Mat till Ancistrus..

#1 - 18 juni 2009 10:48
Hej!

Har nu läst att min Ancistrus ska ha grönsaker, kanse därför min första dog :( när jag skaffade mig min första akvarie. Antar att det inte räcker med att bara suga alger?? Eller :confused:
Så min fråga är, går det bra med något annat i grönsaksväg som de gillar, mer än gurka?
Ge mig lite tips, om denna lilla tuffing, som kallas Dexter.
#2 - 18 juni 2009 10:57
mi´mi skrev:
Hej!

Har nu läst att min Ancistrus ska ha grönsaker, kanse därför min första dog :( när jag skaffade mig min första akvarie. Antar att det inte räcker med att bara suga alger?? Eller :confused:

Så min fråga är, går det bra med något annat i grönsaksväg som de gillar, mer än gurka?

Ge mig lite tips, om denna lilla tuffing, som kallas Dexter.

Det ska väl vara rumsvart, hur mycket, plocka upp resten, m.m.
#3 - 18 juni 2009 11:10
Köp algtabletter för L-malar.

MVH Lasse
#4 - 18 juni 2009 11:23
gröna skalade ärtor äter de också, förvälld broccoli är också något ancistrus gillar
#5 - 18 juni 2009 14:44
Zucchini älskar de - trä en skiva på en tesked så den sjunker till botten.
#6 - 18 juni 2009 16:44
Brysselkål är favoriten här hemma...

Egentligen är det bara å testa å se vad som faller i smaken...
Äter dom inte upp det så plocka bara ur det å släpp ner nån annan grönsak.
#7 - 18 juni 2009 20:57
Oj, oj...

riktiga fi(sk)nsmakare :d! Får prova mig fram, gurkan verkade inte falla i smaken för Dexter, fler tips??
#8 - 18 juni 2009 21:03
mi´mi skrev:
riktiga fi(sk)nsmakare :d! Får prova mig fram, gurkan verkade inte falla i smaken för Dexter, fler tips??

Hur funkar det, har dom luktsinne för det goda så de kommer fram för att kalasa?
En annan fråga, har köpt sådan där semester foder som räcker ett tag när man är borta. (Skulle passa de flesta akvariefiskar). Måste fiskarna, menar alla, fram och tugga på den, eller släpper den upp foder med jämna mellanrum? :confused: Tror, om jag läste rätt, att den innehåller alger :confused: eller??
#9 - 28 juni 2009 10:06
Mina älskar brysselkål!
#10 - 29 juni 2009 20:25
jag har märkt att det ibland kan ta ett tag innan de upptäcker att det man slängt i faktiskt är mat...jag brukar låta det ligga i ett dygn och sen kanske till och med byta ut det och låta det nya ligga ett dygn till... tills de liksom "hittat" det och sen brukar det inte vara några problem...

mina malar gillar skalade ärtor, salladsblad, tomat (väldigt mycket), gurka, zucchini, broccoli (akta, hela akvariet luktar broccoli om man låter det ligga för länge :p ), morot. potatis ska dom oxå gilla men det gör inte mina faktiskt. och algtabletter såklart, det slinker alltid ned
#11 - 6 juli 2009 22:57
Mina Anc är tokiga i rå skalda potatis och skalade gröna ärtor =) Zucchini och gurka ratar de.med tanke på vad ovanstående skribents Anc äter =)
Algtabletter och sjunken flingfoder äter de =)

Annons