

Erik... skrev:
Alla har rätt till sin egen övertygelse. Jag är övertygad om att det mest intellegenta djuret är människan, vidare är jag även övertygad om att människor är mest kapabla till lidande, vilket är logiskt men omöjligt att bevisa

Jag ser inte logiken i det. Lidande har väldigt lite med intelligens att göra (även om det i vissa fall kan påkerkas av hur intelligent individen är - åt båda hållen). Människan är ett däggdjur med ett centralt nervsystem som liknar de andra däggdjurens och även andra ryggradsdjurs. Varför skulle det göra mer ont när man slår en människa än när man slår en gris bara för att grisen inte kan lära sig filosofi?

Erik... skrev:
dessutom tror jag människan är det djur som utsätts för mest onödigt lidande av andra människor. Så med min övertygelse lägger jag mer energi på att värna om människors rättigheter än djurs.

Det är sant att människor utsätts för grymt mycket orättvisor och lidande, men jag vill inte ställa två utsatta gruper mot varandra. Att man engagerar sig för djurens rättigheter utesluter inte på något sätt att man även engagerar sig för människors. Och rent procentuellt så är det fler människor bland djurrättsförepråkare som även är med i människorättsorganisationer än bland befolkningen i allmänhet.

Erik... skrev:
Att människan som djurart är omnivor och att animaliska proteiner ingått i vår föda sedan innan vi blev den djurart vi är idag tycker jag är argument starkt nog att inte experimantera med våra barns kosthållning på grund av en övertygelse

Människan är en överlevare just på grund av hennes stora anpassningsförmåga. Under hela mänsklighetens historia så har olika folkgrupper haft olika kostvanor beroende på vad de har tillgång till där de bor. Dvs, man behöver inte äta allt som går att äta för att få i sig den närningen man behöver. Det viktiga är att man får i sig alla näringsämnen. Det finns i dag tillräckligt mycket kunskap om vegansk kost för att man som förälder ska kunna veta vilken mat man ska ge sina barn utan att behöva experimentera. Det finns tyvärr föräldrar som missskötter sina barn, men dessa finns ju bland alla grupper. Och att unga veganföräldrar ofta memötts så negativt av en del kostrådgivare gör inte saken bättre.

Erik... skrev:
Jag tror en och annan etik-vegan skulle hålla med mig om de fick träffa några av de männislor som berövats en normal fysisk utveckling med alla de följdeffekter det kan få på grund av att deras föräldrar lyssnat experimenterande "vegan-kost-experter". Och sedan fick se några timmars ihopklippt film om hur djur dör naturlig död i naturen om de inte övermannas av ett rovdjur som är kapabelt att ge djuret en snabb relativt smärtfri död. Det rör sig ofta om dagar, veckor eller månader av enormt lidande, svält, sjukdomar, infekterade skador, osv. Jämfört med det har många (tyvärr långt ifrån alla) Svenska "köttfabriksdjur" det väldigt bra, även om de lever i inhägnader.

Att dra upp några få skräckexempel (de finns ju alltid överallt om man bara letar efter dem) som ett argument för att förkasta en hel livsstil är inte schysst. Beträffande kostexperter, menar du att dietister som är veganer skulle vara mindre kunniga än de som inte är det? Att vissa djur lider enormt i naturen är i sig inget argument för att även vi ska föda upp fler djur och utsätta dem för lidande. Nej Erik, djur på svenska djurfabriker har det inte bra. Jag har sett en del och jag VET vad jag pratar om.

Dessutom är det inte bara lidandet som jag ser som ett problem, utan även dödandet (i onödan). Viljan att leva är ju en av de mest primära och grundlängande instinkterna. Jag har hört talas om tanken om att odla kött i laboratorier (precis som man i dag odlar hud, leverceller osv). Det skulle i så fall vara det enda etiska sättet att få fram djurkött. Det enda sättet att få fram det som inte går emot djurens intressen av att leva och må bra. Jag tror faktiskt på en sån teknisk utveckling, inte minnst pga den stora miljöförstöringen som djurindustrin innebär.

Erik... skrev:
Fanatism uppfattas av de flesta som idioti och galenskap. Att på grund av sin egen övertygelse förneka sitt/sina egna barn en så stor del av vår djurarts naturliga kost med stöd av att det i vissa fall är möjligt utan allvarliga uppenbara konsekvenser för barnen när det finns alternativ kött/ägg/mjölk/fisk-produktion anses av de flesta som extrem fanatism.

Nya och revolutionerande idéer som ifrågasätter normen har alltid betraktats som extrema i början, men det är även dessa idéer som har drivit utveckligen framåt. Jag ser inte mig själv som en fanatisk person, utan tvärt om försöker jag alltid vara öppen för nya tankar och intryck.

Erik... skrev:
De fall som veganism resulterar i allvarliga bristproblem antingen hos veganen som själv gjort valet eller hos deras barn för knappast debatten om djurens rättigheter framåt.

Ja du, det är inte lätt att tillhöra en minoritet. Om ett blandkostarbarn blir undernärd så beror det på att föräldrarna inte varit ansvarsfulla. Men skulle ett veganbarn bli undernärd så beror det på att veganism är fel? Om ett blandkostarbarn ofta är förkylld så kan det bero på vad som helst. Men skulle ett veganbarn få minsta förkyllning så beror det på att barnet är vegan. Osv osv.

Erik... skrev:
Att helt undvika animaliskt protein gör inte mycket i kampen mot onödigt lidande, den mest betydande konsekvansen blir att veganen tycker att han/hon har rätt att slå sig för bröstet och säga: Titta hur duktig jag är!

Hur många veganer känner du? Jag är själv vegan och känner en del andra veganer i olika åldrar och jag känner inte igen den bilden du målar upp. Att inte vilja stödja handlingar och verksamheter som man anser är förkastliga och onödiga är ett sätt att använda sin konsumentmakt. Och i takt med att allt fler människor gör det ökar efterfrågan på bra mat som framställts utan att någon behövt lida och dö för det.

Erik... skrev:
Om man verkligen vill minska onödigt lidande för djur utan angagera sig i det politiska system

Det gör jag också. Och många andra med mig. Men det ena utesluter inte det andra. Som kuriösa kan jag nämna att Sloveniens president är vegan :)

Erik... skrev:
Jag har själv inga problem att skilja på på de olika uttrycken för övertygelse, men den stora massan avfärdar lätt veganer som "knäppgökar", särskilt om de använder sig av barrnsliga argument.

Veganer är precis som alla andra. En del är bra på att argumentera, andra inte. Generellt sätt är argumenten som talar för djurrätt oftast väl genomtänkta. Just att man är en minoritet ställer större krav på en. Man får ofta vara både mer insatt, mer påläst och mer genomtänkt än sina debattmotståndare. För dessa räcker däremot ofta att slänga ur sig nåt skämt så skrattar alla.

Det har skrivits en hel del seriösa böcker och avhandlingar av filosofer och unviversitetsproffessorer som förespråkar djurrätt. Den enda anledningen till att djurrättstankarna inte blivit helt accepterade av samhället är att de ifrågasätter normen och ses av en del som något hotfullt mot en del ekonomiska-och/eller känslomässiga intressen. Som jag ser det är djurrätt den mest omfattande och solidariska (mot människor och andra djur) icke-vålds livsfilosofin som finns. Inte konstigt att många stora tänkare och humanister har varit veg. Pytagoras, Plutarcus, DaVinci, Tolstoj, Albert Schweitzer, Gandhi, m fl.
#134 - 21 oktober 2006 17:14
Börjar nästan bli liten tävlan vem som skriver längst tycker jag det är väl ingen bokmässa.
#135 - 21 oktober 2006 17:22
stene skrev:
Börjar nästan bli liten tävlan vem som skriver längst tycker jag det är väl ingen bokmässa.

det är problemet med att diskutera på nätet. så mycket man vill säga, men folk orkar inte läsa.
#136 - 21 oktober 2006 17:39
:D
bena skrev:
det är problemet med att diskutera på nätet. så mycket man vill säga, men folk orkar inte läsa.
:D
#137 - 21 oktober 2006 17:54
Jag håller med, det är ju en av de få nackdelarna med nätet, som jag annars är så förtjust i :D

bena skrev:
det enda problem var att skolan inte ville servera veganmat utan läkarintyg (bättre att inte laga mat alls eller!?)

men eftersom skolan måste servera 'religös' mat, konventerade jag till buddhism ;)

Coolt :D Undrar bara om veganmat till buddhister är mer näringsrik än veganmat till människor med icke-religiösa övertygelser? ;) :D
#138 - 21 oktober 2006 17:59
Jag har aldrig startat en sådan lång tråd, ska läsa det sista lite mer noga på Måndag. Nu ska jag snart åka till jobbet....och sova hela dagen i morgon också.
#139 - 21 oktober 2006 18:06
Grattis solbacka till din längsta tråd :D Oj, jobbar du nätter? Hoppas du får en skön sovsöndag!
#140 - 21 oktober 2006 18:11
batski skrev:
Grattis solbacka till din längsta tråd :D Oj, jobbar du nätter? Hoppas du får en skön sovsöndag!

offtopic.
jobba vaken natt rockar!
lämna hem när ungen sover (2030), kommer hem när han vaknar(0745), lämnar på dagis (0900), sover, hämtar när man vaknar(1500).
i princip så hinner jag umgås med min son mer när jag jobbar natt än när jag jobbar dag.
#141 - 21 oktober 2006 18:12
batski skrev:
Jag håller med, det är ju en av de få nackdelarna med nätet, som jag annars är så förtjust i :D

Coolt :D Undrar bara om veganmat till buddhister är mer näringsrik än veganmat till människor med icke-religiösa övertygelser? ;) :D

klart att religös mat än bättre. den är ju typ välsignad av gud ;)
#142 - 22 oktober 2006 09:07
Tänker inte ge mig in i diskussionen om rätt eller fel här...

Jag var också ett barn som inte åt helt kött - varken från ko, gris eller fågel. Ingen skinka, inget med fett eller fettsenor, inga fläskkotletter eller dylikt etc. Konsistensen på kött fick det att växa i munnen på mig och gör så än idag. Däremot åt jag gärna kokt fisk (om mamma hade rensat den helt benfri), viss inälvsmat och köttfärsprodukter. Mitt tips är att testa med sånt som har fin konsistens.

Blodpudding t.ex. åt jag gärna ihop med lingonsylt, men absolut inte isterband eller pölsa, som har massa konstiga isterbitar i sig. *brrr* Lever åt jag också om den var senfri och välkokt. Prinskorv gick bra utan skinn, liksom vissa varmkorvar. Kåldolmar utan kål var smaskens, liksom kålpudding om mamma la kålen på toppen så jag kunde ta bort den. Jag åt annars de flesta grönsaker utom tomater, som har små sura konstiga frön i sig. Kokta kalla potatisar var en favorit (bra med kolhydrater).

Dessutom fick jag oftast "leka" med maten. Jag tog god tid på mig att äta, och gjorde små "hamburgare" med gurkskivor och mosad potatis, eller vägar i potatismoset med såsen. Jag blev sällan tvingad att äta upp, men var tvungen att smaka på det mesta. Så vida jag inte fick kväljningar, då jag alltid slapp.

Jag äter än idag varken kött eller fågel, och åt under många år inte heller fisk. Har inga problem med att få i mig rätt näring och har bra blodvärden, så man ska nog inte oroa sig för mycket för att barnen inte får i sig det de ska. Äter de kött/fågel/fisk en eller ett par gånger i veckan får man ibland nöja sig med det. Batski har dock helt rätt i att man bör vara påläst om man ska ge sina barn vegetarisk eller vegansk kost.

Ett bra sätt att få barn att äta vegetariska alternativ om det inte går med kött, är även där att göra puré av det som ska tillagas. Mina linsbiffar är omåttligt populära här hemma, så länge det inte finns några bitar i dem. Likaså gör jag en grön ärtsoppa som jag mixar slät innan den serveras ihop med lite creme fraiche. Jag brukar även göra en "köttfärslimpa" på nötter eller bönor, som brukar gå hem. Nötter kan vara lite svårt ibland för barn, även om de är finmalda, eftersom det är ett annorlunda tuggmotstånd i dem.

Quorn är ju också ett alternativ som några här redan har föreslagit. Quron tillagas ofta som kyckling, men har en slätare och inte så trådig konsistens. Vill man kan man koka quorn-filéer en minut (inte längre) i en kryddblandning (ex.vis buljong och chili) innan tillagning, så blir de lite mjukare och får en saftigare smak.

Ofta är det bra att hitta ditt barns "kryddblandning". Då kan man laga mycket mat (som visserligen smakar ungefär detsamma) med den blandningen för att förmå dem att äta. Det blir lite tråkigt i längden, men sparar en del oro :) Ketchup brukar vara en sån favorit - och man kan göra en egen variant på tomatpuré som blir lite hälsosammare.

Så - det var mina tips. Hoppas några har varit till hjälp. Lycka till med "matvägraren".
#143 - 22 oktober 2006 16:20
batski skrev:

Jag tror inte att mjölk är beroendeframkallande men jag tror definitivt att smak är i många fall inlärd.

Jo, det kan jag nog hålla med om:) Fast varför lär sig inte min pojke att tycka om kött då?:)
#144 - 22 oktober 2006 16:26
bena skrev:

en snabb tanke:

när hjärnan får syrebrist i ca 4-5min, så är människan i stort sett kraftigt funktionshindrad i resten av livet. i den grad att de ofta inte ens kan äta själv.

det är för att så fort hjärnan inte får syre, så ruttnar den. hur ser det ut för resten av kroppen då? ruttnar den med? och hur mycket ruttnar den på en vecka eller två....?

för sen över den tanken på det som du stoppar i munnen när du äter.

Hjärna börjar drabbas efter 8 minuter, sedan är hjärnan fantastisk så man kan öva upp sig och få nya kopplingar. Om man inte blir utan syre för länge för då är det kört...sedan beror det mycket vilken del av hjärnan som blir drabbad..sedan läggs kropen i kylrum efter man är död, de kan vara där flera veckor innan begravning. Detta gäller även de döda djur vi äter. De hinner inte ruttna innan de äts. Vet du hur rutten mat luktar?
#145 - 22 oktober 2006 16:47
Erik... skrev:
Tyvärr kan jag inte bidra särskilt till orginalfrågan eftersom jag inte är någon expert i ämnet, kan bara tillägga att jag vid 35 års ålder kan få kväljningar redan av tanken/lukten av vissa maträtter, vilket definitivt inte har något att göra med dess innehåll, lukt, smak eller etiska korrekthet, utan det kommer helt av aggressivt upprepat påtvingande.

ännu ett argument att inte tving barn att äta det de inte vill ha, men det är väll inte fel att tvinga de att smaka?

Erik... skrev:
Alla dessa vinklade argument försvårar allvarligt en seriös diskussion mot bättre djurhållning och lagstiftning om djurhållning, sensationalistiska djurrättsorganisationer har dragit ett löjets skimmer över hela djurrättsdebatten i hela västvärlden, (ungefär som FI gjort med jämlikhetsutvecklingen i Sverige, man kan knappt nämna ordet feminism utan att folk börjar skratta eller blir förbannade) folk i gemen har ledsnat, de vill ha billigt kött, de struntar i vad djurrättsorganisationer säger, det mesta från många av dem anses ändå som ovidkommande struntprat.

Jag tycker det är tråkigt att "bra" kött ska vara dyrare, även nu så finns det billigare mjölk från t.ex. Tysklan som jag aldrig skulle köpa. Vi måste värna om de svenska djurskyddslagaren. Jag köper oftast svenskt kött även om det är dyrare. Sedan säger jag inte att alla svenska djur har det bra, det finns många rötägg här i sverige också

Erik... skrev:
Att människan som djurart är omnivor och att animaliska proteiner ingått i vår föda sedan innan vi blev den djurart vi är idag tycker jag är argument starkt nog att inte experimantera med våra barns kosthållning på grund av en övertygelse, man kan producera animalisk föda utan påvisbart lidande för djuren.

Jag skulle inte heller våga ge mina barn vegankost, men det beror på att min kunska brister, jag är inte själv uppväxt på vegankost. Lägger man till mjölk och ägg blir allt lättare, eller hur?

Erik... skrev:

Jag tror att de som ger sina barn strikt vegankost gör det efter de har skaffat sig kunskap om den kosten. Jag tror ingen gör sina barn illa medvetet och BVC håller också koll på det. Sedan så är naturen grym, skulle jägarna sluta jaga så skulle vi ha många döda djur liggandes i skogen ända till rovdjuren kom till baka och vem vill ha en varg utanför knuten?

Erik... skrev:

Jag tror att det måste finnas en större övertygelse än att få säga till alla "se så duktig jag är"! För då kunde man äta kött i smyg:)

Erik... skrev:
Om man verkligen vill minska onödigt lidande för djur utan angagera sig i det politiska system vi har är det mycket effektivare att äta animaliskt protein som framställts med så lite lidande som möjligt, så att sådan produktion gynnas.

Detta håller jag med om, man måste försöka ändra djurskyddslagarna, men EU är en stor bromskloss som tycker sverige har för stränga lagar.

Erik... skrev:
Om man inte mår bra av äta kött ska man naturligtvis inte göra det, många skulle säkert må bättre av att äta mindre kött.

Vi äter för mycket kött och mättat fett. Detta är stort hot mot vår ekonomi, vi äter oss sjuka.

Erik... skrev:
Det är fantastiskt att folk angagerar sig mot djurs onödiga lidande, genom egen veganism och likande icke aggressiva/påtvingande metoder, och även om övertygade vegaber har svårt att ta till sig något av det jag skrivit så glöm iaf inte bort detta, veganism uppfattas av många som fanatism, och placeras av många i samma mentala fack (eller facket bredvid) som misslyckade aktivist-aktioner, alltså samma "låda" som andra fanatiska fenomen. Jag har själv inga problem att skilja på på de olika uttrycken för övertygelse, men den stora massan avfärdar lätt veganer som "knäppgökar", särskilt om de använder sig av barrnsliga argument.

Bara man pratar att man ska ge sina barn lite mer veg. kost så anses man som knäpp. I sverige äter vi kött och potatis.
#146 - 22 oktober 2006 16:54
batski skrev:

Ja du, det är inte lätt att tillhöra en minoritet. Om ett blandkostarbarn blir undernärd så beror det på att föräldrarna inte varit ansvarsfulla. Men skulle ett veganbarn bli undernärd så beror det på att veganism är fel? Om ett blandkostarbarn ofta är förkylld så kan det bero på vad som helst. Men skulle ett veganbarn få minsta förkyllning så beror det på att barnet är vegan. Osv osv.

Problemet med blandkost barn är att de blir för tjocka, det finns knappast undernärda barn i sverige idag.
#147 - 22 oktober 2006 16:57
bena skrev:
offtopic.

jobba vaken natt rockar!

lämna hem när ungen sover (2030), kommer hem när han vaknar(0745), lämnar på dagis (0900), sover, hämtar när man vaknar(1500).

i princip så hinner jag umgås med min son mer när jag jobbar natt än när jag jobbar dag.

Jag (på vard.) kommer hem 7.30, min man lämnar barnen på skolan, sover till 12.45. Hämtar min yngsta vid bussen och sover mer på em-kväll när min man kommit hem. När jag går på natt och går av så sover jag bara på f.m. På helgen sover jag hela dagen. Jag tycker det är bra att jobba natt och ta hand om barnen själv. Jag började med det när min yngsta började i ettan.
#148 - 22 oktober 2006 16:59
bena skrev:
klart att religös mat än bättre. den är ju typ välsignad av gud ;)

Vad är det för skillnad? Det verkar hel sjukt att man måste gå över till någon religion, kunde de inte ge vegankost ändå? Sedan äter inte buddister vegetarisk kost.
#149 - 22 oktober 2006 17:32
solbacka skrev:
Vad är det för skillnad? Det verkar hel sjukt att man måste gå över till någon religion, kunde de inte ge vegankost ändå? Sedan äter inte buddister vegetarisk kost.

de menade på att vi som veganer var tvugna att ha läkarintyg(?) för att bli serverade vegankost (när vi en dag var 45pers som krävde det var det inga problem längre..
buddister äter inte kött direkt, men det beror lite på vilken gren man tillhör. finns de som har munskydd för att inte andas in flugor, och de sopar marken framför sig för att inte trampa på ett djur.
sen finns det de somlivnär sig på den mat som de bjuds på, ochtackar då inte nej till kött. fast i många områden där buddister är aktive (läs: landsbyggd etc) så är kött enlyxprodukt, och majoriteten av folket är vego.

läste btw att det är fritt fram i indien att vägra folk ett hyreskontrakt om de äter kött.
#150 - 22 oktober 2006 17:55
solbacka skrev:
Jo, det kan jag nog hålla med om:) Fast varför lär sig inte min pojke att tycka om kött då?:)

Tja, smaklökarna är inte helt utvecklade hos barn och jag tror att det finns smaker som inte är så populära hos barn. Men det kan bero på en del olika orsaker. Att det känns fel kan vara en av dem. Jag kan garantera att ens kunskaper om vad som ligger bakom maten kan påverka smaken ;) Men inte ens alla vuxna gillar alla sorters mat.

solbacka skrev:
Sedan säger jag inte att alla svenska djur har det bra, det finns många rötägg här i sverige också

Problemet är inte lika mycket röttäggen som själva systemet. För att producera kött, mjölk och ägg till så många människor som det är frågan om i dag krävs storskalig industriell produktion, vilket gör det omöjligt eller extremt svårt att föda upp och hålla djur på ett djurvänligt sätt.

solbacka skrev:
Jag skulle inte heller våga ge mina barn vegankost, men det beror på att min kunska brister, jag är inte själv uppväxt på vegankost. Lägger man till mjölk och ägg blir allt lättare, eller hur?

Även om man lägger till mjölk-och äggprodukter ska man inte bara ersätta köttet med enbart dessa, utan man ska lägga till en del annan proteinrik mat. Komjölk innehåller ju inget järn och hämmar dessutom järnupptaget, så mjölkprodukter är egentligen ingen jättebra ersättning för kött. Baljväxter och andra proteinrika vegetabilier är bättre vad gäller vissa vitaminer och mineraler (undantaget är B12). För att få i sig järn utan att äta kött ska man se till att äta järnrika vegetabilier i kombination med c vitamin-rik mat (t ex juice) och undvika att blanda dem med mjölk i samma måltid. Detta gäller även mjölk och kött. Ingen bra kombination alltså. Jag är väldigt skeptisk till komjölk oberoende av de etiska aspekterna. Detta pga att komjölken inte är anpassad till den mänskliga arten, vilket kan i vissa fall påverka immunsystemet negativt, med allergier och astma som resultat.

solbacka skrev:
Sedan så är naturen grym, skulle jägarna sluta jaga så skulle vi ha många döda djur liggandes i skogen ända till rovdjuren kom till baka och vem vill ha en varg utanför knuten?

Det finns länder där människor har en helt annan syn på vargen och gärna vill ha vargar utanför knuten. I Italien, Polen och delar av U.S.A. till exempel. Det finns ingen dokummentation som bekräftar den vargskepsis som råder i Sverige. Jag håller med om att det råder obalans i naturen, men jag är övertygad om att det finns betydligt bättre sätt att lösa det än att döda en massa djur varje år.

solbacka skrev:
Bara man pratar att man ska ge sina barn lite mer veg. kost så anses man som knäpp. I sverige äter vi kött och potatis.

Så sant! Fast det får mig att tänka på hur saker och ting förändras :) På vikingartiden var potatis något helt okänt i Europa. Och man åt inte heller så mycket kött alls. Det blev mest då man hade fester och vid andra speciella tillfällen. Annars var rovor och baljväxter ganska vanlig mat på den tiden. Vikingarna åt även alger eftersom dessa innehåller en del vitaminer.

Så om man har lärt sig nya matvanor en gång kan man göra det igen ;) :D

solbacka skrev:
Problemet med blandkost barn är att de blir för tjocka, det finns knappast undernärda barn i sverige idag.

Så länge man får i sig tillräckligt med energi får man i regel i sig även. tillräckligt med protein. Men beträffande vitaminer och mineraler är det inte helt ovanligt med näringsbrister.
#151 - 23 oktober 2006 06:01
bena skrev:
de menade på att vi som veganer var tvugna att ha läkarintyg(?) för att bli serverade vegankost (när vi en dag var 45pers som krävde det var det inga problem längre..

buddister äter inte kött direkt, men det beror lite på vilken gren man tillhör. finns de som har munskydd för att inte andas in flugor, och de sopar marken framför sig för att inte trampa på ett djur.

sen finns det de somlivnär sig på den mat som de bjuds på, ochtackar då inte nej till kött. fast i många områden där buddister är aktive (läs: landsbyggd etc) så är kött enlyxprodukt, och majoriteten av folket är vego.

läste btw att det är fritt fram i indien att vägra folk ett hyreskontrakt om de äter kött.

självklart ska det inte behövas läkarintyg! Jag känner bara thailänskor (som är buddister) och de äter kött...från alla djur. Jag tycker inte de är speciellt snälla mot djur heller....rycker benen av gräshoppor, låter barnen plåga skorpioner, tuppfäktning....
#152 - 23 oktober 2006 12:13
en del kristna gör på ett sätt, andra kristna på andra sätt.
samma gäller nog alla religioner.
#153 - 23 oktober 2006 14:07
bena skrev:
en del kristna gör på ett sätt, andra kristna på andra sätt.

samma gäller nog alla religioner.

Det kan vara så:)
#154 - 23 oktober 2006 14:09
Vad tycker ni om det Island håller på med nu då????
#155 - 23 oktober 2006 14:54
Arrogans, lagbrott och barbari! :mad: Men den största frågan är vad valarna tycker om det [:(]
#156 - 23 oktober 2006 15:10
Visserligen behöver inte lagbrott alltid vara något negativt. Det är tack vare Gandhis och många andra indiers civil olydnad som Indien i dag är en självständig.

Men det knepiga i Islands fall är att det inte är enskillda individer som bryter mot lagen, utan just ett helt lands makthavare. Men när makthavarna bryter mot lagen hur ska de kunna kräva laglydnad av sina medborgare? ;)
#157 - 23 oktober 2006 16:51
Sveriges fd regering gick med på detta:(
#158 - 23 oktober 2006 16:56
solbacka skrev:

men det betyder ju att det är DITT fel, eftersom var med och valde fram den regeringen ju ;)
#159 - 23 oktober 2006 16:59
Jag tror inte de berättade att de skulle säga ja till valfångst när vi röstade för 8 år sedan....konstigt att miljöpartiet gick med på det, hmm. Den nya regeringen ska försöka göra något i alla fall...fast vad?? Men det är helt enormt vad dessa valar är stora.
#160 - 23 oktober 2006 17:01
På tal om helt annat (vad denna tråd egentligen handlar om), så äter min son bättre igen. I lördags åt han faktiskt, tan att gnälla en halv fläsksnitzel. fast han sa att det inte var gott. (efteråt)
#161 - 23 oktober 2006 18:44
solbacka skrev:

Jag hade nog missat det. Sa sossregeringen att det var ok med valslakt som strider mot internationell lag? Antagligen kunde mp inte göra nånting åt det.
#162 - 23 oktober 2006 23:09
Kan inte låta bli att lägga mig i... Har skumläst vissa delar i tråden och vill gärna bidra lite:

- Syrebrist i vävnad kallas "ischemi". Vid ischemi i hjärnan riskeras skador efter ca 3 min (längre tid om kroppen är nerkyld). Vävnadsskador p.g.a syrebrist kallas "ischemiska skador", och är inte det samma som förrutnelse. Den tid det tar för olika vävnader att drabbas av ischemiska skador varierar beroende av vävnadstyp. Som lite extra information kan också sägas att den smärta man känner vid hjärtinfarkt eller kärlkramp är ischemisk smärta.

- Att naturen är grym är ju inget nytt (utan att gå in på den filosofiska diskussionen om vad grymhet ÄR), men att ange detta som skäl för att jaga eller bedriva djuruppfödning är inte hållbart. Jag är dock absolut inte motståndare till köttdjursuppfödning eller jakt som sådant, och skulle t.o.m själv gärna jaga om jag hade licensen.
Om inte annat behövs jakten för att hålla nere stammen av exempelvis rådjur då vi saknar tillräckligt med naturliga fiender till dessa i naturen - d.v.s stora rovdjur. Detta är ett argument som även jägareförbundet framhåller - men det håller inte när de i nästa andetag vill tillåta jakt på varg, lo och djärv för att "de tar för många jaktbyten". Till skillnad från tidigare inlägg här på zoopet, vill jag gärna ha varg runt knuten!

- Vad valjakten beträffar tycker jag det är svårt att tycka något om den. Är det ekologiskt motiverbart att bedriva jakt på vissa arter tycker jag det möjligtvis kan vara ok. Dock är jag lite tveksam - och då beroende av att jag är osäker på mängden lidande djuret utsätts för i samband med jakten.
Till skillnad från vanlig älgjakt eller råddjursjakt talar vi här om djur som väger något/några ton, och det bör vara rätt rejäla doningar för att ha ihjäl ett djur i den storleksklassen på ett snabbt sätt. Man har dessutom en träffyta som är blott en bråkdel av djurets hela storlek - OCH jakten bedrivs på öppet hav med ofta mycket kraftig sjögång.

- Och sist men inte minst vill jag tillägga att jag har en kompis som när han var liten enligt uppgift var mycket svår i maten. Han tyckte inte heller om fisk - men däremot "vita köttbullar" tills den dagen han fick reda på att det var FISKbullar han blev serverad.
Idag äter han snudd på allt, och provar gärna nya rätter.

Annons