Hej..
Vad finns det för man man kan använda som skitar ner vattnet så lite som möjligt har ciklider och mal.
Tack på förhand
lordi.4ever.94 skrev:Jag andvänder röda mygglarver, det skiter inte ner vattnet nånting!
BengtO skrev:En undran,,, i naturen äter väl våra fiskar div insekter, maskar, fisk och grönt. Ett förhållandevis proteinfattigt foder. Vad händer när vi proppar i dem torrfoder fullspäckat med protein och annat nyttigt? Är deras magar, tarmar anpassade att ta åt sig detta eller blir det "näringsläckage" i vattnet? Matar själv aldrig med annat än fryst och levande, tycker att det känns bättre. Åsikter??
BengtO skrev:Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.
Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?
BengtO skrev:Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.
Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?
BengtO skrev:
fifi skrev:Torrfodret är ju anpassat till fisken - de som tillverkar fiskmat vet ju om att fisk ska äta den liksom ;) Det är ju därför det finns så mycket artburkar i fiskmatsväg med: diskusfoder/guppyfoder/kampfiskfoder m.m. Samtidigt så är det bra med variation men detta är ju en självklarhet.
Men ifall fiskarnas tarmar inte skulle kunna ta upp nyttigheterna i maten så skulle ju ingen akvariefisk ha levt över ett år utan dö av mineral/vitaminbrist, och med tanke på att det finns ganska många akvarister som matar med torrt fiskfoder låter det ganska bisarrt att fiskmaten inte skulle vara fiskanpassad.
Så med risk för att låta oförskämd så förstår jag inte alls vad du ville ha sagt mer än att säga emot..
astfors skrev:I början när jag körde igång mitt kar, så sa dom i djur affären att ett vanligt all-around foder med färg koncentrat (Tetra Pro Colour) för att få fiskarna färgglada. Sen så hade jag en ancistrus med i starten och då rek. dom mig Tetras tabletter för botten levande fiskar, eftersom det inte fanns några alger för "blowjob" att käka på/upp i början.
Sen när jag träffade på Lustgårdens Zoo så rekommenderade dom mig att varva lite emellan fryst och torr foder.
Så jag har provat deras egna räkmix, som jag ändå måste säga vara populär i akvariet, sen så har jag provat svarta mygglarver som även den varit populär.
Men det var när jag provade röda mygglarver och artemia som det blev kaos i karet och vattnet nästan "kokade".
Däremot något som i min åsikt var skit föda var cyclops, dels så skitade det ner som bara den och fiskarna tyckte inte alls om det.
BengtO skrev:Sen är inte levande/fryst godis. Då är de godisätare i naturen.
Sonja skrev:Jag matar mina fiskar med fryst artemia, hemgjord räkmix, nykläckt artemia, grindalsmask och på försommaren håvat levandefoder. Dom får inget flingfoder alls. Fiskarna lever, lever, lever och lever. Har en kardinaltetra som är långt över 10 år nu, antagligen 12 och pansarmalar som är 10-12 år så jag tror inte att mina fiskar mår sämre än såna som får flingfoder/torrfoder.
batski skrev:Då är det extraviktigt att variera. Och en del fiskar, som tex botior, barber, guramis och ungfödare behöver även en del vegetabiliskt. Men det visste du säkert redan.
batski skrev:Då är det extraviktigt att variera. Och en del fiskar, som tex botior, barber, guramis och ungfödare behöver även en del vegetabiliskt. Men det visste du säkert redan.
Kjell Fohrman skrev:Det finns (eller fanns i alla fall förr) vitaminpreparat i handeln som just var avsett för fryst foder. Man låter då det frysta fodret ligga några minuter i detta innan man matar (det suger då åt sig vitaminerna).
Sonja skrev:Japp, varierat blir det och jag har inga botior, barber eller guramis, men däremot lite vildguppys. Dom knaprar alger emellanåt ;)