Måste sprida min glädje!! :D

#1 - 9 april 2005 15:43
Sedan ungefär 5-6 dagar tillbaka har min älskade dvärgguramihane börjat bygga SKUMBO! Igår var de något knappt..kanske 10-15 "bubblor"....Nu är de jättestort och sticker upp över ytan!!! De är så jag knappt kan andas...springer runt te grannarna å ber dom titta *smajla*.....de e så..faschinerande! Kanske jag överdriver, kanske inte!!!!! Ville bara skriva av mig :D

Någon annan som har/haft gurami som byggit skumbo? Va matade ni dom? Just tell me a little :P
#2 - 9 april 2005 19:14
Va kul!! :D Jag har själv guramis men ingen hanne som har byggt skumbo än... Lycka till me leken!!
#3 - 9 april 2005 19:40
Okej..mina tände direkt på flytväxter :)
#4 - 9 april 2005 21:09
låter kul hoppas det blir nåt :)

har du några bilder ?

plantera en vattenspikblad igår i akvariet och den är fin och ska även funka som flytväxt.
#5 - 10 april 2005 07:41
Har också vattenspikblad, eller ja nästan - den ruttnade :P
#6 - 10 april 2005 08:15
Det är i alla fall bäst att hannen får bygga där han vill och inga pumputblås förstör det för honom. Grattis till bo-bygget. Det är alltid spännande när det bär till lek...
En historia från min Uppsalatid. Vi hade då en hempristävling där en domare med fotograf åkte runt och bedömde olika akvarier i hemmen. En av medlemmarna fick för sej att flytta gaffelmossan i sitt akvarium strax innan domarens intåg. Så under hela bedömningsprocessen höll en dvärgguramihanne på att flytta tillbaka gaffelmossan där han tyckte den skulle vara. Därmed basta... :)
#7 - 10 april 2005 08:21
Haha...Jo dessa guramis e tokiga. Gunnar har dragit med sig javamossa och krånglat in i boet :) Den lille filuren...

Ojj, nu har killisarna börjat leka också..ska jag skratta eller gråta? får köpa två flaj-lådor från IKEA idag :P
#8 - 10 april 2005 12:36
dubbel lycka :)

har du bra orsak till att skaffa ett akvarium eller 2 till haha
#9 - 10 april 2005 12:44
hahaa...plastakvariumen (flaj-lådorna) är bra faktist. Rymmer en hel del vatten, 25l eller mer.....Ska inreda med lite javamossa och massa skott från en "okänd" växt..:P
#10 - 10 april 2005 12:48
okänd växt ? hur ser den ut ?

javamossa är fin.
en ja känner har ett 540L där botten är nästan helt täckt av javamossa.
skitkul å se när fiskarna får mat för dom simmr in I javamossan och hämtar mat.
#11 - 10 april 2005 13:12
kan inte beskriva direkt. buskig, inte så hög kanske 5-7cm, smala stripiga blad...svårt att beskriva.

Annons