Måsvingereflektor

#1 - 23 september 2011 09:49
Enkel fråga för den som vet: var hittar man måsvingereflektorer? Jag har tröttnat på att försöka tyda akvariehandlarnas yttepyttesmå produktbilder där det bara står "reflektor." Både jag och mina växter blir ytterst tacksamma för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 september 2011 09:56
Jag är själv dåligt insatt - men jag vet i alla fall att grossisten Eldorado/Aqua Stabil saluför måsvingereflektorer.

Måsvingereflektorer är dock rätt ovanliga i handeln
#3 - 23 september 2011 10:14
Guldfisken har också måsvingar från Hagen vad det ser ut enligt deras bild.

Själv kör jag med Dennerles måsvingar och tycker de fungerar ypperligt. Finns dock bara att få tag på från Tyskland. Köpte dem därifrån av samma anledning som du nämner; omöjligt att uttyda på webshopparnas bilder och min lokala handlare fick inte tag på några via sin grossist.
#4 - 23 september 2011 13:20
Tack! Men om måsvingarna är ovanliga, och rundade är dåliga - vad är det alla använder för reflektorer?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 september 2011 13:34
Tack! Men om måsvingarna är ovanliga, och rundade är dåliga - vad är det alla använder för reflektorer?

De vanligare och billigare (men inte så effektiva som måsvinge) U-formade reflektorerna.

De U-formade är definitivt inte dåliga - tvärtom de är bra. Skillnaden är istället att måsvinge är jäkligt bra;)
#6 - 23 september 2011 15:57
hur stor skillnad är det på de rundade och måsvinge?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 september 2011 16:22
hult87 skrev:
hur stor skillnad är det på de rundade och måsvinge?

Det är väl bara spekulationer - tror inte att något opartiskt testinstitut har jämfört så det blir ju att mycket är gissningar.

har sett siffor på 100-200% mer för de U-formade och 300% mer för de måsvingeformade
#8 - 23 september 2011 16:44
okej, då är det inte någon enorm skillnad, ingen ide att uppgradera mina u-formade då :)

tack för svaret :)
#9 - 23 september 2011 17:33
Vill minnas att skillnaden inte behövde vara så stor men det berodde lite på tillverkaren(vinklar etc).
Jag skulle nog inte uppgradera bara för den sakens skull, men om jag skulle byta ut dom gamla när dom börjat bli dåliga så skulle ja satsa på måsvinge.

//NiXoN
#10 - 23 september 2011 17:43
Finns några trådar om det på Plantswap för de som orkar googla. Minns särskilt en där man mätt den relativa effekten med en ljusmätare samt en annan där man testat olika reflektorformer med raytracing. De exakta resultaten minns jag inte men en bra utformad måsvinge är bäst, tätt, tätt följd av vanlig, mattvit färg på insidan av rampen!
#11 - 23 september 2011 19:17
okej, :)

Annons