Redan för 10-15 år sedan så tog för övrigt Claus från Tropica upp varför det var viktigt att inte överdosera med kväve/fosfor och han och Holger är definitivt medvetna om att vattnet skiljer sig mycket mellan olika länder
På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.
Jag menar tvärtom att den vanligaste orsaken till att folk lägger av med akvarium är att de övermatar och att de byter för lite vatten.
Detta leder till stora pH-variationer och algproblem
De gånger jag har haft algproblem så har det alltid (utom i ett fall) berott på att jag slarvat med vattenbytena och det har lösts genom större och tätare vattenbyten.
Undantaget var när jag bodde på ett ställe där det var en hög nitrathalt i kranvattnet då hjälpte det inte med vattenbyten.
Däremot har jag (och inte någon annan heller tror jag) aldrig påstått att en hög (nåja inte jättehög) nitrathalt skulle vara skadligt för fisk (med några få undantag).
Jag skulle gärna vilja se lite foton på dina akvarier.
Citat:
På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.
Då har du missförstått mig. Jag förespråkar att vattenbyten skall vara behovsstyrda och inte en allroundlösning på alla problem. Byt vatten är det absolut vanligaste rådet i samtliga forum här vid nästan alla problem. Vattenbyten är bra och kanske tillochmed nödvändiga, men det finns baksidor med det, bla:
Filter som aldrig riktigt kommer igång
Stressande för fiskarna
Kväver växterna
Nu har jag aldrig sagt att för få vattenbyten inte kan ge alger, för det kan det. Det jag säger är att det inte finns något samband mellan nitrat/fosfathalten och algblommningar. Det har undersökts i flertalet rapporter som behandlar både naturliga vatten och konstgjorda (som ett akvarium ju är) och resultaten är ruskigt sammstämmiga. Men om jag lägger upp 20 referenser om att det inte finns något samband, kan du då hjälpa mig att hitta en enda som säger att det har samband?
Jag vet att du redan har sett en del foton på mina kar. Fler finns i min zoon som jag länkar till i signaturen. Vill du se ett av dem live är du förståss välkommen när du vill, hör av dig innan bara så jag kan sätta på kaffet
tror det va Defdac som av misstag fick i tillräckligt med tmg för att tefärga vattnet och inga algproblem där som kunde skyllas på tmg.
Ni pratar om växtakavrier - definiera då vad ni menar med växtakvarier. Jag antar att ni inte menar samma som 90% av de som har akvarier menar - dvs ett akvarium med 5 anubias och 5 vallisneria.
Däremot vad vanliga kunder behöver för att inte sabba akvariet .
Sedan att det de allra senaste åren även har växt fram en "elit" bland växtakvarister är ju positivt och då finns det även ett behov av andra preparat. Förhoppningsvis så används dessa nya preparat bara av dessa annars är risken stor för att det istället slår tillbaka på akvariehobbyn.
Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
Om du faktiskt läser hela mitt inlägg så ser du att jag behandlar både växtlösa/5anubias5vallisneria-akvarier och växtakvarier så det spelar ingen större roll.
Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna:
Citat:
Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
Bara massa nonsens från grabbarna grus Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt
Jag får väl oxå lägga in en liten bild då PMDD utan Co2. Visserligen en månad gammal bild och precis efter vattenbyte, men änndå.
om du nu e så fruktansvärt duktig på alger hur ska jag göra för att inte få toffsalgeR ??????????????
så fort jag gör en massa stora(30%) så kommer dom direkt, ju mer vattenbyten ju mer kommer dom och dom minskar aldrig...
Håller med åheim, Nonsens! blev av med mina tofsalger genom vattenbyten!!! tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven
Ni pratar om "hysteriska vattenbyten" - vad är det för något.
För mig är ett hysteriskt vattenbyte ett mycket stort vattenbyte som sker lång mellan gångerna som någon slags nödåtgärd.
Att regelbundet och relativt tätt (från en gång i veckan till var 14:e dag) genomföra ett mindre (hur mycket beror på vad som finns i akvariet) vattenbyte har enligt min mening inget med hysteri att göra.
Jag läste det och tyckte inte alls att vare sig din distinktion eller Ravens, Tropfrogs etc är klar.
Faktum är att de allra flesta anser att ett "5anubias5vallisneria-akvarie" är ett växtakvarie och när ni skriver att man "inte skall byta vatten (hårddraget)" i ett växtakvarium så tar det detta till sig.
Tilläg : ursäkta jag missade en sida i debatten, år ej riktigt vaken än men nån annan kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan luftat och oluftat vatten och om det påverkar algerna.
Det är samma sak med andra ord ?
Tex om jag har nitrat på ca 25mg/l
blir det 25 ppm ?
Snacka om att kasta sten i glashus! :-)
Jag tycker Kjell Fohrman har en poäng. På växtdelen av detta forum är det många nybörjare som vill ha "enkla lösningar" och köper därför Defdacs metoder rakt av oavsett om de har ett akvarie som motsvarar den outalade "normen" för växtakvarier eller ett glödlampsbelyst sällskapsakvarie med två risiga anubias i ett hörn... Man kan inte nog belysa skillnaden i gödningsåtgång mellan (ett för sällskapsakvarier normalt belyst) och (jämförelsevis) glest planterat akvarie med ett väl belyst och framförallt CO2-berikat växtakvarie...
tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval... Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln... -Utan fingertoppskänsla
Jag tycker du likt Kjell kör en lite lätt elitistisk hållning när du underskattar hobbyisters förmåga att kunna avgöra själva vad som är logiskt rätt/fel med hjälp av all den information som finns
Jag räknas till den oerfarna gruppen växtakvarister
Man måste nog tyvärr inse hur den krassa verkligheten ser ut och den är dessvärre sådan att nästan alla följer de råd som ges utan att överhuvudtaget reflektera över om det är rätt råd för en själv eller inte
Så skriver ni att man inte skall byta vatten (eller bara marginellt) i ett växtakvarium så innebär det att 99% av de som har 5 anubias i akvariet slutar byta vatten för de har ju ett växtakvarium då det är växter i det - så är verkligheten tråkigt nog.
Som sagt, samma betingelser, med den skillnaden att i det ena växte crypton så det knakade, medan den överhuvudtaget knappt rörde sig i det andra. Någon skillnad måste där ju ha varit, men ingen som vi i butiken riktigt insåg/förstod.
99,9% vet inte vad PMDD är och bryr sig inte heller. Även om det nu vore så att man fick kunderna i affärena till att köpa ett sådant preparat så skulle de kanske pytsa i det men de skulle definitivt inte sköta vattenbytena och då blir ju ditt "enkla" råd inte så lyckat eller hur.
Anledningen att jag rackade ner på artikeln "Därför drabbas man av algproblem" är att den föreslår att man skall byta vatten och på så sätt "svälta" ut algerna.
Att det är en dum idé kan vi väl iallafall enas om ??
JA! I många fall.
Sedan beror det på vad du menar med svältas, vi kan kalla det många saker populärt och kanske mer korrekt kan vi kalla det att ha balans mellan näringsämnen.
"Vi" håller på med ganska banbrytande teorier här, Om jag inte missförstått det helt, så bygger alla "moderna" vedertagna teorier på att oönskad algtillväxt beror på för mycket N och/eller P, i akvarier, dammar och naturliga vattendrag.
Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier
Det kan faktiskt vara ett ganska gott råd till den som inte är riktigt erfaren att byta vatten regelbundet, och sedan tillsätta de ämnen som behövs i varje specifikt fall.
Eller så kan man tipsa om att köpa på sig så de kan mäta DO, pH, gH, Fe, Cu, N, P, K, Co2, osv, så att varje person som börjar med akvarier kan spara 5 minuter i veckan på vattenbyten och lägga en eller ett par timmar på att mäta vad det finns för lite eller för mycket av.
Om man har kranvatten som ger tofsalger ber jag att få beklaga och tipsa om att det finns djur som äter dem, i övrigt kan jag säga att de också ofta dyker upp hos dem som aldrig eller nästan aldrig byter vatten.
"Vi" håller på med ganska banbrytande teorier här, Om jag inte missförstått det helt, så bygger alla "moderna" vedertagna teorier på att oönskad algtillväxt beror på för mycket N och/eller P, i akvarier, dammar och naturliga vattendrag.
Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier.
Snarare så måste många börja byta vatten för att även växter ska kunna leva i det, och inte bara alger.
Eller så kan man tipsa om att köpa på sig så de kan mäta DO, pH, gH, Fe, Cu, N, P, K, Co2, osv, så att varje person som börjar med akvarier kan spara 5 minuter i veckan på vattenbyten och lägga en eller ett par timmar på att mäta vad det finns för lite eller för mycket av.
Om man har kranvatten som ger tofsalger ber jag att få beklaga och tipsa om att det finns djur som äter dem, i övrigt kan jag säga att de också ofta dyker upp hos dem som aldrig eller nästan aldrig byter vatten.
Jag håller inte alls med.Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister), tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval...
Ge mig redskapen och jag ska försöka på nytt ;)Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln...
Jag tror inte det är någon som surar i denna tråd :confused: Olika uppfattningar förekommer ibland och det är nog både normalt och friskt i ett diskussionsforum.Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att sura pga av åsiktsskillnader
Nej, jag tror ingen är upprörd bara för att man har olika åsikter i en diskussion av många. Känner jag petnym rätt så tyckte han väl att denna diskussion inte gav något så han valde helt enkelt att hoppa av. Inget konstigt med det!?!Bluesboy; så du menar efter att ha läst inläggen i denna diskussion att inga av dessa verkade en smula upprörda...ett av de senaste förklarade t o m att man tänkte dra sig ur diskussionen pga åsiktsskillnader.
och tycker uppriktigt sagt att de totalt bortser från den verklighet som råder
Det finns inget bra alternativ till zoopet (ännu),
Jag blir bara trött - Tropfrog stöder helt Defdac men försöker linda in sitt inlägg i att han på något sätt skulle vara neutral.
Visst är det så att de flesta som är aktiva i växtråden här på Zoopet stöder Dedac och det är inte så konstigt för dels håller den en sådan nivå att de som inte hänger med där snabbt försvinner och dels så skrivs väl ofta dom ner som har en avvikande inställningen och det görs på ett raljerande och överlägset sätt. Dom som skrivs ner är inte dom som är roockies utan dom som sätter sig upp emot den rådande inställningen här på Zoopet.
Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla. Även andra har åtskilliga gånger mailat mig om att dom har blivit dåligt behandlade i forumet i växttråden. Detta handlar självklart långtifrån bara om Defdac -
tvärtom så inleddes ju som sagt diskussionen i denna tråd genom ett föraktfulla inlägg av Tropfrog resp. Oveb om kunskapnivån hos de som jobbar på Tropica.
Varför tillåter jag då det som moderator - jo kritiserar man någon får man själv tåla kritik. Sjävklart är detta ett öppet forum och där skall olika åsikter få komma till tals och klarar man inte av att argumentera mot defdac etc. ja då är det inte så mycket att göra åt. Som sagt forumet är öppet så länge man följer forumets regler.
Även jag har sett exempel på att folk har upplevt tonen i växtforumet som hårt, själv har jag inte upplevt det så farligt. I en diskussion om något man brinner för kan man lätt bli lite ivrig. Men om folk lämnar zoopet pga det så tycker jag det är allvarligt och något som vi alla bör hjälpa till med att stoppa.
Jag lovar Kjell, jag skall göra allt vad jag kan för att argumentera ner defdac, det är inte lätt men utmanande och lärorikt. Jag är på din sida;)
Hm, jag undrar var man får denna uppfattning ifrån? Jag känner inte alls igen detta de år jag har deltagit på zoopet. Och då menar jag just att det bara "tillåts" att följa en uppfattning.Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla.
Det kanske grundar sig i vår knepiga mentalitet att det nästan är genant att ha kört burkar i åratal "som alltid har fungerat bra" men igentligen inte ha haft kemin/biologin/tekniken helt och hållet klart för sig men metoden i sig har ju fungerat. Jag tillhörde för ett par år sedan en av dessa