Måste reflektorerna vara exakt lika långa som lysröret?

#1 - 8 maj 2012 09:39
Jag sitter och skall beställa reflektorer, mina lysrör är 86 cm, men det verkar svårt att hitta, kan jag köpa de som är 75 cm?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 maj 2012 09:44
Självklart behövde de inte vara det - men då funkar de ju inte heller på hela längden
#3 - 8 maj 2012 09:47
Självklart behövde de inte vara det - men då funkar de ju inte heller på hela längden

Ok, jag förstår, har hittat en på guldfisken.se som är 83 cm, det verkar vara det närmaste :-)
#4 - 8 maj 2012 09:49
Om de är lite för långa bör det inte vara så stor affär att kapa en bit heller. Kan bli nödvändigt att göra nytt hål för fäste dock.

Vad du skall se till är att du oavsett längd får rätt typ, för T8 eller T5 rör. Eftersom rören är olika tjocka så passar inte fästen och reflektorn är inte heller i övrigt rätt anpassad om du får fel.
#5 - 8 maj 2012 09:49
#6 - 8 maj 2012 09:51
Står det T5 eller T8 på lysröret?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 maj 2012 09:52
camsod skrev:

Ja det finns olika typer av reflektorer som förstärker ljuset olika mycket. De bästa (ökar ljuseffekten ca. 3 ggr) är de som ser ut som en "måsvinge" men de kostar ju också rätt mycket mer än de andra.

Alla reflektorer (även de billigare) är dock bra
#8 - 8 maj 2012 09:54
Ok, vilken skulle du rekommendera från guldfisken.se eller annat sida på nätet?

Ja det finns olika typer av reflektorer som förstärker ljuset olika mycket. De bästa (ökar ljuseffekten ca. 3 ggr) är de som ser ut som en "måsvinge" men de kostar ju också rätt mycket mer än de andra.

#9 - 8 maj 2012 09:55
Vad kostar de dyrare samt var hittar man dem?

Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 maj 2012 09:57
camsod skrev:
Står det T5 eller T8 på lysröret?

Vet ej, men antar det.
Oavsett vilket så ser man lätt skillnad då T8 är mycket tjockare än T5 (diameter 26 mm resp. 16 mm har jag för mig att det är)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 maj 2012 10:01
camsod skrev:
Ok, vilken skulle du rekommendera från guldfisken.se eller annat sida på nätet?

Jag har inte koll på var olika reflektorer säljs. På Guldfiskens sida verkar (omöjligt att säkert se på de små fotona) Hagens vara de bästa.

Jag vet att Aqua Stabil var först med måsvingereflektorerna men det finns säkert fler som har dem idag

Annons