mat för malar

#1 - 22 juni 2005 19:57
Hej har skaffat 2 ancistrusmalar och jag vet att de vill ha gott om grönfoder.Vad menas ska man ge dem sallad eller??? frusen spenat kan det vara något att stoppa i burken. Har ett flingfoder med mycket grönt i men det kanske inte räcker??? Ja som ni märker gott folk frågorna är många/Dante
#2 - 22 juni 2005 20:17
algtabletter,gröna ärter,gurka,zucinni, är en del foder du kan andvända
#3 - 22 juni 2005 20:26
Broccoli-knippen är oxå nåt du kan mata dom med.
#4 - 23 juni 2005 08:20
...jag har en l-200 och direkt jag la ner honom i akvariumet så började han äta på rötterna jag har i, efter ett tag så såg jag att min jättesvärdplanta hade två blad med massor av hål i, sen efter någon dag till så hade två till blad likadant (akvariumet är relativt nystartat så kanske inte så mycket alger på rötterna). nu har jag i zuccini varje dag och näst intill omedelbart jag lägger ner det så letar han sig fram - även på dagtid - och börjar äta på den, sen är det förbrukad dagen efter, och jag lägger ner ganska stora bitar. malen är bara ca 5-6 cm men äter otroligt mycket (tycker jag iaf). ja, vad ville jag komma till da...jo, ha ner något så dom inte börjar äta växter (om dina nu har tendens att göra det) he he =)

// SeanChai
#5 - 23 juni 2005 08:22
...tänkte testa paprika också eftersom den är hård raktigenom och inte som zuccinin, ofta så lossnar det en massa efter att malen har varit framme och då är det bara att slita fram håven och börja fiska upp alla bitar. =/

// SeanChai
#6 - 23 juni 2005 09:05
Rötterna äter dom på för att få i sig trä, hjälper till i deras matsmältning...
#7 - 23 juni 2005 22:52
jag har även hört att man kan mata malar med squash....kan man det?? jag har en mal på ca 7-8 cm hur mycket ska den ha i så fall??:)
#8 - 23 juni 2005 23:08
alla mina malar älskar squash :) Ancistrusen är den som käkar mest squash - dvs när han inte ligger limmad på roten då...
#9 - 24 juni 2005 08:41
okii är det bara att lägga ner den då eller??
#10 - 24 juni 2005 13:32
Jag skär den i skivor & skalar squashen innan jag har den i :) Om man sticker en skjed genom så håller den sej på bottnen med :)
#11 - 24 juni 2005 13:36
okii tack för tipset :D
#12 - 24 juni 2005 15:08
Ett jättebra squash-tips är att halvera den på längden, gröp ur den mjöliga/mosiga mittsträngen med kärnor. Dela sen halvorna i halvmånar på sådär 1-3 cm. Koka upp vatten i en rymlig kastrull och förväll squashbitarna i 1 min från det kokar igen. Sen är det bara att låta rinna av ordentligt i ett durkslag och frysa in. När man matar tar man fram en bit, snabbtinar i en kopp med vatten och sen sjunker biten direkt, och all squash kan användas.
#13 - 24 juni 2005 20:29
vad smart tack !!:D
#14 - 24 juni 2005 22:00
Det är inte jag som hittat på det, utan Janne i GoC som odlar massor av underbara L-malar. Men det är så himla bra. Dessutom gillar mina ampullarior och posthornssnäckor den förvällda squashen väldigt mycket också. Så det brukar ligga en hög med ancistrusar och snäckor runt och på matbitarna.
När man skär färsk squash brukade jag aldrig hinna mata upp hela utan åtminstone hälften blev alltid dålig. Den är ju inte precis billig på vintrarna heller, man kan hålla sig för skratt när man är tvungen att kasta hälften när den kostar över 50 kr/kg. Nu när jag alltid förväller behöver jag inte kasta något längre :)
#15 - 24 juni 2005 22:23
Funderade just på hur man gjorde när man förvällde.
Har 5 ancistrus som alltid verkar hungriga!!
:-)
#16 - 26 juni 2005 12:39
mm...dags att börja göra lite malmat igen :P
#17 - 26 juni 2005 16:41
jag har ne mal i mitt akvarium och gott om alger...måste man ge malen tex algtableter eller räcker det med alger?? tänkte även böra lägga ner lite squash äter malar det??
#18 - 26 juni 2005 16:52
Jag tycker man ska mata sina malar. Det är inte säkert att algerna du har är av rätt typ. Men du behöver kanske inte mata varje dag speciellt till malen. Vad är det för mal du har? Det finns ju både växtätare och mer köttintresserade malar.
#19 - 26 juni 2005 16:56
jag tror det är en ancistrus...men är inte säker...men kan man bara mata med squash då eller??
#20 - 26 juni 2005 20:07
Om det är en ancistrus så vill den ha grönt. Dom är bra på alger också, men när de vuxit till sig lite så äter de upp växterna också om dom blir tillräckligt hungriga. Helst svärdplantorna ;)
Det bästa är ju om du kan ta reda på precis vad det är förstås. Ancistrus gillar squash, tinade skalade gröna ärthalvor, brysselkål mm. Mina äter en del räkmix också.
Sen finns det ju olika tabletter som man kan ge som omväxling. Mina gillar gåde såna där platta hårda spirulinatabletter och dom mjukare som jag matar mina Corydoras med.
#21 - 26 juni 2005 20:11
men om man ger den squash äter den frotfarande alger då?? det är lixom derför jag har den..:o
#22 - 26 juni 2005 20:47
Du behöver ju inte ge den squash varje dag. Men du måste hålla koll på att den inte svälter. Men om du har svärdplantor så kommer den att äta upp dom om den inte får tillräckligt med mat.
Du kan titta på magen på den när den sitter på glaset. Ser magen rund och fin ut så svälter den inte. Men börjar den bli platt eller t o m inåtbuktande, då måste den få ordentlig mat. Annars är upptinade skalade små ärthalvor mums för dom också. Om dom inte är alldeles för stora, fast dom brukar gilla det ändå.
#23 - 26 juni 2005 21:08
okii jag ska testa får jag se

Annons