mat som räcker någon vecka?

#1 - 10 maj 2005 20:05
jag har sett på affären att de har sådana där klumpar att lägga i akvariumet när man ska resa bort. undrar hur länge en sådan räcker??
i sommar lär jag vara bortrest närmare 2 veckor och jag undrar hur fiskarna ska klara sig då? räcker det med en sådan vit klump att fodra dom på under den tiden? fiskar ska ju vara rätt tåliga gällande att inte få mat. men det känns som att dom kommer dö? har en mal också och jag undrar om det är några undantag för den? den ska ju ha algtablett en gång i veckan, men det lär räcka att lägga i en sån innan man åker...
#2 - 10 maj 2005 20:17
Vad gäller malen kan den väl äta alger... ;)
Två veckor borde inte vara något större problem under förutsättning att fiskarna är i god kondition och likaså akvarievattnet. :)
Själv lämnade jag snabbväxande killis utan mat i tre veckor nyligen utan större förluster än väntat - och de har senare återupptagit sin äggproduktion. Och när jag nämnde fastan på ett annat forum så fick jag höra en historia om en rysk-amerikan som lämnade sina fiskar utan mat för samma tid och bara kunde konstatera att färre fiskar avled under den tiden än när han försökte sköta om dem - och han var en riktigt duktig akvarist... :eek:
#3 - 10 maj 2005 20:34
De där "semester tapletter/klumpar" är värdelösa tycker jag... skaffa en automatisk fodermatare istället. då kan du använda den jämt när du reser bort lr om du inte mata fiskarna manuellt.

de fungera utmärkt, man kan mata fiskar upp till 4 ggr om dan med bestämda tider.
#4 - 11 maj 2005 02:15
sluta mata fiskarna 2-3 dagar innan du åker och gör ett vattenbyte precis innan du går hemifrån.

foderautomat och dylikt är ingenting som rekommenderas.

om du inte matar så producerar fiskarna inte så mycket skit så då minskar risken för nitrit och dylikt.
#5 - 11 maj 2005 08:11
Raven, men klarar sig fiskarna utan mat i 2 veckor?? känns plågsamt att göra så. jag får dåligt samvete bara jag håller på att glömma och ge dom mat en dag bara... inga vita "mat klumpar" att lägga ner under denna tiden då?? dom är ju gjorda för att ha vid sådana här tillfällen.
#6 - 11 maj 2005 09:01
Det är väl inte fel med en foderautomat som släpper ner lite mat kanske en gång om dagen. Men det kostar förstås pengar.

Om jag var du skulle jag mata och byta vatten precis innan jag åkte och försöka få någon bekant att gå förbi och mata dem någon gång. Om du har fiskar som äter alger så kan de ju äta dem (om du har alger).

Jag är också skeptisk till de där vita klumparna. Det verkar osunt att ha mat liggandes i akvariet.
#7 - 11 maj 2005 10:05
jo, men de är småjobbigt att få itag i någon som ska mata också. helst vill jag klara mig själv och slippa ha hit folk. så går det nu att fixa på något annat sätt så tar jag gärna det alternativet...

lär mata lite innan jag åker, men som någon sa så skulle jag sluta mata några dagar i förväg... blir förvirrad av allas åsikter här! men såklart gör jag vattenbyte innan jag åker.

jag har en blackmolly, 2 koppartetror och en mal (av något slag jag inte riktigt vet) har sett iaf att mollyn äter alger. den brukar knapra på malens algtablett!

men varför säljer de dom vita klumparna i affären om de inte fungerar och skulle vara dåliga för akvariumet? det är ju en nödlösning och så skitigt och hemskt kan det väl inte bli av en sådan?
#8 - 11 maj 2005 10:16
[QUOTE=trollet85]
men varför säljer de dom vita klumparna i affären om de inte fungerar och skulle vara dåliga för akvariumet? det är ju en nödlösning och så skitigt och hemskt kan det väl inte bli av en sådan?[/QUOTE]

För att folk köper dom, använder dom och är förundrade över varför karet ser ut som skit när dom kommer hem. Angående tidsperioden du tänkte vara borta så läste jag runt lite på det ämnet, och det finns tydligen tester på hur länge fiskar klarar sig utan mat, enligt det testet så är två veckor en baggis men komihåg att mata och byta vatten innan du åker. :)
#9 - 11 maj 2005 12:15
Med dina fiskar så bör det inte bli några problem att vara borta två veckor. Jag säger emot Raven och säger istället att du ska göda fiskarna rejält två dagar innan, lite mat 3-4 ggr / dag. Vattenbyte samma dag som du åker eller dagen innan. Förhoppningsvis har du växter i karet och då kommer dina fiskar äta dels växtdelar och dels alger som växer på växterna.
#10 - 11 maj 2005 13:21
Jag har två L-malar och de äter som hästar så jag skulle nog rekommendera att lägga ned en zuccini-skiva till malen innan du åker så har den att äta på ett tag och låter dina växter vara. Dessutom verkar de flesta malar fullkomligt ÄLSKA zuccini! :)

Jag har gett en sån foder-klump och den varade INTE så länge som det stod. :( Tror nog att det är bättre att mata ordentligt 2-3 dagar innan, så de gött upp sig lite, och få någon att komma dit 1-2 ggr under tiden du är borta så de kan mata dem.
#11 - 11 maj 2005 16:40
Känner du någon som kan komma och ge mat så är det bra. För att denna snälla vän inte ska ge för mycket mat kan man hälla upp lagom mat i äggkoppar och lägga plastfolie på. Jag har gjort så när vi skulle vara borta i en vecka. Svärmor matade varrannan dag.
#12 - 15 maj 2005 19:28
vill helst inte be någon om hjälp för det är bara jobbigt att ha folk rännande här. så om fiskarna klarar sig endå så...

men de är svårt att veta om man ska sluta ge dom någon dag i förväg, eller mata upp dom innan man åker.. folk säger ju lite olika.
men jag är högst borta 2 veckor, kanske bara blir kring 10 dagar.
#13 - 15 maj 2005 22:35
Jag tycker att du ska göda upp dem och mata innan du åker. Annars blir det ju längre tid som de är utan mat. Vet inte vad det skulle finnas för skäl till att svälta dem innan en period utan mat. Det skulle vara för vattenkvaliteten eller? Om man byter vatten innan man åker så har det nog inte någon större betydelse för det.
#14 - 15 maj 2005 23:05
[QUOTE=Marlin]Det skulle vara för vattenkvaliteten eller? Om man byter vatten innan man åker så har det nog inte någon större betydelse för det.[/QUOTE]

ja det har med vattenkvaliteten att göra.
ingen mat = ingen skit = inga problem typ.

om nu fiskarna klarar sej 2 veckor utan mat så ser jag ingen orsak varför man ska mata upp dom precis innan man åker.
det blir ju inga vattenbyten under tiden måste man också tänka på
#15 - 16 maj 2005 14:53
Raven, grejjen är att om man inte städar de 2-3 veckorna innan man åker sammlas de skit som är perfekt mat en kortare tid 1-2 veckor.
#16 - 16 maj 2005 20:26
skulle jag göra som du skriver Gladherta skulle jag komma hem till ett akvarium med lik i.

har man BRA filter så kan det funka men mej veterligen står inte det nånstans hur stort akvariumet är och vilken typ av filtrering det har.
#17 - 16 maj 2005 20:56
[QUOTE=gladhertha]Raven, grejjen är att om man inte städar de 2-3 veckorna innan man åker sammlas de skit som är perfekt mat en kortare tid 1-2 veckor.[/QUOTE]

Instämmer med Raven.

Jag tror nog endå att fiskarna skulle vara gladare om de hade så bra vattenvärden som möjligt och var välnärda innan de lämnas utan tillsyn en längre tid. Såvitt jag vet äter fiskar inte avföring... Kräftor äter dock t.ex. Detritus, vilket är bl.a. förmultnande växtmaterial, men det här gällde ju fiskar.

MVH
/Jens
#18 - 17 maj 2005 11:19
tack för era svar..
ger dom väl mat som jag ska och ger lite mat minuterna innan jag åker så borde det ju vara bra. sen gör jag ett vattenbyte dagen innan.
kommer ju säkert inte vara borta exakt två veckor utan bara strax över en vecka...

Annons