Master grow(th)?

#1 - 29 maj 2006 16:02
Köpte mastergrow idag från tropica....vad har ni för erfarenhet av den ? bra/dålig?
#2 - 29 maj 2006 16:08
Toppklass ..men det är bara microgödning med lite K o mg i så det är ingen komplett gödning

MVH Jimmy
#3 - 29 maj 2006 16:09
okey...va ska man göda med mer då?
#4 - 29 maj 2006 16:17
[QUOTE=joakimboy]okey...va ska man göda med mer då?[/QUOTE]

Oj :)

det beror lite på vad du är ute efter men för ett växtkar krävs bland annat

CO2 i mängder samt :

KNO3 = Kaliumnitrat .
Kh2po4 = kaliumdivätefosfat
k2so4= Kaliumsulfat ,
MGso4 = Magnesiumsulfat.
Samt Ljus :)

Låter som rena grekiskan men det är verkligen ganska simpelt.
Du kan köpa det från PMDD.se tror jag.

Prova söka på PMDD ( Poor mans dosing dropps )

MVH Jimmy
#5 - 29 maj 2006 16:19
aaa har kollat på de...men ha på zoo rekomenderade de häre....men man vet ju hur som e på zoo :P måste man ha Co2 i sitt kar ? räcker det inte med fiskarna man har ?
#6 - 29 maj 2006 16:26
[QUOTE=joakimboy]aaa har kollat på de...men ha på zoo rekomenderade de häre....men man vet ju hur som e på zoo :P måste man ha Co2 i sitt kar ? räcker det inte med fiskarna man har ?[/QUOTE]

:)

Det beror på vad du är ute efter och vilka växter som du vill hålla.
:)
#7 - 29 maj 2006 17:02
TMG är en komplett gödning om fiskarna kan tillgodose växternas behov av nitrat och fosfat. I ett kar med co2 är det omöjligt, men i ett kar utan co2 där fiskarna är i centrum och växterna en del av miljön, DVS normala sällskapskar, är det oftast fullt tillräckligt.

I ett akvarium där växterna står i centrum bör man tillsätta co2, kno3 och kh2po4.

Mgso4 och k2so4 är lite finlir och behövs sällan om man har tmg som microkälla.

Så om du har ett sällskapskar med fiskarna i fokus och en del växter så räcker troligtvis tmg, det är dessutom en av de bästa på marknaden för ändamålet. Om du tycker att det är för dyrt så kan du köpa micro+k2so4+mgso4 för att blanda din egen tmg, det blir avsevärt mycket billigare men lite kladdande.
MVH
Magnus
#8 - 29 maj 2006 17:22
Bra grejer

TMG är bra grejer det har räckt åt mina växter det fullkomligt exploderade om man jämför när jag körde utan. Nu har jag gett mig på att prova pmdd får se om det slår väl ut mycket billigare en tmg
/bobbyfuller
#9 - 29 maj 2006 17:38
Har man redan höga fina nivåer av makro i karet och god tillväxt utan större algproblem så kommer pmdd troligtvis inte hjälpa så mycket.
MVH
Magnus
#10 - 30 maj 2006 09:45
kan man hälla i hela dosen på en gång eller ska man sprida ut det i veckan? hur gör ni?
#11 - 30 maj 2006 12:48
Ingen som vet ?
#12 - 30 maj 2006 12:54
Dosen säkerhetställer tillräckliga nivåer i karet en gång i veckan. I de flesta kart så räcker det, men i kar med mycket växter och/eller mycket belysning/co2tillsats kan den ta slut mycket snabbare. Har man växter som lider av bristsymptom så kan 5 dubbla dosen konsumeras på en dag. Så fort det akuta behovet är tillfredställt så minskar upptaget.

I de flesta sällskapskar med lite växter i räcker en dos i veckan. Om du skulle se tecken på microbrist kan du öka till 2 gånger i veckan.
MVH
Magnus
#13 - 30 maj 2006 12:56
[quote=Tropfrog]TMG är en komplett gödning om fiskarna kan tillgodose växternas behov av nitrat och fosfat. I ett kar med co2 är det omöjligt, men i ett kar utan co2 där fiskarna är i centrum och växterna en del av miljön, DVS normala sällskapskar, är det oftast fullt tillräckligt.
[/quote]
Varför är det omöjligt i ett kar med CO2?
Är det typ för att växterna mår så bra att dom konsumerar mer nitrat och fosfat?
#14 - 30 maj 2006 13:24
Precis...Ju mer ljus, växter och co2 desto mer tillväxt och följakligen större näringsupptag. Man blir lätt förvånad hur lite co2 man behöver tillsätta i ett sällskapskar för att uppnå kvävebrist. Vill man satsa på växterna med extra ljus/co2 tillsats så är det lika bra att lära sig pmdd på en gång, annars tenderar det att bli algblommningar och trött akvarist.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 30 maj 2006 13:54
Kan väl vara värt att nämnas att Tropica Mastergrow numera har bytt namn till "Tropica Aquacare plantnutrition liquid" och att dessutom finns något som heter "+liquid" som också innehåller N och P.
#16 - 30 maj 2006 14:15
Precis!! Även tropica har fattat.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 30 maj 2006 14:35
[quote=Tropfrog]Precis!! Även tropica har fattat.
MVH
Magnus[/quote]
Vet inte riktigt vad du menar men oavsett vilket så fattade dom nog långt innan du började fatta något;)
#18 - 30 maj 2006 15:40
[quote=Kjell Fohrman]Vet inte riktigt vad du menar men oavsett vilket så fattade dom nog långt innan du började fatta något;)[/quote]

Vad kunderna vill köpa var de inte så snabba med att fatta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 maj 2006 16:18
[quote=oveb]Vad kunderna vill köpa var de inte så snabba med att fatta :)[/quote]
Däremot vad vanliga kunder behöver för att inte sabba akvariet .
Sedan att det de allra senaste åren även har växt fram en "elit" bland växtakvarister är ju positivt och då finns det även ett behov av andra preparat. Förhoppningsvis så används dessa nya preparat bara av dessa annars är risken stor för att det istället slår tillbaka på akvariehobbyn.
#20 - 30 maj 2006 16:18
[QUOTE=oveb]Vad kunderna vill köpa var de inte så snabba med att fatta :)[/QUOTE]

Frågan är nog bara om kunderna kommer att ha råd till att köpa ,med tanke på vad dom tar för TMG :)
#21 - 30 maj 2006 16:28
Hur mycket av det skall hällas i tex per 100 L ?
Det vore intressant att veta med tanke på priset.

Har provat pmdd ca 6 veckor nu och tycker det är lite bökigt med 3 flaskor.
Desutom tycker jag nitratvärdena ligger lite väl högt, jag har minskat KNO3 senaste veckan så vi får se hur det utvecklar sig.

Vad rekommenderar ni för det vanliga sällskapsakvariumet utan co2 och med hyfsat mycket växter och normalt med fisk, pmdd eller TMG ?
#22 - 30 maj 2006 17:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]Däremot vad vanliga kunder behöver för att inte sabba akvariet .
Sedan att det de allra senaste åren även har växt fram en "elit" bland växtakvarister är ju positivt och då finns det även ett behov av andra preparat. Förhoppningsvis så används dessa nya preparat bara av dessa annars är risken stor för att det istället slår tillbaka på akvariehobbyn.[/QUOTE]

Ähh, det finns inga risker med att docera kväve/fosfor i karet. Det är bra inte bara för "elitakvaristen" utan kanske nödvändigt i de flesta kar eftersom det råder en vattenbyteshysteri som är lätt överdriven.

Anledningen att tropica har dröjt så länge med makronäring är, om jag förstått det rätt, att deras anläggning ligger i dansk jordbruksbyggd där det knappast saknas kväve/fosfor i grundvattnet de använder. Så att säga att tropica har fattat långt innan mig stämmer inte. Jag lämnade huset på landet med egen brunn vid 8 års ålder.
MVH
Magnus
#23 - 30 maj 2006 17:22
[QUOTE=albjohn]
Vad rekommenderar ni för det vanliga sällskapsakvariumet utan co2 och med hyfsat mycket växter och normalt med fisk, pmdd eller TMG ?[/QUOTE]

Om det finns kväve/fosfor i karet rekomenderar jag bara micronäringen, om du tar den billiga nutrisi eller den dyra tmg bestämmer du själv.

Om du har brist på kväve/fosfor rekomenderar jag en näring som innehåller dessa ämnen. Om du väljer dyra tropicaprodukter eller billiga pmdd ingredienser är upp till dig. Blandar du ihop makronäringen i en stamlösning så inehåller båda lösningarna två flaskor, vilket gör dem likvärdiga.
MVH
Magnus
#24 - 30 maj 2006 17:54
Tack Tropfrog, jag tror jag förstår nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 30 maj 2006 18:08
[quote=Tropfrog]Ähh, det finns inga risker med att docera kväve/fosfor i karet. Det är bra inte bara för "elitakvaristen" utan kanske nödvändigt i de flesta kar eftersom det råder en vattenbyteshysteri som är lätt överdriven.

Anledningen att tropica har dröjt så länge med makronäring är, om jag förstått det rätt, att deras anläggning ligger i dansk jordbruksbyggd där det knappast saknas kväve/fosfor i grundvattnet de använder. Så att säga att tropica har fattat långt innan mig stämmer inte. Jag lämnade huset på landet med egen brunn vid 8 års ålder.
MVH
Magnus[/quote]

Som sagt vi är totalt oense om vikten av att byta vatten och jag tycker att din inställning och många andras det är den som "akvarister" som var aktiva på 50-talet hade.

Redan för 10-15 år sedan så tog för övrigt Claus från Tropica upp varför det var viktigt att inte överdosera med kväve/fosfor och han och Holger är definitivt medvetna om att vattnet skiljer sig mycket mellan olika länder.
#26 - 30 maj 2006 18:14
[quote=Kjell Fohrman]
Redan för 10-15 år sedan så tog för övrigt Claus från Tropica upp varför det var viktigt att inte överdosera med kväve/fosfor och han och Holger är definitivt medvetna om att vattnet skiljer sig mycket mellan olika länder.[/quote]

Vem har sagt något om att överdosera ?
#27 - 30 maj 2006 19:28
[QUOTE=Kjell Fohrman]Som sagt vi är totalt oense om vikten av att byta vatten och jag tycker att din inställning och många andras det är den som "akvarister" som var aktiva på 50-talet hade.
[/QUOTE]

Nja, nu vet jag inte om du känner till min inställning i frågan. Jag känner i vilket fall inte till vad "akvaristerna på 50talet " hade för inställning. Hade de pmdd då?

Redan för 10-15 år sedan så tog för övrigt Claus från Tropica upp varför det var viktigt att inte överdosera med kväve/fosfor och han och Holger är definitivt medvetna om att vattnet skiljer sig mycket mellan olika länder

Ja, inte kan man som seriös växtodlare negligera de missförstånd som huserar inom hobbyn sedan länge. Då riskerar man att bli anklagad för att ställa till med både det ena och det andra i folks kar. Detta är förstås tvunget att cementera missförstånden. Men för er som kan tänka sig att lägga gamla fördommar på hyllan kan jag hjälpa till på traven:
Det finns inget samband mellan höga nitrathalter och algtillväxt.
Det finns inget samband mellan höga fosfathalter och algtillväxt.
Gränsvärdet för nitrat vid odling av lax (som är en känslig fisk) är 100ppm, våra växter trivs fint vid 20ppm. Liknande gäller fosfathalterna, det som växterna vill ha är bara bråkdelar av vad som krävs för att påverka fiskarnas hälsa negativt.
Det finns klara samband mellan kvävebrist och algtillväxt.
Det finns klara samband mellan fosfatbrist och algtillväxt.
Allt detta är flertalet ledande forskare inom biologi överens om. För den som vill ha referenser har jag en hel hög. Jag skulle bli mäkta förvånad om inte Claus, oavsett vad han trodde för 15 år sedan, kännde till detta idag

Allt detta tillsammans ger att det troligtvis slutar fler akvarister pga makrobrist än som slutar pga för höga nitrat/fosfathalter. Så go go tropica ni hjälper akvaristiken att bli tillgänglig för fler.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 maj 2006 19:43
Vi är i alla fall ense om att vi är oense.

På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.
Jag menar tvärtom att den vanligaste orsaken till att folk lägger av med akvarium är att de övermatar och att de byter för lite vatten.
Detta leder till stora pH-variationer och algproblem.

De gånger jag har haft algproblem så har det alltid (utom i ett fall) berott på att jag slarvat med vattenbytena och det har lösts genom större och tätare vattenbyten.
Undantaget var när jag bodde på ett ställe där det var en hög nitrathalt i kranvattnet då hjälpte det inte med vattenbyten.
Däremot har jag (och inte någon annan heller tror jag) aldrig påstått att en hög (nåja inte jättehög) nitrathalt skulle vara skadligt för fisk (med några få undantag).

Jag skulle gärna vilja se lite foton på dina akvarier.
#29 - 30 maj 2006 19:57
blir det inte någon algtillväxt om man pyttsar i hela dosen samtidigt då? de sa iaf han på zoo.
#30 - 30 maj 2006 20:00
Jag tror nog att Zoopet's "algbekämpningsschema" och artikeln "Därför drabbas man av algproblem" skapar fler misslyckade akvarister än gödning med pmdd.

http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=237&Itemid=119
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 30 maj 2006 20:06
[quote=oveb]Jag tror nog att Zoopet's "algbekämpningsschema" och artikeln "Därför drabbas man av algproblem" skapar fler misslyckade akvarister än gödning med pmdd.

http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=237&Itemid=119[/quote]

Inte så märkligt kanske eftersom det knappast är 1 promille av de som har akvarier som använder PMDD och de som gör det ofta är sådana som har väldigt koll över vad som händer i akvariet.
#32 - 30 maj 2006 20:08
[quote=oveb]http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
[/quote]

skulle jag följa det schemat för att bli av med alger skulle ja inte få plats med några fiskar för det skulle va fullt av alger.
Defdac kom med rådet att dra ner på vattenbyte och vips så försvann toffsalgerna nästan helt och grönalger har jag nästan ingen längre och göder extra med både nitrat och fosfat.

gällande nitrat så läste jag förra året om ett akvarie med diskus där nitratet låg på runt 100ppm i flera månader och dom bilder jag såg på akvariet visa ett utan några direkt synliga alger.

personligen tror jag att alger är mer komplexa än dom verkar och att en lösning inte funkar för alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 maj 2006 20:11
Det vore intressant att få se era fantastiskt vackra akvarier Raven, oveb och Tropfrog.
Jag tror att ni är teoretiska bluffar som i själva verket har så fula algigenväxta akvarier att ni inte vågar lägga in foton på dom;) (förhoppningsvis blir ni så uppretade av detta att ni lägger in foton på dom:p ).
#35 - 30 maj 2006 20:13
duger detta Kjell ?
http://83.248.167.153:8080/
Bilagor:
#36 - 30 maj 2006 20:15
På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.

Då har du missförstått mig. Jag förespråkar att vattenbyten skall vara behovsstyrda och inte en allroundlösning på alla problem. Byt vatten är det absolut vanligaste rådet i samtliga forum här vid nästan alla problem. Vattenbyten är bra och kanske tillochmed nödvändiga, men det finns baksidor med det, bla:
Filter som aldrig riktigt kommer igång
Stressande för fiskarna
Kväver växterna

Jag menar tvärtom att den vanligaste orsaken till att folk lägger av med akvarium är att de övermatar och att de byter för lite vatten.

Detta leder till stora pH-variationer och algproblem

Ja, där är vi ganska så överens. Lågt kh i kranvatten i kombination med "akvariepaket" med underdimentionerade filter, samt lite lata nybörjare är nog sannolikt det vanligaste felet. Algblommningarna beror altså på amoniuminstabilitet och fiskdöden beror på ph variationer. Det kan klart få de flesta att tröttna. Fler vattenbyten skulle säkert hjälpa, men bikarbonattillsats och bättre filter är en bättre väg att gå.

De gånger jag har haft algproblem så har det alltid (utom i ett fall) berott på att jag slarvat med vattenbytena och det har lösts genom större och tätare vattenbyten.

Undantaget var när jag bodde på ett ställe där det var en hög nitrathalt i kranvattnet då hjälpte det inte med vattenbyten.

Däremot har jag (och inte någon annan heller tror jag) aldrig påstått att en hög (nåja inte jättehög) nitrathalt skulle vara skadligt för fisk (med några få undantag).

Nu har jag aldrig sagt att för få vattenbyten inte kan ge alger, för det kan det. Det jag säger är att det inte finns något samband mellan nitrat/fosfathalten och algblommningar. Det har undersökts i flertalet rapporter som behandlar både naturliga vatten och konstgjorda (som ett akvarium ju är) och resultaten är ruskigt sammstämmiga. Men om jag lägger upp 20 referenser om att det inte finns något samband, kan du då hjälpa mig att hitta en enda som säger att det har samband?

Jag skulle gärna vilja se lite foton på dina akvarier.

Jag vet att du redan har sett en del foton på mina kar. Fler finns i min zoon som jag länkar till i signaturen. Vill du se ett av dem live är du förståss välkommen när du vill, hör av dig innan bara så jag kan sätta på kaffet.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 30 maj 2006 20:19
[quote=oveb]http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk/index.html[/quote]
27-28 var snygga - de andra såg rätt nyplanterade ut.
Hur ser 27-28 ut idag?
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 30 maj 2006 20:20
[quote=Raven]duger detta Kjell ?
http://83.248.167.153:8080/[/quote]
Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
#39 - 30 maj 2006 20:22
Dom ser inte ut alls, jag tröttnade på nålgräs...
#40 - 30 maj 2006 20:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ojojdå! Här gick det hett till ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vill bara säga att jag byter både en hel del vatten och häller i en hel del PMDD. Byter ca 50% 1 gång/vecka, ibland lite oftare. Pytsar i PMDD 2-3 gånger/vecka. I mitt 180-liters häller jag i 50 ml/flaska P/N/Micro varje gång (vet inte vad det blir i PPM) har en hel del växter. Kjell och Tropfrog, ni har ju sett mitt kar båda två. Jag tycker inte det är så där väldans mycket alger ;) jovisst jag har en del prickar på rutan och på Anubiasens äldre blad, men det står jag ut med. Jag hade betydligt fler och fulare alger innan PMDD. :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag har även sett Tropfrogs kar och där hittade jag ingen algodling heller.[/COLOR][/FONT]
#41 - 30 maj 2006 20:32
[QUOTE=joakimboy]blir det inte någon algtillväxt om man pyttsar i hela dosen samtidigt då? de sa iaf han på zoo.[/QUOTE]
menade med TMG
#42 - 30 maj 2006 20:34

Katten var fin ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 30 maj 2006 20:34
Citat:

Då har du missförstått mig. Jag förespråkar att vattenbyten skall vara behovsstyrda och inte en allroundlösning på alla problem. Byt vatten är det absolut vanligaste rådet i samtliga forum här vid nästan alla problem. Vattenbyten är bra och kanske tillochmed nödvändiga, men det finns baksidor med det, bla:

Filter som aldrig riktigt kommer igång

Stressande för fiskarna

Kväver växterna

OK - men problemet är ju att folk struntar i vattenbytena och låter det gå för länge tills behovet är så stort att det hela går åt skogen.
Dessa jätterengöringar med väldigt länge emellan är oerhört stressande för fisken både ur pH-synpunkt och ur "teknisk" synpunkt.
Mindre (hur mycket beroende på innehållet i akvariet) och tätare vattenbyten är bättre ur alla synpunkter.

Nu har jag aldrig sagt att för få vattenbyten inte kan ge alger, för det kan det. Det jag säger är att det inte finns något samband mellan nitrat/fosfathalten och algblommningar. Det har undersökts i flertalet rapporter som behandlar både naturliga vatten och konstgjorda (som ett akvarium ju är) och resultaten är ruskigt sammstämmiga. Men om jag lägger upp 20 referenser om att det inte finns något samband, kan du då hjälpa mig att hitta en enda som säger att det har samband?

Jag är en hopplös praktiker som tror att alla preparat är bluff tills jag testat det så jag skiter egentligen i referenser :p
Enda gånger som jag drabbats av algblomning är de gånger jag haft hög nitrathalt i kranvattnet och då har jag löst det med Dupla Crystal i kombination med ett snabbfilter med tättpackad vadd.
Andra algproblem (som jag också haft vid andra tillfällen) har löst genom större vattenbyten.

Jag vet att du redan har sett en del foton på mina kar. Fler finns i min zoon som jag länkar till i signaturen. Vill du se ett av dem live är du förståss välkommen när du vill, hör av dig innan bara så jag kan sätta på kaffet

Nåväl lite mer än kaffe kan du väl leta fram[:o]
#44 - 30 maj 2006 20:35

Najjs med camen.. =)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 30 maj 2006 20:36
[quote=albjohn]Katten var fin ;-)[/quote]
????????????
Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 30 maj 2006 20:37
För övrigt är det rätt snyggt med lite alger i akvariet:D
#47 - 30 maj 2006 20:39
[quote=Kjell Fohrman]????????????
Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".[/quote]

Den passerade förbi kameran, en svartvit bjässe som var lika stor som akvariumet.
#48 - 30 maj 2006 20:39
[quote=Kjell Fohrman]????????????
Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".[/quote]

huskatten gillar att titta på fiskarna ibland

[quote=Kjell Fohrman]För övrigt är det rätt snyggt med lite alger i akvariet:D[/quote]

beror lite på, grönalger kan va rätt snyggt på stenar till exempel men växter fulla med toffsar är inget vidare.
#49 - 30 maj 2006 20:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag får väl oxå lägga in en liten bild då :) PMDD utan Co2. Visserligen en månad gammal bild och precis efter vattenbyte, men änndå.[/COLOR][/FONT]
#50 - 30 maj 2006 20:42
öhm...har inte fått svar på min fråga än
#51 - 30 maj 2006 20:43
[quote=Hynt]Najjs med camen.. =)[/quote]

men är lite jobb innan det blir bra, en del inställningar ska fixas sen sitter kameran för lågt för att ge en bra bild.
men ska fixa det när ja installerat om windows, LITE trött på att windows hänger sej så fort ja försöker stänga ett fönster.
#52 - 30 maj 2006 20:45
[quote=joakimboy]öhm...har inte fått svar på min fråga än[/quote]

har man i för mycket tmg kan man få trådalger, trådalger gillar järn.
men är långt ifrån garanterat att det ger algproblem.

tror det va Defdac som av misstag fick i tillräckligt med tmg för att tefärga vattnet och inga algproblem där som kunde skyllas på tmg.
#53 - 30 maj 2006 20:48
okey då vet jag
#54 - 30 maj 2006 20:49
Der var snyggt Maria, jag hoppas mitt blir lika frodigt med tiden, vi har nog ungefär samma smak, svart sand, rötter och växter.

Men tyvvär har jag två slöjstjärtar som sabbar allt jag gör i alla fall allt snabbväxande så jag ska nog byta in dom, men du vet ju hur det är man fäster sig vid dom små liven
#55 - 30 maj 2006 22:51
Bara massa nonsens från grabbarna grus;) Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt;)
#56 - 30 maj 2006 22:56
försöker byta 25% vatten varjevecka. måste skaffa slang så man slipper springa ut och hämta vattenslangen varje gång.. :)

funderar på att stoppa en dräneringspump i en 25liters dunk.. såg här på zoopet att någon gjort så.. "har över 10meter till avloppet" :)
#57 - 30 maj 2006 22:57
[quote=åheim]Bara massa nonsens från grabbarna grus;) Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt;)[/quote]

om du nu e så fruktansvärt duktig på alger hur ska jag göra för att inte få toffsalgeR ??????????????
så fort jag gör en massa stora(30%) så kommer dom direkt, ju mer vattenbyten ju mer kommer dom och dom minskar aldrig...

nä är det som kommer med nånsens är det du för det nonsens du kommer med funkar inte med toffsalger vilket bevisats om och om igen.
#58 - 30 maj 2006 23:05
eftersom du uppenbarligen inte kan nåt om alger och då specifikt toffsalger kan du ta å läsa på här om dom.
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200601/msg00302.html

innan du kommer med nåt nonsens om att den texten är felaktig betänk att det är skrivet av Tom Barr och han är definitivt ingen amatör när det gäller akvarism växter och alger och jag tror mer på honom än vad du har att säga åheim för han kommer med fakta som stödjer vad han säger du kommer bara med...nonsens.
#59 - 30 maj 2006 23:56
Håller med åheim, Nonsens! blev av med mina tofsalger genom vattenbyten!!! tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven;)
#60 - 31 maj 2006 00:07
[quote=sunkan aspidoras]tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven;)[/quote]

vad får dej att tro att jag kör med glödlampor ???
och om du bemödar dej att läsa på om toffsalger så ser du att ljuset inte spelar så stor roll i det här fallet.
sen om du kollar länken jag posta så kan vem som helst som är det minsta läs och språk kunnig läsa varför toffsalger kommer med vattenbyte och försvinner utan vattenbyte.

sen skulle jag vilja att du kommer med TEKNISK fakta varför toffsalger skulle försvinna med vattenbyten istället för en massa åsikter om vattenbyte som i mitt fall är TOTALT felaktigt och inte praktiskt genomförbart.
som jag redan skrivit ett tjugotal gånger vid det här laget så har jag provat med vattenbyte, har provat med mer än dubbla rekommenderade mängden och det funkade ändå inte så det ni säger stämmer överhuvudtaget inte alls med dom erfarenheter jag har av alger.

och om nu vattenbyten är så bra mot alger skulle du då kunna ge mej en förklaring till varför dom kommer direkt när jag gör vattenbyte ???
går ju stick i stäv med vad du och vissa andra härinne hävdar.
#61 - 31 maj 2006 06:37

tror det va Defdac som av misstag fick i tillräckligt med tmg för att tefärga vattnet och inga algproblem där som kunde skyllas på tmg.

Nej det var Tom Barr och jag tror det var Seachem Flourish.

Nitrathalt och fosfathalt har inte med algmängden att göra, algerna är inte begränsade av den lilla mängd nitrat och fosfat som finns i alla kranvatten. Det är enkelt att bevisa genom att dosera upp nitrat och fosfathalten för sig, det gör redan vissa utan att dom vet om det via fosfatbuffertar t ex.

Den vattenbyteshysteri som proklameras här på Zoopet är helt okej för fiskarna och kan t om hjälpa mot alger *om man inte har växter*. Det är lätt att tro att det beror på att nitrat- och fosfathalterna störtdyker men det är lätt att motbevisa med fosfat och nitratdoseringar. Många fiskakvarister gör det utan att veta om det via fosfatbuffertar t ex.

Mycket vattenbyten i växtlösa burkar får alltså ner algmängden av någon annan anledning som inte har med nitrat och fosfat att göra. pH-dyket i växtlösa burkar som inte får vattenbyten är en ledtråd.

Såhär ligger det till: Nitrifikationsbakterier lever av ammonium och CO2. CO2 får dom från andra typer av organismer/bakterier som t ex bryter ner proteiner i mat/fiskskit. Dessa organismer använder i sin tur bikarbonaterna i vattnet. Dyker KH:t så dyker pH:t och dessa organismer kommer börja dö och skapa syrefattiga områden och framförallt så kommer ammoniuminstabiliteten som triggar sporutveckling hos alger, vilket även syredippar gör.

Ni kan simulera det här genom att hejdlöst böka omkring i bottnen i ett stabilt akvarium och skippa vattenbytet, och även byta ut filtermaterialet mot helt nytt filtermatieral. 0 nitrifikation, en oherrans massa ammonium och mulm som drar ner syrenivåerna. Algodling.

I växtakvarier är det väldigt dåligt med hysteriska vattenbyten eftersom den kväve och fosformängd som finns i kranvattnet inte räcker för dom att överleva på. Fortsätter man med hysteriska vattenbyten i ett växtakvarium utan att tillsätta nitrat och fosfat så kommer växterna snabbt att gå ner sig och ruttnande blad kommer belasta den biologiska filtreringen mycket hårt - med ammoniumsvängningar och syredippar och därmed algodlingar som följd - med 0-nivåer av nitrat och fosfat.

Visst är det spännande? =)

Seachem såg detta behov väldigt tidigt och nu har fler hoppat på tåget, inklusive Tropica. Det är bra för hobbyn och jag applåderar det. Det sätter griller i huvudet på sådana som sunkan, åhem och Kjell 8)
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 31 maj 2006 07:01
Ni pratar om "hysteriska vattenbyten" - vad är det för något.
För mig är ett hysteriskt vattenbyte ett mycket stort vattenbyte som sker lång mellan gångerna som någon slags nödåtgärd.
Att regelbundet och relativt tätt (från en gång i veckan till var 14:e dag) genomföra ett mindre (hur mycket beror på vad som finns i akvariet) vattenbyte har enligt min mening inget med hysteri att göra.

Ni pratar om växtakavrier - definiera då vad ni menar med växtakvarier. Jag antar att ni inte menar samma som 90% av de som har akvarier menar - dvs ett akvarium med 5 anubias och 5 vallisneria.
#63 - 31 maj 2006 07:17

Ni pratar om växtakavrier - definiera då vad ni menar med växtakvarier. Jag antar att ni inte menar samma som 90% av de som har akvarier menar - dvs ett akvarium med 5 anubias och 5 vallisneria.

Om du faktiskt läser hela mitt inlägg så ser du att jag behandlar både växtlösa/5anubias5vallisneria-akvarier och växtakvarier så det spelar ingen större roll.

Det viktiga i kråksången är min förklaring till varför nitrat och fosfat inte triggar alger och varför vattenbyten i vissa fall är dåliga ur algbekämpningssynpunkt (växtakvarier) och i andra fall bra (sällskapsakvarier, rena fiskakvarier).

Det betyder ju i sin tur att kväve/fosfor-gödningar (som förslagsvis används till växtakvarier) aldrig kan ha någon negativ påverkan whatsoever vilket du vill antyda med det här:

Däremot vad vanliga kunder behöver för att inte sabba akvariet .

Sedan att det de allra senaste åren även har växt fram en "elit" bland växtakvarister är ju positivt och då finns det även ett behov av andra preparat. Förhoppningsvis så används dessa nya preparat bara av dessa annars är risken stor för att det istället slår tillbaka på akvariehobbyn.

Det känns som du kraftigt undervärderar PMDD/kväve/fosfor i växtsammanhang, när det i själva verket är det som fått fart på en väldans massa aspirerande och prunkande växtburkar därute just nu. Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna:

Nu är ju tvärr inte Raven och hans dator online så länken fungerar inte (akvariet kanske var skitfult *skämt* ;) men ändå =)
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 31 maj 2006 07:30
Om du faktiskt läser hela mitt inlägg så ser du att jag behandlar både växtlösa/5anubias5vallisneria-akvarier och växtakvarier så det spelar ingen större roll.

Jag läste det och tyckte inte alls att vare sig din distinktion eller Ravens, Tropfrogs etc är klar.
Faktum är att de allra flesta anser att ett "5anubias5vallisneria-akvarie" är ett växtakvarie och när ni skriver att man "inte skall byta vatten (hårddraget)" i ett växtakvarium så tar det detta till sig.

Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna:

Citat:

I så fall ber jag om ursäkt men att ge någon konstruktiv kritik utifrån det som visades är det nästintill omöjligt
#65 - 31 maj 2006 07:31
[QUOTE=defdac]Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna[/QUOTE]
Snacka om att kasta sten i glashus! :-)
#66 - 31 maj 2006 07:37
Utan att välja sida i debbaten Raven, har du provat att lufta vattnet vid bytena ?

Jag börjar bli lite förvirrad av alla åsikter men har tänkt prova med luftat vatten ca 20% i veckan framöver.

Tilläg : ursäkta jag missade en sida i debatten, år ej riktigt vaken än men nån annan kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan luftat och oluftat vatten och om det påverkar algerna.
#67 - 31 maj 2006 08:36
Oj, det här artar sig till en mycket intressant diskussion!
Min vana troget så hoppar jag på några utklippta citat för att försöka att reda upp missförstånd.

Bara massa nonsens från grabbarna grus Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt

Nonsens är inte ett väldigt bra ord att använda i en debatt, men det har du säkert redan förstått.

Man måste se till helheten. Att nitrat och fosfat inte har samband med algblommningar är så väl undersökt att ingen egentligen bör säga emot det. Anledningen till att det finns ett samband mellan vattenbyten och algblommningar i fiskkar har både jag och defdac förklarat på olika sätt. Givetvis är det ett samspel av flera faktorerr, men nitrat/fosfat är inte en av dem.

Jag får väl oxå lägga in en liten bild då PMDD utan Co2. Visserligen en månad gammal bild och precis efter vattenbyte, men änndå.

Mycket snyggt!! Vet du om vi har vatten från samma vattenverk?

om du nu e så fruktansvärt duktig på alger hur ska jag göra för att inte få toffsalgeR ??????????????

så fort jag gör en massa stora(30%) så kommer dom direkt, ju mer vattenbyten ju mer kommer dom och dom minskar aldrig...

Ytterligare ett bra exempel på formuleringar som lätt fördärvar en debatt. Hade du tilltalat åheim på det sättet om ni hade träffats irl?

Algtillväxten har INTE direkt samband med vattenbytena. Du har co2 i ditt vatten och det är det som ger algtillväxt. Vi har samma vatten du och jag så jag förstår dina problem väldigt väl. Du vete egentligen inte vad Åheim har för vatten och varför vattenbyten funkar så bra hos honom. Men jag tror att det har med låg buffringsförmåga att göra, vilket förståss går att ordna på andra sätt än genom vattenbyten. Men det är ju precis som co2 i vattnet, det går att ordna på andra sätt än att sluta med vattenbyten.

Håller med åheim, Nonsens! blev av med mina tofsalger genom vattenbyten!!! tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven

Okej, du vet vad??? Fel ton.
Att du blir av med tofsalgerna när du byter vatten tyder på att du har mer amonium och co2 i karet än i kranen. Vad skulle du göra om det var omvänt?

Att det skulle finnas ett direkt samband mellan glödlampsljus och algtillväxt tror jag inte på en sekund, vad tror ni andra?

Ni pratar om "hysteriska vattenbyten" - vad är det för något.

För mig är ett hysteriskt vattenbyte ett mycket stort vattenbyte som sker lång mellan gångerna som någon slags nödåtgärd.

Att regelbundet och relativt tätt (från en gång i veckan till var 14:e dag) genomföra ett mindre (hur mycket beror på vad som finns i akvariet) vattenbyte har enligt min mening inget med hysteri att göra.

För mig är vattenbyteshysteri detta:
En person säger till en annan att jag byter 25% var fjortonde dag och det funkar bra. Den som får rådet har en aning om hur mycket belastning rådgivaren har ändå så tycker han att det är lika bra att ta i lite extra för att vara på "säkra sidan", låt säga 33% var fjortonde dag. När han har hållt på så ett par månader så börjar han bli varm i kläderna och kan drista sig att tipsa andra nybörjare om att byta 33% var 14e dag. Givetvis så vill nästa nybörjare vara på säkra sidan och lägger på ytterligare lite större och/eller tätare vattenbyten som den sedan tipsar andra om. Jag har sett flertalet exempel på nybörjare med 3 platys som är oroliga att deras fiskar dör om de inte byter 50%en gång i veckan. "Mitt akvarium funkar riktigt bra, men växterna tar sig lite dåligt"

Man måste alltid ställa sig frågan varför. I bästa fall är överdrivna vattenbyten bara onödiga och tidskrävande. I värsta fall ger det stressade fiskar, algblommningar och döende växter.

Jag håller med dig Kjell om att det i de flesta fall är bättre med små täta vattenbyten än stora vattenbyten sällan.

Jag läste det och tyckte inte alls att vare sig din distinktion eller Ravens, Tropfrogs etc är klar.

Faktum är att de allra flesta anser att ett "5anubias5vallisneria-akvarie" är ett växtakvarie och när ni skriver att man "inte skall byta vatten (hårddraget)" i ett växtakvarium så tar det detta till sig.

Ha, vad kul att du tar upp en deffinitionsdiskussion, det tyder på att det bor en liten teoretiker inom dig trots allt :)
Mitt akvarium är faktiskt ett anubias/valisneria/javamossa/nålsävs akvarium. Jag har aldrig kallat det för ett växtakvarium utan för ett västafrikanskt sällskapsakvarium. Jag har nu ca 50ppm nitrat och 7 ppm fosfat och har fått ordning på de algproblem som jag hade när jag låg betydligt lägre (stora veckovisa vb och pmdd tillsats). Ett tag så bytte jag 10% i veckan, men jag kunde inte se någon varesig positiv eller negativ inverkan på karet med dessa. För mig var det förståss en belastning. Så fort nitraten rusar i väg tillca 80 ppm gör jag ett halvt vb och docerar liiite pmdd. Detta sker ca var 6e månad. Visst stressar ett så stort vb, men och andra sidan så är det bara 2 ggr om året. Resten av året spenderar jag tiden till att trimma växter, titta på och njuta av burken.

Men är det inte sällskapskar med växter vi pratar om här? I hightecburkar med co2 är nog 50%vb varje vecka i kombination med pmdd tillsats det vanligaste.

Visst kan jag bjuda på mer än kaffe när du kommer Kjell, men då måste du meddela dig i god tid. Vad sägs om fyrarätters??

Tilläg : ursäkta jag missade en sida i debatten, år ej riktigt vaken än men nån annan kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan luftat och oluftat vatten och om det påverkar algerna.

Jag har ingen erfarenhet av att lufta vattnet innan vattenbyten, men om man tvunget vill göra massa stora vattenbyten och har tofsalgsproblem så skulle jag deffinitivt prova att lufta. Luftningen driver ju ut co2 som verkar vara anledningen till tofsalgstillväxt vid för stora vattenbyten.
MVH
Magnus
#68 - 31 maj 2006 08:54
Bara en sista fråga, ni anger vatten värden i PPM på mina tester anges detta i mg/l skall detta räknas om eller är det samma sak ?
#69 - 31 maj 2006 09:41
ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.
MVH
Magnus
#70 - 31 maj 2006 09:41
Jag tycker Kjell Fohrman har en poäng. På växtdelen av detta forum är det många nybörjare som vill ha "enkla lösningar" och köper därför Defdacs metoder rakt av oavsett om de har ett akvarie som motsvarar den outalade "normen" för växtakvarier eller ett glödlampsbelyst sällskapsakvarie med två risiga anubias i ett hörn... Man kan inte nog belysa skillnaden i gödningsåtgång mellan (ett för sällskapsakvarier normalt belyst) och (jämförelsevis) glest planterat akvarie med ett väl belyst och framförallt CO2-berikat växtakvarie...
#71 - 31 maj 2006 09:52
[quote=Tropfrog]ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.
MVH
Magnus[/quote]

Det är samma sak med andra ord ?

Tex om jag har nitrat på ca 25mg/l
blir det 25 ppm ?
#72 - 31 maj 2006 09:55
[QUOTE=Tropfrog]ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.[/QUOTE]
Det första är rätt men det andra är fel... milli = tusendel!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Milli
#73 - 31 maj 2006 09:56
Precis petnym. Det är förvånansvärt stor skillnad på näringsåtgång i olika kar. MEN Varken nitrat eller fosfat är farligt eller ger alger. Att docera pmdd garanterar glada växter och risken är obefintlig vid estimated index.

De recept som förekommer på tex pmdd.se är enligt mig inte tillräckligt mer än i just de glest planterade sällskapskaren. I en del kar behövs det inte, men efterssom det inte är skadligt och efterssom det är så billigt så ser jag inget fel i att använda det i alla kar. Då slipper man oroa sig för växterna och framförallt så behöver man inte mäta.
MVH
Magnus
#74 - 31 maj 2006 09:59
[QUOTE=petnym]Det första är rätt men det andra är fel... milli = tusendel!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Milli[/QUOTE]

Precis!! Det är förståss en tusendel av ett gram som är en tusendel av ett kilo. DVS 1000*1000=1000000, dvs en miljondel, parts per milion.

Det är samma sak med andra ord ?

Tex om jag har nitrat på ca 25mg/l

blir det 25 ppm ?

Precis!!

Jag använder ppm för att det går snabbare att skriva, man är ju logistiker:)
MVH
Magnus
#75 - 31 maj 2006 11:09
Citat: "Mitt akvarium är faktiskt ett anubias/valisneria/javamossa/nålsävs akvarium. Jag har aldrig kallat det för ett växtakvarium utan för ett västafrikanskt sällskapsakvarium. Jag har nu ca 50ppm nitrat och 7 ppm fosfat och har fått ordning på de algproblem som jag hade när jag låg betydligt lägre (stora veckovisa vb och pmdd tillsats). Ett tag så bytte jag 10% i veckan, men jag kunde inte se någon varesig positiv eller negativ inverkan på karet med dessa. För mig var det förståss en belastning. Så fort nitraten rusar i väg tillca 80 ppm gör jag ett halvt vb och docerar liiite pmdd. Detta sker ca var 6e månad. Visst stressar ett så stort vb, men och andra sidan så är det bara 2 ggr om året. Resten av året spenderar jag tiden till att trimma växter, titta på och njuta av burken."

Helt j-a kanon underbart att ens egna, nästan exakta, erfarenheter kan läsas här! Körde mycket akvarier på 60-, 70- och 80-talet enl. de villkor du (och flera andra) beskriver med med utmärkt resultat för både fiskar och växter.
Tog upp hobbyn igen för tre år sedan på det nu förhärskande sättet med "mycket" vattenbyten och misslyckades kapitalt. Startade om mina två akvarier i januari på det "gamla" sättet (efter läsning här på Zoopet) och har fullt upp med att ansa växter och titta på fiskar som leker. (Samma som inte lekte innan)
Sedan kan man ju då undra över om inte fiskar och växter gynnas av täta vattenbyten, vem gör det då? Vad hette den där ABBA-låten nu igen...

Mvh
Peter
#76 - 31 maj 2006 11:12

Snacka om att kasta sten i glashus! :-)

Vad menar du nu?
#77 - 31 maj 2006 11:18

Jag tycker Kjell Fohrman har en poäng. På växtdelen av detta forum är det många nybörjare som vill ha "enkla lösningar" och köper därför Defdacs metoder rakt av oavsett om de har ett akvarie som motsvarar den outalade "normen" för växtakvarier eller ett glödlampsbelyst sällskapsakvarie med två risiga anubias i ett hörn... Man kan inte nog belysa skillnaden i gödningsåtgång mellan (ett för sällskapsakvarier normalt belyst) och (jämförelsevis) glest planterat akvarie med ett väl belyst och framförallt CO2-berikat växtakvarie...

Vaddå "mina" metoder? De metoder som tusentals växtakvarister runt om i hela världen använder och som generellt funkar bra tror jag du menar.

Detaljerna får var och en trimma in till sitt eget tyckte och smak, och frågar någon om hjälp med sin specifika burk så brukar jag både rada upp vad som generellt funkar bra och små hintar om vad som kan funka bra i varje enskiljt fall.

Jag har vid det här laget hjälpt så många både generella och specifika fall att jag faktiskt tar det som ett påhopp och förväntar mig en ursäkt =)
#78 - 31 maj 2006 11:37
[quote=defdac]Såhär ligger det till: Nitrifikationsbakterier lever av ammonium och CO2. [/quote]

Nu känner man sig gammal och ringrostig igen, jag trodde det låg till så här:

"Ammonium övergår med hjälp av bakterier till nitrat (nitrifikation);
NH4 + 2O2-® NO3- + 2H+ + H2O"

Är det någon som hittar en mer detaljerad vetenskaplig förklaring?
#79 - 31 maj 2006 11:42
[QUOTE=defdac]Vaddå "mina" metoder? De metoder som tusentals växtakvarister runt om i hela världen använder och som generellt funkar bra tror jag du menar.[/QUOTE]
Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister), tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval... Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln... -Utan fingertoppskänsla för det egna akvariet är mirakelmetoderna inte mycket värda.
#80 - 31 maj 2006 11:44
http://www.bioconlabs.com/autoheterobac.html
"There's a lot of confusion among aquarists about nitrifying bacteria." ;)

"True nitrifying bacteria are considered to be those belonging to the family NITROBACTERACEAE. These bacteria are strictly aerobic, gram-negative, chemolithic autotrophs. They require oxygen, utilize mostly inorganic (without carbon) compounds as their energy source, and require carbon dioxide (CO2) for their source of carbon."

http://www.lagoonsonline.com/biology.htm

"A very specialized group of bacteria occurs to some extent in lagoons (and other wastewater treatment systems) that can oxidize ammonia via nitrite to nitrate, termed nitrifying bacteria. These bacteria are strict aerobes and require a redox potential of at least +200 m V (Holt et al., 1994). It was once thought that only two bacteria were involved in nitrification: Nitrosomonas europaea, which oxidizes ammonia to nitrite, and Nitrobacter winogradskyi, which oxidizes nitrite to nitrate. It is now known that at least 5 genera of bacteria oxidize ammonia and at least three genera of bacteria oxidize nitrite (Holt et al., 1994).

Besides oxygen, these nitrifying bacteria require a neutral pH (7-8) and substantial alkalinity (these autotrophs use CO2 as a carbon source for growth). "
#81 - 31 maj 2006 11:53
[quote=petnym]Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister),
[/quote]
Det är inte bra om du får den känslan.

Samtidigt kan det vara bra med en väldigt tydlig och klar hållning, speciellt när man är rebell och skjuter underifrån mot saker som Tropicas algbekämpningsschema och Zoopets hållning till vattenbyten.

Jag tycker du likt Kjell kör en lite lätt elitistisk hållning när du underskattar hobbyisters förmåga att kunna avgöra själva vad som är logiskt rätt/fel med hjälp av all den information som finns, samt även placerar mig i ett fack där du verkar tro att jag bara använder en enda metod - speciellt när du vet att jag kör både low-techs och high-techs och allt därimellan, nu senast med hjälp av vattentester.

tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval... Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln... -Utan fingertoppskänsla

Jag förstår inte var du får ifrån att jag inte är ödmjuk? Du har ju sett allt jag testat och jag kan bara lägga fram de generella metoder som visat sig funka bra i de allra flesta fallen. Jag visar mina algodlingar tillskillnad från dig, och man känner andra genom sig själv så fan vet om du inte projicerar dina egna egenskaper på mig =)
#82 - 31 maj 2006 12:05
[quote=petnym]Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister),[/quote]Jag räknas till den oerfarna gruppen växtakvarister och tycker att det finns många alternativ beroende vilket kar man har och vilket krav man ställer sig själv som akvarist. Vill man ha ett prunkande kar med friska växter som växer som ogräs så är pmdd och co2 en mycket bra lösning. Själv har jag inte lika stora krav så jag kör utan co2 men med pmmd. Har funderingar på wahlstad med men har inte samlat tillräcklig info om detta. Den som gjort mig nyfiken på det är defdac. Han har gett mig många vägar att gå beroende på hur jag själv vill ha det.

[QUOTE=petnym]tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval... Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln... -Utan fingertoppskänsla för det egna akvariet är mirakelmetoderna inte mycket värda.[/QUOTE]Fingertoppskänsla får man ha, men det är upp till var och en hur mycket känsla man vill skaffa sig. Och en ödmjukare person en defdac får man nog leta efter.

Tänkt och tyckt av en okunnig växtakvarist som inte ser en väg i forumet eller av defdac utan flera!
#83 - 31 maj 2006 12:47
Marie J:
Klockrent!
Det är ju det man vill som oerfaren, alltså bli nyfiken av människor som brinner för sitt intresse och gärna delar med sig av sina positiva och negativa erfarenheter.

Peter
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 31 maj 2006 12:47
Jag tycker du likt Kjell kör en lite lätt elitistisk hållning när du underskattar hobbyisters förmåga att kunna avgöra själva vad som är logiskt rätt/fel med hjälp av all den information som finns

Man måste nog tyvärr inse hur den krassa verkligheten ser ut och den är dessvärre sådan att nästan alla följer de råd som ges utan att överhuvudtaget reflektera över om det är rätt råd för en själv eller inte.

Så skriver ni att man inte skall byta vatten (eller bara marginellt) i ett växtakvarium så innebär det att 99% av de som har 5 anubias i akvariet slutar byta vatten för de har ju ett växtakvarium då det är växter i det - så är verkligheten tråkigt nog.

Jag räknas till den oerfarna gruppen växtakvarister

Marie du tillhör en ytterst exklusiv elit även om du tydligen inte själv tycker det:D
Du är medlem i flera akvarieföreningar, lyssnar på föredrag (om te.x. växter) och är synnerligen aktiv här i forumet. Det är nog ingen som helst tvekan att gott och väl 99% av alla som har akvarier hemma befinner sig på en åtskilligt lägre kunskapsnivå än vad du och SAMTLIGA andra som deltagit i denna tråd gör.

Jag har själv absolut inget emot att eliten diskuterar hur man löser olika problem inom akvariehobbyn - tvärtom det är en givande och mycket utvecklande diskussion som ger väldigt mycket men att tro att elitens sätt att lösa sina problem är samma sätt som "Svensson" skall göra det på funkar tyvärr inte.

På den tiden jag hade affär så köpte ca. 30-60% av de som skaffade sig en fågel, ett smådjur eller ett terrariedjur en bok samtidigt med inköpet. För de som köpte ett akvarium rörde det sig om någon enstaka procent. Av de som köpte akvarium kanske högt räknat 1% samtidigt köpte ett pH-test.........
#85 - 31 maj 2006 12:53
[quote=Kjell Fohrman]

Marie du tillhör en ytterst exklusiv elit även om du tydligen inte själv tycker det:D
Du är medlem i flera akvarieföreningar, lyssnar på föredrag (om te.x. växter) och är synnerligen aktiv här i forumet. Det är nog ingen som helst tvekan att gott och väl 99% av alla som har akvarier hemma befinner sig på en åtskilligt lägre kunskapsnivå än vad du och SAMTLIGA andra som deltagit i denna tråd gör.[/quote]

Tack för den komplimangen Kjell, den värmde gott. Själv känns det som om jag är ett blåbär när det gäller det mesta. Visst har jag lite kunskap men framförallt så har jag stor kunskapshunger. Att jag är med i olika föreningar är för att få en bredare kunskap samt träffa likasinnade.

Någon elitkunskap har jag inte utan bygger det mesta på sunt förnuft.

Oj nu blev det lite off topic, ursäkta mig....
#86 - 31 maj 2006 13:10
Man måste nog tyvärr inse hur den krassa verkligheten ser ut och den är dessvärre sådan att nästan alla följer de råd som ges utan att överhuvudtaget reflektera över om det är rätt råd för en själv eller inte

Där håller jag med dig till fullo. Folk ryggar för de förklaringarna som finns och köper metoderna utan att fundera på vad metoderna bygger på. Då kan det bli fel. Dock är estimated index klart bredare metod än att byta 25-50%vatten var 7-14e dag. Det är troligtvis fler som lyckas med ei än som hittar den perfekta balansen i sina vattenbyten, med hjälp av dessa alltför generella råd.

Så skriver ni att man inte skall byta vatten (eller bara marginellt) i ett växtakvarium så innebär det att 99% av de som har 5 anubias i akvariet slutar byta vatten för de har ju ett växtakvarium då det är växter i det - så är verkligheten tråkigt nog.

Nu har jag inte upplevt det som att någon här förespråkar att man inte skall byta vatten, men jag kan ha fel. När det gäller växtakvarium så är fortfarande det bästa rådet co2+pmdd+50% vb en gång i veckan. Så jag tror nog att de flesta växtakvarister byter mer vatten än en genomsnittlig rifttank. Det som gör vattenbytena möjliga heter pmdd, utan det hade man aldrig kunnat hålla växter och byta så mycket vatten, kanske inte ens i ett välbefolkat, måttligt planterat fiskakvarium.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 31 maj 2006 13:11
[quote=Marie J] Visst har jag lite kunskap men framförallt så har jag stor kunskapshunger.[/quote]
Ja denna kunskapshunger är ju det som du och jag och nästan alla som deltar i detta forum har och det är ju det som gör hobbyn extra kul.
Men man måste tänka på att de flesta som skaffar ett akvarium gör det helt enkelt bara för att man skall ha något snyggt att titta på hemma och det är också helt OK tycker jag.
Högt räknat 5% av de som läser denna och andra trådar i forumet är dessutom aktiva i forumet utan de går bara in för att läsa sig till info i någon fråga för att lösa ett problem.
De läser inte Defdacs, Tropfrogs eller mina etc. etc. inlägg - mer än slutsatserna. Dvs byt inte vatten - resp. byt vatten

Med det kranvatten som vi har idag och med tanke på hur folks akvarier ser ut så är den bästa allmängiltiga regeln man kan ge - byt vatten regelbundet.
För den "elit" som vill gå vidare så finns det självklart andra vägar att gå utifrån den kunskap man har, utifrån vilka tekniska möjligheter man har (CO2), vilka fiskar man har och vilka växter man har och här tycker jag att Defdacs (och andras) förslag ger mycket ideer som är intressanta att spinna vidare på.
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 31 maj 2006 13:14
[quote=Tropfrog]Där håller jag med dig till fullo. Folk ryggar för de förklaringarna som finns och köper metoderna utan att fundera på vad metoderna bygger på. Då kan det bli fel. Dock är estimated index klart bredare metod än att byta 25-50%vatten var 7-14e dag. Det är troligtvis fler som lyckas med ei än som hittar den perfekta balansen i sina vattenbyten, med hjälp av dessa alltför generella råd.
[/quote]

Så här står det i Zoopetavdelningen skötsel -
Det viktigaste är dock att göra ett delvattenbyte med tempererat kranvatten. Lämpligt är att man byter mellan 15 och 35% av vattnet varje vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, samt om det är syrekrävande fiskar. I ett renodlat växtakvarium med lite fisk behöver man inte byta så mycket vatten (10-20%), medan man måste byta betydligt mer (30-35%) om man har syrekrävande fiskar i akvarier utan växter
#89 - 31 maj 2006 13:35
Det tycker jag låter som ganska så bra råd. Men att byta 50% och tillföra pmdd är enklare än att hitta den exakta balansen med vattenbyten och ev otillförlitliga tester.
MVH
Magnus
#90 - 31 maj 2006 13:44
[QUOTE=defdac]Jag tycker du likt Kjell kör en lite lätt elitistisk hållning när du underskattar hobbyisters förmåga att kunna avgöra själva vad som är logiskt rätt/fel med hjälp av all den information som finns, samt även placerar mig i ett fack där du verkar tro att jag bara använder en enda metod[/QUOTE]
Jag tror du underskattar din egen ställning här på Zoopet... Skulle jag behöva placera dig i ett fack, så vore det tillsammans med Kjell Fohrman, aktoriteter som borde väga sina ord på guldvåg eftersom många användare här på forumet okritiskt tar till sig allt ni skriver, och som dessutom försvarar sina "idoler" om någon försöker säga emot.

[QUOTE=defdac]Jag visar mina algodlingar tillskillnad från dig, och man känner andra genom sig själv så fan vet om du inte projicerar dina egna egenskaper på mig =)[/QUOTE]
Om du följer min blogg, så ser du bilder, med eller utan alger, från mina akvarier i över 4 års tid... De senaste bilderna bara en vecka gamla.

Länk:
http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok30.php
#91 - 31 maj 2006 14:03
Det känns som att den här tråden håller på att ebba ut nu när alla börjar berömma varandra (konsensus). Jag ville bara tillägga att när jag jobbade i en akvarieaffär så rekommenderade vi alla nybörjare att inte slarva med delvattenbyten. Hellre lite och oftare än mycket o sällan. Var det problem för någon med alger eller nitritchocker så blev standardrådet att vädra (delvattenbyten) hos fiskarna. Dessa råd tillkom för att göra det så enkelt som möjligt, men naturligtvis så är det så oerhört olika vad som är adekvat tillvägagångssätt beroende på hur karet är utformat. En sak jag minns från butiken var dock lite kul...nere i källaren stopd två burkar, identiskt utformade och under samma ljus. I dem fanns en gammal fin cryptocoryne, det var av en sort man väl aldrig ser i handeln längre. Som sagt, samma betingelser, med den skillnaden att i det ena växte crypton så det knakade, medan den överhuvudtaget knappt rörde sig i det andra. Någon skillnad måste där ju ha varit, men ingen som vi i butiken riktigt insåg/förstod.

Mvh Markus
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 31 maj 2006 14:32
[quote=Tropfrog]Det tycker jag låter som ganska så bra råd. Men att byta 50% och tillföra pmdd är enklare än att hitta den exakta balansen med vattenbyten och ev otillförlitliga tester.
MVH
Magnus[/quote]
99,9% vet inte vad PMDD är och bryr sig inte heller. Även om det nu vore så att man fick kunderna i affärena till att köpa ett sådant preparat så skulle de kanske pytsa i det men de skulle definitivt inte sköta vattenbytena och då blir ju ditt "enkla" råd inte så lyckat eller hur.

Som sagt, samma betingelser, med den skillnaden att i det ena växte crypton så det knakade, medan den överhuvudtaget knappt rörde sig i det andra. Någon skillnad måste där ju ha varit, men ingen som vi i butiken riktigt insåg/förstod.

Det finns sällan någon exakt "lag" inom akvariehobbyn utan alla akvarier reagerar lite olika (vilken är en del av charmen med hobbyn). Jag startade för några månader sedan upp en ställning med lite akvarier. Två akvarier stod bredvid varandra och var inredda på ungefär samma sätt, belysningen var identisk, samma växter (Vallisneria) och likartade fiskar, vattnet var samma (akvarierna var förbundna med varandra), samma utfodring. I det ena blev det nästan inga alger alls, det andra grodde helt igen av alger men rättade till sig efter att jag skärpt till mig vad gäller vattenbyten.
#93 - 31 maj 2006 14:42
99,9% vet inte vad PMDD är och bryr sig inte heller. Även om det nu vore så att man fick kunderna i affärena till att köpa ett sådant preparat så skulle de kanske pytsa i det men de skulle definitivt inte sköta vattenbytena och då blir ju ditt "enkla" råd inte så lyckat eller hur.

Nu ser jag inte akvaristiken som en branch och levebröd på samma sätt som dig.För mig är akvaristik en hobby och ett intresse. Pmdd är för de som är interesserad och som söker information. De som inte gör det får väl köpa tropicas svindyra preparat.

Nu tror jag inte att affärernas råd om vattenbyten följs slaviskt heller. Byter man inte vatten så kan man fortfarande använda pmdd, men då i avsevärt mindre doser.

Men generellt gäller att inga råd blir särskilt bra om man inte följer dem, eller?
MVH
Magnus
#94 - 31 maj 2006 14:44
Hur mkt får ni betala för era tmg ? jag tyckte inte det var så värts dyrt....170 kr....
#95 - 31 maj 2006 14:58
Några tydliggöranden. Anledningen att jag rackade ner på artikeln "Därför drabbas man av algproblem" är att den föreslår att man skall byta vatten och på så sätt "svälta" ut algerna.

Att det är en dum idé kan vi väl iallafall enas om ??

För övrigt så finns det som vanligt starka viljor som inte "ger" sig men faktum är faktiskt att "defdac" är bland dom få som efter en diskussion kan säga :

"- Jag hade fel och du hade rätt !"

Det är ödmjukhet och gynnar naturligtvis utveckling.

Men visst har man trots det rätt att sura och tycka att allt var bra eller iallafall tillräckligt bra förr :)
#96 - 31 maj 2006 15:04
[QUOTE=joakimboy]Hur mkt får ni betala för era tmg ? jag tyckte inte det var så värts dyrt....170 kr....[/QUOTE]

Hmm, det tycker jag. Jag gav 80 kr för en påse nutrisi för ett halvt år sedan och har inte använt 1/4 ännu trots att jag använder det i 2 välbelysta kar med sammanlagt 850 liter vatten.
MVH
Magnus
#97 - 31 maj 2006 15:06
[quote=joakimboy]Hur mkt får ni betala för era tmg ? jag tyckte inte det var så värts dyrt....170 kr....[/quote]

Jag pröjsade 160:- ska räcka till 5000 liter vecko-dos, men i mitt fall ca 700 liter vatten flera gånger i veckan för att hålla bristsymtom borta, alltså runt 200 kr i månaden. Ca 20:- pmdd i stället för 200:- TMG, Detta innebär180:- att lägga på ström till belysningarna per månad. Dessutom upplever jag att jag får lite bättre kontroll när jag själv kan välja vilka näringsämnen jag pyttsar i trots att jag inte mäter, nånting, ja kanske temperaturen ibland.
#98 - 31 maj 2006 15:06
okey ^^, Men tmg e ganska drygt de me :P
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 31 maj 2006 15:13
Anledningen att jag rackade ner på artikeln "Därför drabbas man av algproblem" är att den föreslår att man skall byta vatten och på så sätt "svälta" ut algerna.

Att det är en dum idé kan vi väl iallafall enas om ??

Om du läst igenom vad i olika skrivit tidigare i tråden så hade du sett att alla definitivt inte instämmer i dina antaganden.
Min erfarenhet och uppenbarligen även en del andras är att det för de allra flesta alger i de allra flesta typer av akvarier är en utomordentlig bra regel att öka vattenbytena vid algproblem.

Däremot tycker jag att det är en dum idé att i tid och otid klaga på de som sköter sina akvarier genom att byta vatten.
#100 - 31 maj 2006 15:20
[quote=Kjell Fohrman]Om du läst igenom vad i olika skrivit tidigare i tråden så hade du sett att alla definitivt inte instämmer i dina antaganden.
Min erfarenhet och uppenbarligen även en del andras är att det för de allra flesta alger i de allra flesta typer av akvarier är en utomordentlig bra regel att öka vattenbytena vid algproblem.

Däremot tycker jag att det är en dum idé att i tid och otid klaga på de som sköter sina akvarier genom att byta vatten.[/quote]

Fast nu svarade du ju inte ! Menar du att alger kan "svältas" ??
#101 - 31 maj 2006 15:48
[quote=oveb]Fast nu svarade du ju inte ! Menar du att alger kan "svältas" ??[/quote]

JA! I många fall.

Sedan beror det på vad du menar med svältas, vi kan kalla det många saker populärt och kanske mer korrekt kan vi kalla det att ha balans mellan näringsämnen.

"Vi" håller på med ganska banbrytande teorier här, Om jag inte missförstått det helt, så bygger alla "moderna" vedertagna teorier på att oönskad algtillväxt beror på för mycket N och/eller P, i akvarier, dammar och naturliga vattendrag.

Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier.

Snarare så måste många börja byta vatten för att även växter ska kunna leva i det, och inte bara alger.

Det kan faktiskt vara ett ganska gott råd till den som inte är riktigt erfaren att byta vatten regelbundet, och sedan tillsätta de ämnen som behövs i varje specifikt fall.

Eller så kan man tipsa om att köpa på sig så de kan mäta DO, pH, gH, Fe, Cu, N, P, K, Co2, osv, så att varje person som börjar med akvarier kan spara 5 minuter i veckan på vattenbyten och lägga en eller ett par timmar på att mäta vad det finns för lite eller för mycket av.

Om man har kranvatten som ger tofsalger ber jag att få beklaga och tipsa om att det finns djur som äter dem, i övrigt kan jag säga att de också ofta dyker upp hos dem som aldrig eller nästan aldrig byter vatten.
#102 - 31 maj 2006 17:00
JA! I många fall.

Sedan beror det på vad du menar med svältas, vi kan kalla det många saker populärt och kanske mer korrekt kan vi kalla det att ha balans mellan näringsämnen.

Om du känner till något som jag inte lyckats luska fram så är jag väldigt tacksam om du delar med dig. Vid vilka N resp P värden anser du att alger svälts? Vid vilka N resp P värden anser du att växter svälts?

"Vi" håller på med ganska banbrytande teorier här, Om jag inte missförstått det helt, så bygger alla "moderna" vedertagna teorier på att oönskad algtillväxt beror på för mycket N och/eller P, i akvarier, dammar och naturliga vattendrag.

Jag vet inte vad du menar med moderna vedertagna teorier. Om du har en vetenskaplig källa som visar på samband mellan höga N resp P värden och algtillväxt så ser jag fram emot att läsa den. Allt jag har läst tyder på att det inte finns något samband. Detta gäller undersökningar i såväl naturliga vatten som i konstgjorda. Tvåreferenser som gäller akvarium är Tom Barr och Dianan Wahlstadt. Jag har aldrig upplevt dessa resultat som banbrytande,

Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier

Det har du säkert helt rätt i, jag har ju aldrig arbetat i butik. Det vi diskusterar nu är inte vilka råd vi bör ge till okunniga akvarister som inte alls bryr sig om sitt kar. Det vi diskuterar här är väl ialafall vilka råd som är lämpliga på detta forum. Den forumkultur som finns idag är att tokbyta vatten vid minsta lilla problem. Jag är helt övertygad om att typakvaristen på zoopet byter för mycket vatten för sina växters bästa och skulle hjälpas av pmddtillsats.

Det kan faktiskt vara ett ganska gott råd till den som inte är riktigt erfaren att byta vatten regelbundet, och sedan tillsätta de ämnen som behövs i varje specifikt fall.

Det är lite ditåt jag vill komma. Med estimated index så behöver det inte ens anpassas efter specifika fall. EI är en balanserad gödning som passar i alla fall utom möjligtvis i helt växtfria akvarium (även om jag anser att kno3 har en viss positiv effekt i riftburkar).

Eller så kan man tipsa om att köpa på sig så de kan mäta DO, pH, gH, Fe, Cu, N, P, K, Co2, osv, så att varje person som börjar med akvarier kan spara 5 minuter i veckan på vattenbyten och lägga en eller ett par timmar på att mäta vad det finns för lite eller för mycket av.

Dags att läsa på lite om EI kanske? EI är en metod som gör att man slipper mäta. Jag tror inte att det är många av de som förespråkar pmdd här som förespråkar mätning, felmarginalerna är fört stora på hobbytester.

Om man har kranvatten som ger tofsalger ber jag att få beklaga och tipsa om att det finns djur som äter dem, i övrigt kan jag säga att de också ofta dyker upp hos dem som aldrig eller nästan aldrig byter vatten.

Oh jaa!! visswt är det så. Svajande co2 och amoniumnivåer är mycket vanliga i misskötta kar. Ett guldläge för tofsarna. V ad vi talar om här är i de fall där den ojämna co2 halten beror på vattenbytena INTE på misskötsel.

Ett grundantagande jag gör här på forumet är att jag skriver till folk som är interesserade av att sköta sina burkar ordentligt. Att det är folk som aktivt söker information för att lära sig mer för att kunna sköta djuren och växterna bättre. Det grundantagandet hade förståss varit anorlunda om jag stod i en butik och sålde guppis.
MVH
Magnus
#103 - 31 maj 2006 17:09
[quote=defdac]Nu är ju tvärr inte Raven och hans dator online så länken fungerar inte (akvariet kanske var skitfult *skämt* ;) men ändå =)[/quote]

0.3mp webkamera uppsatt på 30sekunder ger inte såmycke bild i praktiken speciellt inte när den står för lågt med en massa ljus och speglingar från akvarieglaset men när ja installerat om windows ida kommer den åka upp igen med bättre vinkel.

[quote=albjohn]Utan att välja sida i debbaten Raven, har du provat att lufta vattnet vid bytena ?[/quote]
är det jag gör nu och det hjälper mot toffsarna men får ändå obalans när jag byter större mängder vatten 30+% så det är inte nån direkt lösning.
obalansen beror iallafall inte på ph då obalansen även kommer när det gaml och det nya vattnet håller samma ph.

men hålla på och lufta vatten är inte praktiskt genomförbart i längden för min del då ja snart kommer slänga upp ett 375Liters akvarie så där blir det antagligen jordbotten ala Walstad.

liten intressant artikel av Tom Barr.
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395
#104 - 31 maj 2006 17:17
Hur kopplar man upp webbkameran sådär till internet ?
#105 - 31 maj 2006 17:35
[quote=joakimboy]Hur kopplar man upp webbkameran sådär till internet ?[/quote]

Håll dig gärna till ämnet, sök istället på "webkamera" så hittar du massor om det !
#106 - 31 maj 2006 17:50
[quote=Erik...]JA! I många fall.

[/quote]
Nej du kan inte svälta alger. Dom har tillräckligt med näringsämnen i kranvattnet.

Ja men dom är felaktiga. Ökar du P i ett akvatiskt system med växter så ökar växtmassan i relativt samma mängd som P-mängden.

Se vad några miljarder kväverening gjort för Östersjön: Veritabel Cyanoodling eftersom Cyanon klarar att fixa kväve ur luften.

Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier.

Jag vet inte vad du hade för trollerivatten isåfall, för i varenda akvariebutik här i stan så ser man NPK-brister överallt.

Förr i tiden var det mer NPK i kranvattnet...

Snarare så måste många börja byta vatten för att även växter ska kunna leva i det, och inte bara alger.

Alger klarar runt 100-1000 ggr lägre näringsnivåer jämfört med växter eftersom dom befinner sig i totalt olika nicher. Alger har extrem yt:volym-area och mättas på några få molekyler, medans en växt kontinuerligt måste pumpa in strida strömmar av näring för att undderhålla miljardvis med celler.

Ett betydligt enklare sätt är att kasta vattentesten i soptunnan och pytsa i alla näringsämnen iom vattenbytet så vattnet får samma konsistens som förr i tiden. PMDD innehåller allt (som TMG med deras nya NP-variant). Dosera upp en känd nivå iom vattenbytet så vet du vad du har i vattnet utan att testa.

Det är faktiskt tvärtom. Om jag vill ha mina anubias toffsalgsfria så slänger jag ner dom i en low-tech-burk som aldrig får vattenbyten så vitnar dom med en gång.

Det beror på att toffsalger bara kan använda CO2 (som kommer ner via vattenbyten) tillskillnad från alla andra typer av alger som är duktiga på att använda bikarbonat. I low-techs är CO2-halten alltid nära noll. Dom toffsalger som finns växer sakta och nya sporer bildas inte.

Mycket enkelt att testa.
#107 - 31 maj 2006 20:33
Jag byter ca:30-40% vatten var 14.e dag och har så gjort under hela min "karriär" ho ho... och bevisligen funkar det! dem flesta bilder som är inlaggda är oftast kar med nyplanterade växter men det är mer intressant hur dem ser ute efter 1 år... På min bild är den yngsta plantan 2år och dem lever! inge pmdd, co2 utan bara tmg och ett bra ljus och regelbundna vattenbyten. tagen med mobil tyvärr...
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/CAE3GH6J.jpg
#108 - 1 juni 2006 06:17
Tyvärr Sunkan, nu låter det här nog lite hårt men det är inte meningen - din enda burk säger inte ett skvatt hur nybörjare bör göra för att få bra fart på sina växter?

Om dina växter trivs med enbart TMG så innebär det att du antingen har ganska bra med oorganiskt kväve/fosfor i kranen eller att du har en lysande botten som kan mineraliersa överbliven fiskmat/fiskskit ordentligt - och om det är det senare så skulle en nystartad burk körd på samma sätt mycket sannolikt bli en formidabel trådalgsodling.

Akvariet såg för övrigt väldigt lovande ut så jag hoppas det blir högupplösta bilder i framtiden =)
#109 - 1 juni 2006 14:04
Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister), tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval...
Jag håller inte alls med.
Jag ser inget som helst fel att det rekommenderas en grundmetod som är så pass mycket lättare att lyckas med än alternativa - framför allt till nybörjare.
Jag är övertygad att de flesta nybörjare har större glädje att snabbt få ett fungerande kar för att sedan börja laborera med alternativ i lagom takt istället för att sluta som nybörjare - med intresset och burken uppställt på vinden.

Förövrigt ser jag inte herr defdac som en gud som pekar med hela hamden utan ett föredömligt känselspröt som lägger ofantligt med tid och kraft på att scanna av växtakvariescenen till förmån för oss alla andra dönickar som inte har möjlighet eller intresse att göra det. Jag tar åt mig mycket av hans och andras tolkningar och tester men har också lärt mig att frågasätta en hel del. Jag ser inte all info. och råd som ett facit men en jäkligt bra kompass för att hitta rätt. Det kan du inte ta ifrån honom.

Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln...
Ge mig redskapen och jag ska försöka på nytt ;)
#110 - 1 juni 2006 14:14
Jag får väl känna mig (fullkomligt) nedsablad i denna diskussion... och därför avstår jag från att fortsätta den.
#111 - 1 juni 2006 15:52
[quote=petnym]Jag får väl känna mig (fullkomligt) nedsablad i denna diskussion... och därför avstår jag från att fortsätta den.[/quote]
jag tyckar at du har mycket vettigt at säga , så det blivar en saknad
mvh janne
#112 - 2 juni 2006 10:27
Det har varit en bra och intressant diskussion att följa - saklig och relevant.
Jag har genom åren mest koncentrerat mig på bräckvatten men har funderingar på att köra i gång ett växtakvarium.
Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att sura pga av åsiktsskillnader; de som deltar i och läser en sån här tråd gör det nog för att de är seriöst intresserade av akvaristik och eventuella misslyckanden tror jag inte går ut över deras intresse för akvaristiken - kanske är det snarare tvärtom att misslyckanden inspirerar till nya försök.
Alltså; jag tycker att man ska fortsätta att tipsa, rekommendera och argumentera för sina uppfattningar - det kan inte skada. De som kan ställa till med elände för djur och växter tror jag knappast följer trådarna på detta forumet - dessa personer får zoo-butikerna försöka informera, och det är inte så lätt alla gånger - särskilt inte som många personer betraktar ett akvarium som inget annat än en dekorativ möbel som sköter sig själv och som man inte behöver någon kunskap om.
#113 - 3 juni 2006 16:27
Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att sura pga av åsiktsskillnader
Jag tror inte det är någon som surar i denna tråd :confused: Olika uppfattningar förekommer ibland och det är nog både normalt och friskt i ett diskussionsforum.
#114 - 7 juni 2006 13:17
Bluesboy; så du menar efter att ha läst inläggen i denna diskussion att inga av dessa verkade en smula upprörda...ett av de senaste förklarade t o m att man tänkte dra sig ur diskussionen pga åsiktsskillnader. Jag förstår mot bakgrund av detta inte varför du upplever mitt inlägg som förvirrande...
#115 - 8 juni 2006 17:52
Bluesboy; så du menar efter att ha läst inläggen i denna diskussion att inga av dessa verkade en smula upprörda...ett av de senaste förklarade t o m att man tänkte dra sig ur diskussionen pga åsiktsskillnader.
Nej, jag tror ingen är upprörd bara för att man har olika åsikter i en diskussion av många. Känner jag petnym rätt så tyckte han väl att denna diskussion inte gav något så han valde helt enkelt att hoppa av. Inget konstigt med det!?!
Jag gör det också när jag inte orkar argumentera...eller helt enkelt saknar argumentation som kanske är vanligare...:)
#116 - 10 juni 2006 06:23
Detta är det sista inlägget jag skriver på denna tråd; det här handlar inte längre om växtgödning...Jag anser inte att diskussionen här har varit det minsta hetsig, men stundtals har vissa verkat lite småtjuriga och när jag kommenterade att en aktör drog sig ur var det mot bakgrund av den i diskussionen underliggande känslan av att åsikten finns att man ska hålla käft om vissa åsikter som är baserade på avancerade insikter eftersom dessa kan verka förvirrande för den "vanlige" akvaristen. Det sista jag förväntade efter mitt inlägg om detta var något snusförnuftigt spel för galleriet där mitt inlägg framställs som fullständigt ovidkommande och irrelevant...
#117 - 10 juni 2006 07:36
Till skillnad från elitscenen inom datorbranchen så blev man proklamerad lamer om man kom med frågor, men däremot höjd till skyarna och rekryterad av första bästa hackergrupp om man visade sig jiddra/trycka ur sig bättre saker än dom andra i eliten.

Här har det till skillnad från hackerscenen alltid varit en ganska stor barriär uppåt. Det är okej att prata om nitrifikation, filter och vattenbyten på den nivå som t ex står här på zoopet - men vill man komma längre och nå långt över den nivån så får man antingen uppkört i ansiktet att akvaristik inte är någon exakt vetenskap eller förminskad till "lilla rara".

Jag har dock lärt mig att leva med det. Det finns inget bra alternativ till zoopet (ännu), så jag personligen rabblar vidare på vilken nivå jag behagar och tar trollen med ro. Man ska aldrig lyssna på "du ska inte tro att du är något", eller här "du ska inte tro att din hobby är så avancerad som du tror och framförallt ska du inte tro att du vet någonting hur något egentligen hänger ihop".

Hit me.
#118 - 10 juni 2006 07:45
[quote=defdac]så jag personligen rabblar vidare på vilken nivå jag behagar och tar trollen med ro. Man ska aldrig lyssna på "du ska inte tro att du är något", eller här "du ska inte tro att din hobby är så avancerad som du tror och framförallt ska du inte tro att du vet någonting hur något egentligen hänger ihop".

Hit me.[/quote] Fortsätt med det!!! Jag lusläser varje tråd för att få lära mig nya rön

En bra signatur som jag "snott" från en zoopetare;
[COLOR=black]De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 10 juni 2006 08:35
Man får faktiskt tåla en del om man skriver i ett forum och framför man en åsikt får man finna sig i att bli kritiserad.

Jag håller definitivt inte med i allt det som defdac och andra skriver och tycker uppriktigt sagt att de totalt bortser från den verklighet som råder men inte desto mindre tycker jag ofta att det är intressant att läsa deras inlägg och det ger mig en hel del ideer och nya infallsvinklar på olika problemställningar.
#120 - 10 juni 2006 08:40

och tycker uppriktigt sagt att de totalt bortser från den verklighet som råder

Det där skulle jag ge en femma för att få reda på vad du egentligen menar med =) Din verklighet eller den verkliga verkligheten? =D
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 10 juni 2006 08:46
[quote=defdac]Det där skulle jag ge en femma för att få reda på vad du egentligen menar med =) Din verklighet eller den verkliga verkligheten? =D[/quote]
Det har jag bl.a dragit tidigare i denna tråd - så varför börja älta det igen

Det finns inget bra alternativ till zoopet (ännu),

Skall jag tyda det som om "Aquaplant" (tror det var det som föreningen hette) är på gång igen. Fanns ju en nordisk växtförening för rätt många år sedan och det vore ju mycket trevligt om en sådan skulle återuppstå.

Tycker i så fall att det borde stå "komplement" och inte "alternativ"
#122 - 10 juni 2006 09:35
Ja "verkligheten" och hur man upplever den står nog mer centralt i denna diskussion än vi egentligen tror. Vik kan kalla de tre verkligheterna för akvarieinehavaren, fiskakvaristen och växtakvaristen.

Kjell och Erik pratar om den verklighet de sett när de har arbetat inom branchen. Deras generalisering att de flesta akvarister inte behöver pmdd, bygger på erfarenheten av genomsnittsakvaristen som kommer in i den vanliga akvariebutiken. Den akvaristen har ett "startpaket" med alldeles för mycket fisk, för litet filter och för få växter. Rådet att byta vatten regelbundet är en förutsättning för att deras fiskar skall överleva. Jag tror inte att det förvånar någon om jag säger att bara en liten del av dessa akvarister besöker zoopet och försöker att lära sig mer om djuren.

Den verkligheten som jag ser här på zoopet bland fiskakvarister är en kultur av vattenbyteshysteri. Det byts avsevärt mycket mer än hos genomsnittsakvaristen. Problem med oförklarliga dödsfall hos fiskar är förhållandevis ovanliga här. Men väldigt många upplever att de inte kan få ordning på växterna och att algerna sprider sig okontrollerat "trots" vattenbytena. Behöver jag nämna att det bland denna gruppen akvarister skulle hjälpa med pmdd och/eller färre vattenbyten.

Defdac pratar om den verkligheten han ser när han får frågor om växter både här och på andra forum. Verkligheten bland de akvarister som är genuint interesserade av att få växterna att trivas är givetvis helt anorlunda från de som tycker att akvariet är en fin möbel som inte får ta för mycket tid. Dessa mäniskor har väldigt ofta brist på makroämnena och behöver tillsätta extra. Här är förståss pmdd och/eller minskade vattenbyten lösningen.

Jag själv har ju erfarenhet från högljusburkar men har numera ett fiskkar med massor av växter i. Tanken är väl att så småningom hitta en balans som funkar för både fiskar och växter, med så lite vattenbyten och gödningstillsatser som möjligt. Detta har visat sig svårare än vad jag trott. Men det är bara kul och utmanande. Om ni tittar in i min tråd "tvärstopp" så ser ni direkt att erfarenheter från ett kar aldrig går att generalisera på andra kar. Speciellt inte om så mycket avsevärda faktorer är ändrade. Jag gjorde misstaget själv i mitt eget kar och ni är alla medverkande till liknande misstag. I denna tråden generaliseras det hej vilt om upplevelse av verkligheten på "normalakvaristen". Detta helt utan att vi är överens om vem som är "normalakvaristen". För Kjell är det en affärsbesökare, för Daniel är det en växtnerd och för mig är det en zoopetbesökare som vill både fiskarna och växterna det bästa.

Det som vi däremot inte är överens om är rena fakta som tycks ha bevisats fler gånger om i modern vetenskap. Allt som händer i ett akvarium är inte beskrivet av vetenskapen. Men att förkasta de produkter som vetenskapen verkligen producerar med hjälp av generaliseringar som bygger på min begränsade erfarenhet är bara att lufta okunskap och för inte hobbyn vidare ett dugg. Själv jobbar jag hårt med att plocka bort de generaliseringar jag har lärt mig med åren, eftersom mitt yrke numera kräver det. Det är inte lätt, men varje gång det visar sig att vetenskapen säger emot det så väljer jag oftast att tro på vetenskapen. Men att ändra sin världsbild blir svårare ju äldre man blir, det känner jag själv. Ända sättet att lära sig mer är genom att ta in information, värdera den använda den för eget bruk. Men det krävs också att man omvärderar det man lärt sig innan. Och det kanske även krävs att man sätter sig in i vad för verklighet producenten av informationen lever i.

Det är inte ämnet som sådant som är supersvårt. Det är all motsägelsefull information som bygger på begränsade erfarenheter som florerar bland akvarister som gör det svårt.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 10 juni 2006 10:28
Jag blir bara trött - Tropfrog stöder helt Defdac men försöker linda in sitt inlägg i att han på något sätt skulle vara neutral.
Att jag enbart skulle prata utifrån min erfarenhet från när jag har "arbetet inom branschen" och inte är ju oförskämt eftersom jag i 30 år har arbetat ideellt i olika föreningar och också varit medlemmar i mängder av olika akvarieföreningar. Jag går på alla typer av möten och väljer inte bara ut dom där "växtnördarna" kommer.
Jag kommer att omedelbart gå med i "Aquaplant" eller någon liknande förening (både för att stödja och för att jag är intresserad) om någon sådan skulle bildas - tyvärr verkar det dock som så att de som är verkligt intresserade av växter mest är intresserade av att prata och skriva om sina teorier istället för att arbeta aktivt i en förening - arrangera utställningar etc.

Visst är det så att de flesta som är aktiva i växtråden här på Zoopet stöder Dedac och det är inte så konstigt för dels håller den en sådan nivå att de som inte hänger med där snabbt försvinner och dels så skrivs väl ofta dom ner som har en avvikande inställningen och det görs på ett raljerande och överlägset sätt. Dom som skrivs ner är inte dom som är roockies utan dom som sätter sig upp emot den rådande inställningen här på Zoopet.
Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla. Även andra har åtskilliga gånger mailat mig om att dom har blivit dåligt behandlade i forumet i växttråden. Detta handlar självklart långtifrån bara om Defdac - tvärtom så inleddes ju som sagt diskussionen i denna tråd genom ett föraktfulla inlägg av Tropfrog resp. Oveb om kunskapnivån hos de som jobbar på Tropica.

Varför tillåter jag då det som moderator - jo kritiserar man någon får man själv tåla kritik. Sjävklart är detta ett öppet forum och där skall olika åsikter få komma till tals och klarar man inte av att argumentera mot defdac etc. ja då är det inte så mycket att göra åt. Som sagt forumet är öppet så länge man följer forumets regler.
#124 - 10 juni 2006 10:48
Jag blir bara trött - Tropfrog stöder helt Defdac men försöker linda in sitt inlägg i att han på något sätt skulle vara neutral.

Jag är ledsen Kjell, men min värld är nog inte lika svartvit som din. Ni har båda mycket kunskap och erfarenhet, så inte mycket av det ni säger är direkt fel. Då ser jag ingen anledning att "välja sida". Jag vore en idiot om jag förkastade dina erfarenheter och dina kunskaper, för minst en av dem är avsevärt större än mina:). Jag är ledesen om du upfattade det så.

Visst är det så att de flesta som är aktiva i växtråden här på Zoopet stöder Dedac och det är inte så konstigt för dels håller den en sådan nivå att de som inte hänger med där snabbt försvinner och dels så skrivs väl ofta dom ner som har en avvikande inställningen och det görs på ett raljerande och överlägset sätt. Dom som skrivs ner är inte dom som är roockies utan dom som sätter sig upp emot den rådande inställningen här på Zoopet.

Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla. Även andra har åtskilliga gånger mailat mig om att dom har blivit dåligt behandlade i forumet i växttråden. Detta handlar självklart långtifrån bara om Defdac -

Även jag har sett exempel på att folk har upplevt tonen i växtforumet som hårt, själv har jag inte upplevt det så farligt. I en diskussion om något man brinner för kan man lätt bli lite ivrig. Men om folk lämnar zoopet pga det så tycker jag det är allvarligt och något som vi alla bör hjälpa till med att stoppa.

tvärtom så inleddes ju som sagt diskussionen i denna tråd genom ett föraktfulla inlägg av Tropfrog resp. Oveb om kunskapnivån hos de som jobbar på Tropica.

Jadu, jag gick tillbaka och läste och upplevde det inte som föraktfullt, det var heller inte min mening att det det skulle tolkas så.

Varför tillåter jag då det som moderator - jo kritiserar man någon får man själv tåla kritik. Sjävklart är detta ett öppet forum och där skall olika åsikter få komma till tals och klarar man inte av att argumentera mot defdac etc. ja då är det inte så mycket att göra åt. Som sagt forumet är öppet så länge man följer forumets regler.

Jag lovar Kjell, jag skall göra allt vad jag kan för att argumentera ner defdac, det är inte lätt men utmanande och lärorikt. Jag är på din sida;)
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 10 juni 2006 11:06
Även jag har sett exempel på att folk har upplevt tonen i växtforumet som hårt, själv har jag inte upplevt det så farligt. I en diskussion om något man brinner för kan man lätt bli lite ivrig. Men om folk lämnar zoopet pga det så tycker jag det är allvarligt och något som vi alla bör hjälpa till med att stoppa.

Jag anser absolut inte heller att tonen har gått över gränsen för vad som är acceptabelt. Jag tror dock att det är svårt att göra något åt att folk lämnar Zoopet pga - som du skriver brinner man för en sak så blir det heta diskussioner och blir det lätt att en del tar åt sig - det är nog inte så mycket att göra åt.

Jag lovar Kjell, jag skall göra allt vad jag kan för att argumentera ner defdac, det är inte lätt men utmanande och lärorikt. Jag är på din sida;)

Kanske borde man inte så mycket försöka argumentera ner folk (jag ser din smiley - så jag vet att du inte menar det heller) men just detta att man alldeles för ofta försöker argumentera ner folk är väl orsaken till att växtkategorin i Zoopet alltefterhand har blivit mer likriktad och därmed faktikst också tråkigare.
Gamla kinesen Mao sa en gång "låt tusen blommor blomma" och det tycker jag ligger mycket i. Han sa väl också nåt om "det är motsättningarna som driver utvecklingen framåt" vilket jag också instämmer i.
En annan "plattityd" är (kommer inte ihåg vem som myntade detta uttryck) - "om två har samma åsikt är den ene överflödig". Väl hårddraget visserligen men det får en att tänka efter lite i alla fall.

För övrigt för att återkomma till det så tycker jag det vore trevligt om Aquaplanta Scandinavia skulle återupptså och arrangera möten och utställningar och är lite nyfiken på om det var det som defdac menade ovan
#126 - 10 juni 2006 11:11
Vad vackert skrivet Kjell, jag blir nästan tårögd av all visdom[:o] .
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 10 juni 2006 11:40
[quote=Tropfrog]Vad vackert skrivet Kjell, jag blir nästan tårögd av all visdom[:o] .
MVH
Magnus[/quote]
Ja, ja bara vi nu inte får tårar i ögonen efter Sveriges match idag också[:o]
#128 - 10 juni 2006 13:24
Jag tycker nästan att Kjell skriver lite maoistiskt där i slutet.

Sedan så vet inte jag någonting om Tropfrog eller Defdac, men jag vet hur det är att vara aktiv i föreningar. Det är något som kostar mycket tid, ännu mera tålamod och en gigantisk fokuseringsförmåga i motgångstider, när möten blir folktomma eller när utställningen som varit planerad och spikad i två månader helt plötlsligt hotas för att Den som tatt på sig att boka lokalen tolkat ett "jo det skall väll gå bra" som ett "självklart lokalen är eran". Naturligtvis drabbas man av detta två dagar innan eller något.

Hur som helst, nu har jag absolut inte läst hela denna tråd, men jag läste att många nybörjare blivit illa behandlade i denna kategori. Jag skulle då vilja säga att jag inte alls känt igen mig. Jag har fått väldigt bra hjälp i denna kategori, främst från NE men även PatrikS.
#129 - 10 juni 2006 13:29
Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla.
Hm, jag undrar var man får denna uppfattning ifrån? Jag känner inte alls igen detta de år jag har deltagit på zoopet. Och då menar jag just att det bara "tillåts" att följa en uppfattning.
Det diskuteras med jämna mellanrum (tack och lov) om metoder och teorier för att driva växter i vattenburkar både här och på internationella forum, och ja, det hänvisas ganska ofta till en och samma aproach. Men när man samtidigt förklarar in i minsta detalj VARFÖR/HUR detta fungerar och pekar på risker på andra aproacher (finns det ordet?) ska man nog inte ta det som ett slag med pekpinnen.
Det kanske grundar sig i vår knepiga mentalitet att det nästan är genant att ha kört burkar i åratal "som alltid har fungerat bra" men igentligen inte ha haft kemin/biologin/tekniken helt och hållet klart för sig men metoden i sig har ju fungerat. Jag tillhörde för ett par år sedan en av dessa [:o]
#130 - 10 juni 2006 13:48
Det kanske grundar sig i vår knepiga mentalitet att det nästan är genant att ha kört burkar i åratal "som alltid har fungerat bra" men igentligen inte ha haft kemin/biologin/tekniken helt och hållet klart för sig men metoden i sig har ju fungerat. Jag tillhörde för ett par år sedan en av dessa

Jag tillhör den kategorin fortfarande.
MVH
Magnus
#131 - 10 juni 2006 21:56
Raljerande växtdraken Defdac. I like it =)

Nu ska här argumenteras =D

Annons