Mat åt demasoniyngel

#1 - 4 april 2007 10:37
Blev ju tvungen att starta ny tråd nu när jag upptäckte att min demasoni tjej spottat åtmistone ett yngel! GUD så söt den är!!

Vad ska jag mata dem med? Jag reser ju som sagt bort inatt och kommer hem på måndag. Har bara Mysis hemma och granulat. Gissar att jag måste in till stan och handla bebismat och det fort! :D

Herregud vad spännande att få sin första kull! [:-59]
#2 - 4 april 2007 10:39
Hej hej :)

nykläckt artemia är det bästa. Sök på "nykläckt" eller "kläcka" så får du massa info om det.

Annars så fungerar ditt standardfoder. Räkmix / flingfoder äter de. Fast bara i små bitar då. Växer inte lika snabbt som om man matar med artemia. Men det fungerar...!
#3 - 4 april 2007 11:11
Tack, Stew! Då är det bara att åka in och försöka hitta det då.

Hur är det, vågar man ha en sån där anläggning i vattnet eller blir det massor av nitrit då? Jag åker ju som sagt inatt, så de hinner kläckas innan vi åker.
#4 - 4 april 2007 11:33
Miina skrev:
Tack, Stew! Då är det bara att åka in och försöka hitta det då.

Hur är det, vågar man ha en sån där anläggning i vattnet eller blir det massor av nitrit då? Jag åker ju som sagt inatt, så de hinner kläckas innan vi åker.

tänker du på en Hobby kläckare som du kopplar till en luftpump eller?
Normalst är att man kläcker artemian vid sidan om. I tex en glassburk :)

Det tar minst 24h för en sats att kläckas. Så det blir inga yngel tills i natt.
(känner iofs att jag har missuppfattat vad du menat här...)
#5 - 4 april 2007 11:38
Stew skrev:
tänker du på en Hobby kläckare som du kopplar till en luftpump eller?

Normalst är att man kläcker artemian vid sidan om. I tex en glassburk :)

Det tar minst 24h för en sats att kläckas. Så det blir inga yngel tills i natt.

(känner iofs att jag har missuppfattat vad du menat här...)

Pratade med butiken och hon sa att man kan kläcka dem direkt i karet. Får nog åka in och se hur det hela fungearar...

Tack för hjälpen, Stew!
#6 - 4 april 2007 11:42
Miina skrev:
Pratade med butiken och hon sa att man kan kläcka dem direkt i karet. Får nog åka in och se hur det hela fungearar...

Tack för hjälpen, Stew!

Det finns sådana anläggningar. Men gå in i affären som en skeptisk köpare! Vet inte hur bra dessa fungerar med tanke på att de ska ha en varm temp samt att det är saltvattensdjur...!

Annons