Måste renovera...

#1 - 5 maj 2004 16:25
Nu måste jag ta mig och börja renovera hemma (måla, tapetsera mm.) Undrar vad ska jag göra med mina fiskar?
Kommer de att dö pga färglukt eller tapetlimlukt osv.
Vad kan jag göra (några bra tips; kanske de kan klara i en lägenhet som hålls på att renoveras)

Vad tycker, tror, vet ni om detta
#2 - 5 maj 2004 17:16
Skulle uppskatta goda råd, snälla!!!!
#3 - 5 maj 2004 17:34
Har du inga vänner/släkt så du kan ställa akvariet i deras hus så länge. Det är inte precis bra att ha fiskar i ett hus/lägenhet som ska renoveras.
Töm akvariet.
Lägg fiskarna i påsar. Speciella kan du fixa på Zooaffären.
Flytta det till någon vän eller släkt.
#4 - 5 maj 2004 17:41
Jag har precis tapetserat och målat i min lägenhet utan problem.
Så länge du inte använder starka lösningsmedel är det inga problem.
Se upp så du inte spiller bara:)
#5 - 5 maj 2004 17:53
Tack Oscar!

Det var det som jag skulle önska läsa. Har ju 2 kar (200 l och 120 l med sammas 60 fiskar) Det skulle vara jäkla liv att flutta de till någon vän ( ingen skulle tacka JA, kan man tro).
Måste man täcka över kar och hålla fönstrana vidöppna 24 timmar (på sommaren går det ju bra) tror du.
Vad som är värst - färglukt eller tapetlims lukt. (tänkte att nuförtiden luktar färg nästan inget).
#6 - 5 maj 2004 18:06
Om jag skulle renovera så hade jag varit mest fundersam över om akvariet kommer att vara ivägen vid målning eller tapetsering.

Dagens "hemrenoveringsprodukter" är nog bara farliga för fiskarna om de hamnar i akvarievattnet.
#7 - 5 maj 2004 20:08
Lägg ett fuktigt lakan eller nåt sånt över karen när du slipar, så slipper du slipdamm i vattnet. Ångorna från latexfärg och tapetklister verkar inte skada fiskarna.
#8 - 6 maj 2004 08:51
Häromhelgen när jag och sambon målade om muggen hade vi plastduk som vi täckte över toalettstolen och diverse andra saker vi inte ville ha nerstänkta. Kostade runt 40 pix hos färghandlaren och var xx antal meter lång och 60-80 cm bred. Borde räcka gott och väl till att täcka över karen.

Annons