Måste välja! 'Rösta' :)

#1 - 27 december 2006 18:41
Vilken av dessa ska vara den som kommer att få leva med Ett par Zebraciklider och ett par Eldbuk i ett 375l ???

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=214
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=226
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217

[/U][/COLOR]
#2 - 27 december 2006 18:45
Tycker ingen av dessa, men kanske ett par guldsömciklider?
#3 - 27 december 2006 18:47
bara det att de komemr från peru och nått annat place och vill bara ha från central amerika :/ FORT. RÖSTA!
#4 - 27 december 2006 18:57
Nr 3. Men jag kan inte kolla på nr 2 :(
#5 - 27 december 2006 19:03
nr 3
#6 - 27 december 2006 19:36
Röstar på alternativ 4: Ingen ciklid alls.
Två ciklidarter är - enligt min erfarenhet - tillräckligt knepigt.
Jag skulle ha valt tetror, malar och andra roliga fiskar.
#7 - 27 december 2006 19:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Alternativ ett: Nej för de är från samma familj som sebracikliderna, alldeles för lika och dessutom vekare än sebrorna så nä-hej, inte dem.

Alternativ två: Nej, för de är väldigt nära släkt med eldbukarna, alltså väldigt lika dem i beteende.

Alternativ tre: Ja, dem skulle jag hellre kunna tänka mig. Hoppas du har skapat bra med revir för tre par ciklider i ditt akvarium. Jag är mer inne på Daniels linje att fylla akvariet med något annat som corydoras, tetror eller nån trevlig barb som fyller upp alla tomma utrymmen det kommer bli mitt emellan reviren.[/COLOR][/FONT]
#8 - 27 december 2006 19:52
Jag röstar som Daniel!
Röstar på alternativ 4: Ingen ciklid alls.
Finns många tetror som kan förgylla akvariet med fina stimm!
#9 - 27 december 2006 21:18
om du absolut har bestämt dig för en av dom så tycker jag att du ska satsa på 3:an
Guest
#10 - 27 december 2006 21:20
nr1: väldigt svår att få tag på vet ej om den finns i sverige än.
nr2: som någon tidigare nämnt kan den korsa sig med eldbuken.
nr3: nej den är allt för vek zebracikliderna kommer mobba ut dom.

väljer också alternativ nr4 någon annan firre ett par snabbsimmare skulle inte sitta fel.
#11 - 27 december 2006 21:39
Men ge mig ett förslag på några snabbsimmare da! Helst från central amerika :D
Men jag kollade in nr:2s länk och där stod det; Flera av Thorichthys varianterna (T.helleri, T.maculipinnis, T.aureus, T.socolofi och T.callolepis) korsar sig lätt med varandra och de bör därför inte hållas ihop.
Inget om Eldbuk! Kan någon svara på detta? :P
#12 - 27 december 2006 21:44
T.helleri är väl Eldbuk?
#13 - 27 december 2006 21:49
det är blåprickig eldbuk= inte en sån jag har
#14 - 27 december 2006 22:01
Genom denna undersökning/röstning har jag konstaterat genom alla era kloka råd och information att det blir..................... TADA! nr.3 = Multispinosa ciklid!!! :D
Guest
#15 - 28 december 2006 00:09
laerni skrev:
T.helleri är väl Eldbuk?

T. helleri är en annan närbesläktad fisk till den vanliga eldbuken (T. meekii)
#16 - 28 december 2006 00:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Om du nu prompt verkligen måste fylla akvariet med aggressioner så kan jag ju meddela att de multispinosor vi hade nog var det elakaste jag någonsin skådat!! Jag tror att de kan matcha de andra bra. [/COLOR][/FONT]
#17 - 28 december 2006 01:28
nilbrink skrev:
Men ge mig ett förslag på några snabbsimmare da! Helst från central amerika :D

Astyanax mexicanus - dom med pigmentering är snyggast, men svårare att få tag i.
#18 - 28 december 2006 08:18
Bra val!

MS cilklider är finfina när de blir stora (och trivs). Jag har märkt att de gillar att vara ett gäng. Om man bara har 2-3 stycken så blir de skygga... Men det är mina personliga erfarenheter :P Så jag vet inte hur bra de stämmer...
#19 - 28 december 2006 09:40
Astyanax mexicanus - dom med pigmentering är snyggast, men svårare att få tag i.

Tcyker du/ni att jag ska ha sånna här tetror? De är väll bara i grottor?
#20 - 28 december 2006 10:16
nu kollade jag in sajica eftersom min kompis har ett par han måste ge bort. Tycker ni att jag ska byta till sajica istälelt för multispinosa???
Guest
#21 - 28 december 2006 11:19
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du nu prompt verkligen måste fylla akvariet med aggressioner så kan jag ju meddela att de multispinosor vi hade nog var det elakaste jag någonsin skådat!! Jag tror att de kan matcha de andra bra. [/COLOR][/FONT]

jasså det är tvärtom för mig multispinosan är den fegaste centralare jag ägt.....

men det är ju det som är roligt med centralare man vet aldrig vilka man kan ha ihop.
#22 - 28 december 2006 11:31
SUPER! :D DÅ BLIR DET ETT PAR MULTISPINOSA! :D PUNKT SLUT! Om ingen annan kan komma med en film där en multispinosa biter ihjäl en anan fisk så! :P
#23 - 28 december 2006 11:31
nilbrink skrev:
nu kollade jag in sajica eftersom min kompis har ett par han måste ge bort. Tycker ni att jag ska byta till sajica istälelt för multispinosa???

Nej, eftersom de kan korsa sig med zebraciklid...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213
#24 - 28 december 2006 11:32
Jaha, nu var jag visst sen! :)
#25 - 28 december 2006 11:35
Men om jag redan har ett starkt par och köper ett multispinosa par, då kan väll inget hända???
#26 - 28 december 2006 11:59
tycker DU (nitra98) att jag i sånna fall bör gå på sajica eller t.ex. tigerciklid?
#27 - 28 december 2006 12:14
Jag har ingen erfarenhet av någon av dem, så jag tycker ingenting.
#28 - 28 december 2006 12:17
nehe -.- MEN KAN NÅGON SVARA PÅ DENNA ENKLA FRÅGA!; Ska jag ha Sajica eller Multispinosa? Jag har Eldbuk och Zebraciklider! ETT ORDENTLIGT SVAR ÄR DET ÄNDA SOM BEHÖVS!
#29 - 28 december 2006 12:29
nilbrink skrev:
Tcyker du/ni att jag ska ha sånna här tetror? De är väll bara i grottor?

Det är de pigmentlösa som bara lever i grottor. Olika Astyanax-arter finns som snabbsimmare i det fria vattnet i mellanstora vattendrag från Argentina till Mexico. Norsk Flaggtetra, Hyphessobrycon anisitsi (tidigare Hemigrammus caudovittatus), är ganska lik och kan fungera som ersättare om man inte får tag i någon Astyanax. Det blir "fel" art men ser "rätt" ut.

Själv tycker jag det blir lite nervöst med snabbsimmare om inte akvariet är minst en meter.
Guest
#30 - 28 december 2006 12:36
nilbrink skrev:
nehe -.- MEN KAN NÅGON SVARA PÅ DENNA ENKLA FRÅGA!; Ska jag ha Sajica eller Multispinosa? Jag har Eldbuk och Zebraciklider! ETT ORDENTLIGT SVAR ÄR DET ÄNDA SOM BEHÖVS!

om du nu måste ha en ciklid till så skulle ja valt multispinosan av dom två.

Det är de pigmentlösa som bara lever i grottor. Olika Astyanax-arter finns som snabbsimmare i det fria vattnet i mellanstora vattendrag från Argentina till Mexico. Norsk Flaggtetra, Hyphessobrycon anisitsi (tidigare Hemigrammus caudovittatus), är ganska lik och kan fungera som ersättare om man inte får tag i någon Astyanax. Det blir "fel" art men ser "rätt" ut.

Själv tycker jag det blir lite nervöst med snabbsimmare om inte akvariet är minst en meter.

i detta fall är akvariet längre, 150 cm om det är ett standard kar
#31 - 28 december 2006 12:37
Lutt skrev:
nr1: väldigt svår att få tag på vet ej om den finns i sverige än.

Jodå, nog finns den i Sverige, se´n länge. Men man ser den inte så ofta. Har haft så´na, för några år se´n. Alternativ 3, T. aureus, är svårare att få tag i, har nog aldrig sett dem i verkligheten, tyvärr. Men är sugen på dem.

Och angående sajica: Nej, de är, liksom septemfasciatum, för nära släkt med zebrorna, och antingen korsar de sig, eller så får de stryk av zebrorna. Hade jag varit du hade jag snarare bytt ut zebrorna mot septemfasciatus eller sajica, som är betydligt fredligare, men lika lätta att odla. Det är lättare att bli av med deras yngel också, eftersom de inte är lika aggressiva. Och de passar nog bättre tillsammans med eldbukarna än vad eldbukarna passar med zebrorna. Eldbukar är också ganska fredliga, och skäller värre än de bits.

Ska du ha tre ciklidpar, så skulle jag föreslå sajica, multispinosa, och eldbuk. De har ungefär samma temperament, och mindre närbesläktade än t.ex zebra och sajica.
#32 - 28 december 2006 12:48
nilbrink skrev:

Nitra98 skrev:
Nej, eftersom de kan korsa sig med zebraciklid...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213

Det där var väl ett ordentligt svar om sajican i alla fall? Du ska inte ha den eftersom den kan korsa sig med zebraciklid! Och det finns ingen anedning att "skrika", tycker snarast det är du själv som inte lyssnar på de svar du får.
#33 - 28 december 2006 13:04
Zebrorna kmr INTE ryka. Det blir nog multispinosa. Eller om någon vet något om Tiger cikliden (?) Skulle den avra bättre?
#34 - 28 december 2006 13:07
Och jag har fort. inte fått svar på; Om jag har ett starkt zebra par sen tidigare och köper multispinosa, kmr de kunna korsas? :S Tycker det verkar konstigt. Har alltid haft för mig att om ma släpper i en zebra hane och en multi hona så korsas de....
#35 - 28 december 2006 13:17
Spilurum (tiger) är ganska ovanliga, och skulle nog dessutom få storstryk av ett zebrapar. Och så är det nog rätt stor risk för korsning.

Har du ett starkt zebrapar och släpper i en annan, fredligare art, så kommer den nya förmodligen att få det rejält tufft. Tvärtom hade nog funkat bättre, om du haft ett redan etablerat par av t.ex multispinosa, och se´n släppt i zebror.
#36 - 28 december 2006 13:22
Micke_A skrev:
Spilurum (tiger) är ganska ovanliga, och skulle nog dessutom få storstryk av ett zebrapar. Och så är det nog rätt stor risk för korsning.

Har du ett starkt zebrapar och släpper i en annan, fredligare art, så kommer den nya förmodligen att få det rejält tufft. Tvärtom hade nog funkat bättre, om du haft ett redan etablerat par av t.ex multispinosa, och se´n släppt i zebror.

Ja men om jag då startar upp mitt 375l med multispinosa och eldbuk och låter mina zebror vara kvar i 60l så kan ju de vara där 1 elelr 2 veckor ochdå bli ett relativt starkt par. ??? funkar det tror du?
#37 - 28 december 2006 13:27
Ja, kanske, men säker kan man aldrig vara. Du kan ju testa, blir det problem får väl ett par flytta tillbaka igen.
#38 - 28 december 2006 13:29
aa Bra :) Då har jag härmed bestämt; JAG SKA HA MULTISPINOSA!!!! :P :D
#39 - 28 december 2006 13:30
TACK FÖR ALLA RÅD,RÖSTER OCH INFO! Tack så j'''a mycket Micke A som satte punkt för detta! :P ;D :D
Guest
#40 - 28 december 2006 16:20
Micke_A skrev:
Jodå, nog finns den i Sverige, se´n länge. Men man ser den inte så ofta. Har haft så´na, för några år se´n. Alternativ 3, T. aureus, är svårare att få tag i, har nog aldrig sett dem i verkligheten, tyvärr. Men är sugen på dem.

hmm då vet ja inte vad du fått tag på dom. vet att saijca, zebra, honduran red point, Spilurum, Cutteri, Nanoluteus och myrnae finns iaf i sverige.

fast septemfasciatus kanske kan kallas för cutteri...

Annons