Mat för eldstjärt

#1 - 21 juni 2010 20:46
Jo, jag undrar vad Eldstjärtar äter förutom alger då. :)
#2 - 21 juni 2010 21:10
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1
;)

Allt med andra det mesta men några riktiga algätare verkar de inte vara.
#3 - 22 juni 2010 10:08
tackar.
#4 - 22 juni 2010 12:53
Eldstjärten äter alger och gillar alger. man kan också ge den extra algtabletter och förvällda grönsaker vilket uppskattas av eldstjärtar.

som äldre brukar dom utan problem både äta flingofoder, granulat/kulor, pellets och sjunktabletter. en del tar också frystfoder. min egen (nästan fullvuxen) äter mycket alger och grönsaker men också tabletter och flingor.
#5 - 22 juni 2010 12:57
Flaxss skrev:
Eldstjärten äter alger och gillar alger. man kan också ge den extra algtabletter och förvällda grönsaker vilket uppskattas av eldstjärtar.

som äldre brukar dom utan problem både äta flingofoder, granulat/kulor, pellets och sjunktabletter. en del tar också frystfoder. min egen (nästan fullvuxen) äter mycket alger och grönsaker men också tabletter och flingor.

Såpass bra algätare? Jag letade runt och fick bara fram att de var någorlunda algätande men gärna tar annat som huvudföda. Hur är de med levandefoder?
#6 - 22 juni 2010 14:12
min är inte så intresserad av levande eller frystfoder. mina praktbotior jagar mina pygmepansarmalar och min eldstjärt som både är större i kroppen och får lätt plats med en pygmepansarmal i munnen bryr sig inte ett dugg om dom.

den äter som jag skrev alger från rutor, stenar, grenar, blad och tycker om förvällda grönsaker. men också ''konstgjort''foder går ner.

i algätandet är den ungefär som siamesisk algätare.

hade en liten eldstjärt innan den åt vad jag såg bara alger och grönsaker, flingor och pellets brydde den sig inte om.

Annons